ACSI FreeLife

Menu

Proftest: Eriba Nova 530

De Eriba Nova 530 met de nieuwe Climadur-opbouwtechniek heeft niet alleen een compleet nieuwe opbouw. Ook in het interieur bewandelt Eriba nieuwe wegen met de Nova. ACSI FreeLife gaat uitgebreid op zoek naar de nieuwigheden van de Nova.

Auteur
Jasmin Drinkenburg
Datum
ReactiesReageer
Eriba Nova 530_aanzicht

Signalement

Merk
Eriba
Model
Nova 530
Onderstel
Al-Ko
Testjaar
2020
Gewicht
Gemeten leeggewicht: 1.610 kg, opgave fabrikant: 1.571 kg, maximaal toelaatbaar totaalgewicht: 2.000 kg, laadvermogen: 390 kg
Basisprijs
€30.240

De Nova moest heel anders worden, en dat is gelukt. Hoewel de caravan er van buiten nog als een Nova uitziet, is de opbouw technisch toch heel anders. Hij heeft geen volgeschuimde wanden meer, maar wanden met het sterke XPS-schuim. Vezelversterkte kunststof en gladde beplating vormen de buitenkant van de houtvrije opbouw.

Ambience

In het interieur domineert de kleur wit bij alle negen indelingen in twee uitrustingsvarianten. Daarbij gaat de Ambience-versie waarmee deze testcaravan is uitgerust nog een stapje verder dan de wat bescheidener Nova Trend. Verlichte bovenkasten met glazen kleppen in een wit keukenblok, andere bekleding en houtafwerking en een uitgebreidere verlichting kenmerken de € 3.050 duurdere Nova Ambience.

De testcaravan heeft nog meer opties. Het Winter pakket 2 omvat een gasdrukregelaar met crashsensor, vulstandweergave, automatische omschakeling bij een lege gasfles, warmwaterverwarming met vloerverwarming, dubbele bodem met opbergruimte en geïsoleerde en verwarmbare 55 liter-vuilwatertank voor € 4.270. De uittrekbare opstaptrede (€ 230), de grote vierpits kookplaat met grill en oven (€ 910) en het houten vloerrooster in de douche (€ 150) zorgen voor meer comfort en de opwaardering naar 2.000 kilogram (€ 500) voor voldoende laadvermogen. Dat brengt de prijs van de testcaravan op € 41.770, wat in de hogere klasse geen ongebruikelijk bedrag is.

Eriba Nova 530_tekening

Volgeschuimde wanden

“De opbouw van de Nova is niet meer uitgevoerd in het Pual-systeem met volgeschuimde wanden”, zegt carrosserie-expert Rudi Stahl. De nieuwe Climadur-constructie volgt de klassieke sandwichmethode, is met XPS-schuimpanelen geïsoleerd en beschikt over PU-versterkingen in plaats van hout. Het dak, de voor- en achterkant zijn uitgevoerd in vezelversterkte kunststof. De zijwanden zijn voorzien van gladde beplating, naar keuze in wit of zilvergrijs.

“De afwerking van de carrosserie is over het algemeen zeer goed”, zo constateert Rudi. Alleen de toiletschacht zou nog beter afgedicht kunnen zijn. “Gelukkig is de ruimte tussen de wand en het lager geplaatste toilet wel goed afgedekt.”

Polyplastic

Bij de achterzijde met de bekende led-hybrideverlichting kun je de hoekelementen apart vervangen. “Dat is praktisch als je bij het manoeuvreren iets hebt geraakt.” De eendelige deur in de testcaravan scoort punten vanwege zijn raam, opbergvak en vuilnisemmer evenals de hor en de uittrekbare opstaptrede.

De zes getinte, zeer vlakke ramen in kozijnen van Polyplastic zien er niet alleen goed uit. Ze zijn ook isolerend en hebben aan de binnenzijde comfortabele horren en plisséverduisteringen, die je naar wens kan verstellen. “Zo kun je de hor en de verduistering traploos variëren. Je zou alleen daarvoor al de Ambience-uitvoering willen hebben”, aldus de carrosserie-expert.

Met een panoramadakraam boven het zitgedeelte en drie dakramen boven de keuken, het bed en de toiletruimte is er overal genoeg daglicht van boven. “De opbouw is niet meer uniek, maar wel goed gemaakt”, zo besluit Rudi.

Standaard rookmelder

Na een rondje om de Nova gaat techniekexpert Roman Heinzle op de details in bij de disselkast met omhoogscharnierende busklep. “De klep gaat makkelijk en ver open en blijft goed openstaan om gasflessen te kunnen wisselen.” De flessen zelf zijn dubbel vastgezet en ook de ontluchting is in orde. Over de buitenkant heeft Roman verder geen opmerkingen, want qua veiligheid en technische uitrusting voldoet de Nova aan alle voorschriften.

Bij het binnengaan van de caravan valt hem de standaard rookmelder op. De ledverlichting bespaart stroom en is “met veel indirect licht en dimbare lampen zeer uitgebreid.” De acculampen bij de zitgroep, die je uit hun magnetische oplaadstation kunt nemen en binnen of buiten als tafellamp of bedlampje kunt gebruiken, zijn praktisch en fraai tegelijk. “Maar er zijn nog twee magnetische oplaadhouders. Ik vraag me dus af waarom voor twee extra lampen in deze prijsklasse nog extra betaald moet worden.”

Eriba Nova 530_zithoek

Winterkamperen

De rest van de uitrusting is helemaal zoals je mag verwachten. Zo is het Smart Home Systeem inclusief de mogelijkheid om de verwarming en de airco aan te sturen standaard aanwezig, evenals geïsoleerde en verwarmbare 55 liter metende schoonwatertank die onder de vloer is gemonteerd. Standaard is er een Truma Combi 6-verwarming aan boord.

In de testcaravan is vanwege het Winter pakket 2 een Alde-warmwaterverwarming met vloerverwarming aanwezig, waarmee je ook in de winter kunt kamperen. De aparte gaskookplaat met extra elektrische kookplaat, grill en oven kost € 910, maar is net zo netjes ingebouwd als de 142 liter-koelkast.

Ook de stroomvoorziening in de Nova 530 is nagenoeg overal dik in orde. “Bijna overal omdat er in de toiletruimte geen stopcontact is. Deze is net erbuiten naast de deur gemonteerd. Dat zou zinvol zijn als er een douche aan boord is, maar zonder douche is het gewoon onpraktisch.”

In de keuken zijn twee 230 Volt-stopcontacten voldoende. Bij de zitgroep heb je eveneens twee 230 Volt-stopcontacten én twee usb-aansluitingen en bij de plaats voor de tv naast de deur vind je twee keer 230 Volt- en één 12 Volt-aansluiting. Bij het dubbele bed moet één stroombron volstaan.

Zachte sluiting

Het nieuwe Nova-meubilair vindt meubelexpert Oli Pfisterer “modern, zeer verfrissend en goed passend in het concept.” De combinatie van witte fronten met het donkere hout van de Ambience-uitvoering kleden de caravan sfeervol aan. Kleppen en deuren sluiten zacht dankzij softclose.

Alle randen en naden zijn zeer goed afgewerkt en de afdichting van de keuken en de toiletruimte is uitstekend. “De V-vormige uitsnede aan het voeteneinde van het bed vergt bij de onderbouw wel wat meer meubeltechniek dan een rechthoekige kast.” Ook de dubbele bodem krijgt waardering van Oli, want die is bij de warmwaterverwarming zonder ventilator beslist nodig voor de luchtcirculatie. Bij het ruimteconcept dat de Nova probeert te volgen, zijn de opbergruimten doorgaans vrij van leidingen, en dat is ook een pluspuntje.

Handige tafel

De eenvoudige lattenbodem zonder instelling van de hardheid vindt de meubelexpert niet helemaal bij de hogere klasse passen, “maar dat compenseren de matrassen wellicht.” De gasdempers voor het opklappen van de bedden zijn sterk genoeg om de lattenbodems, inclusief matrassen en beddengoed omhoog te houden. Toch is de toegang tot de opbergruimte niet erg handig. “Een tweede toegangsklep zou  hier een goede investering zijn.”

De tafel die op een centrale poot is geplaatst is in hoogte en in alle horizontale richtingen verstelbaar zodat je makkelijker toegang hebt tot de zitgroep. Die zitgroep is met de afgeronde hoekkussens van de Ambience-uitvoering net zo comfortabel als die eruit ziet. “De rugkussens van de Nova Trend hebben ook de lendesteunen, maar verschillen technisch enigszins bij de hoekelementen.”

Eriba Nova 530_interieur

Koken zoals thuis

“Modern en licht, maar toch sfeervol en comfortabel, mede omdat alle hoeken op de plaatsen waar je langskomt sterk zijn afgerond.” Interieurexpert Christiane Eckl is onder de indruk van de nieuwe Nova Ambience 530-uitvoering. De caravan is weliswaar compleet nieuw, maar we vinden wel allerlei elementen uit de vorige Nova-serie. De ingang scoort al meteen met een uittrekbare instaptrede, de grote hor en vooral de kast onder de tv. “Opbergruimte die makkelijk bereikbaar is bij de ingang is hartstikke handig.”

De witte keuken tegenover de ingang heeft een dominante plaats in de caravan, “vooral dankzij de van binnenuit verlichte bovenkasten met glazen deuren en de grote kookplaat.” Met de grill en de oven lijkt het wel op de kookgelegenheid thuis, en hij is net zo functioneel. Dat geldt ook voor de koelkast (142 liter) rechts naast het keukenblok. Deze laat eveneens weinig wensen open. Brede laden en een kleine apothekerskast zorgen voor veel praktische bergruimte.

Eriba-genen

Tegenover de keuken vind je de toiletruimte. “De zeer vlakke douchebak zorgt voor een comfortabele instap, twee spiegels laten de ruimte groter overkomen dan hij is. Met het toilet en veel opbergplekken biedt de toiletruimte ondanks de standaard afmetingen voldoende ruimte.”

Voorin is het deelbare tweepersoonsbed met de voor Eriba kenmerkende V-uitsnede te vinden met een ligvlak van meer dan vier vierkante meter. “Daar valt echt niets op aan te merken. Met de uitsnede aan het voeteneinde kun je toch goed bij de bovenkasten.” De 7-zone Evopore-matrassen zijn inderdaad zo comfortabel dat je van de vrij eenvoudige lattenbodems niets merkt.

De rondzitgroep achterin met lendesteun in de rugkussens en verschuifbaar tafelblad heeft echte Eriba-genen. De zitkussens zitten vast aan de deksel van de zitbank, zodat je de bergruimte eronder makkelijker kunt bereiken. De bekledingsstoffen zelf zijn vuilafstotend. Op de rondlopende planken onder de bovenkasten kun je allerlei spulletjes kwijt.

Eriba Nova 530_bed

Genoeg laadreserve

De geteste Nova 530 heeft ook een goed chassis. Schuingeplaatste draagarmen, een mechanische antislingerkoppeling en zelfstellende remmen zijn standaard en dat is redelijk compleet. Overigens hebben de concurrenten meestal wel elektronische stabilisatie. Met de opwaardering naar een maximumgewicht van twee ton heeft onze goed uitgeruste testcaravan nog 390 kilogram aan laadvermogen over. Ook met volle gasflessen aan boord en een gevulde watertank blijft er dan nog genoeg laadreserve over voor langere trips.

De banden van de Nova mogen elk 1.120 kilogram dragen en hebben dus ook voldoende reserve. Leeg is de Nova aan de linkerzijde duidelijk zwaarder dan rechts, maar dat is bij het beladen makkelijk te compenseren, zodat het voor de wielbelasting geen probleem wordt.

Lange garantie

De nieuwe Nova weet ons te overtuigen, wat gezien de nieuwe opbouwtechniek niet direct voor de hand ligt. Het meubilair van de Ambience-versie maakt in combinatie met de uitgebreide en sfeervolle verlichting indruk op onze experts. “Fris en modern”, luidt hun oordeel. De carrosserie is goed afgewerkt. En de Climadur-opbouwtechniek met veel vezelversterkte kunststof en een houtvrije constructie, schatten de experts niet minder duurzaam in dan de Pual-opbouw. Dat onderschrijft de dichtheidsgarantie van twaalf jaar nog eens.

De ingebouwde techniek – van de onder de vloer geplaatste schoonwatertank tot en met rookmelder – is passend voor  deze prijsklasse, ook al ontbreekt er hier en daar nog wel wat. De opgewaardeerde testcaravan heeft zelfs met extra uitrusting zoals de warmwaterverwarming nog goede laadreserves en maakt tijdens het rijden een stabiele indruk. Alles bij elkaar is deze nieuwe Eriba in de hogere klasse een aantrekkelijke en moderne caravan die nieuwe doelgroepen kan aanspreken.

Conclusie

Volker Stallmann, testredacteur: “Van buiten ziet de Nova er niet eens zo nieuw uit, want ondanks de nieuwe carrosserie blijft het herkenbaar een Eriba. De echte ontwikkeling zit hem in de details, de wandconstructie en het interieur. De nieuwe Climadur-opbouw is op het niveau van de hogere klasse, zonder dat echt uit te dragen. In het interieur zet de nieuwe Nova zich echter duidelijk af van zijn voorganger en de concurrentie. Daarom behoort hij tot de top in zijn segment.”

In pdf-vorm

Wil je het hele artikel over de Eriba Nova 530  liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.

Proftest Eriba Nova 530

Confidental Infomation