ACSI FreeLife

Menu

Proftest: Caravelair Artica 520

Caravelair heeft de middenklasse serie Artica vernieuwd. Gaat de kwaliteit ook hand in hand met het uiterlijk? Je leest het in deze proftest.

Auteur
Sander Cox
Datum
ReactiesReageer
Caravelair Artica 520

Het Franse merk Caravelair dat net als Sterckeman onderdeel uitmaakt van het Trigano VDL-concern heeft inmiddels een aardig aanbod aan caravans opgebouwd, dat niet alleen maar bestaat uit goedkopere toercaravans. Zo is de buitenkant van de vernieuwde Artica-serie volledig opgebouwd uit polyester zoals overigens bij alle caravans van Trigano-VDL.

Goede standaarduitrusting

De nieuwe indeling Artica 520 die we hier aan de tand voelen, laat zien dat het Franse merk ook in de middenklasse een belangrijkere rol wil spelen. In hoeverre de tweepersoons Artica 520 daarin slaagt, lees je in deze proftest.

De standaarduitrusting van de Artica 520 omvat onder meer ramen in kozijnen met combirollo’s, voorbereiding voor airco, bevestigingsrails voor een fietsendrager, een als lade uitgevoerde compressorkoelkast, een tv-houder, een 14-literboiler en een rookmelder. In dat geval bedraagt de basisprijs van de Artica € 22.795. Bij onze testcaravan komen daar nog lichtmetalen wielen en een reservewiel bij. De aanschafprijs komt daarmee uit op € 23.175.

Caravelair Artica 520

Techniek

Technisch expert Roman Heinzle begint zijn inspectie met een rondje om de Caravelair. “Aan de buitenzijde is de verlichting en de afwerking zoals het hoort. De twee positioneringslichten die zijwaarts bovenaan de achterkant zijn gemonteerd, vereenvoudigen het manoeuvreren in het donker.”

Aan de onderkant blijkt een tekortkoming deels verholpen te zijn. Alleen aan de rechterkant schuurt de remkabel nog langs een chassisdeel. “Dringt er vocht in het omhulsel, dan kan de bowdenkabel gaan roesten en de remwerking minder worden.” De rem van de Artica werkt nu echter uitstekend en is goed gemonteerd. De trekstang tussen de oplooprem en de verdeler voor de bowdenkabels is aan de as gemonteerd. Dat voorkomt het doorhangen. “En zo kan de stang niet slingeren en is er minder speling voordat de rem in werking treedt.”

Onder de caravan zijn de leidingen voor gas, water en elektra doorgaans goed geplaatst. Maar de leidingen voor het vuilwater lopen aan beide zijden naast de chassisdragers en komen midden onder de caravan een meter van de achterkant bij elkaar. “Het vergt wel enige gymnastiek om hier een vuilwatertank precies onder de afvoer te plaatsen.”

Lees verder

Tot zoverre het verhaal over de Caravelair Artica 520. Vind jij dit een interessant model en wil je nog meer weten over deze Franse caravan? Lees dan het hele artikel in ACSI FreeLife 2-2021.

bestel magazine