ACSI FreeLife

Menu

Proftest: Bürstner Premio Plus 410 TS

Bürstner’s meest compacte instapcaravan is terug. Met een hefbed, een keuken voorin en een blitse zithoek mikt hij op stellen.

Auteur
Katinka Schippers
Datum
ReactiesReageer

Signalement

Merk
Bürstner
Model
Premio 410 TS Plus
Onderstel
Al-Ko chassis met schuingeplaatste draagarmen
Banden
185 R 14 C banden op stalen wielen
Testjaar
2021
Gewicht
rijklaar gewicht: 1.070 kg, max. totaalgewicht: 1.360 kg
Basisprijs
€ 20.890

De Bürstner Premio Plus 410 TS kwam tien jaar geleden op de markt – destijds onder de naam Averso met groene lak en een bloemenmotief. Een geheel nieuwe variant op dit thema nemen we nu onder de loep in onze proftest: de Premio Plus 410 TS, die nu in Sassenberg van de band rolt.

Bijzondere zithoek

De Premio Plus 410 TS is een compacte tweepersoons caravan met keuken en toiletruimte voorin en een zitgroep achterin. Maar die zithoek is wel heel bijzonder, want het is een diepe hoekbank met rechts een plank in plaats van een zitgedeelte. Het is een interessant concept, voor wie aan de zitruimte en de derde slaapplaats genoeg heeft. Boven de zitgroep hangt het tweepersoons hefbed.

Acceptabele basisprijs

De basisuitrusting van de Premio Plus is acceptabel voor een instapcaravan. Maar € 19.800 is wel een forse prijs. Een hefbed in een compacte caravan is nu eenmaal niet de goedkoopste oplossing. Met twee uitrustingspakketten en enkele individuele extra’s is onze testcaravan meer dan compleet. Met onder meer een toegangsdeur met raam en hor, panoramadak- luik, warmwatervoorziening, opwaardering tot 1.500 kilogram, douche, grote tv-houder, elektrische vloerverwarming, airconditioning en externe aansluitingen voor stroom, tv en gas komt de Premio Plus 410 TS in de test op € 26.501.

Techniek

Aan de buitenkant is de Premio Plus op het gebied van veiligheid helemaal in orde. Hij heeft een licht bovenaan de achterkant en een zijmarkeringslicht aan de onderkant, zodat je gemakkelijk kunt zien waar de achterkant van de caravan zich bevindt, zelfs als je ’s nachts wilt manoeuvreren.

Voor zijn afmetingen heeft de 410 TS in principe voldoende spots, lampen en, als extra, indirect licht aan boord. Bijna elke ruimte in het voertuig is voldoende verlicht en dat is belangrijk want in de Premio Plus is geen dakraam vanwege het hefbed.

Interieur

Ook al is een hefbed in caravans niet meer nieuw, toch kan het betreffende ontwerp in detail bijzonder zijn. In de 410 TS kan het bed zo ver worden neergelaten dat je er zonder ladder gemakkelijk in kan. De inrichting en constructie van het meubilair zijn goed.

Gebruiksgemak

Het hefbed is de beste oplossing om een zitgroep en een redelijk groot bed in een korte caravan onder te brengen. De L-vormige zitgroep is comfortabel voor twee of drie, maar de zeer diepe hoekbank kan een stevigere rugleuning gebruiken. Het meubilair is over het algemeen eenvoudig gehouden.

Opbergruimte

De kledingkast met kapstok en spiegel in de ingang en het opbergvak naast de zithoek zijn praktisch omdat er geen dakkasten zijn vanwege het hefbed dat zeer ver omlaag kan. Met drie lades, een kast en een grote plank heeft de keuken zoveel bergruimte als mogelijk voorin naast de toiletruimte. Naast de spoelbak en de driepitskookplaat met elektrische ontsteking, is er voldoende werkruimte.
De enige tekortkoming is misschien de ietwat sobere binnenverlichting: een eenvoudige lamp aan het bed moet volstaan, vier spots onder het bed verlichten de zithoek – leesplekken in beide ruimtes ontbreken. De spots in de rand van het panoramadak en de indirecte verlichting kunnen dit niet compenseren.

Rijeigenschappen

Zelfs met de verschillende extra’s aan boord heeft de beladen testcaravan met 1.500 kilogram maximumgewicht ruim voldoende laadvermogen. Met het standaard maximumgewicht van 1.360 kilogram kan de testcaravan altijd nog driehonderd kilogram lading kwijt. Dat is meer dan respectabel voor een compacte tweepersoons caravan.

Lees verder

Wil je een volledige indruk krijgen van Bürstner’s meest compacte tweepersoonscaravan? Lees dan het uitgebreide artikel in het decembernummer van ACSI FreeLife!

bestel magazine

Confidental Infomation