ACSI FreeLife

Menu

Leeftest: Fendt Bianco Emotion 445 FH

Ontworpen en ontwikkeld door studenten, gebouwd door Fendt en nu getest door andere studenten. Valt de nieuwe Fendt Bianco Emotion 445 FH in de smaak? ACSI FreeLife geeft uitgebreid antwoord.

Auteur
Ivo van den Dijssel
Datum
ReactiesReageer
Fendt Bianco Emotion 445 FH

Signalement

Merk
Fendt
Model
Bianco Emotion 445 FH
Onderstel
Al-Ko-chassis met rubbervering en oplooprem met automatische afstelling
Banden
Bandengrootte 205/65 15 C
Testjaar
2019
Gewicht
Leeggewicht 1.170 kg, max. toelaatbaar totaalgewicht 1.500 kg
Basisprijs
€ 24.200

Wat een geluk: we beschikken beiden over rijbewijs BE en om de Fendt Bianco Emotion 445 FH achter onze flinke auto te hangen is dat verplicht. Het totale gewicht van de combinatie is namelijk 4.300 kilogram, dus achthonderd kilogram meer dan je met rijbewijs B alleen mag rijden en vijftig kilogram meer dan is toegestaan met rijbewijs B96. Maar je hoeft heus geen SUV te hebben om met de 445 FH op reis te gaan. De compacte caravan ligt heel goed op de weg, heeft alle veiligheidsvoorzieningen aan boord en volgt ook achter een goed gemotoriseerde Volkswagen Golf als een mak lammetje.

Coole indeling, weinig bergruimte

Als je graag veel spullen meeneemt op reis, ben je bij de Emotion niet aan het juiste adres. De Emotion 445 FH heeft namelijk niet overdreven veel bergruimte. Waar het in deze caravan om gaat, is de indeling – en die is cool. Achterin zijn de keuken en toiletruimte geïnstalleerd, overdwars in het midden staat de zitgroep en voorin vind je het tweepersoonsbed, ook in de breedte. Daarachter is plek voor twee fietsen, die je inlaadt via de hoge klep in de zijwand nadat je eerst de helft van het bed omhoog hebt geklapt. Andere grotere bagage past in de bankbakken, al maken de grote kussens die niet zo heel gemakkelijk toegankelijk.

Fendt Bianco Emotion 445 FHDe ongebruikelijke ruimte-indeling is ontsproten aan het brein van de studenten. Hun doel: leven, slapen en het transport voor sportattributen perfect combineren.

Geen overbodige luxe

Het bed bereik je via de zitgroep. Klimmen is misschien wat veel gezegd, maar vooral als je achteraan ligt is het een heel gedoe om ’s nachts even naar de wc te gaan. En als je dan nog gasten hebt die in de omgebouwde zitgroep slapen, zoals bij ons drie dagen het geval was, wordt het helemaal een heikele onderneming. Hun spullen moesten we trouwens in de auto laten, omdat de beide kasten en vier bovenkasten volledig zijn ingenomen door onze eigen bagage.

In de keuken is voldoende plek voor pannen en servies, maar onze voorraad levensmiddelen houden we bewust klein. Het meeste gaat in de koelkast, de rest in de bovenkasten. Voor de caravan hebben we nog een koelbox staan, dus we hoeven niet bang te zijn dat we zonder koude drankjes komen te zitten – wat in de verzengende hitte tijdens onze testvakantie een ramp zou zijn natuurlijk. Over hitte gesproken: hoewel er dankzij de zijramen en twee dakluiken voldoende ventilatie is, zou een dakairco met deze temperaturen geen overbodige luxe zijn.

Fendt Bianco Emotion 445 FHDe keuken achterin zit goed in elkaar en beschikt over drie schuifladen en twee bovenkasten. De koelkast van 105 liter is goed onderverdeeld, maar je moet er wel voor door je knieën.

De toiletruimte achterin is ruim en voorzien van aangenaam veel legplanken en een grote kast. Vooral de beenruimte is prijzenswaardig. Zonder douchekuip is de ruimte ook makkelijk schoon te maken en prettiger te betreden.

Coole verlichting

Alles bij elkaar is de Emotion heel mooi vormgegeven, al maakt het niet veel emoties bij ons los. De kleurstelling is heel harmonieus, het houtdessin past prima bij de stoffering en de rest. Echt cool zijn de mogelijkheden met de verlichting: van heel fel tot stemmig gedimd, alles kan. Ook aan stopcontacten voor smartphones, tablets en zo is geen gebrek.

Aan het hoofdeind van het bed zijn twee spots gemonteerd die je perfect op je boek kunt richten. Je vindt er ook meerdere legplanken en twee wandtassen waar je allerlei spulletjes in kwijt kunt. De afstandsbediening van de televisie bijvoorbeeld, die boven de kast aan de muur van de toiletruimte is bevestigd. Veel tv hebben we overigens niet gekeken, omdat we voor onze lange lijven dan telkens de kussens anders moesten schikken. Gewoon voor ’s nachts is het bed lang genoeg.

Fendt Bianco Emotion 445 FHHet bed is 140 centimeter breed en comfortabel. Voor degene die achteraan ligt ontaardt een nachtelijk toiletbezoek in een klauterpartij. 

Technisch is de Emotion 445 FH helemaal bij de tijd. Via de geïnstalleerde iNet-Box bedien je zowel de verwarming als de airco en andere features, en je leest er onder meer ook de vulstand van de gasflessen op af. De 24 inch tv aan een draaiarm krijgt beeld via een draagbare automatische satellietschotel. Heel gebruiksvriendelijk, maar het heeft wel een meerprijs.

Conclusie Fendt Bianca Emotion

Kampeerders Etienne Eckl en Isabelle Stocker: “Het ontwerp van de studenten is een toffe caravan voor twee personen die niet per se hun hele garderobe mee op reis willen nemen. Er is zelfs plek voor een gast. De indeling is voor Fendt-begrippen absoluut ongebruikelijk, om niet te zeggen heel dapper. Het is dan ook jammer dat ze niet wat meer lef hebben getoond bij de vormgeving van het interieur, om ook daar iets bij je los te maken – de caravan heet tenslotte Emotion. Gewoon een wat ander, prikkelender kleurgebruik zou al een wereld van verschil maken. En zo ronden we onze testvakantie af met gemengde gevoelens en stellen we ons de vraag bij wie de Bianco Emotion 445 FH eigenlijk in de smaak zal vallen.”

In pdf-vorm

Wil je het hele artikel over de Fendt Bianco Emotion 445 PH liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.

Leeftest Fendt Bianco Emotion 445 PH