ACSI FreeLife

Menu

Leeftest: Adria Aviva 472 LU

De Adria Aviva 472 LU positioneert zich op de markt als alternatief voor een jonggebruikte caravan. Maakt de Sloveense caravanbouwer dit waar? Redacteur Katinka vroeg zich dat af en trok er met de Aviva op uit naar Luxemburg

Auteur
Katinka Schippers
Datum
ReactiesReageer
Leeftest Adria Aviva kampeerprovincies

Signalement

Merk
Adria
Model
Aviva 472 LU
Onderstel
BPW-chassis met stalen vering
Testjaar
2017
Gewicht
Leeggewicht c.a. 935 kg, rijklaar gewicht 1.055 kg, max. toelaatbaar gewicht 1.250/13.00/1.350 kg, max. laadvermogen c.a. 415 kg
Basisprijs
€ 15.995

Het Sloveense caravanmerk Adria introduceerde de Aviva-serie voor het eerst voor modeljaar 2017. En wilde daarmee een frisse wind laten waaien door het instapsegment. Met aquamarijnkleurige details in het interieur en handige Ikea-bakken bijvoorbeeld. Productmanager Erna Povh ontwikkelde de caravan. Als moeder van vijf kinderen weet ze precies wat voor een invloed de praktische details hebben op het gebruik.

Een van de praktische details is de gewichtsbesparing van vijf procent, omdat er gebruik is gemaakt van lichte materialen. Bij de introductie was de Aviva beschikbaar in negen indelingen. Met de 472 LU beschikt de Aviva-serie nu ook over een indeling met enkele bedden.

De aquamarijn die in het interieur terug komt, is ook gebruikt in de striping aan de buitenkant.

Mijn vader en ik hebben voor een weekend de beschikking over deze Aviva 472 LU. Een caravan met zitgroep achterin, keuken en toiletruimte in het midden en twee enkele bedden in de lengte voor in de caravan. Het gemak van de praktische indeling wordt me al snel duidelijk bij het inpakken van de caravan. De Ikea-bakken uit de keuken zijn binnen no time gevuld met borden, bekers, bestek en kookgerei. Hoewel je dat laatste ook kunt ophangen aan de blauwgekleurde stang in de keuken. Maar dat lijkt me handiger om te doen als we op de camping zijn aangekomen. Ook etenswaren, theedoeken en handdoeken vinden gemakkelijk een plekje.

Zo mak als een lammetje

Er is zelfs meer bergruimte dan ons lief is. Bovenkastjes bij de zitgroep en bij het bed. Maar bij het bed zitten ook twee kledingkasten. Mijn volle reistas past daar met gemak in de breedte in. Een lange jas ophangen, wordt dan lastig. Maar als je gaat kamperen in de zomer, heb je die ook niet nodig. Bovendien zou je die ook kwijt kunnen aan een van de haken aan de buitenwand van de toiletruimte. Direct tegenover de toegangsdeur.

Ikea-bakken met schoenen kunnen we perfect kwijt in de disselbak. Die opent over de hele breedte en wordt door de uitzetsteunen goed opengehouden. De gasfles wordt afgeschermd door een op maat gemaakte box in dezelfde stijl. Ik word al blij van de waslijn die ik zie zitten, die komt handig van pas als we straks op de camping staan en onze fietskleding willen laten drogen. De disselbakklep sluiten is geen gemakkelijke klus en vereist wat geduld. Het komt heel precies. Als de vergrendeling niet helemaal op de goede plek zit, krijg je de pushlock namelijk niet ingedrukt.

Om de caravan naar Luxemburg te trekken, hebben we een Subaru Forester tot onze beschikking. We koppelen de Aviva aan en vertrekken. De Aviva volgt als een mak lammetje. Zelfs als we vanaf Luik steeds verder omhoog moeten klimmen. Wanneer we op de camping aankomen, is het een fluitje van een cent om de caravan op z’n plek te zetten. Caravan afkoppelen, pootjes uitdraaien, stroom aansluiten en de vakantie kan beginnen.

Dunnere wand

Tijd voor een verfrissend drankje. Die halen we uit de 140 liter koelkast. Hiervoor is de ruimte tussen de ingang van de toiletruimte en de slaapkamer optimaal benut. De koelkast heeft onderweg op de autostroom gewerkt en is automatisch overgeschakeld op de 230 volt van de camping zodra ik deze heb aangesloten. Je kunt er ook voor kiezen dit handmatig te doen, maar gemak dient de mens.

Als het even later tijd is om te gaan slapen, hebben we binnen no time de caravan in nachtmodus gebracht. We hoeven namelijk alleen een slaapzak en kussen op het bed te leggen. Aan beide kanten is er een aparte leesspot en het dimbare ledlampje laten we op de minst felle stand branden in de nacht. Dat maakt het wat makkelijker oriënteren in ons nieuwe onderkomen. Met een met paarse bloemen versierd gordijn scheiden we de slaapkamer af van het leefgedeelte. In het rechterbed zit een stopcontact die je kunt gebruiken om telefoon of e-reader op te laden.

Gedurende de nacht wordt het flink fris. En hoewel we vlak voor het slapen de Truma-verwarming even hebben aangehad, word ik toch bibberend wakker. Als je ervoor kiest de enkele bedden te gebruiken, lig je dicht bij de wand. En om gewicht te besparen, is deze juist wat dunner gemaakt. Dat merk je dan als de temperaturen vroeg of laat in het seizoen nog weleens dalen. Je kunt natuurlijk de verwarming aan laten staan, maar ik was er bang voor dat het dan te warm zou zijn om te slapen. Gelukkig vond ik met een extra deken uit het optiepakket van Adria een gulden middenweg. De deken heeft dezelfde kleur paars als de bloemen in het gordijn. Aan ieder detail is gedacht.

Mee met rijbewijs B

Vanwege ons korte bezoek en het feit dat we op de camping op steenworp afstand van het toiletgebouw staan, hebben we het draaibare Thetford-toilet niet getest. Wel kan ik concluderen dat je er met een lengte van 1.65 centimeter prima op kunt zitten. Ook is het handig dat er een kleine wasbak is met daaromheen voldoende spiegels.

Een ander pluspunt is het raam met melkglas. Daardoor is het een lichte ruimte. Licht vormt sowieso een rode draad in het interieur. Ook de houtsoort en bekleding is licht van kleur. De details in aquamarijn maken het geheel nog frisser. Tot slot spelen daarbij ook de ramen en dakluiken een grote rol. Ieder raam is voorzien van een hor en verduisteringsgordijn. En om het geheel huiselijker te maken, hangt er voor ieder raam, met uitzondering van de dakluiken en het raampje in de toiletruimte, vitrage. Het versterkt het gevoel van buiten zijn. En badend in een zee van licht lijkt de caravan groter dan hij is. En dat terwijl hij een maximaal toelaatbaar totaalgewicht heeft van 1.350 kilogram en dus prima mee mag met een B-rijbewijs. n

Conclusie

Katinka Schippers, testredacteur:”What you see is what you get is helemaal van toepassing op de Adria Aviva. De praktische caravan heeft alles in huis voor een comfortabele vakantie. Geen onnodige poespas die je toch niet gebruikt als je er een paar weken mee op vakantie gaat. Alle techniek is eenvoudig te bedienen. Kortom: een waardig alternatief voor een jonggebruikte caravan. Bijkomend voordeel is dat je door de aanschaf van een nieuwe caravan 2 jaar fabrieksgarantie krijgt en 7 jaar garantie op waterdichtheid.”

In pdf-vorm

Wil je het hele artikel over de Adria Aviva 472 LU liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.

Leeftest: Adria Aviva 472 LU