ACSI FreeLife

Menu

Proftest: Dethleffs Aero 90 Years 500 QSK

Het Aero-jubileummodel ziet er aan de buitenkant bescheiden uit. Toch biedt Dethleffs met deze caravan een interessant verjaardagscadeau, dankzij een rijke basisuitrusting voor een scherpe prijs. ACSI FreeLife pakt ‘m alvast voor je uit.

Auteur
Sander Cox
Datum
ReactiesReageer
Dethleffs Aero 90 Years 500 QSK

Signalement

Merk
Dethleffs
Model
Aero 90 Years 500 QSK
Onderstel
Al-Ko-chassis met schuingeplaatste wieldraagarmen
Testjaar
2021
Gewicht
Leeggewicht (gemeten): 1.318 kg, gewicht (fabrieksopgave): 1.309 kg, maximaal toelaatbaar totaalgewicht: 1.800 kg, laadvermogen: 482 kg
Basisprijs
€ 21.790

Een oude bekende in een nieuw jasje? In de afgelopen decennia heeft Dethleffs al heel wat Aero-modellen in verschillende uitvoeringen met soms opvallende ontwerpen geproduceerd. Nu is hij verkrijgbaar als jubileummodel met een aantal fraaie optische en technische verfijningen voor een scherpe prijs. Dethleffs viert namelijk zijn negentigste verjaardag.

90 Years-pakket

De huidige Aero is ontworpen voor jongere en prijsbewuste caravanners, die naast de royale standaarduitrusting van deze reeks graag nog wat extra’s willen. Het strakke, moderne interieur is verkrijgbaar in drie bekledingsvarianten. De uitrusting is voor het ’90 Years’-model nog extra uitgebreid.

Het 90 Years-pakket omvat 17-inch lichtmetalen wielen, witte gladde beplating, kunststof designelementen voor en achter, disselafdekking, een extra brede deur met raam en hor, een groot dakluik met verlichting, een boiler, acrylglas keukenachterwand en bevestigingselementen voor het opbergen en vastzetten van allerlei kleine spullen. De totale waarde van deze opties zou € 3.211 zijn, maar vanwege het jubileum krijg je ze gratis.

In de testcaravan zijn echter nog enkele opties ingebouwd die wel extra kosten. Met het douchepakket, het veiligheidspakket, een voorraam, tv-voorbereiding, een usb-aansluiting voor de spotrail, de zitgroepverbreding, indirecte verlichting en opwaardering van het maximum gewicht komt de 500 QSK op
€ 25.302. Voor een caravan met stapelbedden in de instapklasse is dat best een bedrag.

Dethleffs Aero 90 Years 500 QSK_deur

Hoogwaardige indruk

“Deze caravan lijkt niet echt op de eerdere Aero Style en Aero Tourist, maar hij ziet er ook zeker niet uit als een instapcaravan”, zegt carrosserie-expert Rudi Stahl. “Gladde beplating op de wanden en grote opbouwdelen aan de voor- en achterkant zijn geen echte lichtgewicht constructies, maar maken wel een hoogwaardige indruk.

Dit is vooral het geval wanneer de gladde beplating ook echt glad is. Zo heeft het uiterlijk van de Aero al iets van de hogere klasse. Ook een hagelwerend vezelversterkt kunststof dak is standaard en met de lichtmetalen wielen uit het 90 Years-pakket zet Dethleffs de puntjes op de i.”

Een praktisch detail op de Aero 90 Years is de bijna zeventig centimeter brede toegangsdeur met volledig horgordijn, raam en afvalbakje. De jubileum-Aero heeft ook het grote dakraam met verlichting boven het bed voorin. Het raam voorin kost daarentegen extra. “Sommigen vinden dat geen probleem omdat ze liever geen raam bij het bed willen.”

Twee hoogwaardige dakramen in het middenpad en een iets kleiner dakraam boven het stapelbed laten licht van boven in de caravan toe. “Zelfs de toiletruimte heeft een echt raam met helder glas in plaats van een klein goedkoop luikje dat vaak wordt gebruikt.”

Aan de buitenkant vallen de stevige en gemakkelijk vast te pakken handgrepen op. De uitdraaisteunen zouden beter bereikbaar kunnen zijn onder de grote bevestigingsdelen.

Onze carrosserie expert houdt ook van de afzonderlijk vervangbare hoekstukken op de caravan. En ook het zijmarkeringslicht helemaal achteraan wordt gewaardeerd, omdat het licht daar het manoeuvreren in het donker veel gemakkelijker maakt. De disselbak is goed uitgerust met een busluik en een plaatstalen vloer en is goed afgedicht net als alle vloerdoorvoeren.

Veiligheidspakket

Technisch expert Roman Heinzle is onder de indruk van de uitgebreide uitrusting van de testcaravan. “Naast meer visuele accenten heeft de 90 Years-versie een warmwatervoorziening. Het veiligheidspakket voegt meer veiligheid en comfort toe voor een scherpe prijs.” De elektronische stabilisatie en het gasomschakelingssysteem met crashsensor en bescherming tegen ijsvorming leveren de caravan veel punten op, net als de standaard rookmelder.

Dat een usb-aansluiting op de rail voor de verstelbare spots in de zitgroep extra moet kosten vindt Roman minder geslaagd. Een schoonwatertank van 44 liter en een rolbare vuilwatertank van 23 liter zijn groot genoeg voor een gezin van vier en geen vanzelfsprekende standaarduitrusting in deze klasse.

De leidingen voor de watertoevoer, het gas en de elektriciteit zijn overal goed. De warmeluchtverdeling heeft slechts drie uitstroomopeningen. Twee warmeluchtbuizen die eindigen in het bedframe lijken wellicht een beetje vreemd. “Maar dit zou de warme lucht van de kachel goed moeten verdelen over de achterkant.”

Dethleffs Aero 90 Years 500 QSK_bergruimte

230 volt en usb

De driepitskookplaat met elektrische ontsteking en de hoge koelkast maken de keuken van de nieuwe Dethleffs compleet. Acht 230 volt-stopcontacten zijn bovengemiddeld in een caravan van dit formaat. Twee stopcontacten horen bij de optionele tv-voorbereiding, van de andere zes is er eentje onhandig geplaatst in het zijpaneel van de linker zitbankberging.

“Waarom dat stopcontact juist daar zit is onduidelijk. Een ander stopcontact aan de rechterkant voor de zitbank is wel handig geplaatst. Want er zijn immers geen planken onder de bovenkasten dus toestellen die je wilt opladen liggen meestal op de tafel.”

Er hangt dus maar één kabel aan de verplaatsbare usb-aansluiting op de rail van de spots. De lampen bij het stapelbed hebben ook elk een usb-aansluiting. De boiler en de schoonwatertank hebben een plek gekregen in de rechter zitbankberging, die daarmee ook volledig gevuld is. De aftapkranen zijn gemakkelijk toegankelijk en tegelijkertijd beschermd.

Minimalistisch design

“Rechte, lichtgrijze kleppen zonder handgrepen – dat is bijna een minimalistisch design”, zo omschrijft meubelexpert Oli Pfisterer zijn eerste indruk van het interieur van de Aero. “Bij een instapmodel past het wel en op zich is het ontwerp wel smaakvol.” De kleurenmix van de stoffen van de Fyn-bekledingsvariant, subtiel in turkoois afgebiesd, past goed bij het decor van de kastkleppen en de lichte houttint. De grijze vloer past ook bij het geheel.

De meubelpanelen hebben ABS-randen of stevig verlijmde afwerkstrips en zijn allemaal goed afgewerkt. Ook de afdichting van de keuken en de toiletruimte zien er netjes uit.

Dethleffs Aero 90 Years 500 QSK

Onze meubelexpert vindt de opklapbare tafelpoot een beetje eenvoudig gemaakt, maar noemt daarentegen de verbreding voor de tafel heel praktisch. De laden sluiten allemaal met soft-close en de kastkleppen hangen aan metalen scharnieren. De deur van de toiletruimte sluit met een hendel die verzinkt bij geopende deur. “Erg praktisch als er weinig ruimte is.” De lattenbodems zijn aangenaam met latten op rubber steunen.

Qua constructie blijkt deze Aero goed te zijn gemaakt. Zo zijn er bijvoorbeeld bijna geen schroeven en kastverbinders zichtbaar.

Gebruiksgemak

De brede toegangsdeur zorgt niet alleen voor een comfortabele instap, maar past met raam, hor en afvalbak ook perfect in het concept van een goed uitgerust jubileummodel. De inrichting is relatief eenvoudig gehouden met de lichte, rechte kleppen zonder onderplanken en geen echte gordijnen, maar het past wel bij elkaar. Opbergruimte voor kleine spullen is schaars. Zelfs de stoffen zakken op de bedden en het kleine opbergvak in de zithoek compenseren dit niet.

De naar beneden ondieper wordende bovenkasten scheppen meer hoofdruimte zonder al te veel kastruimte in te leveren. Al met al geven de lichtgekleurde meubels een ruimtelijk gevoel. Legplanken in alle kasten zijn een echt pluspunt voor de Aero-inrichting. Minder praktisch is echter de plaatsing van de tv boven de linkerbank. “Hoe ga je op deze manier tv kijken met z’n vieren?”

‘Gezinsgrote’ koelkast

De keuken tegenover de zithoek scoort met de elektrische ontsteking van de driepitskookplaat met gietijzeren rooster en de eveneens ‘gezinsgrote’ koelkast. Drie grote lades en twee bovenkasten met legplanken bieden veel bergruimte. Vóór de chique kookspoel-combinatie is voldoende werkruimte, ondanks de niet overdreven grote keuken. De acrylglas achterwand maakt de keuken niet alleen fraaier, maar ook makkelijker schoon te maken. Een raam en het grote dakraam zorgen voor genoeg ventilatie in de keuken.

Het tweepersoonsdwarsbed voorin de 500 QSK is comfortabel en groot genoeg. De lattenbodems van alle bedden kunnen niet in hardheid worden versteld en ze missen een verstelbaar hoofdeinde, typisch voor een instapcaravan. Alle bedden hebben echter wel matrassen met zeven ligzones waarop het comfortabel slapen is.

De toiletruimte is, zoals je zou verwachten in een zes meter lange caravan voor een gezin, niet echt royaal. Hij is echter wel mooi ingericht met een hoekige wastafel van massief materiaal en meer open planken dan kasten. Spanbanden bij de planken houden crèmes, douchegel et cetera op hun plaats, zelfs als je onderweg bent. De douchemogelijkheid is alleen zinvol als je het douchepakket erbij neemt met stadswateraansluiting, want dan kan het wel handig zijn.

Rijeigenschappen

De tot 1.800 kilogram opgewaardeerde 500 QSK uit onze test, heeft voldoende laadvermogen ondanks de extra uitrusting. De testcaravan bevestigt dat op de weegschaal. Leeg weegt hij 1.318 kilogram, waardoor er voldoende laadvermogen overblijft voor een heel gezin. De disseldruk bedraagt leeg al 62 kilogram, maar dat kun je makkelijk compenseren met het beladen van de bagageruimte in het stapelbed achterin. De watertank en de keuken, twee zware componenten, zijn dicht bij de as geplaatst.

De veiligheidsuitrusting van de Aero is goed met zowel mechanische als elektronische stabilisatie, schokdempers, zelfstellende remmen en schuingeplaatste wieldraagarmen.

Geslaagd concept

De Dethleffs Aero ziet er goed uit, zo vinden onze experts unaniem, ook al heeft het huidige model niets gemeen met het excentrieke uiterlijk van een Aero Style of zelfs een Aero Tourist. Deze jubileum-Aero is gebaseerd op een instapmodel, maar met het 90 Years-pakket is hij goed uitgerust.

De combinatie van het moderne, eenvoudige interieur met wanden met gladde beplating, lichtmetalen wielen, een disselafdekking en veel goede techniek is geslaagd. De Aero 500 QSK 90 Years is een gezinscaravan om mee rond te trekken. Hij is praktisch uitgerust en volgt gemakkelijk achter veel trekauto’s.

Dethleffs Aero 90 Years 500 QSK_zithoek

Conclusie

Testredacteur Volker Stallmann: ”Wie bij deze Dethleffs Aero denkt aan het uiterlijk van een Aero Style of Tourist, zal misschien een beetje teleurgesteld zijn door dit jubileummodel. Achter het duidelijk discretere uiterlijk van de huidige Aero gaat echter een fris vormgegeven caravan schuil, die je hooguit optisch ietwat eenvoudig zou kunnen vinden. Technisch gezien heeft de 500 QSK, net als de rest van het gamma, een aantal verfijningen die het kamperen aangenaam en comfortabel maken. Deze Aero is zijn prijs dus meer dan waard.”

In pdf-vorm

Wil je het hele artikel over de Dethleffs Aero 90 Years 500 QSK liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.

Proftest Dethleffs Aero 90 Years 500 QSK

Praat mee

Praat mee: Proftest: Dethleffs Aero 90 Years 500 QSK

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht