ACSI FreeLife

Menu

Proftest: Dethleffs Aero 90 Years 500 QSK

Het Aero-jubileummodel ziet er aan de buitenkant bescheiden uit. Toch biedt Dethleffs met deze caravan een interessant verjaardagscadeau, dankzij een rijke basisuitrusting voor een scherpe prijs. ACSI FreeLife pakt ‘m alvast voor je uit.

Auteur
Sander Cox
Datum
ReactiesReageer
Dethleffs Aero 90 Years 500 QSK

Signalement

Merk
Dethleffs
Model
Aero 90 Years 500 QSK
Onderstel
Al-Ko-chassis met schuingeplaatste wieldraagarmen
Testjaar
2021
Gewicht
Leeggewicht (gemeten): 1.318 kg, gewicht (fabrieksopgave): 1.309 kg, maximaal toelaatbaar totaalgewicht: 1.800 kg, laadvermogen: 482 kg
Basisprijs
€ 21.790

Een oude bekende in een nieuw jasje? In de afgelopen decennia heeft Dethleffs al heel wat Aero-modellen in verschillende uitvoeringen met soms opvallende ontwerpen geproduceerd. Nu is hij verkrijgbaar als jubileummodel met een aantal fraaie optische en technische verfijningen voor een scherpe prijs. Dethleffs viert namelijk zijn negentigste verjaardag.

90 Years-pakket

De huidige Aero is ontworpen voor jongere en prijsbewuste caravanners, die naast de royale standaarduitrusting van deze reeks graag nog wat extra’s willen. Het strakke, moderne interieur is verkrijgbaar in drie bekledingsvarianten. De uitrusting is voor het ’90 Years’-model nog extra uitgebreid.

Het 90 Years-pakket omvat 17-inch lichtmetalen wielen, witte gladde beplating, kunststof designelementen voor en achter, disselafdekking, een extra brede deur met raam en hor, een groot dakluik met verlichting, een boiler, acrylglas keukenachterwand en bevestigingselementen voor het opbergen en vastzetten van allerlei kleine spullen. De totale waarde van deze opties zou € 3.211 zijn, maar vanwege het jubileum krijg je ze gratis.

Dethleffs Aero 90 Years 500 QSK

Opties

In de testcaravan zijn echter nog enkele opties ingebouwd die wel extra kosten. Met het douchepakket, het veiligheidspakket, een voorraam, tv-voorbereiding, een usb-aansluiting voor de spotrail, de zitgroepverbreding, indirecte verlichting en opwaardering van het maximum gewicht komt de 500 QSK op € 25.302. Voor een caravan met stapelbedden in de instapklasse is dat best een bedrag.

Hoogwaardige indruk

“Deze caravan lijkt niet echt op de eerdere Aero Style en Aero Tourist, maar hij ziet er ook zeker niet uit als een instapcaravan”, zegt carrosserie-expert Rudi Stahl. “Gladde beplating op de wanden en grote opbouwdelen aan de voor- en achterkant zijn geen echte lichtgewicht constructies, maar maken wel een hoogwaardige indruk. Dit is vooral het geval wanneer de gladde beplating ook echt glad is. Zo heeft het uiterlijk van de Aero al iets van de hogere klasse. Ook een hagelwerend vezelversterkt kunststof dak is standaard en met de lichtmetalen wielen uit het 90 Years-pakket zet Dethleffs de puntjes op de i.”

Standaard geen raam bij het bed

Een praktisch detail op de Aero 90 Years is de bijna zeventig centimeter brede toegangsdeur met volledig horgordijn, raam en afvalbakje. De jubileum-Aero heeft ook het grote dakraam met verlichting boven het bed voorin. Het raam voorin kost daarentegen extra. “Sommigen vinden dat geen probleem omdat ze liever geen raam bij het bed willen.” Twee hoogwaardige dakramen in het middenpad en een iets kleiner dakraam boven het stapelbed laten licht van boven in de caravan toe. “Zelfs de toiletruimte heeft een echt raam met helder glas in plaats van een klein goedkoop luikje dat vaak wordt gebruikt.”

Lees verder

Zonde hè, dat het verhaal hier stopt. Gelukkig vind je in ACSI FreeLife 4-2021 het hele testartikel. (Nog) geen abonnee? Dan kan je hieronder het magazine los bestellen.

Bestel nummer

Confidental Infomation