ACSI FreeLife

Menu

V&A: Slingerende caravan

Meneer Kemker uit Wieringerwerf zit in zijn maag met de stabiliteit van zijn Fendt Bianco. Of beter gezegd met het gebrek er aan. Als de teller van zijn Mazda boven de 80 kilometer per uur uitkomt, gaat zijn caravan slingeren.

Auteur
Joop Stam
Datum

“Hiervoor reden wij met dezelfde caravan getrokken door een Volkswagen Touran 2.0 liter met 150 pk en 1.500 kilogram trekgewicht. Met deze auto reden we probleemloos. Met onze Mazda kan ik helaas niet sneller dan 80 kilometer per uur. Als ik harder rijd, begint de caravan gigantisch te slingeren, terwijl de fabrieksopgave 1.800 kilogram aan trekgewicht opgeeft. Beladen weegt de caravan 1.530 kilogram. Dat is ook de reden van de autoswitch. Weet u de oplossing?”

Antwoord van Joop:

Hoeveel de trekauto mag trekken, heeft niets met het weggedrag van de combinatie te maken. Zolang de auto maar (veel) meer mag trekken dan de caravan zwaar is. Dat is wat wettelijk is toegestaan.

Wat een auto kan presteren als trekker hangt af van een reeks voorwaarden. De door de motor te leveren energie (koppel) is er slechts één van. De stabiliteit van een combinatie hangt verder af van de balans tussen de massa van de auto en de caravanmassa. De beladen caravan dient niet zwaarder te zijn dan 75 tot 80 procent van het beladen gewicht van de trekauto. Het mag duidelijk zijn dat bij deze combinatie de kritische snelheid gevaarlijk laag ligt.

Voor een veilig weggedrag hoort deze snelheid minimaal 20 kilometer per uur hoger te liggen dan de gebruikelijke kruissnelheid (de daadwerkelijke snelheid). Slecht weggedrag van een bepaalde auto met een bepaalde caravan kan onder anderen de volgende oorzaken hebben.

Auto

  • Achterwielophanging is te slap. Duw maar eens aan de zijkant tegen de trekhaak. Elke zijdelingse beweging is een bron van slingergevaar.
  • Speling op de trekhaakbevestiging
  • Achteroversteek te groot
  • Bandenspanning van de achterbanden te laag
  • Disseldruk te hoog waardoor de voorkant van de auto omhoog komt en dat kan weer invloed hebben op het stuurgedrag
  • Disseldruk te laag: bron van slingergevaar door gebrek aan demping in de kogelkoppeling.
  • De door het typeplaatje van de trekhaak aangegeven disseldruk berust vaak op een rekenkundig sommetje in relatie tot het maximaal toegestane gewicht van de auto en heeft niets te doen met de belastbaarheid van de achterbrug.

Caravan

  • Verkeerd beladen: belading te ver achterin (fietsen en een volle watertank) en daarna gecorrigeerd door ook de disselbak goed vol te laden.
  • Gewichtenbalans deugt niet (massa auto versus massa caravan)
  • Ontbrekende of versleten anti-slinger koppeling
  • Verkeerde bandenspanning (te hard of te zacht)
  • Bandenmaat en de spanning dienen te zijn aangepast  aan de asbelasting
  • De Load-Index (de belastbaarheid) moet voldoende zijn voor de maximaal toegelaten caravanmassa.

Anti-slinger koppeling

Voldoende wrijving in de kogelkoppeling is van heel groot belang voor een goed weggedrag van de combinatie. Dat bereik je door voldoende disseldruk, eventueel montage van een anti-slinger koppeling.

Ook een vraag aan Joop? Stel hem via dit formulier.

Praat mee

  1. G Kemker

    Bedankt voor de reacties n.a.v. mijn probleem met Mazda cx6 met de Fendt caravan.
    Ik heb nog een vraag aan Joop, enige tijd geleden heeft ACSI een onderwerp geplaats met speciaal over de Fendt caravans ik heb het artikel gelezen. Nu staat er nog iets van bij dat de dissels van de Fendt ( korter of andere stand heeft ???). Helaas vind dat niet meer terug in uw verhaal.
    Dhr MJ heeft gelijk met de 75% wat de A.N.W.B. hanteert, voor de Mazda cx5 bij max. voertuiggewicht 1930 kg 75% daarvan = 1447 kg.
    Reacties welkom

    Reageer
    0
    0
  2. JM
    Jan Musch

    Het is duidelijk dat het beladen gewicht van de caravan niet meer mag bedragen dan 75 tot 80% van het beladen gewicht van de auto, ook de ANWB hanteert al jaren de 75% norm, maar waar komt de conclusie vandaan dat bij deze combinatie de kritische snelheid gevaarlijk laag ligt? Wij hebben zelf ook een Fendt Bianco en deze is standaard voorzien van een anti-slingerkoppeling. De kogeldruk van de Fendt Bianco is al gauw aan de forse kant, zeker wanneer je de watertank en spoelwatertank van het toilet leeg laat, zoals wij ook doen. Wij nemen op vakantie maar 1 lichtgewicht BP gastankje mee en hebben nauwelijks iets in de disselbak, kabelhaspel en Alko krik gaan bij het rijden in de auto. Mogelijk heeft degene die het slingerprobleem aan de orde stelt een Mazda CX5, gezien het genoemde trekgewicht.Wij hebben een jaar geleden iemand gesproken met een CX5 in combinatie met een grote Hobby (495 UL) en die meldde hetzelfde probleem maar na montage van hulpvering op de CX5 was het probleem over. Uiteraard moeten alle opties worden nagelopen die Joop aangeeft, maar vaak zijn die mogelijkheden al nagelopen.

    Reageer
    0
    0
    1. G Kemker

      JM.
      Mag ik jou vragen met wat voor auto jij rijdt met je Fendt Bianco en welk type ???
      Wij hebben zelf een Bianco 465 TG.
      Wij zijn aan kijken naar een andere auto b.v. VW Tiquan want die wel ruimschoot aan de bekende 75 %

      Reageer
      0
      0
  3. AW
    Arnold Wöltgens

    Mijn nieuwe Hobby caravan uitgerust met anti slingerkoppeling en ATC system,was zeer onrustig achter mijn trekwagen toyota RAV diesel 179PK.Tot ik erachter kwam dat de wielen van de caravan niet uitgebalantceerd waren,na uitbalanceren van de banden en aanschaf van een caravanwaag loopt mijn caravan achter mijn wagen als een rustige volgzame caravan.Maar begrijpen doe ik toch niet dat de caravanbouwer hier Hobby de banden van zijn caravans niet uitlijnt of balanceert,dit is onbegrijpelijk dit mag wel eens aangekaard worden bijde grootste caravanbouwer van Europa.

    Reageer
    1
    0

Praat mee: V&A: Slingerende caravan

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht