ACSI FreeLife

Menu

Professionele hulp bij caravanschade

Schadeherstel is een kostenpost waar je het liefst nooit mee te maken hebt. Caravanschade is alleen lang niet altijd te voorkomen. Als je dan toch pech hebt, wil je deze schade het liefst zo snel mogelijk laten herstellen. In het artikel over eerste hulp bij deuken en krassen gidst ACSI FreeLife jou door een professioneel reparatieproces.

Auteur
MPS
Datum
ReactiesReageer
Caravanschade

Caravans zijn voorzien van twee soorten beplating. Hamerslag aluminium beplating is slechts 0,6 tot 0,8 millimeter dik, gladde beplating ongeveer 1,2 millimeter. Op gladde beplating zit nog een extreem dunne poedercoating op, die bij caravans tussen 35 en 40 micrometer bedraagt. Ter vergelijking, de lak van een auto is met 120 tot 140 micrometer aanzienlijk dikker.

Polijsten

Er is maar weinig nodig om lakschade aan de caravan te veroorzaken. Een omvallende campingstoel kan een deuk achterlaten, een tak kan tijdens het voorbijrijden een kras over de wand achterlaten. In dit artikel laten we zien hoe deuken en scheuren van gladde beplating en hamerslag aluminium beplating verdwijnen, hoe je lakstiften aanbrengt en hoe je krassen perfect polijst.

Lakschade?

Er is een eenvoudige test om te bepalen of je verfschade zelf kan repareren, of dat een professional moet worden ingeschakeld. Haal voorzichtig je nagel dwars over de kras. Als je nagel niet blijft hangen, hoeft je de plek niet per se met verfpistool aan te pakken. Bij oppervlakkige krassen bestaat namelijk geen gevaar voor aluminiumcorrosie (caravan) of roest (trekauto).

Lichte krassen op caravans met gladde beplating en trekauto’s kunnen worden gepolijst met een polijstmachine in combinatie met siliconenvrije polijstmiddelen. Hamerslag beplating is daarbij een uitzondering: het gebruik van polijstmachines hierop is taboe. In plaats daarvan gebruik je een polijstlap. Siliconenvrije polijstmiddelen zijn beter geschikt dan siliconenhoudende producten die de krassen opvullen, maar na herhaaldelijk wassen weer worden weggespoeld. Hierdoor komen de krassen opnieuw aan het licht.

Siliconenvrije polijstpasta’s met betere verwijderprestaties moeten wel met de grootste zorg worden gebruikt. Controleer altijd de slijtage die tijdens het polijsten ontstaat. Hiermee voorkom je dat kleine schade groter wordt.

Als je echter blijft hangen tijdens de vingernageltest, is een lakreparatie onvermijdelijk om corrosie te voorkomen. En ook dat kun je zelf. Eerst moet je de schadeplek grondig reinigen met een ontvettende reiniger, bijvoorbeeld siliconenontvetter.  Breng vervolgens de verf dun aan met de lakstift, anders krijg je een ongelijk oppervlak. Het is verder belangrijk om de droogtijd van de verf aan te houden en de lakstift weer goed te sluiten.

Naar de spuiterij

Voor de juiste ​​lakstift met de exacte reparatiekleur van de caravan, rijd je het beste even met je vierwieler naar een spuiterij. Caravanfabrikanten kunnen vaak niet de nodige informatie verstrekken. De verfprofessional gebruikt een digitale colorimeter om de oorspronkelijke kleur te bepalen. Vervolgens mengt hij de verf en vult de lakstift.

Hamerslag beplating

Het aantal gespecialiseerde bedrijven dat reparaties uitvoert op hamerslag beplating is klein. Dit heeft één belangrijke reden, hiervoor is namelijk een speciaal reparatiesysteem nodig dat veel praktische ervaring vereist. Velbo in Bennekom is één van de bedrijven waar je terecht kunt voor een spuiten bij lakschade en wandschade.

De kosten voor het repareren van een deuk met een diameter van 20 tot 30 millimeter bedragen ongeveer € 400 tot € 500, plus verf. Voor die prijs wordt echter alleen het gerepareerde gebied geverfd. Dit kan ertoe leiden dat de overgangen tussen de gerepareerde en de onbeschadigde delen op het zicht contrasteren.

Als je het hele vlak lakt, krijg je een naadloze look, maar de prijs stijgt dan tot € 1.000 of meer. Daarbovenop komen nog de kosten voor het eventueel aanbrengen van de hamerslag structuur.

Complexe wandconstructie

Caravans zijn ook uitzonderlijk in het geval van deuken die de buitenlaag niet doorboren. Terwijl vergelijkbare schade aan de auto soms zonder te schilderen kan worden gerepareerd, werkt deze methode niet voor caravans. De reden hiervoor is de complexe wandconstructie.

Als je aan de buitenhuid trekt, komt namelijk de aan de aluminium plaat gelijmde isolatie los. Dit verhoogt het risico op waterschade. Deuken en kleine scheuren in de caravan moeten dus worden afgedicht en worden gevuld met een spatel.

Reparaties gladde plaat

Terwijl je lichte krassen of steenslag op een gladde plaat zelf kan repareren, is dat bij lakschade of wanneer de ondergrond zichtbaar is heel anders. Dan moet je al snel naar een gespecialiseerd bedrijf. Dit geldt ook voor schade groter dan één vierkante meter. Dergelijke uitgebreide oppervlakken kunnen alleen worden gerepareerd in een spuitcabine met afzuiging. Daarnaast vereisen uitgebreide verfreparaties veel ervaring.

Zijwand vervangen

Dit is de enige manier om te zorgen voor een juiste verfopbouw en naadloze overgang naar aangrenzende gebieden. Een professionele reparatie in de spuiterij omvat schuren, plamuren, opvullen en lakken met gekleurde en blanke lak. Afhankelijk van de inspanning variëren de kosten. Als een beschadiging een groot oppervlak beslaat of de caravanwand een diepe scheur heeft opgelopen, moet deze mogelijk volledig worden vervangen. De kosten voor het vervangen van een complete zijwand kunnen snel oplopen tot € 10.000 of meer.

Jaarlijks verfonderhoud

Om de waarde van caravan en trekauto te behouden, raden verfspecialisten aan om elke één tot twee jaar een professionele verfbehandeling uit te (laten) voeren.

Allereerst wordt de caravan grondig gereinigd. Pas dan wordt de kleinste schade aan het oppervlak zichtbaar. De experts verwijderen krassen en kleine beschadigingen met fijne polijstmiddelen en -lap (hamerslag) of polijstpad en polijstmachine (gladde beplating).

Voor grotere krassen kom je uit bij de grovere polijstmiddelen. Deze stap wordt gevolgd door de tweede reiniging van de caravan, waarbij alle polijstmiddelresten worden verwijderd. Om te voorkomen dat hologrammen (lakirritaties) opvallen op gladde oppervlakken, wordt een finish gebruikt. Uiteindelijk volgt de oppervlakteafdichting van de hele caravan, met uitzondering van de ramen.

Conclusie

Kleine krassen op gladde beplating kun je doorgaans zelf repareren, voor hamerslagreparaties is iets meer gevoel nodig. In ieder geval kun je een kras gemakkelijk afdichten met een lakstift, totdat je de caravan aan het einde van het seizoen overdraagt aan de zorg van een professional.

Hoe staat het met jouw kampeermiddel?

Is jouw caravan of camper eigenlijk al startklaar voor 2019? Doe jij de voorjaarsschoonmaak zelf of breng jij hem naar een professioneel schoonmaakbedrijf? ACSI FreeLife is reuze nieuwsgierig hoe jij je voorbereid op het nieuwe seizoen.

Bron: MPS, Tekst: Ingo Köcher