ACSI FreeLife

Menu

Caravan aankoppelen in 9 stappen

Een caravan aankoppelen hoeft geen zenuwslopende klus te zijn. Dit moet je weten: aankoppelen in 10 stappen.

Auteur
Ilja Vaags
Datum

We gaan er van uit dat je caravan is uitgerust met een antislingerkoppeling.

Caravan aankoppelen

1

Uitgangspositie

De caravan staat zo dicht mogelijk bij de trekauto. Het neuswiel op de grond en zover neergedraaid dat de trekklauw hoger staat dan de kogel van de trekhaak. Handrem vast en zorg dat de opdraaisteunen omhoog zijn. Dan pas verder gaan met aankoppelen.

2

Handgreep omhoog

De handgreep op de trekklauw omhoog trekken. Daardoor gaat de koppelingsklem open. Met het neuswiel de klauw laten zakken. De handgreep moet uit zichzelf weer terugveren.

3

Antislinger­koppeling naar beneden

De hendel van de anti-slingerkoppeling (indien die aanwezig is en omhoog staat) naar beneden duwen. Gaat dit te makkelijk dan zijn de frictiecups versleten. Let op: op de hendel van de anti-slingerkoppeling staan streepjes die een indicatie geven van de slijtage. Als die voorbij de merkstreep staan, zijn de frictiecups versleten.

4

Neuswiel omlaag

Het neuswiel moet je zover omhoog draaien dat de u-beugel, waar het neuswiel tussen zit, in de sleuven van de houderpijp geborgd is. Je voorkomt zo dat het neuswiel niet plotseling zwenkt.

5

Klem los

Maak de klem los en trek het neuswiel, dat niet meer kan kantelen omdat het in de sleuf vast zit, helemaal omhoog. Daarna moet je de klem weer vastdraaien.

6

Monteer de breekkabel

Monteer de breekkabel aan een oog of haak aan of nabij de trekhaak. Hang de breekkabel niet zomaar om de trekhaak.

7

Stekker

De 13-polige stekker van de caravan steek je in de stroomaansluiting. De kabel mag niet over de grond slepen, maar ook niet te strak staan. Soms wordt de steker naar de auto ook gebruikt om de mover te bedienen (door middel van een doos op de caravan). Bij het aansluiten op de auto is de mover dus automatisch uitgeschakeld. Zo niet, de mover (indien aanwezig) uitschakelen en vrijzetten van de wielen.

8

Verlichting

Controleer dan de verlichting van de caravan.

9

Handrem eraf

Haal voor het wegrijden natuurlijk de handrem eraf. Goede reis!

Een uitgebreide versie van dit artikel, en nog veel meer kampeerverhalen, vind je in ACSI FreeLife 5-2015.

bestel magazine

Praat mee

  1. JD

    Moet 10 niet op 1 staan

    Reageer
    0
    0
  2. H
    H.Zomermaand

    Moed de caravan niet op de handrem staan?

    Reageer
    0
    0
  3. AR
    Arthur Ritsma

    Als aanvulling op de reacties bij Stap 6 toch nog een tip. Als het neuswiel na het aankoppelen geheel is ingedraaid (stevig vastdraaien) trek de houderpijp zo ver op dat het neuswiel nog juist vrij kan draaien. Bij het nemen van verkeersdrempels kan het gebeuren dat het neuswiel de verkeersdrempel raakt. Zeker bij de wat langere caravans wil dit nog wel eens het geval zijn. Bij deze wijze van afstellen zal het neuswiel meerollen waardoor beschadiging wordt voorkomen.

    Reageer
    0
    0
  4. J

    caravan aankoppelen
    Pnt 2
    De koppeling zit goed op de kogel als controle indien je door uitdraaien van het neuswiel de auto licht optilt.

    Graag een punt opnemen over de handrem en zeker niet vergeten de mover ontkoppelen

    Reageer
    1
    0
  5. AB

    Zo kan je geen caravan aankoppelen je moet namelijk eerst de steunen opdraaien anders krijg je hem nooit aangekoppeld verder is het goed beschreven

    Reageer
    0
    0
  6. kh
    kees van hooidonk

    De door Acsi voorgestelde volgorde is nogal arbitrair. Zo kan de check met het opdraaien van het neuswiel (zie reactie J P de Jong) niet worden uitgevoerd indien de steunen pas in stap 10 worden ingedraaid. En over het ontkoppelen van de mover wordt al helemaal niet gesproken ! Verder mis ik nog de controle of het helemaal ingedraaide neuswiel nog wel kan draaien.
    Daarnaast zou het artikel aan waarde winnen alsook het loskoppelen besproken zou worden. Vooral de situatie ” de combinatie staat bergafwaarts met ingedrukte oplooprem” vereist zorgvuldigheid.

    Reageer
    0
    0
    1. SC
  7. J

    Als eerste zou ik alle steunen omhoog draaien en niet als laatste, en dan nog wat, om er zeker van te zijn dat hij goed aangekoppeld is het neuswiel op de grond zetten klem aandraaien en het neuswiel zover uitdraaien dat de achterkant van het trekkend voertuig omhoog komt, dan weet je zeker dat de koppeling goed zit, daarna een veilige reis gewenst.

    Reageer
    0
    0
  8. JJ
    Jan Piet de Jong

    Ook de uitgebreide versie gelezen. Tijdens de aflevering van mijn Caravan is mij
    door de dealer op het volgende gewezen.
    Tussen uw stap 2 en 3 doe ik het volgende. Na de klik van de koppeling (groene puntje zichtbaar) Slinger ik het neuswiel nog even een paar cm omhoog. Gaat de achterkant van mijn auto ook iets omhoog dan zit hij dus echt goed vast! Soort van eenvoudige extra check.

    Dan nog een laatste tip: nooit het disselslot monteren tijdens het rijden. Mocht er iets gebeuren bv een aanrijding dan loop je de kans dat je het disselslot niet meer loskrijgt.

    Tot zover.

    Met vriendelijke groet,

    Jan Piet de Jong

    Reageer
    0
    0

Praat mee: Caravan aankoppelen in 9 stappen

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht