ACSI FreeLife

Menu

Proftest: Sunlight T 58

Vanaf € 55.590 is de krap zes meter lange Sunlight T 58 te koop. Is deze aantrekkelijk geprijsde camper uit de Capron-fabriek aan te bevelen? Deze proftest geeft het antwoord.

Auteur
Katinka Schippers
Datum
ReactiesReageer
Sunlight T58

Signalement

Merk
Sunlight
Model
T 58
Onderstel
Fiat Ducato 2,3 l Multijet met ladderchassis
Banden
215/70R15C
Testjaar
2017
Gewicht
3.500 kg
Basisprijs
€ 55.590

Sunlight is een label van Dethleffs. In de markt gezet als respons op goedkopere instapcampers. Met als doel om kwalitatief betere campers te maken dan de concurrenten. Door gestandaardiseerde bouwmethoden bieden ze de modellen voor lagere prijzen aan. De Sunlight-modellen worden in een fabriek in het Duitse Capron gebouwd volgens de eigen kwaliteitsnormen.

Het gamma van de Sunlight begint bij de 5,98 meter lange en € 55.590 kostende T 58. De halfintegraal op basis van de Fiat Ducato met het originele ladderchassis, beschikt over een voor dit genre kenmerkende inrichting. Achterin is er een lengtebed voor twee personen. Onder het naar het voeteneind smaller toelopende bed is een acceptabele garage te vinden voor de kampeermeubels. De badkamer heeft daarnaast in de lengte nog een plaatsje gevonden. Verder naar voren vinden we het keukendeel rechts en daartegenover een halve dinette met twee draaibare stoelen in de stuurcabine. Een hefbed is niet ingebouwd, waardoor de T 58 geschikt is voor twee personen.

Geslaagde verdeling: binnen de beperkte ruimte vinden een flinke keuken en een tweepersoonsbed een plaats. Daarbij is het gangpad breed genoeg voor twee.

Ondanks de gunstige basisprijs is de Sunlight T 58 voorzien van en een robuust sandwichdak van vezelversterkte kunststof. Uit hetzelfde materiaal is ook de achterkant vervaardigd. De sandwichwanden zijn met aluminium bekleed en op conventionele wijze met houtvakwerk versterkt. Bij de Sunlight is ook op materiaalkosten bespaard door opgebouwde ramen, die niet alleen optisch minder fraai zijn, maar ook slechter isoleren en makkelijker voor inbrekers zijn dan ingebouwde ramen.

Lange levensduur

Een hor in de zijdeur houdt tijdens het ventileren insecten buiten, een elektrisch uitschuifbaar trapje vereenvoudigt de instap, die door het ladderchassis vrij hoog is uitgevallen. Bij de overgang tussen de stuurcabine en de camperopbouw besparen de Sunlight-constructeurs op leidingen en vulmiddel net als tussen achterbumper en achterkant. Daardoor kunnen de bouwdelen een beetje schuren. De houten bodem (gelamineerd board) is zorgvuldig geïmpregneerd, wat voor een lange levensduur van de bodemplaat zorgt.

Sunlight zou nog eens na kunnen denken over de positie van de aftapkraan van de watertank. Het water stroomt precies op het ladderchassis van de Ducato. Je kunt de tank daarom niet exact boven een put leegmaken. En voortdurend een dragend deel van het chassis met water besproeien is bijna een garantie voor roest.

De indeling van de T 58 met het frans bed in lengte kan het af zonder scheidingswanden. Dat werkt ruimtelijk en zorgt voor veel bewegingsvrijheid in de compacte camper. Opvallend veel ruimte hebben de twee bewoners bij de ingang tot hun beschikking. Verder naar achteren vernauwt de doorgang tot vijftig centimeter. Dat is voldoende voor mensen met een normaal postuur om elkaar te passeren. Wie veel in de camper verblijft, zal dat weten te waarderen.

Lang plezier

Sierstrips en onzichtbare metalen drukknoppen, verschaffen het interieur samen met de beige-bruine bekleding een jeugdige allure. De verschillende meubels heeft Sunlight goed bevestigd. De randen van de meubels zijn afgewerkt met degelijk verlijmde beschermranden. Solide scharnieren die tevens als uitzetter fungeren, evenals kunststof sluitingen waaraan je je niet kunt openhalen zijn standaard bij de bovenkastjes. Daarmee zul je lang plezier hebben van de meubelconstructie.

In de bovenkasten, in totaal drie boven het bed en één boven de dinette, past meer dan voldoende wasgoed. Daarnaast is er een dwars tegen het voeteneind van het bed gebouwde kleine kast met een plank en een daarboven geplaatste bovenkast. Jassen kun je kwijt in de kledingkast van 145 x 45 x 45 centimeter die tussen de toiletruimte en de keuken in is geplaatst. Kampeermeubelen en grote bagagestukken vinden een plaatsje in de 217 x 92 x 106 centimeter grote garage onder het bed, die dankzij de omhoog te klappen lattenbodem ook heel handig van binnenuit te bereiken is.

Slapen doet men in de T 58 in het direct tegen de achterwand geplaatste frans bed. Het meet 200 x 135 centimeter, maar versmalt naar het voeteneind toe tot 115 centimeter. Dat laat voldoende ruimte in het gangpad, maar gaat ten koste van de breedte van het bed die tamelijk beperkt is.

Omvangrijke maaltijd

Voor het slaapcomfort tekenen een lattenbodem en een twaalf centimeter dikke matras, waar je prettig op kunt liggen. De instaphoogte van het bed – 73 centimeter – is ook voor de iets oudere camperliefhebber geen probleem. Wie graag knuffelt of dicht bij elkaar ligt, zal met het bed in de T 58 geen problemen hebben. Maar wie een fors postuur heeft of in bed graag veel ruimte wenst, kan dit model beter laten staan en voor de T 60 kiezen met een dwars achterin geplaatst bed van 210 x 140/130 centimeter.

Boven het bed bedraagt de hoogte 120 centimeter, dus last van claustrofobie zul je niet zo snel krijgen. Een extra bedje – 160 x 100/75 centimeter – is tegen meerprijs (€ 259) met een paar handgrepen bij de zitgroep te maken. Neem je af en toe een kleinkind mee op vakantie, dan is dat zeker een interessante optie.

De bank bij de dinette is 99 centimeter breed. Dat is net genoeg voor twee personen. Met een zitdiepte van 47 centimeter is er genoeg steun voor de bovenbenen. In combinatie met de goed gevormde kussens van de rugleuning verbetert dat het zitcomfort.

Met het 104 x 48/54/51 centimeter grote, aan een kant aan de wand bevestigde tafelblad is er volop ruimte voor twee personen zelfs bij omvangrijke maaltijden. De tafel is bovendien met een uittrekbaar deel te vergroten. Daarmee kan iemand op de gedraaide bijrijdersstoel aan de tafel zitten. De zitgroep in de compacte Sunlight voldoet daarmee in elk geval.

Ruimtelijk: aan de dinette in het voorste deel van de camper, vinden vier personen een comfortabel plaatsje.

Toiletritueel

Sunlight rust de T 58 uit met een in lengterichting ingebouwde keukenunit van 108 x 52/66 centimeter. Die wordt naar achteren toe smaller om een comfortabele doorgang naar de toiletruimte te creëren. Drie gaspitten (voorzien van elektrische ontsteking) en een 38 x 33 centimeter metende aluminium spoelbak, waarin ook grotere pannen kunnen worden afgespoeld, nemen vrijwel het hele keukenblad in beslag. Dat gaat dus ten koste van de werkruimte en je mag je afvragen of twee gaspitten en wat meer werkruimte niet praktischer zouden zijn geweest in een compacte camper.

Onder de kookplaat vinden we een 113 liter metende koelkast met 14 liter groot vriesvak evenals een grote onderkast met geïntegreerde afvalemmer. Een grote bovenkast (108 x 34 x 47 centimeter) kan gebruikt worden voor voorraad en keukengerei. Via een groot raam boven het keukentje, kunnen de kookluchten ontsnappen.

Voor het toiletritueel moeten de bewoners van de T 58 in het achterste deel zijn. De badkamer heeft met 112 x 75/81 centimeter een behoorlijk royale maat. De toegang tot de sanitaire ruimte is met 45 centimeter echter aan de smalle kant. Stevig gebouwde kampeerders hebben het hier wat moeilijker. Om ruimte te besparen rust Sunlight de badkamer uit met een wegdraaibare wasbak. Die is groot genoeg om je gezicht te wassen of om je te scheren en kan boven het vast gemonteerde toilet worden gedraaid, waarboven een praktische spiegel hangt. Toiletartikelen vinden een plekje in de kast aan de wand van de badkamer. Ze vallen er niet uit tijdens een ritje over een hobbelige weg.

Wegdraaibare wasbak

De wegdraaibare wasbak creëert ruimte voor een aparte douchecabine. Deze ontstaat door een kunststof klapwand uit te klappen voor en achter je. Een raam ontbreekt, maar de ruimte kan wel geventileerd worden via het dakluikje. Als de T 58 niet goed waterpas staat, loopt het douchewater niet helemaal weg. De douchebak beschikt slechts over één afvoer – een tweede zou geen overbodige luxe zijn.

De Sunlight-bouwers hebben de veiligheidsafsluiters van het gas van de halfintegraal heel praktisch geplaatst. Ze zijn makkelijk te bedienen omdat ze op heuphoogte op een paneeltje van het keuzefront zijn aangebracht. De gasflessen staan achter elkaar in de gasflessenkast, die eveneens op heuphoogte is geplaatst. Dat maakt het wisselen van gasflessen niet zo makkelijk voor mensen met rugproblemen. De kast zelf ventileert naar buiten toe en is aan de binnenzijde goed afgedicht.

De onder de vloer gemonteerde vuilwatertank is alleen tegen meerprijs (€ 159) geïsoleerd en verwarmd. Pas dan is de T 58 geschikt om bij temperaturen onder nul te worden gebruikt. De schoonwatertank is in de zitbank ingebouwd.

De woonruimte wordt standaard verwarmd door een Truma Combi 6-verwarming, die goed bereikbaar naast de aftapkraan onder het bed zit. Via vijf uitstroomopeningen wordt de warmte gelijkmatig in de woonruimte geblazen.

De boordaccu en de elektrische installatie zijn goed bereikbaar onder de voorstoelen ingebouwd. Energiezuinige en duurzame led-spots zorgen voor de verlichting van het interieur. Aan stopcontacten is geen gebrek. In totaal heeft de Sunlight drie 230 Volt stopcontacten en twee 12 Volt aansluitingen standaard, evenals een USB-stopcontact voor het opladen van een smartphone of tablet.

Veiligheid

De 130 pk sterke turbodieselmotor is al aanwezig in de basisversie van de Sunlight T 58. Daarmee is de compacte camper goed gemotoriseerd. De standaarduitrusting is met een bestuurdersairbag, ABS, EBD (elektronische remkrachtverdeling), centrale vergrendeling, boordcomputer, voorstoelen met twee armsteunen, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, tablet-houder en USB-aansluiting voor deze prijsklasse opvallend compleet. Voor ESP (elektronisch stabilisatiesysteem) met ASR (tractiecontrole), een hellingrem, passagiersairbag, snelheidsregelaar en elektrisch verstelbare buitenspiegels moet de koper echter bijbetalen (Chassis-pakket € 2.989).

De goed gevormde, in hoogte verstelbare stoel met twee armleuningen verschaft de bestuurder ook op langere ritten een goed zitcomfort. Voor langere bestuurders is de zitpositie echter te hoog ook vanwege de lage ramen. De standaard buitenspiegels met groothoek-extensie bieden een goed zicht op het achteropkomende verkeer. De compacte halfintegraal is makkelijk te manoeuvreren. De korte overhang achter brengt je niet in problemen bij het rijden en je hoeft er dus niet speciaal op te letten.

De compacte instapcamper biedt twee personen een aanzienlijke mate aan bewegingsvrijheid, maar een matig slaapcomfort. De standaarduitrusting is omvangrijk en er is ook nog eens voldoende bergruimte. In combinatie met de actuele techniek en de moderne inrichting, heeft de T 58 een uitgebalanceerde prijs- kwaliteitverhouding.

Conclusie

Testredacteur Juan Gamero: “Kort, maar zeker niet krap: Sunlight heeft met de compacte T 58 een mooie mix bereikt van een interessante prijs, een moderne, technische uitrusting en een chique en solide inrichting. Wie problemen heeft met het smalle frans bed vindt in het Sunlight-gamma een alternatief in de vorm van de T 60. Ondanks tekortkomingen zoals het onderstel en de ongelukkig gepositioneerde afvoer van de schoonwatertank, heeft de T 58 een goede prijs- kwaliteitverhouding.”

In pdf-vorm

Wil je het hele artikel over de Sunlight T 58 liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.

Proftest: Sunlight T 58