ACSI FreeLife

Menu

Proftest: Rapido 840F

De nieuwe Rapido 840F camper heeft een keuken die het leef- en slaapgedeelte scheidt. Dat is een indeling die je niet vaak ziet. Hoe functioneert de Franse Rapido 840F in de praktijk? ACSI FreeLife kreeg de unieke kans een prototype van de gloednieuwe camper te testen.

Auteur
Ivo van den Dijssel
Datum
ReactiesReageer

Signalement

Merk
Rapido
Model
840F
Onderstel
Fiat Ducato
Banden
215/70 R 15 C
Testjaar
2014
Gewicht
Max. toelaatbaar totaalgewicht 3500 kg, leeggewicht rijklaar 3055 kg
Basisprijs
75900

Vraag een willekeurige camperaar om een typische indeling te schetsen, en tien tegen één dat hij de keuken strak tegen de wand plaatst. Op de Caravan Salon in Düsseldorf introduceerde Rapido afgelopen zomer zijn nieuwe model 640. Deze halfintegraal verbaasde vriend en vijand met een haaks op de zijwand geplaatst keukenblok, met erachter een queensbed en de toiletruimte in de lengterichting.

Vernieuwde indeling

De positieve reacties die Rapido kreeg, hebben de bouwers gestimuleerd om deze vernieuwende indeling nu ook toe te passen op de 8-serie. Zo kunnen ook de liefhebbers van integraalcampers kiezen voor een ongebruikelijke vakantiewagen.

Een opbouwlengte van 6,58 meter kun je voor een integraal met queensbed gerust zeer compact noemen. Rapido beweert zelfs dat het de kortste integraalcampers met queensbed bouwt. Met het gedraaide keukenblok sparen ze in de lengte inderdaad enkele centimeters uit. Voordat we in detail treden, maken we eerst een rondgang om de camper heen. De voorkant ziet er alvast aantrekkelijk uit met z’n gebogen voorruit en fraai vormgegeven Hella-koplampunits.

Prototype

Je zou bijna vergeten dat de Rapido 840F tot de goedkopere campers uit de Rapido-stal behoort. Dat enkele kunststof onderdelen niet naadloos aansluiten, zien we door de vingers, we hebben tenslotte met een prototype te maken. Alle verbindingsstukken tussen wanden en dak sluiten wel netjes aan.

De sideskirts aan de onderkant zijn van kunststof en bedekken de naden tussen carrosserie en chassis. De achterbumper vormt één geheel met de achterwand. Bij schade aan de bumper moet meteen de hele wand worden vervangen, en dat is een operatie die behoorlijk in de papieren loopt.

Wil je ook weten hoe de camper en van binnen uit ziet en hoe hij het onderweg doet? Lees dan het 10-pagina’s tellende testrapport in het ACSI FreeLife magazine van april/mei.

bestel magazine

 

 

Confidental Infomation