ACSI FreeLife

Menu

Proftest: Pössl H Line Summit 640

De buscampers van Pössl zijn voordelig maar goed gemaakt, of goed gemaakt en toch voordelig. Het is maar net hoe je het bekijkt. Geldt hetzelfde voor de H Line Summit 640?

Auteur
Sander Cox
Datum
ReactiesReageer
Pössl Summit

Signalement

Merk
Pössl
Model
H Line Summit 640
Onderstel
Citroën Jumper 2,3 l Multijet met originele carrosserie en Maxi-chassis
Testjaar
2017
Gewicht
Max. toelaatbaar gewicht 3.500 kg, rijklaar leeggewicht 2.940 kg
Basisprijs
€ 56.047

Als je op zoek bent naar een betaalbare buscamper, kun je niet om Pössl heen. Het Duitse bedrijf werd in 1989 opgericht en specialiseert zich sindsdien in oerdegelijke, doordachte maar toch prijsbewuste buscampers. Basisvoertuig is standaard de Fiat Ducato, maar de buscampers kunnen in de buitenlengtes 4,96, 5,41, 5,99 en 6,36 meter ook worden geleverd op de bouwtechnisch bijna identieke Citroën Jumper. De modellen zijn verkrijgbaar in alle gangbare indelingen.

Maximaal gewicht van 3.500 kilogram

Sinds een jaar of drie zijn eenpersoonsbedden, die voorheen vooral populair waren in integraal- en halfintegraalcampers, ook bij buscampers veelgebruikt. Voor onze proftest valt de keuze daarom niet toevallig op de
Pössl Summit 640. Met een buitenlengte van 6,36 meter, een maximaal gewicht van 3.500 kilogram en een Maxi-onderstel is dit een van de grootste modellen van de Duitse fabrikant.

De eenpersoonsbedden zijn achterin boven de ‘kofferruimte’ gemonteerd. Ervoor staat de toiletruimte en ertegenover de keuken, half voor de schuifdeur. Met twee driepuntsgordels aan de zitbank is de Summit 640 geschikt om met vier personen mee de weg op te gaan, ook al is de indeling toegespitst op twee personen. De variant met de Citroën Jumper als basisvoertuig heeft een basisprijs van € 56.047, met de Fiat Ducato begint de prijs bij € 57.477.

Is de ruimte onder de bedden niet groot genoeg? Dan klap je de lattenbodems eenvoudig omhoog. Nog meer plek nodig? Beide bedden kunnen ook helemaal worden weggehaald. Net als het trapje ertussen. Op de vloer heeft Pössl vier sjorogen voorzien.

Dichtmassa controleren

Ook al verandert er bij buscampers ten opzichte van het basisvoertuig niet zo veel aan de carrosserie, toch is het raadzaam om op een paar puntjes te letten. Zo kunnen onvakkundig gemonteerde ramen de omringende staalplaat vervormen. Bij de testbuscamper van Pössl is dat niet het geval. De standaardramen met kozijnen zijn net zo zorgvuldig ingebouwd als het frame en de schacht voor het cassettetoilet en de dakluiken. Het is wel verstandig om de dichtmassa rond de dakluiken om de paar jaar te laten controleren – maar dat geldt voor alle buscampers die op een Fiat Ducato, Peugeot Boxer of Citroën Jumper zijn gebouwd.

Ook bij de bodemplaat heeft Pössl keurig werk geleverd. Alle noodzakelijke openingen, bijvoorbeeld voor de afvoerbuis van de schoonwatertank, zijn netjes afgedicht. De kabels zijn veilig bevestigd en goed beschermd. De vloer isoleert Pössl met 20 millimeter dik RTM-schuim. De wanden zijn geïsoleerd met flexibele PE-schuimmatten van dezelfde dikte. De dakisolatie van de Summit 640 bestaat uit meerdere lagen.

Het interieur is feilloos gebouwd en oogt heel vriendelijk, mede dankzij de geslaagde combinatie van warme houttinten en de crèmekleurige kleppen van de bovenkasten. Ook de indirecte verlichting draagt bij aan de huiselijke sfeer in de Summit 640. De heldere, ook naar blauw licht om te schakelen led-plafondlampen boven de zitgroep en in de toiletruimte leveren ruim voldoende licht.

Vanbinnen geopend

Over het stevige meubilair heeft Pössl duidelijk nagedacht, want het zit vol goede details, zoals de verschuifbare zitting van de bank en de hoekcarrousel in de keuken. Alle meubels zijn bovendien heel nauwkeurig en perfect passend ingebouwd. Pössl had wel nog iets meer aandacht aan de afwerking van de meubels mogen geven. Als je de kastjes opendoet, word je bijvoorbeeld op diverse plekken geconfronteerd met onafgewerkte zaagranden. Bovendien steken de sluitingen uit, en zijn ze bevestigd op niet bijster fraaie blokjes triplex.

De bedden zijn met 195 en 183 centimeter lang genoeg en met 82 centimeter zelfs breder dan in veel halfintegralen. De vaste matrassen bieden goed slaapcomfort. Aan het hoofdeinde van het bed aan de passagierszijde zit een kleine uitsparing rond de deurhendel, waardoor je de achterdeuren ook van binnenuit kunt openen.

Het slaapgedeelte is comfortabel. De matrassen van de eenpersoonsbedden rusten op lattenbodems met een aluminium frame. De bedden kunnen worden samengevoegd tot een tweepersoonsbed.

In de vijf bovenkastjes is plek voor bijvoorbeeld boeken en ondergoed. De rest van je kleding vindt een plek onder de lattenbodem van het rechterbed, waar een kledingvak met roede is voorzien. Langere jurken en jassen hangen hier wel met hun onderkant op de bodem van het vak. Boven beide bedden hangt een draaibare leesspot.

Vergroot het tafelblad

De bedden beklim je via het trapje ertussen. Als je de Summit wil gebruiken om lange spullen in te vervoeren, bijvoorbeeld van de bouwmarkt naar huis, dan is het trapje heel eenvoudig te verwijderen door twee schroeven los te draaien. De laadruimte loopt dan helemaal door tot in het leefgedeelte. Voor grote spullen klap je beide bedden inclusief lattenbodem omhoog, of je haalt de bedden er in hun geheel uit. In dat geval loopt de bagageruimte helemaal door tot aan het plafond.

Ook over de zitgroep zijn onze experts enthousiast. De zitting van de zitbank kan naar voren worden geschoven. De rugleuning zit er met klittenband aan vast en schuift onderaan mee naar voren, waardoor een aangename hoek ontstaat. Bij veel concurrenten staat de rugleuning veel te recht omhoog om lekker ontspannen te kunnen zitten. Het tafelblad kan worden vergroot, waardoor je er ook vanuit de gedraaide passagiersstoel goed bij kunt. Aan tafel heb je dankzij de plafondlamp, een draaibare spot en de indirecte verlichting ruim voldoende licht.

Hoekcarrousel

Het keukenblok aan passagierszijde loopt verhoudingsgewijs ver door in de opening van de schuifdeur. De doorgang is echter nog net zo breed als bij een halfintegraal met brede opbouwdeur. De keuken beschikt zo over een bovengemiddeld groot werkblad, waardoor het niet nodig is om aan de zijkant van het keukenblok een extra opklapbare snijplank te bevestigen, zoals je vaak ziet bij buscampers. Op die plek heeft Pössl een stevige hoekcarrousel ingebouwd, heel handig voor potten en pannen. Andere keukenbenodigdheden kun je perfect kwijt in de schuiflades en bovenkastjes.

Werkruimte heb je in de Summit-keuken genoeg. Links naast de kookplaats, maar ook boven op de koelkast.

De kook-spoelcombinatie heeft een glazen afdekplaat. De twee gaspitten hebben geen elektrische ontsteking. Een pluspunt is de bovenkant van de 80 liter-koelkast, die een extra werkblad van 53 bij 54 centimeter vormt. Zo beschikt de Summit 640 over een groter werkblad dan je in menig volgroeide camper ziet.

Prima douchecabine

Ook de toiletruimte met lamellendeur is groot en variabel te gebruiken. Om te douchen draai je de wasbak inclusief gewelfde wand voor het toilet. Zo ontstaat een prima bruikbare douchecabine. Schuim en water verdwijnen via twee afvoerputjes. De dakkoepel, sterke plafondlamp en optionele spiegelverlichting maken de gebruiksvriendelijke toiletruimte bovengemiddeld licht.

Qua elektriciteit weet Pössl te overtuigen met de plaatsing van de zekeringen en voeding. Deze zitten goed toegankelijk in een afgescheiden vak in de bankbak. Bereikbaar via een eigen klep en beschermd tegen schuivende bagage. Afgezien van de originele Citroën-instaplampen bij de schuifdeur is alle binnenverlichting uitgevoerd in ledtechniek. De lichtschakelaar van de felle plafondlamp boven de zitgroep is handig aan de B-stijl bevestigd. De schakelaar werkt ook als het centrale bedieningspaneel uit is. Waar nodig zijn de kabels keurig verlegd in kabelgoten.

Bij de gasinstallatie heeft onze expert een puntje van kritiek. De gasafsluiters van de kookplaat en verwarming zijn aan het voeteneinde van het bed aan chauffeurszijde geïnstalleerd. Als je ze wil bedienen moet eerst de lattenbodem inclusief matras omhoog. Het zou handiger zijn als deze afsluiters in de bovenste lade van de keuken waren gemonteerd. Daar kun je veel makkelijker bij.

Zicht op de weg

Afgezien daarvan vertoont de gasinstallatie geen gebreken. De gasflessenkast is zorgvuldig afgedicht en prima toegankelijk via een deurtje. In de bodem zitten twee voldoende grote ventilatieopeningen, de drempel onder het deurtje is verhoudingsgewijs laag. De gas-leidingen zijn zonder uitzondering veilig en beschermd verlegd. Wil je de Truma Combi 4 verwarming ook tijdens het rijden gebruiken, dan kun je voor € 335 extra een Truma Duo-Control CS-veiligheidsgasregelaar met crash-control laten installeren.

De watervoorziening is over de gehele linie dik in orde. De schoonwatertank is geïsoleerd in het voertuig gemonteerd. De vuilwatertank zit onder de bodem en is niet geïsoleerd. De douche heeft, heel gebruiksvriendelijk, een complete uitrusting.

Het sanitair is een stuk ruimer en lichter dan bij veel concurrenten.

De Pössl Summit 640 voldoet in alle opzichten aan de geldende voorschriften, van de plaatsing van de schoorsteen tot de constructie van de gordelbok. Het meubilair heeft hier en daar wat scherpe randen. Maar dankzij de u-vormige profiellijsten vormen die geen risico.

De sluitingen van de bovenkasten zitten bevestigd aan blokjes triplex die nog wel scherpe randjes hebben. Een van de weinige aandachtspuntjes voor Pössl. Vanachter het stuur heb je, kenmerkend voor de Jumper, prima zicht op de weg, zelfs zonder ramen in de achterdeuren. ABS, ESP, ASR, Hillholder en chauffeursairbag behoren tot de standaarduitrusting. De passagiersairbag maakt deel uit van het All in-pakket (t.w.v. € 2.199) maar is ook los verkrijgbaar (€ 399).

Ongevoelig voor zijwind

Met de optionele 163 pk-motor (standaard 130 pk) is de Summit 640 acceptabel gemotoriseerd. Voor het Maxi-chassis van 3.500 kilogram voorziet Pössl geen alternatief, maar dat blijkt ook helemaal niet nodig. De Summit 640 rijdt veilig en is ook bij hogere snelheden prima beheersbaar en nagenoeg ongevoelig voor zijwind. De ESP grijpt op tijd en mooi gedoseerd in. Dat maakt deze praktische,
weldoordachte buscamper ook geschikt voor de beginnende camperaar.

Conclusie

Restredacteur Mathias Piontek: “Eenpersoonsbedden of tweepersoons? Deze vraag kunnen ook liefhebbers van buscampers zich vandaag de dag stellen, bijvoorbeeld bij de Pössl Summit 640 met zijn tot één ligoppervlak te combineren eenpersoonsbedden. Voor veel kampeerders staat Pössl gelijk aan voordelige, goed gemaakte buscampers. De Summit 640 voldoet perfect aan die verwachting. Sterker nog, met zijn doordachte sanitair en prak-tische keuken is het voor mij de beste Pössl ooit. Die paar kritiekpuntjes zoals onafgewerkte meubel-randen veranderen daar niets aan.”

In pdf-vorm

Wil je het hele artikel liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.

Leeftest: Pössl H Line Summit 640