ACSI FreeLife

Menu

Proftest: Malibu T 430 LE

Als zustermerk van Carthago klimt Malibu steeds verder op de prijzenladder van de halfintegraal campers. Daar krijg je dan ook heel wat luxe en uitrusting voor terug. De huidige Malibu T 430 LE laat zien dat het merk zich volop ontwikkelt.

Auteur
Sander Cox
Datum
ReactiesReageer
Malibu T 430 LE

Signalement

Merk
Malibu
Model
T 430 LE
Onderstel
Fiat Ducato Multijet 2.3 met origineel verlaagd chassis; voor: onafhankelijke ophanging met McPherson-veerpoten; achter: starre as op bladveren met schokdempers; voorwielaandrijving
Banden
Voor/achter: 225/75 R16 CP
Testjaar
2021
Gewicht
Maximum gewicht: 3.500 kg; rijklaar gewicht: 2.905 kg
Basisprijs
€ 83.195

Carthago heeft de reputatie technisch hoogwaardige campers te bouwen, maar daar hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan. Enkele jaren geleden heeft de fabrikant uit het Duitse Aulendorf daarom de naam Malibu, die vroeger voor VW-campers werd gebruikt, nieuw leven ingeblazen. Sindsdien staat Malibu voor meer betaalbare – maar zeker niet goedkoop vervaardigde – campers. En ze worden geproduceerd in het kleine Sloveense stadje Odranci.

Dubbele bodem

De eerste generatie halfintegralen van Malibu was nog niet uitgevoerd met een verwarmbare en geïsoleerde dubbele bodem. Dit kwam met de tweede generatie. De jongste versie heeft nu een hogere dubbele bodem, toegankelijk van binnenuit en via serviceluiken, en een typisch Carthago-kenmerk: zijwanden die doorlopen in het dak en aan de bovenkant zijn afgerond.

Prijs en gewicht Malibu T 430 LE

De huidige generatie van de Malibu trekt onze aandacht, en dus is de gloednieuwe Malibu T 430 LE, met een basisprijs vanaf € 83.195, onderwerp van deze proftest. De 690 centimeter lange halfintegraal met een maximaal toelaatbaar totaalgewicht van 3.500 kilogram is gebouwd op de Fiat Ducato 2.3 Multijet met origineel verlaagd chassis en een wielbasis van 380 centimeter.

Malibu T 430 LE

Motor

De basismotor is een turbodiesel met 120 pk, maar ons testexemplaar met een totaalprijs van € 93.485 was voor € 1.320 uitgerust met de 140 pk-turbodiesel.
Met twee bedden in de lengterichting achterin is de T 430 LE ontworpen voor twee kampeerders, hoewel de zitgroep optioneel kan worden omgebouwd tot bed.  En de L-zitbank van de zitgroep is uitgerust met twee driepuntsveiligheidsgordels, zodat de camper wel vier zitplaatsen heeft.

Malibu heeft de toiletruimte met geïntegreerde douche aan de bestuurderszijde tussen het bed en de zitgroep geplaatst, met daartegenover de keuken en de toegangsdeur. Deze indeling is doorgaans erg populair.

Helemaal houtvrij

Het ontwerp van de opbouw, die afgezien van de vloer helemaal houtvrij is, gaat van generatie op generatie steeds meer lijken op die van de Carthago-modellen. Zo plaatst Malibu nu een carrosserie met een verwarmbare en geïsoleerde dubbele bodem tot 48 centimeter hoog op het standaard verlaagd chassis van de Fiat Ducato. Het paneel van de ondervloer bestaat uit een 33 millimeter dikke rotbestendige vezelversterkte kunststof sandwich. Malibu gebruikt multiplex voor de vloer, dat aan de snijranden door een laagje lak wordt beschermd tegen vocht.

De zijwanden, die naar het dak toe zijn afgerond, en de achterwand zijn gemaakt van 33 millimeter dikke sandwich met aluminium beplating aan de buitenkant en triplex aan de binnenkant. Voor het dak, dat eveneens 33 millimeter dik is, gebruikt Malibu een vezelversterkte kunststof laag aan de bovenzijde en triplex aan de onderzijde.

Vergeet niet verder te lezen

Zoals je gewend bent van ACSI FreeLife gaan we nog veel dieper in de nieuwe modellen kampeermiddelen. In ACSI FreeLife 4-2021 vind je het hele verhaal over de Malibu T 430 LE. (Nog) geen abonnee? Dan kan je dit nummer via de link hieronder bestellen.

Bestel nummer

Confidental Infomation