ACSI FreeLife

Menu

Proftest: LMC Explorer Comfort I 735 G

Bij de LMC Explorer Comfort I 735 G zijn twee firma’s betrokken: LMC en Bürstner. Bij de laatste rolt de integraalcamper met dubbele bodem van de lopende band. Een geslaagde combinatie?

Auteur
Sander Cox
Datum
ReactiesReageer
LMC Explorer Comfort I 735 G

Signalement

Merk
LMC
Model
Explorer Comfort I 735 G
Onderstel
Fiat Ducato MultiJet2 met origineel in de fabriek verlaagd chassis
Testjaar
2018
Gewicht
Max. toelaatbaar gewicht 4.000 kg, rijklaar basismodel 3.202 kg
Basisprijs
€ 89.690 (testmodel: € 111.604)

De tijden veranderen snel: tien jaar geleden zou niemand in de kampeerbranche hebben geloofd dat er een LMC uit de fabriek van Bürstner zou komen. Maar onder de Hymer-paraplu is dat nu mogelijk – en werkelijkheid geworden. Het is overigens niet de eerste keer dat het ene merk voor een ander merk bouwt. In de automobielbranche zijn er talloze voorbeelden: al in de jaren 1960 rolden de Renault Dauphine en Renault 4 bij Alfa Romeo van de lopende band, en Seat bouwt al vele jaren Volkswagens. Wat al decennia werkt, dwars over taal- en landsgrenzen heen, zou bij de Hymer-dochters in principe dus evenmin problemen moeten opleveren.

Verlaagd Fiat Ducato-chassis

In deze proftest verschijnt de LMC Explorer Comfort I 735 G ten tonele. De integraal van 7,52 meter lang is gebouwd op een verlaagd Fiat Ducato-chassis met een wielbasis van 4,30 meter en een verhoogd maximaal toelaatbaar totaalgewicht van 4.000 kilogram. De indeling is heel klassiek: eenpersoonsbedden boven de garage achterin, ruim sanitair, hoekkeuken, L-zitgroep met zijzit en een hefbed.

LMC Explorer Comfort I 735 G_Mutschler

Carrosserie

Kenmerkend voor LMC zijn de consequente lichtgewicht bouwwijze, de goed afgewerkte opbouw en de mooi afgeronde dakranden. Dat laatste zien we normaal gezien niet bij Bürstner, maar ze hebben het perfect afgewerkt. Dankzij deze constructie heeft het dak geen voegnaden die na verloop van tijd zouden kunnen gaan lekken.

De hele opbouw maakt een solide en keurig afgewerkte indruk. De motorkap past perfect in de opening in het markant gewelfde polyester front. De brede deur heeft centrale vergrendeling, een regenrichel en een raam en sluit soepel. Ook de – optionele – ramen in kozijnen zijn nauwkeurig gemonteerd. Wat LMC wel zou moeten veranderen: de binnenkant van de radiateur heeft scherpe randjes waaraan je je zou kunnen bezeren als de motorkap open staat.

Onderbodem, dak en wanden zijn vervaardigd zonder hout. Onderbodem en dak bestaan uit een vezelversterkte kunststof sandwich, de zijwanden en de achterwand uit een aluminum sandwich. Voor de isolatie is XPS-schuim gebruikt, ter versteviging van de opbouw dienen PU-strips. Mits jaarlijks gecontroleerd, biedt LMC een waterdichtheidsgarantie van twaalf jaar.

Interieur

Bij LMC kun je als klant kiezen uit meerdere bekledingen, zonder extra kosten. De testcamper is uitgevoerd in Coal Black. De donkere stof-kunstleercombinatie is een kwestie van smaak, maar in ieder geval is die ongevoelig voor vuil.

Het meubilair van de LMC Explorer Comfort I 735 G is ondanks de consequent doorgevoerde lichtgewicht bouwwijze, stabiel geconstrueerd en routineus afgewerkt. Alle kleppen van de bovenkasten sluiten perfect en hetzelfde geldt voor de solide deur van de toiletruimte. Een stuk klittenband in de naad tussen deur en sponning creëert net dat beetje extra privacy.

LMC Explorer Comfort I 735 G_MutschlerDe riante toiletruimte heeft de bij LMC gebruikelijke uitrusting. De wc-ruimte heeft een draaibaar Thetford-toilet, kastje voor cosmetica en een prettig grote wasbak.

Het werkblad in de keuken is grotendeels goed afgedicht. Links van de kookplaat zou dat echter ook nog moeten gebeuren, om te voorkomen dat er water in het meubilair drupt. De wastafel in de toiletruimte is goed afgedicht en in de douche verdwijnen water en schuim uitsluitend via de afvoerputjes in de douchekuip.

De vloer bevat dankzij de dubbele bodem twee opbergvakken en is volledig vlak. Achterin leiden twee traptreden naar de eenpersoonsbedden. De onderste trede kan worden ingeschoven, waardoor je perfect toegang hebt tot de kledingkast met uittrekbare stang onder het ene voeteneinde en de linnenkastlade onder het andere. De vergrendeling van de in- en uitschuivende trede is echter ontoereikend; ook zonder kracht te gebruiken schuif je de trede onbedoeld in. De naad tussen beide treden zou wat kleiner moeten zijn, of een tweede fixatie zou nog beter zijn. Afgezien van dit niet echt rampzalige minpuntje weet de meubelbouw onze expert te overtuigen.

LMC Explorer Comfort I 735 G_MutschlerKledingkast onder het bed met uittrekbare stang, maar wel nog met gloeilamp.

Slapen en zitten

De Explorer Comfort I 735 G is uitgerust met twee driepuntsgordels en hoofdsteunen op de zitbank. Er kunnen dus vier mensen in de camper reizen, wat overeenstemt met het aantal slaapplaatsen. Twee personen slapen in de eenpersoonsbedden boven de garage achterin. De 13 centimeter dikke koudschuimmatrassen rusten op onderlangs geventileerde houten lattenbodems en bieden prima ligcomfort.

Voorin is een hefbed ingebouwd. Tegen een meerprijs van € 1373 kun je dat elektrisch bedienen middels een afstandsbediening aan een spiraalkabel. Zo kun je controleren dat er tijdens het neerlaten niets in de weg zit, zoals de leuningen van de voorstoelen of iets op tafel. Het elf centimeter dikke matras rust net als de eenpersoonsbedden op een houten lattenbodem en bereik je vervolgens moeiteloos via de aluminium ladder die je aan het bed hangt. Is het hefbed niet in gebruik, dan zit de ladder perfect opgeborgen in een speciaal vak in de vloer. De afstand van matras tot dak is 78 centimeter, van de vloer tot het matras 1,20 meter. De twee ledspots leveren voldoende licht om bij te lezen.

Zowel de eenpersoonsbedden als het hefbed zijn comfortabel en garanderen een verkwikkende nachtrust. Het hefbed kan optioneel elektrisch omhoog en omlaag. Dankzij de smalle sokkels aan de zijwanden wiebelt het hefbed vrijwel niet.

De zitgroep bestaat uit de gedraaide Aguti-voorstoelen, een zijzit en de L-zitbank – een gezellige plek waar je met maximaal vijf personen aan kunnen zitten. Het tafelblad rust op één poot in het midden en kan worden gedraaid en verschoven. In de zijzit kun je spullen opbergen, maar in de L-bank zijn de schoonwatertank en gasverwarming ingebouwd.

Keuken en toiletruimte

De hoekkeuken is praktisch uitgerust en met zijn werkblad van 95 x 50/92 centimeter van gemiddeld formaat. De drie pitten van de kookplaat – met elektrische ontsteking – zitten ver genoeg van elkaar verwijderd voor grotere pannen. Ook de spoelbak is groot genoeg. In de rechterhoek van de keuken heeft LMC twee 230 volt-stopcontacten gemonteerd, op voldoende afstand van de kookplaat en waterkraan. Evengoed is het beter om in de keuken altijd stopcontacten met een klepje te gebruiken – veiligheid boven alles. De gasventielen zijn perfect toegankelijk onder het werkblad. De laden in de onderkast zijn groot genoeg voor gebruik door vier personen.

LMC Explorer Comfort I 735 G_MutschlerDe keuken is van prima niveau. De laden onder het aanrecht hebben softclose-sluiting en zijn groot genoeg voor de spullen en voorraden van vier personen. Op de kookplaat met gietijzeren rooster passen ook grotere pannen. De separate koelkast heeft een inhoud van 145 liter. De ledverlichting is deels te dimmen.

Bij de toiletruimte valt allereerst de wc-deur positief op. De deur sluit soepel en goed en fungeert, 90 graden gedraaid, als afscheiding naar voren. De schuifdeur richting slaapkamer loopt heel soepel via een rail in het plafond. De douche betreed je door over een kleine drempel te stappen. De douchedeuren van acrylglas sluiten prima af, in de douchecabine heeft ook de iets forsere kampeerder voldoende bewegingsvrijheid. De wielkast steekt een beetje uit, maar in de praktijk heb je daar totaal geen last van. Zowel de toiletruimte als de douche worden geventileerd via een dakraam van slechts 25 x 25 centimeter.

De toiletruimte heeft een Thetford-wc en een aangenaam grote wasbak. Het 230 volt-stopcontact heeft weliswaar een beschermende klep, maar zou beter in de kast dan pal onder de wastafelrand kunnen worden gemonteerd.

Elektra, gas, water

Afgezien van enkele onbeschermde kabels bij de inschuiflade van het toilet is de elektra in de LMC Explorer Comfort I 735 G goed beschermd. Een grote plus zijn de deels dimbare ledlampen in het interieur, die je bovendien heel comfortabel met meerdere schakelaars kunt bedienen. Ook zeer goed: de verschuifbare usb-stopcontacten in de rails van de ledleesspots boven de eenpersoonsbedden.

Minder goed: uitgerekend in de kledingkast en garage heeft LMC gekozen voor ouderwetse gloeilampen, die beduidend meer stroom verbruiken dan ledlampen. Goed oppassen dus dat je op die plekken het licht niet vergeet uit te schakelen. De waterinstallatie met dompelpomp onttrekt het schone water aan de tank die vorstvrij in de bankbak en dubbele bodem is gemonteerd, makkelijk toegankelijk via het servicevak. De vuilwatertank zit onder de vloer en is standaard geïsoleerd en verwarmbaar.

De gasinstallatie is geheel conform het boekje en heel gebruiksvriendelijk. De gasventielen zitten op een makkelijk bereikbare plek en de gasflessenkast heeft een grote klep waardoor de flessen eenvoudig, en ook los van elkaar, zijn te verwisselen. Alleen de drempel van de gasflessenkast stoort enigszins. De veiligheidsgasregelaar om de Truma Combi 6 CP Plus-gasverwarming ook tijdens het rijden te gebruiken, is verkrijgbaar tegen meerprijs.

LMC Explorer Comfort I 735 G_MutschlerDe gasflessenkast heeft een grote klep, waardoor je de flessen gemakkelijk afzonderlijk kunt verwisselen.

Veiligheid

De LMC Explorer Comfort I 735 G wordt standaard geleverd met airbag voor de chauffeur, ABS, ASR en ESP met Traction+. De airbag voor de passagier maakt deel uit van het Chassiscomfortpakket ter waarde van € 3320, maar kan voor € 379 ook los worden bijbesteld. Elk voertuig van LMC heeft standaard een rookmelder aan boord, waarvoor we uiteraard niets dan lof hebben. Ook positief: de brede opbouwdeur met grote trede heeft standaard een raam, waardoor de chauffeur ook naar rechtsachter goed zicht heeft.

De constructie of plaatsing van de buitenspiegels zou LMC nog eens moeten heroverwegen. Vooral aan chauffeurszijde blokkeert de spiegel een groot deel van het zicht naar linksvoor. Dat merk je bijvoorbeeld als je een rotonde oprijdt: afhankelijk van je zitpositie kan zomaar een hele personenauto achter de behuizing van de spiegel verdwijnen. Extra goed opletten dus in dergelijke verkeerssituaties.

De buitenspiegels zelf bieden dankzij hun formaat een goed zicht naar achteren. De optionele achteruitrijcamera is eveneens een welkome steun voor de chauffeur, mede omdat het beeld razendsnel op het display van de 2-DIN-radio verschijnt zodra je de camper in z’n achteruit zet. De basisversie van de LMC Explorer Comfort I 735 G met 3,5 ton totaalgewicht en 130 pk kost € 89.690. De testcamper is echter opgewaardeerd tot 4-tonner en 150 pk en voorzien van tal van opties, zoals een luifel, navigatie en fietsendrager. De totaalprijs gaat zo ruim over de ton heen: € 111.604.

Conclusie

Mathias Piontek, testredacteur: “Veel lof voor LMC en evenzeer voor Bürstner: het is de nieuwe LMC Explorer Comfort I 735 G niet aan te zien dat hij ver van de eigen fabriek ontstaat. Sterke kanten van de grote integraal zijn de houtvrije opbouw met dubbele bodem, het oerdegelijke meubilair en detailoplossingen zoals het servicevak dat van buitenaf toegankelijk is. Ook met de iNet-Box en talloze usb-stopcontacten is de LMC helemaal bij de tijd. Als 3,5-tonner weet het geheel niet echt te overtuigen, maar wie had dat gezien een totale lengte van 7,52 meter serieus verwacht?”

In pdf-vorm

Wil je het hele artikel over de LMC Explorer Comfort I 735 G liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.

Proftest LMC Explorer Comfort I 735