ACSI FreeLife

Menu

Proftest: LMC Explorer Comfort I 735 G

Bij de LMC Explorer Comfort I 735 G zijn twee firma’s betrokken: LMC en Bürstner. Bij de laatste rolt de integraalcamper met dubbele bodem van de lopende band. Een geslaagde combinatie?

Auteur
Sander Cox
Datum

Signalement

Merk
LMC
Model
Explorer Comfort I 735 G
Onderstel
Fiat Ducato MultiJet2 met origineel in de fabriek verlaagd chassis
Testjaar
2018
Gewicht
Max. toelaatbaar gewicht 4.000 kg, rijklaar basismodel 3.202 kg
Basisprijs
€ 89.690 (testmodel: € 111.604)

De tijden veranderen snel: tien jaar geleden zou niemand in de kampeerbranche hebben geloofd dat er een LMC uit de fabriek van Bürstner zou komen. Maar onder de Hymer-paraplu is dat nu mogelijk – en werkelijkheid geworden.

Het is overigens niet de eerste keer dat het ene merk voor een ander merk bouwt. In de automobielbranche zijn er talloze voorbeelden: al in de jaren 1960 rolden de Renault Dauphine en Renault 4 bij Alfa Romeo van de lopende band, en Seat bouwt al vele jaren Volkswagens. Wat al decennia werkt, dwars over taal- en landsgrenzen heen, zou bij de Hymer-dochters in principe dus evenmin problemen moeten opleveren.

LMC Explorer Comfort I 735 G

In deze proftest verschijnt de LMC Explorer Comfort I 735 G ten tonele. De integraal van 7,52 meter lang is gebouwd op een verlaagd Fiat Ducato-chassis met een wielbasis van 4,30 meter en een verhoogd maximaal toelaatbaar totaalgewicht van 4.000 kilogram. De indeling is heel klassiek: eenpersoonsbedden boven de garage achterin, ruim sanitair, hoekkeuken, L-zitgroep met zijzit en een hefbed.

Perfecte afwerking

Kenmerkend voor LMC zijn de consequente lichtgewicht bouwwijze, de goed afgewerkte opbouw en de mooi afgeronde dakranden. Dat laatste zien we normaal gezien niet bij Bürstner, maar ze hebben het perfect afgewerkt. Dankzij deze constructie heeft het dak geen voegnaden die na verloop van tijd zouden kunnen gaan lekken.

Motorkap

De hele opbouw maakt een solide en keurig afgewerkte indruk. De motorkap past perfect in de opening in het markant gewelfde polyester front. De brede deur heeft centrale vergrendeling, een regenrichel en een raam en sluit soepel. Ook de – optionele – ramen in kozijnen zijn nauwkeurig gemonteerd.

Wat LMC wel zou moeten veranderen: de binnenkant van de radiateur heeft scherpe randjes waaraan je je zou kunnen bezeren als de motorkap open staat. Onderbodem, dak en wanden zijn vervaardigd zonder hout. Onderbodem en dak bestaan uit een vezelversterkte kunststof sandwich, de zijwanden en de achterwand uit een aluminum sandwich. Voor de isolatie is XPS-schuim gebruikt, ter versteviging van de opbouw dienen PU-strips. Mits jaarlijks gecontroleerd, biedt LMC een waterdichtheidsgarantie van twaalf jaar.

Lees de uitgebreide proftest

Bovenstaand is slechts een klein deel van de uitgebreide test waar we de LMC Explorer Comfort I 735 G aan onderwierpen. Wil je weten meer weten over het interieur van deze camper, hoe hij slaapt en rijdt? Koop dan nu ACSI FreeLife 5-2018.

bestel magazine