ACSI FreeLife

Menu

Proftest: La Strada Avanti H

Dubbele bodem. Grote toiletruimte achterin. Hefbed. Verschuifbare zitbank. De nieuwe La Strada is geen geijkte buscamper. Hoe bevalt de ongewone indeling van de La Strada Avanti H?

Auteur
Sander Cox
Datum
La Strada Avanti H

Signalement

Merk
La Stada
Model
Avanti H
Onderstel
Fiat Ducato Multijet 2 met origineel L4H3-chassis
Testjaar
2018
Gewicht
Max. toelaatbaar gewicht 3.500 kg, rijklaar leeggewicht basismodel 2.980 kg
Basisprijs
€ 70.548

Bij veel buscampers is de zitgroep voorin geplaatst, de keuken aan de schuifdeur, ertegenover de toiletruimte en achterin het bed. De nieuwe La Strada Avanti H wijkt in heel wat opzichten af van dat geijkte recept.

Bergruimte van de Avanti

De zitgroep en keuken staan op hun vertrouwde plek, maar daar houdt het dan ook wel mee op. Achterin de uitgebouwde, 5,99 meter lange Fiat Ducato L4 met origineel verhoogd dak, vind je de toiletruimte. Die beslaat bijna de hele breedte van het voertuig. De resterende breedte, links achterin, wordt benut voor bergruimte. Die toegankelijk is via de geopende achterdeuren. Twee van de drie planken daar kunnen omhoog worden geklapt, waardoor een groot opbergvak ontstaat.

Lof voor de toiletruimte

Van binnen herken je meteen dat de Avanti H uit de stal van La Strada komt. Dat komt deels door de geblokte bekleding, die zich duidelijk onderscheidt van de concurrentie. Het komt zelfs in de stoffering van de deuren terug. Maar ook het relatief franjeloze, uiterst stevige en voortreffelijk afgewerkte meubilair kennen we maar al te goed van La Strada.

Elk meubelelement voorziet La Strada langs de vloer van een voeg ter afdichting. Zo kan er geen vocht binnendringen, en het voorkomt ook meteen dat de meubels heen en weer schuren. Alle schuiflades zijn voorzien van softclose, de schokdempers op deuren en kleppen voorkomen ongewenst gekletter. Dankzij deze maatregelen hoor je onderweg niets van het interieur, zelfs niet op slecht wegdek.

Hefbed

Boven de zitgroep, in het Ducato-dak, monteert La Strada een hefbed. Vooraan scharniert het bed, waardoor het perfect tegen de schuin aflopende voorwand van de Ducato aanvlijt. Op en neer gaat het bed met twee gasdrukveren. Vooraan hangt het aan scharnieren, gestabiliseerd met gordels. Zo zit er geen enkele beweging meer in het bed. Je betreedt het bed aan de korte kant via een ladder.

Dankzij de Froli-schotelbodem is het zeven centimeter dikke matras beduidend comfortabeler dan je in eerste instantie zou denken. De afstand van het matras tot het plafond is voldoende om je comfortabel te kunnen bewegen. Dat geldt niet voor de zitgroep. Als het hefbed omlaag is, rust het bed op de hoofdsteunen van de zitbank.

Wat viel er nog meer op?

Nieuwsgierig hoe de ongewone indeling van deze buscamper verder is bevallen? Lees dan het hele verhaal in ACSI FreeLife 2-2018.

bestel magazine