ACSI FreeLife

Menu

Proftest: La Strada Avanti H

Dubbele bodem, grote toiletruimte achterin, hefbed, verschuifbare zitbank: de nieuwe La Strada is geen geijkte buscamper. Hoe bevalt de ongewone indeling?

Auteur
Sander Cox
Datum
ReactiesReageer
La Strada Avanti H

Signalement

Merk
La Stada
Model
Avanti H
Onderstel
Fiat Ducato Multijet 2 met origineel L4H3-chassis
Testjaar
2018
Gewicht
Max. toelaatbaar gewicht 3.500 kg, rijklaar leeggewicht basismodel 2.980 kg
Basisprijs
€ 70.548

Bij veel buscampers is de zitgroep voorin geplaatst, de keuken aan de schuifdeur, ertegenover de toiletruimte en achterin het bed. De nieuwe La Strada Avanti H wijkt in heel wat opzichten af van dat geijkte recept. De zitgroep en keuken staan op hun vertrouwde plek, maar daar houdt het dan ook wel mee op. Achterin de uitgebouwde, 5,99 meter lange Fiat Ducato L4 met origineel verhoogd dak, vind je de toiletruimte. Die beslaat bijna de hele breedte van het voertuig. De resterende breedte, links achterin, wordt benut voor bergruimte, die toegankelijk is via de geopende achterdeuren. Twee van de drie planken daar kunnen omhoog worden geklapt, waardoor een groot opbergvak ontstaat.

In de berging achter de toiletruimte passen waarschijnlijk geen fietsen, maar je kunt er wel veel meer kwijt dan je denkt. De gordels en deels weg te klappen planken zijn heel praktisch. Aan de kleine stang kun je kleding hangen.

Bedrijven die campers ombouwen veranderen doorgaans weinig aan de carrosserie van het basisvoertuig, zeker als dat met origineel hoog dak wordt geleverd. Evengoed is het essentieel om alle aanpassingen aan de opbouw goed af te dichten en te beschermen tegen roest.

In de schuifdeur van de Avanti H en ertegenover bij de zitgroep worden standaard ramen met kozijnen ingebouwd. Bij de testcamper is dat heel zorgvuldig gedaan, zonder ook maar een spoortje achter te laten van de montage. Ook het Midi-Heki-dakluik boven het hefbed en de Mini-Heki in de toiletruimte zijn keurig ingebouwd. Voor het optionele zonnepaneel is een gat in het dak noodzakelijk, en ook die aanpassing heeft La Strada vakkundig voorbereid. Beide ventilatieroosters voor de absorptiekoelkast en de toevoer van schoon water en stroom zijn correct ingebouwd. De schacht van het cassettetoilet heeft geen eigen deurtje maar is toegankelijk via de berging achterin. De Fiat Ducato van onze testcamper heeft een Light-chassis dat deels tegen roest is beschermd. Er zijn maar een paar kabels langs de bodem gelegd. De buscamper wordt voortaan standaard geleverd met Maxi-chassis.

Lof voor de toiletruimte

Van binnen herken je meteen dat de Avanti H uit de stal van La Strada komt. Dat komt deels door de geblokte bekleding, die zich duidelijk onderscheidt van de concurrentie. Het komt zelfs in de stoffering van de deuren terug. Maar ook het relatief franjeloze, uiterst stevige en voortreffelijk afgewerkte meubilair kennen we maar al te goed van La Strada.

Elk meubelelement voorziet La Strada langs de vloer van een voeg ter afdichting. Zo kan er geen vocht binnendringen, en het voorkomt ook meteen dat de meubels heen en weer schuren. Alle schuiflades zijn voorzien van softclose, de schokdempers op deuren en kleppen voorkomen ongewenst gekletter. Dankzij deze maatregelen hoor je onderweg niets van het interieur, zelfs niet op slecht wegdek.

Aan weerszijden van de doorgang naar de toiletruimte achterin staan plafondhoge kasten, inclusief een grote kledingkast met plaatsbesparende roldeur en een linnenkast. Daar kun je enorm veel spullen in kwijt. Kom je nog ruimte tekort, dan kun je terugvallen op de opbergvakken in de dubbele bodem.

De halve dinette heeft een bijzondere feature: het zitvlak van de bank kan in vier standen in totaal tien centimeter naar voren worden geschoven. In de voorste stand zakt het zitvlak achteraan een beetje, waardoor je bovenbenen meer steun hebben. Tegelijkertijd komt de rugleuning wat schuiner te staan, waardoor een heel ontspannen zithouding ontstaat. Het zitvlak loopt dan wel bijna door tot aan de tafelpoot.

Het zitvlak van de tweepersoonsbank is verschuifbaar. De hoek van de
rugleuning verandert dan mee.

Slimme oplossing

Boven de zitgroep, in het Ducato-dak, monteert La Strada een hefbed. Vooraan scharniert het bed, waardoor het perfect tegen de schuin aflopende voorwand van de Ducato aanvlijt. Op en neer gaat het bed met twee gasdrukveren. Vooraan hangt het aan scharnieren, gestabiliseerd met gordels. Zo zit er geen enkele beweging meer in het bed. Je betreedt het bed aan de korte kant via een ladder. Dankzij de Froli-schotelbodem is het zeven centimeter dikke matras beduidend comfortabeler dan je in eerste instantie zou denken. De afstand van het matras tot het plafond is voldoende om je comfortabel te kunnen bewegen. Dat geldt niet voor de zitgroep. Als het hefbed omlaag is, rust het bed op de hoofdsteunen van de zitbank.

De buscamper is voorzien van een driepitskookplaat. Groter dan gebruikelijk in een buscamper. De kookplaat is voorzien van een afdekplaat. Door die luxe van zoveel pitten blijft er helaas wel weinig ruimte over voor een werkblad. Ook omdat de glazen afdekplaat van de wasbak omhoog moet als je het rechter gaspitje wilt gebruiken. Maar La Strada lost het gebrek aan werkblad slim op met een lade met deksel in het kastdeel achter de keuken. Links van het keukenblok monteert de fabrikant ook nog een opklapbare plank, maar deze heeft als nadeel dat hij de doorgang naar buiten bij de schuifdeur verspert.

Voor de in het buscampersegment ongeëvenaarde toiletruimte hebben onze experts niets dan lof. Je betreedt de ruimte door twee chique deuren van melkglas. Op een oppervlakte van 144 x 78 centimeter vind je vervolgens alles wat je nodig hebt. De douchecabine is afgescheiden met een plexiglas schuifdeur en heeft twee afvoerputjes op een oppervlakte van 75 x 62 centimeter – groter dan in menig halfintegraal.

Rugvriendelijk

Bij de elektrische installatie bewijzen de ingenieurs van La Strada dat ze oog hebben voor goede, praktische oplossingen. Zo zitten de elektrische installatie en zekeringen in een eigen vak met deurtje aan de chauffeurszijde. In de toiletruimte zorgen twee ledstrips voor uitstekende verlichting. De schakelaar voor de ledspots zit ver boven de wasbak, beschermd tegen rondspattend water. De plaatsing van het stopcontact en de usb-aansluiting in de keuken is minder geslaagd. Deze aansluitingen zitten namelijk pal onder het werkblad en de wasbak, waardoor het risico bestaat dat er water in druppelt.

De op zich goed vormgegeven en goed uitgeruste keuken zou baat hebben bij een kleinere tweepitskookplaat. Dan hoeft de uitklapbare plank ook niet zo gigantisch groot te zijn en blijft de doorgang vrij.

Alle kabels zijn goed beschermd gelegd, voor zover ze überhaupt zichtbaar zijn. De gasinstallatie is volledig in orde. De kast voor twee gasflessen van elf kilogram is op rugvriendelijke hoogte verwerkt in het keukenblok en van buitenaf toegankelijk. De veiligheidsregelaar voor het gas, die ervoor zorgt dat je ook onderweg de verwarming aan kunt laten staan, behoort tot de standaarduitrusting. De gaskranen zijn op een gebruiksvriendelijke plek in het keukenblok gemonteerd.

Spoelbak, wasbak en douchekuip zijn uitgerust met een sifon. De schoonwatertank is vorstvrij en goed toegankelijk ondergebracht in de bankbak. De vuilwatertank hangt onder de bodem. Voor € 545 extra kan die worden geïsoleerd en verwarmd.

De Avanti H wordt standaard geleverd met chauffeursairbag, ABS, ESP en ASR. Ook de zijwindassistent is standaard aan boord. Passagiersairbag en Hill Holder maken deel uit van techniekpakket 1 (€ 3.040). De veiligheidsgordels voorin zijn geïntegreerd in de stoelen, waardoor ze veel beter om het lichaam zitten dan gordels die, zoals gebruikelijk, aan de cabine zijn bevestigd.

Gelukkige eigenaar

De testervaringen van onze profs op de weg zijn helaas niet representatief, omdat het testexemplaar van de Avanti H nog is uitgevoerd met een Light-chassis. De uiteindelijke versie rolt met het krachtiger Maxi-chassis uit de fabriek. Er zit dan meer speling op de wiellasten, wat de buscamper betere en veiligere rijeigenschappen geeft.

De La Strada Avanti H met het 3,5 ton-Maxi-chassis en 130 pk is verkrijgbaar vanaf € 70.548. Ons testmodel heeft 178 pk, een automaat en nog flink wat opties en komt zo uit op een totaalbedrag van € 85.625. Voor dat geld mag je je vervolgens de gelukkige eigenaar noemen van een zeer goed afgewerkte, weldoordachte en ronduit geslaagde buscamper.

Conclusie La Strada Avanti H

Testredacteur Mathias Piontek: “Never change a winning team, luidt een bekend gezegde. La Strada trekt zich duidelijk niks van die wijsheid aan en heeft de Avanti H een indeling gegeven die we tot voor kort eerder in een Volkswagenbusje zagen. De Ducato is echter groter, wat La Strada de mogelijkheid geeft om een riante, aantrekkelijke toiletruimte in te bouwen en twee kastdelen met ontelbare opbergmogelijkheden. Toch nog plek tekort? Ook in de dubbele bodem en de berging achterin kun je spullen kwijt. Minpunt van de Avanti H: als het hefbed is neergelaten, is de zitgroep praktisch onbruikbaar. Voor koppels met dezelfde slaapgewoontes is de nieuwe La Strada echter een interessant alternatief.”

In pdf-vorm

Wil je het hele artikel over de La Strada Avanti H liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.

Leeftest: La Strada Avanti H