ACSI FreeLife

Menu

Proftest: Eura Mobil Integra Line 695 QB

In 2016 was de Eura Mobil Integra Line 695 QB nog een prototype. Twee jaar later is deze camper doorontwikkeld tot volwaardig model. Wat heeft Eura Mobil geleerd van het proefmodel? ACSI FreeLife test het uit.

Auteur
Sander Cox
Datum
ReactiesReageer
Eura Mobil Integra Line 695 QB
Eura Mobil Integra Line 695 QB_interieur

Signalement

Merk
Eura Mobil
Model
Integra Line 695 QB
Onderstel
Fiat Ducato 2,3 MultiJet met origineel verlaagd chassis
Testjaar
2019
Gewicht
Maximaal toelaatbaar gewicht 3.500 kg, rijklaar gewicht 3.030 kg
Basisprijs
€ 97.950

De tijd gaat snel. In 2016 was de toen gloednieuwe Eura Mobil Integra Line 695 QB nog een prototype met een paar kinderziektes. Het laadvermogen van de uitvoering van 3,5 ton was nog niet wat het wezen moest. De toiletruimte – en vooral de ruimte voor de wc – was te krap. De kast voor de gasflessen stak uit in de garage en door de smalle deur was het moeilijk de gasflessen in en uit te laden. De ruimte onder de motorkap was zo klein dat de oliepeilstok en de houder voor de koelvloeistof erg slecht bereikbaar waren. Daarmee bood de verder geslaagde Eura Mobil Integra Line nog genoeg ruimte voor verbeteringen.

Hefbed

Twee jaar en vier maanden later gaan we op pad met de laatste en vernieuwde uitvoering van de Eura Mobil Integra Line 695 QB. De buitenmaten zijn onveranderd; ook de nieuwe uitvoering meet 7,09 meter in de lengte. Verder is de indeling nauwelijks anders: een in de lengterichting geplaatste verschuifbaar en optioneel in hoogte verstelbaar tweepersoonsbed boven de garage achterin, daarvoor een toiletruimte, tegenover de toegangsdeur een hoekkeuken, een zitgroep met een L-vormige bank en een zitplaats aan de zijkant en een handmatig te bedienen hefbed boven de stuurcabine. Wat is er in de tussentijd veranderd?

Eura Mobil Integra Line 695 QBAlle testexperts vinden het smaakvolle interieur van de Integra Line 695 QB huiselijk aandoen. Eura Mobil heeft tal van details verbeterd zoals de vervanging van de uitstekende lampen boven de zithoek door praktische inbouwspotjes. De zijwand van de keuken is nu wit gehouden en makkelijk schoon te maken.

Nieuwe achterbumper

De opbouw van de Eura Mobil is heel goed afgewerkt. De ramen met kozijnen zijn zonder noemenswaardige vervormingen gemonteerd. Ook de aluminium verstevigingen aan de zijkanten zien er goed uit. Eura Mobil schroeft deze niet alleen vast, maar lijmt ze ook. De nieuw ontworpen achterbumper met moderne achterlichten is heel stevig bevestigd. Bovendien heeft Eura Mobil hem een dichtnaad gegeven waardoor de bumper niet tegen de opbouw aan schuurt. Heel fraai zijn ook de inkepingen die precies op maat van de hoekprofielen van de opbouw zijn gemaakt.

Onder de achterbumper bevalt ons de verlenging van het chassis. Deze zit ver van de achterkant en is bovendien afgerond. Spelende kinderen stoten zich hier niet snel aan. De kabels onder de goed afgedichte polyester bodem heeft Eura Mobil professioneel gelegd zodat je hier niet voor slijtage hoeft te vrezen.

Een punt van kritiek op het eerdere prototype betrof de slechte toegankelijkheid van het motorcompartiment. De huidige uitvoering heeft een nieuw front waardoor je overal goed bij kunt. Alleen de uitstekende pin voor de motorkapvergrendeling verdient nog een rubber dop.

De fabrikant heeft ook de plaatsing van de gasflessenkast aangepast. Deze neemt geen ruimte in de garage meer in beslag. De kast is nu toegankelijk via een grote deur aan de buitenkant waardoor je zonder problemen een gasfles kunt verwisselen.

Eura Mobil Integra Line 695 QBSterk verbeterde gasflessenkast met grote buitendeur. 

Garage met twee deuren

Dankzij twee deuren is de garage achterin nu ook goed toegankelijk. Een minpunt is dat het voorheen half afgeschermde hydraulische systeem voor de verstelling van de bedhoogte nu open en bloot zichtbaar is; het systeem staat voor in de garage en heeft slordig afgedekte leidingen.

Onveranderd positief en kenmerkend voor een Eura Mobil is de doorlopende, verwarmde en geïsoleerde elf centimeter dikke dubbele bodem. Deze bodem van multiplex heeft aan één kant een polyester laag en aan de andere kant een pvc-laag. Voor de rest is de opbouw houtvrij. De bodem, de wanden en het dak van polyester-sandwich met dragers van aluminium zijn degelijk verlijmd. Daarmee kan deze opbouw jaren vooruit.

Aluminium profiel

Als je de Integra Line 695 QB door de toegangsdeur binnentreedt, sta je in een huiselijk en gezellig ingericht interieur met meubels in een lichte houttint en met goed bijpassende bekleding. In vergelijking met de testcamper van 2016 heeft Eura Mobil op het gebied van interieur een paar details veranderd. De zijwand tussen de keuken en de douche is bijvoorbeeld niet meer met een houten plaat afgewerkt, maar deze is wit gehouden en makkelijker schoon te houden dan voorheen. Het aanrecht is in de huidige uitvoering heel goed afgedicht. De kastruimte eronder is flink aangepast. De bovenste lade rechts is groter geworden en je kunt nu goed bij de gaskranen boven in de lade.

Eura Mobil heeft de verstelbare ledlampen met melkglas onder de bovenkast van de zitgroep vervangen door eveneens verstelbare inbouwspotjes waar niemand zich meer aan kan stoten. De praktische bovenkastjes zijn onveranderd. Evenals in de eerdere uitvoering hebben deze aan de onderkant een profiel van aluminium. Dit is niet alleen goed voor de stevigheid, maar het ziet er ook mooi uit. Verder neemt het de aanslag van het rubber van de kleppen van de bovenkastjes goed op. Ook vallen de stevige en niet rammelende planken in de bovenkastjes in positieve zin op.

Finishing touch

Een paar details die in het prototype opvielen, heeft Eura Mobil niet veranderd. Zo monteert de fabrikant aan de deur van de bestuurder en op het dashboard nog steeds twee slecht bij elkaar passende houten sierlijsten met scherpe hoeken. Naar onze mening hebben dit soort elementen niets te zoeken in de stuurcabine.

Verder missen een paar elementen van het overigens aantrekkelijk ogende en solide meubilair een finishing touch. Zo prikt een niet afgevlakte houten onderkant van het hefbed als het omlaag staat in de bekleding van de zitplaats aan de zijkant. Hier had de fabrikant het hout moeten afwerken, of de bekleding had twee centimeter lager moeten zitten om te voorkomen dat het hefbed deze op den duur beschadigt. Dit zijn overigens details die de fabrikant ook in de nieuwe uitvoering nog eenvoudig kan aanpassen.

Grote spoelbak

De hoekkeuken van de Integra Line 695 QB bevalt meteen en wel in meerdere opzichten. Ten eerste heeft het keukenblok een lichte ronding rondom de kookplaat en ten tweede is het aanrecht goed afgedicht. Bij het prototype was dit laatste niet het geval. De grote spoelbak kun je zowel benutten om groenten te wassen als de afwas in te doen. Praktisch is ook de draaibare uitloop van de keukenkraan. Als je hem voor je wegrijdt omhoog draait, kan er onderweg geen water druppelen op de twee afdekplaten van de spoelbak, die je omgedraaid ook als snijplank kunt gebruiken. De bergruimte in de boven- en onderkast is ook voor vier personen ruim voldoende. De onderkast heeft Eura Mobil zoals eerder vermeld aangepast om nog meer bergruimte te creëren. De naast elkaar geplaatste drie pitten van het elektrisch kooktoestel staan ieder 17 centimeter van elkaar, wat voldoende is voor een vakantiekeuken. De koelkast van 160 liter staat naast de toegangsdeur die ook een venster heeft.

Eura Mobil Integra Line 695 QBDe keuken van de Eura Mobil Integra Line 695 QB mag er wezen met een goed afgedicht aanrecht, een grote en voldoende diepe spoelbak met een doordachte waterkraan, een goed te gebruiken kooktoestel en genoeg bergruimte.

Weinig ruimte

Het zwakke punt in de indeling van de Integra Line 695 QB is de toiletruimte. Deze is op de gebruikelijke wijze uitgevoerd en mooi ingericht, maar biedt weinig ruimte. Het circa 8 centimeter verschuifbare tweepersoonsbed verandert hier niet veel aan. Lange kampeerders kunnen nauwelijks hun benen kwijt als ze met een gesloten schuifdeur gebruik willen maken van het toilet. Verder monteert Eura Mobil aan het deurtje van het kastje onder de wastafel een houder voor een wc-rol, precies op de plek waar je linkerknie ruimte nodig heeft. De omhoog geklapte zitplank met bekleding, die omlaag geklapt op het deksel van de wc rust en dus eigenlijk niets extra’s biedt, beperkt de bewegingsvrijheid van je linkerarm. Verder bemoeilijkt deze zitplank als hij opgeklapt is het gebruik van de kraan. Geen van de experts begrijpt waarom Eura Mobil aan deze constructie vasthoudt.

Ook de douche kan nog steeds worden verbeterd. Zelfs als het tweepersoonsbed terug is geschoven kun je de vouwdeur van acrylglas slechts met moeite openen. Dit komt door de verhoging in de douchecabine boven de wielkast. Belangrijk is dat je tijdens het douchen erop let dat de vouwdeur niet over de rand van de douchebak uitsteekt. Anders druppelt er douchewater over de vloer van de toiletruimte. De mooi verlichte omlijsting van de douche mag er overigens zijn.

Eura Mobil Integra Line 695 QBDe doorgang aan beide kanten van het tweepersoonsbed naar de kledingkasten is het makkelijkst toegankelijk als het bed is teruggeschoven en de schuifdeur van de toiletruimte respectievelijk de douchecabine openstaat.

Zeven comfortzones

Een sterk punt van de Eura Mobil Integra Line 695 QB is het comfortabele en pas ver aan het voeteneinde toelopende tweepersoonsbed. De vaste koudschuimmatras met zeven comfortzones rust op een aan het voeteneinde opklapbare en in een aluminium frame gevatte houten lattenbodem met bergruimte eronder. Door een hydraulisch systeem in de garage kun je met een slinger het bed 25 centimeter in hoogte verstellen, waarmee de hoogte van de garage kan variëren.

Eura Mobil Integra Line 695 QBHet tweepersoonsbed boven de garage achterin kun je met een draai aan de hendel van het hydraulische systeem in de garage in hoogte verstellen. Ook het hoofdeinde van het bed kun je omhoog zetten.

In de geteste camper bleek het moeilijk om het hoofdeinde van het tweepersoonsbed op te zetten. Dit lukte veelal alleen met een flinke ruk. Fraai daarentegen is het warme ledlicht van de huiselijke schemerlampjes boven het bed.

Het handmatig te bedienen hefbed heeft dezelfde lampjes, naast twee extra leesspotjes. De draaibare verstelknop van het hefbed werkt bijzonder goed en het bed klikt steeds trefzeker vast onder het dak. Dit is niet bij elke fabrikant het geval. Op het hefbed rust een matras met goede luchtcirculatie op een houten lattenbodem. Als het bed omlaag staat, heeft het aan beide zijkanten zo’n twee centimeter speelruimte. Dit doet geen afbreuk aan de stevigheid, maar met onrustige slapers schudt het bed wat heen en weer.

Eura Mobil Integra Line 695 QBJe vindt in een integraalcamper zelden zo’n degelijk en smaakvol verlicht hefbed. De beweeglijkheid aan de zijkanten zou nog moeten worden verholpen.

De zithoek van de Integra Line 695 QB is bijzonder gezellig. Comfortabele zitmeubels nodigen uit om te gaan zitten. Eura Mobil monteert voor een meerprijs pneumatische rugsteunen op de draaibare voorstoelen van Aguti. De in het midden staande tafel kun je draaien en verschuiven. De verlichting van het geheel is verder uit de kunst. In plaats van deksels in de bankbakken heeft de fabrikant voorzien in opklapbare en met een plank verstevigde kussens, wat het gebruiksgemak bevordert.

Techniek en veiligheid

Prijzenswaardig is de aangepaste kast voor de gasflessen die een grote buitendeur heeft. De schoonwatertank heeft een vorstvrije plek onder de zitbank gekregen. De onder de vloer gemonteerde vuilwatertank is geïsoleerd en verwarmd. Wel had Eura Mobil er goed aan gedaan de waterdrukpomp in de garage te beschermen tegen mogelijk omvallende bagage. De elektriciteit is goed geïnstalleerd.

De Eura Mobil Integra Line 695 QB met een Fiat Ducato als basisvoertuig heeft standaard airbags voor de bestuurder en de bijrijder, evenals ESP, tractiecontrole en een wegrijassistent. Afgezien van de gezichtshoek die schuilgaat achter de linker buitenspiegel is het zicht rondom goed. De Integra Line 695 QB heeft een eerlijke basisprijs van € 97.950.

Conclusie Eura Mobil Integra Line 695 QB

Testredacteur, Mathias Piontek: “Sterke punten van de nieuwe Eura Mobil Integra Line 695 QB zijn de hoogwaardige en goed afgewerkte opbouw van polyester-sandwich en met dubbele bodem, de zeer goede uitrusting en zijn huiselijke en gezellige inrichting. Minder tevreden ben ik over de toiletruimte. Vergeleken met het prototype van 2016 heeft de fabrikant hier bijna niets aan veranderd. Daarom kan ik de modellen van de Integra Line weliswaar aanbevelen, maar wie een tweepersoonsbed wil evenals een goed bruikbare toiletruimte, doet er goed aan de iets langere Eura Mobil Integra Line 720 QB (vanafprijs € 97.500) te kiezen.”

In pdf-vorm

Wil je het hele artikel over de Eura Mobil Integra Line 695 QB liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.

Proftest Eura Mobil Integra Line 695 QB