ACSI FreeLife

Menu

Proftest: Dethleffs Trend T 6557 DBM

Dethleffs heeft het populaire instapmodel trend een facelift gegeven en introduceert drie nieuwe indelingen. Met een lengte van 6,60 meter is de nieuwe trend T 6557 DBM het kortste model uit de reeks.

Auteur
Sander Cox
Datum
ReactiesReageer

Signalement

Merk
Dethleffs
Model
Trend T 6557 DBM
Onderstel
Fiat Ducato 2.3 Multijet met origineel verlaagd chassis
Testjaar
2019
Gewicht
Maximum toelaatbaar gewicht: 3.499 kg, rijklaar gewicht: 2.805 kg
Basisprijs
€ 68.990

De Trend is bij Dethleffs al jarenlang een vaste waarde. Niet in de laatste plaats omdat deze instapserie een zeer interessante prijs-kwaliteitverhouding biedt. De campers zijn zowel als integraal en halfintegraal te krijgen. Voor het kampeerseizoen 2019 heeft de Duitse fabrikant deze bestseller nog eens onder de loep genomen.

Facelift

Het resultaat is een subtiele facelift, de aanpassing van een bestaande indeling (T/I 6757 DBM) en drie nieuwe indelingen die aan het gamma zijn toegevoegd, de T/I 7057 EBL, T/I 7057 DBL en de T/I 6557 DBM. Die laatste variant hebben we als halfintegraal, de T 6557 DBM, aan de tand gevoeld in deze proftest.

Korte wielbasis

Twee dingen vallen meteen op. Om te beginnen is dat de bescheiden lengte van 6,60 meter en de korte wielbasis van 3,45 meter. Daarmee is de nieuwkomer vanwege zijn compacte buitenmaten en kleine draaicirkel ideaal voor smalle, bochtige wegen. Je moet wel de achterkant in de gaten houden, want de vanaf de achteras gemeten 2,20 meter lange overhang heeft bij het keren wel wat ruimte nodig. Dat is overigens bij alle voertuigen met korte wielbasis en een lange overhang het geval.

Bij deze indeling heeft Dethleffs gekozen voor een queensbed boven de garage achterin. Niet echt gebruikelijk bij deze lengte. Daarvoor zien we een variabele en daarmee weinig plaats innemende toiletruimte, een klassiek keukenblok bij de ingang en een halve dinette met L-vormige zitbank voorin. Ons testexemplaar is bovendien uitgerust met een (optioneel) elektrisch eenpersoons hefbed, wat van de compacte 3,5-tonner een driepersoonsverblijf maakt.

Opbouw Dethleffs Trend

De opbouw staat op een Fiat Ducato met origineel verlaagd chassis. De bodem en het dak bestaan uit hagelvaste, vezelversterkte kunststof sandwich en de zijwanden bestaan uit aluminium sandwich met EPS-isolatie. De onderbodem is goed verzegeld. Maar de fabrikant zou sommige kabels wel wat netter kunnen leggen.

De overgangen van de zijwanden naar het dak voorziet Dethleffs onder de aluminiumprofielen van voldoende afdichtingsmateriaal. Ook de brede toegangsdeur en de dakluiken zijn goed afgedicht. Dat Dethleffs eenvoudige opbouwramen gebruikt, is gezien de prijs vanaf € 68.990 wel te verwachten. De camper scoort echter punten met de solide schroefbevestiging van de aluminium ‘skirts’ en voor de goed passende meerdelige achterbumper. De praktisch geplaatste oranje zijverlichting en de roodwitte lichtunits die om de hoeken lopen, helpen de bestuurder in het donker bij het achteruitrijden.

De achterzijde van de Dethleffs Trend is qua stijl eenvoudig. Dat is echter geen nadeel, want de bumper is na een kleine aanrijding makkelijk te vervangen. Ondanks de grote overhang achter is de lengte naar achteren goed in te schatten.

Betere afdichting

De overgang van de stuurcabine naar de opbouw zou Dethleffs met een testafdichting moeten beschermen tegen binnendringend vuil en vocht. Hier zou zich anders vocht kunnen ophopen bij het plaatwerk van de stuurcabine. De dakopbouw is wel voorzien van een afdichting. Over het geheel genomen beschikt de Dethleffs Trend over een eenvoudige, goed afgewerkte en doordachte opbouw.

De kampeerder heeft toegang tot het interieur via een brede opbouwdeur en een aangenaam trapje met diepe treden. Wat direct opvalt is de compacte maar comfortabele zitgroep en het optionele hefbed met bovenkast links- en rechtsonder.

Dat Dethleffs een zijzit achterwege laat, is uit praktisch oogpunt geen probleem. Het draagt ertoe bij dat er voldoende ruimte voor je voeten is. 

Beveiligde bediening

Over de kwaliteit van het meubilair valt niets te klagen. Het is niet overdreven chic, maar wel solide uitgerust, stevig gebouwd en degelijk afgewerkt. Bovendien scoort de Dethleffs punten met details die je normaal alleen in duurdere campers ziet. Zoals de klep van de bovenkast die verstopt zit in een meubelnis onder het eenpersoons hefbed.

In plaats van het zitkussen van de bank te verplaatsen, open je gewoon de klep voordat je het hefbed neerlaat en het bed zakt zonder contact met de zitmeubels omlaag tot net boven de rugleuning van de bank. Omdat kinderen vaak gefascineerd zijn door een hefbed, maar een bedieningsfoutje snel gemaakt is, is de bediening van het hefbed beveiligd met een sleutel.

Het optionele, elektrische hefbed maakt van de Trend T 6557 DBM een driepersoons camper. Omdat het bed in rails wordt geleid, wiebelt het nauwelijks. Dankzij de meubelnis kan het bed tot net boven de rugleuning van de zitbank naar beneden, terwijl alle kussens op hun plaats blijven.

Dat de fabrikant het queensbed in de lengte verstelbaar heeft gemaakt door een extra kussen bij het hoofdeinde toe te voegen is een charmante en tegelijk economische oplossing. Dethleffs zou de matras echter wel met drukknoppen vast mogen zetten, want als je remt met de camper schuift de matras richting toiletruimte.

Ter hoogte van de zitgroep en de toiletruimte heeft de Dethleffs Trend T 6557 DBM een dubbele bodem, zodat je vaker een trede omhoog of omlaag moet. Dethleffs bespaart daarmee wel de kosten en het gewicht van een volledige dubbele bodem. Samengevat kunnen we concluderen dat het interieur voor een instapmodel ruim voldoet en dat veel details dat niveau zelfs overstijgen.

Het interieur van de Dethleffs Trend T 6557 DBM is vanzelfsprekend
kleiner dan dat van een 7,50-meter lange camper. Maar de fabrikant
slaagt erin alles zo in te richten dat de halfintegraal een ruimtelijke
indruk maakt. Pluspunten zijn de brede toegangsdeur en de ruimte
rond het queensbed.

Keuken en toiletruimte

In de keuken bespaart Dethleffs belangrijke centimeters voor het queensbed achterin. Het keukenblok is uitgerust met een uitklapplank die mooi aansluit op het aanrecht en extra ruimte creëert. Maar het uitklapplankje had wel wat groter kunnen zijn, zonder andere functies te verstoren.

Voor de tweepits gaskookplaat heeft de kampeerkok lucifers of een aansteker nodig. Daarentegen is de spoelbak groot genoeg voor de afwas. Maar Dethleffs zou wel de ontluchtingsroosters in het blad achter de spoelbak een andere plek moeten geven. Nu kan via die roosters makkelijk water in de onderkasten lopen.

Ook de stopcontacten en het per sleutel te vergrendelen bedieningspaneel voor het hefbed zouden een andere plek moeten krijgen. Ze zijn aan de onderzijde van het werkblad gemonteerd zodat ook hier water naar binnen kan lopen. Alle andere details van de keuken en de uitrusting, zoals de 142 liter metende koelkast zijn dik in orde. De opbergruimte is voldoende voor vier personen en de verlichting in de keuken is goed.

De variabele toiletruimte is praktisch. Na het wegdraaien van de wasbak ontstaat een douchecabine met acceptabele afmetingen. In plaats van een afvoerslang heeft de wasbak een open afvoer.

Zwenkbare wasbak

De toiletruimte in de Dethleffs Trend T 6557 DBM is variabel. Wie wil douchen zwenkt de wasbak inclusief spiegel 90 graden voor het draaibare Thetford-toilet en bevestigt het met een magneetsluiting aan de schuifdeur. Bij het draaien zit de afvoerslang van de wasbak niet in de weg, want deze is voorzien van een buisje dat precies boven de afvoer van de douche uitkomt.

De gesloten schuifdeur sluit de douche naar het slaapgedeelte af. Omdat de douchebak met twee afvoeren ten opzichte van het slaapgedeelte iets verdiept is geplaatst, blijft de woonruimte tijdens het douchen normaal gesproken droog. Ook prettig is de grote cosmeticakast met vijf planken. Een raam past bij deze indeling niet meer in de toiletruimte, maar Dethleffs monteert een dakluik voor de ventilatie.

De zitgroep is niet echt groot – wat bij deze kleine Dethleffs Trend niet vreemd is natuurlijk – maar op alle vier zitplaatsen zit je aangenaam. Dat Dethleffs er niet nog een zijzit bijplaatst is een juiste beslissing. De zitbank is uitgerust met twee hoofdsteunen en twee driepunts veiligheidsgordels. De kleine L-vorm is voor extra beenruimte tijdens het rijden snel om te bouwen. De beide Aguti-voorstoelen zijn draaibaar, in hoogte te verstellen en uitgerust met twee armleuningen.

Verlengbaar bed

Het tafelblad met een stabiele Ilse-voet is in vier richtingen te verschuiven en kan naar beneden worden geplaatst voor een noodbed. Led-spots zorgen voor goede verlichting. Het elektrisch verstelbare hefbed boven de zitgroep is geschikt voor een extra persoon. In de 197 x 99 centimeter metende matras is een ventilerende laag ingebouwd, waardoor een lattenbodem overbodig is. De vermoeide kampeerder bereikt het bed via een laddertje dat je aan het bed kan hangen. De hoofdruimte in bed bedraagt 61 centimeter. Twee led-leeslampen lichten je boek bij.

Het tafelblad is in vier richtingen verschuifbaar en ook te verlagen voor de ombouw van de zitgroep tot slaapplaats. Bovendien kun je een deel van de zitbank demonteren voor extra beenruimte tijdens het rijden.

Het queensbed achterin de Trend T 6557 DBM is ondanks de bescheiden afmetingen van de halfintegraal 190 x 147 centimeter groot en heeft zoals gebruikelijk bij dit type bed een smaller wordend voeteneinde. Het bed bereikt zijn volledige lengte door de toevoeging van een 15 centimeter lang kussen bij het hoofdeinde. Als je het uitneemt schuift de matras in de richting van de achterwand en wordt de al ruime doorgang aan het voeteneind nog royaler.

Bovendien kun je het extra kussen als ondersteuning van je hoofd gebruiken bij een middagdutje. De onderbouw van het bed is met lattenbodem en onderbroken plank bij het voeteneinde vrij simpel, maar het ligcomfort is toch goed. Aan beide zijden van het queensbed plaatst de fabrikant een verlichte kledingkast met stang.

In de Trend T 6557 DBM is er – zeker gezien de lengte – ongewoon veel ruimte rondom het queensbed. Een handige kampeeroplossing is het verlengingskussen
aan het hoofdeinde.

Techniek aan boord

De vorstbestendige 116-liter schoonwatertank heeft Dethleffs goed toegankelijk onder het queensbed geplaatst. Daarboven is nog een opbergvak.

De 90-liter vuilwatertank is onder de bodem van de camper bevestigd. Voor een meerprijs van € 169 kun je een geïsoleerde vuilwatertank bestellen. Voor het warme water en een aangename temperatuur zorgt de Truma Combi 6 gasverwarming, die voor een camper van dit formaat ruim voldoende is. De verwarming is samen met een ‘Frost Control’ vorstbeveiligingsventiel ondergebracht in de ruimte onder de zitbank.

In de gasflessenkast, die van buiten via een klep bereikbaar is, passen twee 11-kilogramflessen. Een zwart gelakt extra klepje beschermt ze tegen vervuiling. Dat je voor het verwijderen van de voorste fles, ook de achterste eruit moet halen, is dankzij de drempelvrije toegang en de makkelijk te hanteren flessengordel niet echt storend.

Veiligheid Dethleffs Trend

De Dethleffs Trend T 6557 DBM is standaard voorzien van een airbag voor de bestuurder, met het verplichte ABS en met ESP, net als onder andere de led-dagrijverlichting en cruisecontrol. Het zicht naar voren is zoals bij de meeste halfintegralen prima. Naar linksachter en dankzij het raam in de toegangsdeur ook naar rechtsachter is het zicht eveneens goed. De achterzijde is dankzij de positieverlichting met en zonder camera goed in te  schatten. Samengevat is deze Dethleffs dus aan te raden voor prijsbewuste, reislustige kampeerders die wel van innovatie houden.

Conclusie Dethleffs Trend T 6557 DBM

Compact van buiten, maar met een zeer goede benutting van de ruimte in het interieur. Zo zou je de wendbare Dethleffs Trend T 6557 DBM het beste kunnen omschrijven. Het is knap dat de fabrikant in een slechts 6,60 meter lange halfintegraal een volwaardig queensbed onder weet te brengen, zonder dat de ruimte aan boord daaronder heeft te lijden.

Ook met de prijs, het laadvermogen en de deels geniale oplossingen scoort de Trend punten. Belangrijkste kritiekpunt is het rijgedrag. Omdat dat deels veroorzaakt wordt door de gebruikte winterbanden, bevelen we de Dethleffs Trend T 6557 DBM toch van harte aan.

Technische gegevens Dethleffs Trend

In pdf-vorm

Wil je het hele artikel over de Dethleffs Trend liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.

Proftest: Dethleffs Trend T 6557 DBM