ACSI FreeLife

Menu

Proftest: Carthago C-Tourer I 149 LE

De nieuwe C-Tourer van Carthago is veel meer dan een nieuwe variant van een bestaand model. Zowel bij het onderstel als de meubilering heeft Carthago de integraal flink onder handen genomen. Of dat een succes is? Je leest hier de bevindingen van onze profs.

Auteur
ACSI Peter Parker
Datum
ReactiesReageer
Carthago C-Tourer I 149 LE

Signalement

Merk
Carthago
Model
C-Tourer I 149 LE
Onderstel
Fiat Ducato 2.3 MultiJet met Al-Ko-Chassis
Testjaar
2018
Gewicht
Max. toelaatbaar gewicht: 4.250 kg, rijklaar gewicht basismodel: ca. 3.040 kg
Basisprijs
€ 103.559

De C-Tourer heeft bij Carthago al jaren de rol van het middenmodel tussen de smalle en lichte C-Compactline en de gerenommeerde Chic C-Line. Voor modeljaar 2019 treedt de C-Tourer aan met een nieuwe interieurvariant met gewijzigd onderstel en een grotere dubbele bodem. Voor deze test hadden we de beschikking over de Carthago C-Tourer I 149 LE. In de 7,47 meter lange integraal vinden we twee bedden in lengterichting boven de volumineuze garage. Daarvoor neemt de grote toiletruimte met het middenpad de hele breedte in beslag. En daarvoor staat dan weer de hoekkeuken.

Voorin heeft de fabrikant uit Aulendorf de zitgroep ingedeeld met L-vormige bank, centrale dinette met zijzitbank en standaardhefbed voor twee extra slaapplaatsen.e C-Tourer heeft bij Carthago al jaren de rol van het middenmodel tussen de smalle en lichte C-Compactline en de gerenommeerde Chic C-Line. Voor modeljaar 2019 treedt de C-Tourer aan met een nieuwe interieurvariant met gewijzigd onderstel en een grotere dubbele bodem.

Als basisvoertuig voor de Carthago C-Tourer I 149 LE (vanaf € 103.559) dient de Fiat Ducato met 130 pk turbodiesel en 3,5 tons chassis van Al-Ko. Ons testexemplaar was echter uitgerust met de 150 pk sterke motor en een 4,25 tons chassis.

Kooi van Faraday

De achterwand en de zijwanden van de C-Tourer vervaardigt Carthago uit aluminium sandwichplaat, het dak is van een sandwichconstructie met aluminium aan de binnenzijde en glasvezelversterkte kunststof aan de buitenkant.

Dankzij deze constructie en de aluminium draagbalken die Carthago verlijmt met de dak-, wand- en bodemelementen, biedt de opbouw bij onweer de bescherming van een kooi van Faraday, zo is vastgesteld in een test. We schreven daar al eens eerder over in ACSI FreeLife magazine.

Voor de onderbodem wordt een glasvezelversterkte kunststof sandwichconstructie gebruikt. De bovenkant van de als opbergruimte bruikbare dubbele bodem is gemaakt van multiplex. Dankzij het nieuwe chassis is die opbergruimte minstens 22 centimeter hoog en deels zelfs 48,5 centimeter. Voor de isolatie van de verder houtvrije carrosserie gebruikt Carthago XPS-schuim met gesloten cellen.

De aan de Chic-reeks aangepaste neus, motorkap en voorste dakpartij, maakt Carthago uit glasvezelversterkte kunststof en is zeer goed afgewerkt. Zelfs de binnenkant van de motorkap is verzegeld met een gelcoating.

De aluminium opbouwdelen zijn net zo overtuigend van kwaliteit als de perfect passende ramen in kozijnen. En de bodem van de auto is heel goed afgedicht.

Casablanca

Voorheen bood Carthago voor de C-Tourer een voornamelijk donker interieur aan, maar nu is er ook een lichtere interieurtint die de naam Casablanca heeft gekregen, waarbij kersenhout wordt gecombineerd met dakkastjes in ivoorkleur. Ook dankzij de gekozen bekledingsmaterialen ziet het interieur er vriendelijk uit en ook hier is de afwerking excellent. Er rammelt niets, de pasvormen zijn perfect en het deurbeslag ziet er duurzaam en robuust uit. Bovendien is Carthago nu eindelijk gestopt met een montagemethode uit de jaren zeventig en tachtig: de van een rubberrandje voorziene meubelafwerklijsten.

Dat de fabrikant blijft letten op de levensduur, blijkt uit de opbergvakken in de dubbele bodem. Carthago werkt de zaagkanten namelijk af met lak, zodat het hout bij contact met vocht niet gaat uitzetten. Bovendien zien we bij het meubilair veel slimme details, zoals bijvoorbeeld de verschuifbare trap in de slaapkamer.

Smaakvolle ledverlichting

De beide eenpersoonsbedden kun je ombouwen tot een groot ligvlak. Dat kan door de eerder genoemde trap en een lade naar voren te trekken en in de ontstane ruimte een extra matrasdeel te plaatsen. Dit matras is opgeborgen in de kledingkast. De 13 centimeter dikke koudschuimmatrassen, rusten op houten latten, net als het uitneembare middendeel. Dat zorgt voor een heel goed ligcomfort. Afgezien van de koud wit – bijna blauw – lichtgevende leeslampjes, past de smaakvolle ledverlichting goed in de slaapkamer.

Carthago C-Tourer I 149 LEDe bedden boven de garage bieden een zeer goed ligcomfort. Bovendien bereik je de bedden dankzijk de uittrekbare trap ook makkelijk als je ze omvormt tot een groot ligvlak met een extra matrasdeel.

Onder het voeteneinde van de beide bedden, heeft Carthago een kledingkast ondergebracht met her en der een ledlampje op batterijen. Hier zou een op het boordnet aangesloten lampje beter zijn geweest. Maar dan leggen we inmiddels wel op alle slakken zout.

Omdat je de voeteneinden compleet met matrassen kunt opklappen en bevestigen met klittenband, zijn de kledingkasten makkelijk toegankelijk. De kasten reiken bovendien tot in de dubbele bodem, zodat je ook kleding kunt ophangen.

Het handbediende hefbed aan de voorkant van de C-Tourer is makkelijk te bereiken via de zijzitting. Het rust op twee sokkels, zodat ook onrustige slapers het bed niet aan het schudden brengen. Overdag klikt het bed vast onder het plafond. Het ligcomfort op de acht centimeter dikke matras op een lattenbodem is acceptabel.

Drie bijzonderheden

De zitgroep, bestaande uit een L-vormige bank, een zijzit en draaibare voorstoelen met de centrale dinette, heeft drie bijzonderheden te bieden. Zo is de ruimte onder het zitkussen, die tot in de dubbele bodem doorloopt, makkelijk te bereiken omdat een deel van het zitkussen opklapbaar is en de klep eronder eveneens  meescharniert.

Tweede bijzonderheid is dat het zitkussen van de zijzit naar voren kan wegklappen, zodat je ook hier moeiteloos in de opbergruimte komt. En tot slot gebruikt Carthago ook bij de nieuwe C-Tourer de van het merk bekende verschuif- en draaibare tafel. Die kun je met een voetpedaaltje ontgrendelen en vergrendelt weer vanzelf.

De hoekkeuken is in de Carthago C-Tourer I 149 LE heel subtiel, maar effectief afgedicht. De afdekking van de spoelbak fungeert aan de achterkant als snijplank. Bovendien is deze als halfhoog extra tafelblad bij de dinette te monteren, zodat er extra aflegruimte ontstaat. De ronde spoelbak is groot en diep, en daardoor zeer goed bruikbaar. Hetzelfde geldt voor de kookplaat: de afstanden van de pitten maken ook het gebruik van middelgrote pannen mogelijk.

Carthago C-Tourer I 149 LEIn de keuken overtuigt vooral het zeer zorgvuldig afgedichte, robuuste werkblad, dat met de afdekking van de spoelbak nog vergroot kan worden.

De bovenkast en de robuuste lades onder het aanrechtblad bieden ruimte voor proviand en eetgerei voor vier personen. De verlichting is afdoende evenals de praktische plaatsing van de gaskraan in de bovenste la. We zouden wel graag een klepje willen zien voor het 230 volt-stopcontact boven de spoelbak.

Acrylglasdeuren

Hetzelfde geldt voor het stopcontact in de toiletruimte: het stopcontact is weliswaar wat verder verwijderd van de aangenaam grote wasbak, maar veiligheid gaat voor alles. Zeker als je bedekt dat een stopcontact met klepje nauwelijks duurder is dan een exemplaar zonder. Wie zijn haar droogt of zich scheert in de toiletruimte zal de vier van spiegels voorziene deuren van de bovenkasten weten te waarderen. Op het wegdraaibare Thetford-toilet heb je voldoende bewegingsvrijheid. Maar de schuin in toiletschacht geplaatste cassette is niet voldoende beschermd tegen lekkage.

De goed sluitende deur van de toiletruimte is ook te gebruiken als afscheiding naar de keuken. Naar de slaapkamer toe zorgen plisségordijnen voor enige privacy.

Douchen doe je in de drempelvrije douchebak. Deze heeft twee afvoerputjes en een kleine verhoging bij het linkerachterwiel. De douchecabine is te sluiten met twee halfronde acrylglasdeuren.

Carthago C-Tourer I 149 LEDe halfronde deuren van de douche sluiten goed. De plisségordijnen verschaffen privacy vanaf het slaapgedeelte.

Hoog niveau nutsvoorzieningen

De C-Tourer is van hoog niveau als het gaat om elektra, gas en water. De boordaccu zit beveiligd tegen vorst in een vak in de dubbele bodem. De elektriciteitskast heeft Carthago ondergebracht in de garage. Het wordt door een metalen rooster beschermd en is goed toegankelijk. Aan de zijkant vind je een 230 volt-stopcontact met klepje. De C-Tourer is in het interieur, evenals in de garage en de dubbele bodem voorzien van ledlampen en deels uitgerust met indirecte led-sfeerverlichting.

Bij de watervoorziening zijn we heel erg te spreken over de vorstbeveiligde installatie van de schoon- en vuilwatertank. De tanks zijn goed bereikbaar via een klep in de bodem. Ook het vorstbeveiligingsventiel en de achter een meubelpaneel onder de koelkast gemonteerde Truma Combi 6 Plus verwarming zijn prima bereikbaar.

Veiligheid

De veiligheidsuitrusting van de Carthago C-Tourer I 149 LE is goed: standaard zijn airbags voor de bestuurder en de bijrijder aan boord, evenals ESP (elektronisch stabiliteitsys-teem) met tractiecontrole, een afdaalhulp en een hellingrem. De veiligheidsgasregelaar met crashsensor voor het gebruik tijdens het rijden kost € 325 extra.

Het zicht rondom is goed, met uitzondering van het deel dat de grote, ongunstig geplaatste buitenspiegels bedekken. De constructie en de plaatsing zou Carthago volgens de profs moeten heroverwegen. Vooral achter de buitenspiegel aan de kant van de bestuurder kan zomaar een hele personenauto schuilgaan. Een handige voorziening is daarentegen de achterruitrijcamera, waarvan het beeldscherm links van de bestuurder goed zichtbaar in een console zit.

Met een basisprijs van de € 103.559 is de C-Tourer I 149 LE zeker geen typisch instapmodel, maar wel een heel geslaagde integraal die zijn prijs zonder twijfel waard is.

Conclusie 

Testredacteur Mathias Piontek: “Met de C-Tourer I 149 LE heeft Carthago een sterke troef in handen: zeer goed afgewerkt, met een zeer royale, van binnen en van buiten toegankelijke dubbele bodem en veel praktische details die je bij andere merken tevergeefs zoekt. De nieuwe, veel lichtere interieurvariant maakt de C-Tourer bovendien interessant voor mensen die deze Carthago voorheen niet op hun wensenlijst hadden staan. De optionele chassisvariant die een maximum gewicht van 4,25 ton toelaat, maakt van de C-¬Tourer I 149 LE met zijn royale berg- en bagageruimte een camper waarmee je flinke reizen met vier personen kunt maken. Ze zullen van deze  uitstekend gebouwde integraal genieten.”

In pdf-vorm

Wil je het hele artikel over de Carthago C-Tourer 149 LE liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.

Proftest Carthago C-Tourer I 149 LE