ACSI FreeLife

Menu

Leeftest: Weinsberg CaraCompact Pepper

De naam Pepper geeft dit model van Weinsberg extra pit. Maar hoe pittig is de CaraCompact in gebruik? ACSI FreeLife nam hem mee de weg op.

Auteur
Sander Cox
Datum
5
5
ReactiesPraat mee
Weinsberg CaraCompact Pepper

Signalement

Merk
Weinsberg
Model
CaraCompact Pepper
Onderstel
Peugeot Boxer 2.0 l light met origineel laag chassis, 130 pk turbodiesel (96 kW)
Testjaar
2017
Gewicht
max. toelaatbaar gewicht 3.500 kg
Basisprijs
€ 63.116

Bij sommige campers is de prijs gepeperd, bij de twee speciale modellen van Weinsberg is het juist de uitrusting. We hebben het dan over de CaraCompact 600 MG Pepper en de 600 MEG Pepper. De laatste hebben we in Luxemburg aan een praktijktest onderworpen. Tussen Echternach en de hoofdstad van het groothertogdom, in de regio Mullerthal – ook wel Luxemburgs Klein Zwitserland genoemd – en langs de rivier de Moezel liet hij ons zien wat hij waard is.

Een blik op de inventarislijst leert dat alles wat de testcamper in huis heeft standaard is bij de CaraCompact-serie. Met andere woorden: de testwagen kost evenveel als de standaarduitvoering. Tijdens de reis merkten we ook al snel dat – afgezien van een gasdrukregelaar waardoor ook tijdens het rijden de verwarming aan kan – er qua inventaris niets te wensen overblijft.

Voordat we vertrokken hebben we de camper rondom en van onderen geïnspecteerd. De opbouw is net zoals die van andere CaraCompacts. De zijwanden en de achterkant hebben vlakke beplating, anders dan bij veel concurrenten. In plaats van kaderramen heeft hij opbouwramen. De vensterloze toegangsdeur heeft één vergrendeling. Ook aan de houten vloer is te zien dat de CaraCompact een voordelige instapcamper is.

Weinsberg Pepper 187De opgebouwde ramen en nog een paar andere details verraden dat dit speciale model bedoeld is als instapper. Dat zegt overigens niets over de kwaliteit, want die overtuigt.

Zonder morsen

Voordelig, maar niet goedkoop. Zo is de onderkant van de bodemplaat gecoat met het oog op een lang camperleven en zijn alle verbindingen met kit opgevuld. Je vindt geen wirwar aan kabels en door de oranjekleurige zijlichten en de rood-witte markeringslichten achterop is de camper ook in het donker van achteren goed zichtbaar. Ook de achteruitrijcamera zorgt voor veiligheid.

Zowel de dakluiken als de zijwanden zijn afgewerkt met kit. De stevige en goed gemonteerde zijskirts zijn van aluminium. De CaraCompact heeft het van Knaus bekende en veelgeprezen serviceluik. Hierdoor kun je de tanks voor schoon water en vuil water zonder morsen legen. De onder de vloer gemonteerde vuilwatertank is verwarmd en geïsoleerd, en de schoonwatertank is vorstvrij binnenin geplaatst in de verhoging voor de zitbank en in de zitbank zelf.

De CaraCompact 600 MEG Pepper heeft binnenin een beproefde indeling. Eenpersoonsbedden vind je boven de ruime garage achterin – je kunt ze uitbouwen tot een groot tweepersoonsbed. Daarvoor vind je de toiletruimte en naast de ingang en de halve zitgroep voorin staat het keukenblok. Ondanks zijn buitenbreedte van 2,20 meter – waardoor we heel ontspannen over de bochtige wegen van het Mullerthal konden rijden – voelt de resterende 2,05 meter breedte binnenin in het dagelijks kampeerleven toch ruim aan. Weinsberg heeft dit voor elkaar gekregen door een grote zijbank achterwege te laten. De aan de zijwand opgehangen tafel neemt ook niet veel plaats in. Als er bezoek is, kun je de tafel uitdraaien tot aan de gedraaide stoel van de bijrijder.

Haakjes vergeten

Judd mat Gaardebounen (gestoofde varkensnek met tuinbonen, red.), een nationaal gerecht in Luxemburg, kun je het best in een van de talrijke restaurants eten, want de bereiding ervan vraagt uren. Voor minder bewerkelijke gerechten is de keuken van de Weinsberg uitermate geschikt. Het driepitsgasstel kun je automatisch ontsteken, de spoelbak is ook groot genoeg voor de afwas en het aanrecht kun je groter maken met een aan de zijkant bevestigd uitklapbaar blad. Dit steekt dan wel uit tot voor de toegangsdeur.

In de wat hoger geplaatste koelkast van 142 liter kun je de flessen lokale wijn goed kwijt. Storend vonden we de brede schuiflade onder het aanrecht. Als je deze uittrekt, verspert hij de doorgang tussen de keuken en de toiletruimte. Twee smalle schuiflades waren hier beter geweest.

Weinsberg Pepper 53Het keukenblok bespaart ruimte en heeft een extra werkblad dat je in kunt klappen.

De toiletruimte is heel praktisch. Hoewel compact van afmeting biedt Weinsberg een aparte douche met een slimme douchebak met twee afvoerputjes. Ook als de camper niet helemaal rechtstaat, kun je goed douchen. Een vouwdeur van plexiglas verhindert dat er douchewater op het toilet spettert. Haakjes voor de handdoeken is Weinsberg helaas vergeten. Je kunt ze makkelijk alsnog monteren. Als je het toilet wilt gebruiken, moet je de wasbak naar achteren duwen. Lof ook voor de schacht van het toilet. Hij is afgedicht met siliconenkit en het houtwerk eromheen is goed beschermd tegen vocht.

Weinsberg Pepper 34In de toiletruimte kun je de wasbak opzij schuiven.

Klimmer

Deze halfintegraal is gebouwd op een Peugeot Boxer met een 130 pk-motor en een chassis voor 3,5 ton. Hij heeft een leeggewicht van slechts 2.925 kilogram. Zelfs de klim van 5 procent van Trier naar de Hunsrück reed de Pepper met een vaart van bijna 120 kilometer per uur. Verder reageerde hij steeds goed en toonde zich nauwelijks gevoelig voor zijwind op de Freisener Höhe.

Conclusie

Testredacteur, Mathias Piontek: “Instappen en wegwezen zou het motto kunnen zijn van de Weinsberg CaraCompact 600 MEG Pepper. De opbouw en de binnenruimte zijn niet echt vernieuwend, maar wel degelijk waardoor je er jarenlang plezier van kunt hebben. Het geringe leeggewicht is, ondanks de royale uitrusting, een extra pluspunt van deze halfintegraal. Tip: schaf de Truma Mono Control CS-gasdrukregelaar aan om ook tijdens het rijden de gasverwarming te kunnen gebruiken kunt.”

In pdf-vorm

Wil je het hele artikel liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.

Leeftest: Weinsberg CaraCompact Pepper

Praat mee

  1. P

    Er is veel “gedoe” rond de Peugeot motor op het net! Wat zijn jullie ervaringen?

    Reageer
    1
    0
  2. JB
    Jan Broekhof

    Na 9 weken met deze camper op pad te zijn geweest kwamen wij tot het volgende: de treeplanken zijn te zwak uitgevoerd daardoor ontstaan scheuren, waarschuwingslampje op dashboard brand als sinds de koop, storing niet te vinden bij de dealer! Bij de winterstalling kan de huishoudaccu er niet makkelijk uit gehaald worden men moet dan de bestuurdersstoel geheel demonteren. Waarom geen hoofdschakelaar op deze accu. Als je op een camping verblijft en de stroom val uit, krijg ik geen waarschuwings signaal en gaat alles over op 12 volt zonder dat ik dat in de gaten heb b.v. s’nachts, waardoor de accu snel leeg is. Qua gebruik bevalt hij prima en is hij van alle luxe voorzien.

    Reageer
    0
    14
  3. W

    Dag Willy,
    De Pepper is compleet met:
    automatische airco
    2e airbag
    esp
    electr. ramen en spiegels
    Thule luifel
    Oyster aut. satelliet schotel + tv 21,5″
    2e garagedeur
    cruisecontrol
    dagrijverlichting
    groot dakluik/raam
    Alle genoemde zaken zitten in de adviesprijs.
    De 130 pk motor is sterk genoeg voor deze lichtgewicht camper.

    Reageer
    4
    0
  4. Ron Niederer

    Het antwoord van Willy snap ik niet goed. De prijs van de Weinsberg Pepper is inclusief de meeste door Willy genoemde opties. M.i.is hij toch wel erg compleet tot schotel en tv toe.

    Reageer
    8
    0
  5. W

    63000 euro is de startprijs, al eens naar de opties gekeken? Doe er maar10000 bij om een beetje camper te hebben. Enige serieuze motor is flinke optie, Garagedeur links een optie, airbag bijrijder een optie, dagrijlichten van hetzelfde, mistlichten idemdito, cruiscontrole ook bij te betalen. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Wordt wel heel prijzig.

    Reageer
    1
    9

Praat mee: Leeftest: Weinsberg CaraCompact Pepper

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht