ACSI FreeLife

Menu

Leeftest: Hymer Free S 600

Buscampers op basis van de Mercedes-Benz Sprinter beloven meer rijcomfort dan hun Ducato-tegenhangers. Hymer presenteert met de Free S 600 een gunstig geprijsde variatie op dat thema. Deze leeftest moet laten zien of dat is gelukt.

Auteur
Sander Cox
Datum
ReactiesReageer
Hymer Free S 600

Signalement

Merk
Hymer
Model
Free S 600
Onderstel
Mercedes-Benz Sprinter 314 CDI, 2,2 liter-viercilinder turbodiesel met AdBlue-injectie
Testjaar
2021
Gewicht
Rijklaar gewicht: 2.715 kg, maximum toelaatbaar totaalgewicht: 3.500 kg
Basisprijs
€ 65.490 Prijs testcamper: € 81.118

De Mercedes-Benz Sprinter met voorwielaandrijving is er nu dus ook als buscamper. Met de Free S 600 is Hymer de eerste fabrikant die deze basis voor een buscamper gebruikt, nadat de voorwielaangedreven Sprinter al de markt van halfintegralen en integralen in beroering heeft gebracht.

In vergelijking met de Grand Canyon S, eveneens een zes meter lange Sprinter-ombouw (maar dan met achterwielaandrijving), is er in het interieur van de Free S acht centimeter meer stahoogte (nu exact twee meter). Met dezelfde indeling is de Free S 600, verkrijgbaar vanaf € 65.490, en dat is € 11.900 goedkoper dan zijn achterwielaangedreven broer. Of de andere kwaliteiten op Hymer-niveau zijn, brengt deze leeftest van de Free S 600 in Slovenië aan het licht.

Lange wielbasis

Chic! Dat is eerste indruk die we van de Free S 600 krijgen. De testcamper schittert in zwart metallic, en de verchroomde grille met ster, de lichtmetalen wielen en de donker getinte ramen in kozijnen maken de elegante verschijning compleet. Wat ook aan de buitenkant opvalt zijn de opbouwverbredingen aan de achterkant, die nodig zijn om ruimte te maken voor een langer dwarsbed achterin.

De buscamper heeft bovendien een lange wielbasis (392 centimeter), 26 centimeter meer dan de Grand Canyon S. En dat merk je op de weg goed. Hoewel de smalle bestelwagen ook de Sloveense bergwegen probleemloos aankan, is voorzichtigheid geboden vanwege de grote draaicirkel. Ook keren in smalle straten is niet gemakkelijk.

Hymer Free S 600_interieur

Tijdens de rit over de snelweg toont de Sprinter zijn sterke punten: een comfortabele vering, weinig motorgeluid en rijassistentiesystemen zoals de adaptieve cruisecontrol, die het de bestuurder makkelijker maken. De stoelen verdienen extra lof, want ze bieden uitstekend comfort voor lange afstanden dankzij de vele verstelmogelijkheden en de stevige bekleding. Het verbruik van de 143pk-turbodiesel (standaard) in combinatie met de negentraps automaat (€ 2.735) kwam in de test uit op 9,4 liter per 100 kilometer.

Laadvermogen

Hymer waagt zich niet aan experimenten bij de indeling van de Free S 600. Voorin vinden we een halve dinette met draaibare voorstoelen, achter de bank aan bestuurderszijde de toiletruimte, ertegenover bij de schuifdeur een compact keukenblok en achterin een dwarsbed.

In de testcamper maakt een hefdak (€ 4.565 in de kleur van de auto) met twee slaapplaatsen de uitrusting compleet, en kunnen er dus vier kampeerders in de Free S 600 overnachten. Net als bij veel concurrenten is het laadvermogen echter beperkt, ook al blijft de uitgebreid uitgeruste testcamper met volle tanks en vier personen met hun bagage nog net onder de 3,5 ton. Zware accessoires moeten dan wel thuis blijven.

In het interieur wordt de bergruimte natuurlijk krap als je lange tijd met vieren onderweg bent. Hymer heeft afgezien van een bovenkast boven de stuurcabine. Die resterende opbergruimte bestaat uit ondiepe bovenkasten aan weerszijden van het dwarsbed achterin, boven de zitgroep en de keuken, plus een 62 centimeter hoge kast met kledingstang boven de koelkast.

Daarnaast zijn er drie brede keukenladen en enkele laden die toegankelijk zijn vanuit de bagageruimte achterin. Ze zorgen ervoor dat er aan ruimte geen gebrek is, tenminste als je met twee personen reist.

Lees verder

Wil je meer weten over deze Hymer Free S 600? In ACSI FreeLife 4-2021 lees je het hele verhaal.

Bestel magazine

Confidental Infomation