ACSI FreeLife

Menu

Leeftest: Chausson Twist V594

ACSI FreeLife maakt een vakantietrip met de Chausson Twist V594. Is deze buscamper geschikt als compact tweepersoons kampeermiddel?

Auteur
Sander Cox
Datum
ReactiesReageer
Chausson Twist

Signalement

Merk
Chausson
Model
Twist V594
Onderstel
Fiat Ducato
Testjaar
2019
Gewicht
Max toelaatbaar gewicht: 3.300 kg
Basisprijs
€ 62.030

Eindelijk vakantie. De hele zomer zag ik collega’s van de super zomerse dagen genieten, terwijl ik achter het bureau zat te zweten. Maar begin september was het mijn beurt en stond ik klaar voor een trip van twee weken naar Polen, voorafgegaan door een driedaags bezoekje aan Praag. Mijn rijdend verblijf: de Chausson Twist V594.

Deze buscamper is al enkele maanden in gebruik geweest als duurtestcamper bij een ander magazine en dat heeft wel zijn sporen achtergelaten. Als ik de Twist in Düsseldorf ophaal, zijn er kleine beschadigingen te bespeuren. De hor van de schuifdeur schiet vaak uit zijn geleiding, de wastafel is niet meer volledig omhoog te klappen, het raam linksachter sluit niet goed en de verduistering van de stuurcabine ziet eruit alsof iemand erop geslapen heeft. Na het uitvouwen krijg je het maar moeilijk terug op z’n plaats. Het zijn allemaal geen grote problemen, maar het is wel goed om te weten wat er kapot is gegaan.

De modderpoel op de parkeerplaats werd zoveel mogelijk vermeden, want eerdere ervaringen hebben geleerd niet te veel op voorwielaandrijving te vertrouwen.

Beetje gepimpt

Dat het een duurtestcamper is geweest, heeft ook voordelen. Onze voorgangers hebben de Chausson een beetje gepimpt met een achteruitrijcamera met parkeersensoren en een alarmsysteem met voertuigvolgsysteem van Caratec. Aan de achterkant is bovendien een chique Thule fietsendrager geplaatst en op het dak de bijpassende dakkoffer. Je kunt dus twee fietsen meenemen en zelfs andere sportbagage zoals surfplanken of ski’s hoeven niet thuis te blijven.

Vanuit Düsseldorf wil ik meteen oostwaarts, maar het ESX-navigatiesysteem heeft andere plannen. Bij Keulen stuurt het systeem me steeds zuidelijker in plaats van over de A4 richting Olpe en Siegen. Ik volg de aanwijzingen trouw, maar als we vervolgens bij Bonn de Rijn weer oversteken word ik toch wantrouwig. Het is een mooie route langs de Rijn, maar in het vervolg vertrouw ik toch liever op Google Maps.

Wie zijn fiets liever in de camper vervoert, kan het middendeel van het bed opklappen. Je schuift hem dan via de achterdeuren naar binnen.

Ruimtewonder

De rit naar Praag verloopt vlekkeloos met de Chausson. Zelfs tijdens een twee uur durende hoosbui door Sachsen, blijft de camper stoïcijns rechtuit rijden zonder te slingeren of te glijden. Met zijn 150 pk-motor is hij vlot genoeg en bergop laat hij het vrachtverkeer probleemloos achter zich. Bovendien dringen er weinig rammeltjes door van het meubilair. Alleen het dakluik produceert boven de 120 kilometer per uur behoorlijk wat windgeruis. Toch is de eerste indruk positief, want de Chausson rijdt heel aangenaam.

Een echt ruimtewonder blijkt de Twist al te zijn bij het beladen. Er past heel veel kleding en schoeisel in en ook voor levensmiddelen, borden en bestek is genoeg plaats. Campingstoelen en de -tafel passen onder het bed en er blijft nog ruimte over in de kasten en achterin. Vooral de keuken verrast met onverwacht veel opbergruimte. Houdbare levensmiddelen kun je kwijt in de bovenkast en in een vak boven de koelkast. Het eetgerei, de potten en pannen en de Omnia-oven passen in de laden onder de spoelbak. De beide laden aan de kopse kant van de keuken zijn dan nog altijd vrij, zodat er een ruime hoeveelheid aardappelen en uien mee kan en flink wat kruiden.

Kort bed

De testbemanning is ook enthousiast over de Thetford-koelkast: een vriesvak, een groentela en een van de rest van de koelkast gescheiden drankenvak; in totaal 140 liter volume. Wat wil een mens nog meer.

De camperplaats in Praag op een eilandje in de Moldau bereik ik in de vroege avond na een lange rit en dus is het al snel bedtijd. Dan blijkt het bed voor mensen van iets meer dan 1,80 meter erg kort uit te vallen. Zelfs als je een beetje diagonaal ligt kun je je nooit helemaal uitstrekken. Daarbij komt dat het middendeel van het bed een beetje is doorgezakt. Of dat aan de matras ligt of aan de constructie van het bed – het middendeel is opklapbaar om er fietsen of andere grote bagagestukken te plaatsen – is niet helemaal duidelijk. Maar aan twee weken reizen met de Twist heeft niemand rugpijn overgehouden.

Modder

Nadat ik in Praag mag genieten van warme en zonnige dagen, zijn de weergoden me ook goedgezind in Krakau, de volgende stop. Bij aankomst trekken de laatste wolken weg, maar blijkbaar heeft het daarvoor flink geregend, want de laatste vrije camperplaatsen bestaan voor het grootste deel uit modder. Ik zet de Chausson op het hoogste stuk gras, waardoor wel een deel van mijn camperplaats ongebruikt blijft. Maar ervaringen uit het verleden – een camperplaats in Denemarken op los zand – hebben me geleerd niet al te veel te vertrouwen op de tractie van de voorwielaangedreven Fiat Ducato.

Voor het eerst sinds het begin van de reis richt ik me in op een langer verblijf. De eerste dagen in Praag diende de Chausson voornamelijk als bed. Nu is het tijd voor ontspanning en komt de keuken ook van. Al is het maar voor ontbijt en koffie, een gebakken ei met broodjes uit de oven of verse paddenstoelen, die een oude Poolse verzamelaar verderop langs de weg verkoopt. De compacte keuken laat zich van zijn beste kant zien en zelfs met twee gaspitten kun je een heel menu bereiden als je het goed plant.

De keuken is ondanks krappe afmetingen een wonder van bergruimte. Het uittrekbare werkblad was voor het testteam te goed verstopt.

Lichtconcept Chausson Twist Chausson Twist

Wat ontbreekt is voldoende werkruimte in de keuken. Gelukkig compenseert de uitdraaibare eettafel dat volledig. Bovendien blijkt aan het eind van de trip dat er ook nog een uittrekbaar keukenblad aanwezig is dat boven de laden aan de kopse kant verborgen zit.

De gaskranen zijn ook goed verstopt, namelijk onder de zitbank bij de Truma Combi dieselverwarming. Dat is niet echt praktisch, want je kunt er maar moeilijk bij. Achter de keukenladen hadden die gaskranen makkelijk een plaatsje kunnen vinden.

Het lichtconcept van de Twist valt in positieve zin op. Het bestaat deels uit stroombesparende led’s, maar vermoedelijk heb ik niet alle lampen en schakelaars ontdekt, want er zijn zoveel verlichtingsmogelijkheden in deze buscamper. Van felle leeslampjes tot smaakvolle sfeerverlichting is alles aan boord, de lichten achterin zijn zelfs dimbaar. Enig kritiekpuntje: het zwanenhalslampje bij de passagiersstoel is zo geplaatst dat het makkelijk afbreekt als je de stoel draait en dat is dan ook gebeurd. Het bungelt nog aan een kabeltje. De leeslampjes bij het bed scoren punten omdat ze ook een geïntegreerde usb-aansluiting hebben. Zo kun je je smartphone ’s nachts laden en binnen handbereik houden, ook als de camper niet op het stopcontact van de camperplaats is aangesloten. Heel handig.

De buscamper is afgestemd op twee personen.

Elektrisch trapje

Ook de toiletruimte blijkt heel functioneel te zijn. De uitklapbare wastafel en het draagbare Thetford-toilet zijn zeer bruikbaar, maar douchen hebben we in de buscamper niet gedaan. De toiletruimte scoort echter punten met de vele spiegels en de haken voor handdoeken of natte kleding. Het zijn eenvoudige maar zeer nuttige details. De bovenste van de beide kastjes zou wel een tweede plankje moeten hebben, want nu gaat er waardevolle opbergruimte verloren.

De toiletruimte is weliswaar klein, maar wel praktisch. Het toilet en de wastafel zijn goed te gebruiken, douchen deed het testteam niet aan boord.

Doordachte details heeft de Twist ook op andere plekken. Zo blijft de bestuurder een irritante pieptoon bespaard als hij de camper wil starten met uitgeklapt trapje. In plaats daarvan wordt het trapje gewoon automatisch ingeklapt. Dat zou standaard mogen zijn op elke camper! Handig is ook de achteraf aangebrachte Caratec achteruitrijcamera, die het beeld niet op de display van de navigatie projecteert, maar in de binnenspiegel. Daar is het veel beter zichtbaar voor de bestuurder en heb je geen last van spiegeling of vingerafdrukken.

Het Cobra-alarmsysteem zorgt daarentegen niet altijd voor blijdschap. Meer dan eens ging het alarm af omdat ik vergeten was om de camper met de centrale vergrendeling te openen voordat ik de schuifdeur opende. De buren op de camperplaats zullen blij met me zijn geweest.

Technische gegevens_Chausson Twist

Conclusie Chausson Twist

Met veel bergruimte, een heel doordachte keuken en veel praktische details overtuigt de Chausson Twist V594 (bijna) over de hele linie.  Als de fabrikant nu ook nog enkele details – zoals het leeslampje bij de passagiersstoel – verbetert, is de Twist een zeer aan te bevelen compacte buscamper.

In pdf-vorm

Wil je het hele artikel over de Chausson Twist liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.

Leeftest: Chausson Twist V594