ACSI FreeLife

Menu

Proftest: Knaus Live Wave 700 MEG

Knaus lanceert een nieuwe lijn, Knaus Live Wave. Een echte instapper of juist een prijsbewust model van een groot merk? De 700 MEG zal het in onze test uitwijzen.

Auteur
Katinka Schippers
Datum
ReactiesReageer
Knaus L!VE WAVE by Mutschler

Signalement

Merk
Knaus
Model
Live Wave 700 MEG
Onderstel
Fiat-chassis met voor McPherson-vering en achter starre as met bladveren
Banden
225/75 R 16 CP
Testjaar
2017
Gewicht
Max. toelaatbaar totaalgewicht 3.500 kg, rijklaar leeggewicht basismodel 3.020 kg
Basisprijs
€ 71.768

Instaplijnen zijn populair bij prijsbewuste consumenten. Sommige fabrikanten brengen een speciaal voordeelmerk op de markt, al blijkt het publiek vaak meer interesse te hebben in de basismodellen van de gevestigde grote namen. Bij Knaus-Tabbert heet de instap in de camperwereld dan ook niet Weinsberg, maar – met ingang van seizoen 2018 – Knaus Live Wave. De nieuwe lijn heeft de Fiat Ducato als basisvoertuig en gaat van start met vier halfintegralen met opbouwlengtes van 6,98 tot 7,52 meter.

In onze proftest hebben we het langste model onder de loep genomen, de Knaus Live Wave 700 MEG, met eenpersoonsbedden achterin, toiletruimte en keuken ervoor, en voorin een halve dinette met daarboven een hefbed. De 3,5-tonner is standaard uitgerust met 130 pk-turbodiesel, maar de testcamper is opgewaardeerd tot 150 pk.

Solide meubels

De opbouw verraadt in welk prijssegment de Live Wave 700 MEG opereert. De bodemplaat van de deels dubbele bodem bestaat uit houtsandwich, wat net zo duurzaam kan zijn als polyester mits de beschermende laag regelmatig wordt geïnspecteerd. Voor de wanden gebruikt Knaus een aluminium sandwich, het dak heeft een polyester buitenlaag ter bescherming tegen hagel. De ramen met kozijnen zijn optioneel, de basisversie van de Live Wave wordt geleverd met eenvoudige klapramen.

Positief punt van de testcamper is onder meer de zeer goede afwerking en afdichting. De aluminium zijpanelen en de achterste wielkasten zijn stevig bevestigd. De achterbumper bestaat helaas maar uit één deel, maar is gelukkig niet al te volumineus.

In het leefgedeelte valt allereerst de bovengemiddelde hoogte van 2,15 meter op. Knaus koos hiervoor om ook onder het hefbed nog voldoende stahoogte over te houden; het hefbed is immers standaard aan boord. Het houtdessin Olmo Pavarotti is relatief donker, maar de camper krijgt door de fraai contrasterende mat-witte meubeloppervlakken alsnog een lichte uitstraling. De meubels heeft Knaus heel solide gebouwd. De kleppen hebben een softclose-sluiting. Minder geslaagd is de combinatie van metaal en kunststof van sommige sluitingen. Enkele sluitingen steken bovendien hinderlijk uit – een aandachtspuntje voor Knaus. Wel heel goed zijn de makkelijk toegankelijke kledingkasten in de voeteneinden van de eenpersoonsbedden.

Volwaardig voor vier

Boven de garage van de Live Wave 700 MEG plaatst Knaus twee eenpersoonsbedden in de lengte. De elf centimeter dikke matrassen rusten op houten lattenbodems. Voor een instapmodel is dat prijzenswaardig. De bedden beklim je heel comfortabel via enkele exceptioneel grote treden. Tegen meerprijs installeert de fabrikant een lade met daarin een ladder en een extra matrasdeel, waarmee je de eenpersoonsbedden kunt samenvoegen tot een tweepersoonsbed.

De bedden bestijg je via enkele brede, diepe treden. Dat is wel zo veiligals je ’s nachts op de tast naar de toilet moet. De kledingskasten in de bedbergingen zijn uitstekend.

De verlichte kledingkasten onder de voeteneinden van beide bedden ontstijgen het niveau van een instapmodel. Ze zijn heel makkelijk toegankelijk, ofwel via een deurtje, ofwel door het voeteneinde met gasveren omhoog te klappen. Een derde kledingkast in de slaapkamer is smal, maar beslaat wel bijna de volledige hoogte van het voertuig.

Dankzij het hefbed boven de zitgroep voorin is de Live Wave 700 MEG een volwaardig vierpersoonsvoertuig. Om het bed te kunnen gebruiken, gesp je eerst de riemen los. Daarna kun je het bed handmatig omlaagtrekken. De opbouwdeur blijft deels vrij als het hefbed naar beneden is, zodat de weg naar buiten, in geval van nood, niet versperd wordt.

Het matras van het hefbed is tien centimeter dik en rust eveneens op een houten lattenbodem. Aan het hoofdeinde zijn, zoals het hoort, twee ledleesspots gemonteerd. Knaus mag nog wel nadenken over de ladder: vanwege de gigantische stahoogte en de daarmee gepaard gaande hoogte van het ligoppervlak (145 centimeter) is de ladder erg lang en neemt hij dus veel ruimte in beslag. De ladder is bovendien gemaakt van hout en weegt daardoor onnodig veel. Nog een minpunt: de haken om de ladder te bevestigen zijn niet bepaald vriendelijk voor het matras en het beddengoed.

Keuken als blikvanger

De halve dinette met zijzit is comfortabel. Knaus plaatst de zitgroep op een verhoging van dertien centimeter. Ter hoogte van de doorgang naar de chauffeurscabine is de verhoging uitneembaar. Zo kan ieder voor zich bepalen of de verhoging daar wenselijk is. Handig: onder de uitneembare verhoging kun je wat kleine spullen opbergen.

De keuken van de Knaus Live Wave 700 MEG is een echte blikvanger dankzij de ruimtescheiding richting de zitgroep, die er ook meteen voor zorgt dat je veel werkblad en plankruimte hebt.

Het aanrecht is netjes afgedicht. De driepitskookplaat met elektrische ontsteking en gegoten rooster is van goede kwaliteit en de grote ronde spoelbak heeft een handige hoge kraan. De gasventielen zijn prima toegankelijk in het kastje onder de spoelbak weggewerkt. Alle laden en kleppen hebben een softclose-sluiting.

Ook de standaardkoelkast met een inhoud van 142 liter ontstijgt het instapniveau. De deur van de koelkast is bovendien afgestemd op de witte oppervlakken van de rest van het interieur. De indirecte keukenverlichting is enkel beschikbaar als optie. Goede vondst: een ledstrook onder de rand van het werkblad verlicht de open laden in de onderkast.

De bar tussen de keuken en zitbank doet niet alleen dienst als extra legplank, maar herbergt ook de optionele televisie.

Schuin tegenover de keuken staat de compacte toiletruimte. De meeste fabrikanten verkiezen in campers van deze lengte een grotere toiletruimte. Knaus lijkt te mikken op kampeerders die minder waarde hechten aan sanitair aan boord en liever elders in de camper meer ruimte overhouden. Evengoed is de toiletruimte van de Live Wave heel goed bruikbaar. De afgescheiden douchecabine is groot genoeg om te kunnen douchen zonder dat je je overal stoot. Op het Dometic-toilet met porseleinen binnenpot kunnen ook langere mensen probleemloos zitten. Alleen als je de wasbak gebruikt, stoort het vooruitstekende gedeelte van de douchecabine een beetje.

De toiletruimte is compacter dan je bij deze opbouwlengte zou verwachten. De uitrusting is echter prima en alles werkt naar behoren.

Bankbak vol techniek

Nagenoeg alle leidingen voor gas, water en elektra zijn in de Live Wave 700 MEG goed beschermd gelegd. De 16 Ah-oplader van CBE voor de in de console van de passagiersstoel gemonteerde Banner-huishoudaccu vind je op een eigenaardige plek: in een uitsparing van de ruimtescheiding achter de zitbank. Om erbij te kunnen, moet je eerst de rugleuning weghalen.

Andere elementen zijn samen met de Truma Combi 6 Plus-gasverwarming en watertank ondergebracht in de bankbak. Deze berging is zo volgestopt met techniek dat er geen bagage meer bij kan, wat voorkomt dat bijvoorbeeld ventilatieroosters afgedekt zouden worden. Boven de zitbank, tegen de onderkant van de bovenkast in de keuken, monteert Knaus standaard een usb-poort. Ook 230 volt-stopcontacten zijn ruim aanwezig.

Het belangrijkste onderdeel van de gasinstallatie, de gasflessenkast, is toegankelijk via een deurtje in de garage. De drempel van de kast is niet al te hoog, waardoor je beide gasflessen van elf kilogram relatief eenvoudig afzonderlijk kunt omwisselen. Als je de gasflessen liever bedient en omwisselt van buitenaf, kun je tegen meerprijs een (smal) serviceluik laten inbouwen.

Het deurtje in de garage blijft dan uiteraard behouden. De gasafsluiters zijn handig in de onderkast in de keuken geïnstalleerd. Het vorstbeschermingsventiel van de gasverwarming is perfect van buitenaf bereikbaar in een servicevak. Daar vind je ook de aftapkranen van de schoon- en vuilwatertanks, de vulmond van de schoonwatertank en de CEE-stekker. Kortom, het servicevak is een van de vele pluspunten van de Knaus Live Wave 700 MEG.

Ook onder het voertuig is alles volledig in orde. De kabels van de achter- en zijlichten zijn dusdanig goed gelegd dat er zelfs op langere termijn geen problemen zullen optreden.

Muurvast verankerd

Knaus rust de Live Wave 700 MEG standaard uit met een airbag aan chauffeurszijde, ABS, ESP en Hill-holder. De airbag voor de passagier maakt deel uit van het Fiat-pakket ter waarde van € 2.751, maar is ook los te bestellen voor €355.

De gordelbok voor de zitbank zit muurvast verankerd aan het originele verlaagde chassis van Fiat. Noch in het interieur, noch bij de elektra en gasinstallatie zijn qua veiligheid zwakke plekken te zien. Enig punt van kritiek zijn de scherpe randjes van enkele sluitingen van deuren en kleppen. Daar zou Knaus eenvoudig iets aan kunnen doen.

De rode stoffering wordt gemengd ontvangen. Een eyecatcher is het zeker. Tussen de meervoudig verstelbare tafel en de zitbank heeft Knaus een verhoging op de vloer geplaatst, waaronder je wat kleine spullen kunt opbergen.

Onderweg behoud je ondanks de totale lengte van 7,52 meter een goed zicht op het verkeer om je heen. Het schuifraam boven de zijzit en het raam in de opbouwdeur (beide zijn optioneel) geven de chauffeur een beter zicht op wat er rechts van de camper gebeurt en dragen zo wezenlijk bij aan ieders veiligheid op de weg.

De basisversie van de Knaus Live Wave wordt verkocht als 3,5-tonner met een basisprijs van € 71.768. Onze testcamper is uitgerust met talloze extra’s (onder meer Fiat-pakket, Live Wave-pakket, tv-pakket, mediapakket, 150 in plaats van 130 pk, ramen met kozijnen, luifel etc.) en komt uit op € 80.347. Zowel met als zonder opties is de Knaus Live Wave 700 MEG een degelijk gebouwde instapcamper met het nodige comfort, waarvan hoogstens wat kleinigheidjes storen.

Conclusie Knaus Live Wave

Testredacteur Mathias Piontek: “Met de nieuwe modellijn Live Wave zorgt Knaus voor een aanlokkelijke instap in de wereld van de campers. De geteste Knaus Live Wave 700 MEG is met zijn houten bodem en standaard klapramen een echt instapmodel, maar scoort met een degelijke afwerking en solide meubilair. Bijkomend voordeel daarvan is dat je onderweg amper geklepper en geknars vanuit het leefgedeelte opmerkt.

Het vastgestelde overgewicht bij gebruik door vier volwassenen is mede te wijten aan de tamelijk overdadige configuratie van de testcamper. De ingebouwde extra’s wegen samen maar liefst 217 kilogram. Als je het niet te gek maakt met de opties, is de Live Wave 700 MEG prima te gebruiken als 3,5-tonner.”

In pdf-vorm

Wil je het hele artikel liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.

Proftest: Knaus Live Wave 700 MEG