ACSI FreeLife

Menu

Getest: Knaus Live Wave 700 MEG

Knaus lanceert een nieuwe lijn, Knaus Live Wave. Een echte instapper of juist een prijsbewust model van een groot merk? De 700 MEG zal het in onze test uitwijzen.

Auteur
Katinka Schippers
Datum

Instaplijnen zijn populair bij prijsbewuste consumenten. Sommige fabrikanten brengen een speciaal voordeelmerk op de markt, al blijkt het publiek vaak meer interesse te hebben in de basismodellen van de gevestigde grote namen. Bij Knaus-Tabbert heeft de instap in de camperwereld dan ook niet Weinsberg, maar – met ingang van seizoen 2018 – Knaus Live Wave. De nieuwe lijn heeft de Fiat Ducato als basisvoertuig en gaat van start met vier halfintegralen met opbouwlengtes van 6,98 tot 7.52 meter.

In de proftest die je vindt in ACSI FreeLife 1-2018 hebben we het langste model onder de loep genomen, de Knaus Live Wave 700 MEG, met eenpersoonsbedden achterin, toiletruimte en keuken ervoor, en voorin een halve dinette met daarboven een hefbed. De 3,5-tonner is standaard uitgerust met 130 pk turbodiesel, maar de testcamper is opgewaardeerd tot 150 pk.

Afwerking en afdichting

De opbouw verraadt in welk prijssegment de Live Wave 700 MEG opereert. De bodemplaat van de deels dubbele bodem bestaat uit houtsandwich, wat net zo duurzaam kan zijn als polyester mits de beschermende laag regelmatig wordt geïnspecteerd. Voor de wanden gebruikt Knaus een aluminium sandwich, het dak heeft een polyester buitenlaag ter bescherming tegen hagel. De ramen met kozijnen zijn optioneel, de basisversie van de Live Wave wordt geleverd met eenvoudige klapramen. Positief punt van de testcamper is onder meer de zeer goede afwerking en afdichting. De aluminium zijpanelen en de achterste wielkasten zijn stevig bevestigd. De achterbumper bestaat helaas maar uit één deel, maar is gelukkig niet al te volumineus.

Solide meubels

In het leefgedeelte valt allereerst de bovengemiddelde hoogte van 2,15 meter op. Knaus koos hiervoor om ook onder het hefbed nog voldoende stahoogte over te houden; het hefbed is immers standaard aan boord. Het houtdessin Olmo Pavarotti is relatief donker, maar de camper krijgt door de fraai contrasterende mat-witte meubeloppervlakken alsnog een lichte uitstraling. De meubels heeft Knaus heel solide gebouwd. De kleppen hebben een softclose-sluiting. Minder geslaagd is de combinatie van metaal en kunststof van sommige sluitingen. Enkele sluitingen steken bovendien hinderlijk uit – een aandachtspuntje voor Knaus.

Complete test in ACSI FreeLife

Benieuwd of er nog meer aandachtspuntjes zijn? In ACSI FreeLife 1-2018 lees je de complete proftest.

bestel magazine