ACSI FreeLife

Menu

Duurtest: LMC Breezer Van 646 G

Na zes maanden, vier landen en 15.000 kilometer komt er een einde aan onze duurtest met de LMC Breezer Van 646 G. Wat viel onze testkoppels onderweg op?

Auteur
Sander Cox
Datum
2
2
ReactiesPraat mee
LMC Breezer Van

Signalement

Merk
LMC
Model
Breezer Van 646
Onderstel
Fiat Ducato 35, 2,3 liter-MJT-diesel
Testjaar
2018
Gewicht
max. toelaatbaar gewicht 3.500 kg
Basisprijs
€ 71.210

Een caravan of camper leer je pas echt kennen als je er langere tijd over kunt beschikken. Ziedaar onze duurtest: van medio maart tot eind september vorig jaar stuurden we meerdere koppels op pad met de LMC Breezer Van 646 G. Ze maakten korte trips in hun eigen regio, maar ook wat intensievere vakanties naar Italië, Duitsland en Schotland. Onze testkoppels maken de balans op.

Klassieke indeling in de LMC Breezer

De LMC Breezer Van 646 G is een klassieke halfintegraal voor twee personen. Achterin staan twee eenpersoonsbedden, ervoor de keuken en een compacte toiletruimte en vooraan wordt de zitgroep gevormd door een zitbank, eettafel en de gedraaide voorstoelen. Met andere woorden: een echte klassieke indeling op een lengte van 6,76 meter.

De Breezer Van is verkrijgbaar vanaf € 71.210. Ons testmodel is uitgerust met tal van opties, waaronder een luifel, tv-houder, navigatie/dvd met DAB+, hordeur en een tweede garagedeur. Hij komt zo uit op een totaalbedrag van € 75.562. Standaard aan boord zijn een rookmelder, centrale vergrendeling voor de opbouwdeur, het drukwatersysteem en de verwarmbare en geïsoleerde schoon- en vuilwatertanks, die tussen de chassisbalken zijn gemonteerd.

Met 2,22 meter breedte is de Breezer tamelijk smal – de extra naamsaanduiding ‘Van’ is dus zeker niet uit de lucht gegrepen. In het stadsverkeer en bij werkzaamheden op de snelweg is die geringe breedte een zegen. Het rijgevoel is typisch Fiat Ducato, een beetje onbeholpen en de vering geeft oneffenheden in het wegdek voelbaar door naar de chauffeur. De 130 pk-motor volstaat om vlot aan het verkeer deel te kunnen nemen, maar voor snelle inhaalmanoeuvres zou de 150 pk-motor beter zijn geweest. In de loop van de testmaanden blijkt het geklepper en geknars van het meubilair toe te nemen. Vooral het keukenblok laat bij elke hobbel of put in de weg van zich horen.

Aan bergruimte geen gebrek

De opbouw produceert LMC met gebruikmaking van Long Life Technology (LLT). Dak, achterwand en onderbodem bestaan uit een polyester sandwich met een speciale isolerende kern van XPS-schuim, jackodur genaamd, dat normaal gesproken wordt gebruikt voor de isolatie van gebouwen. De buitenwanden zijn versterkt met strips van polyurethaan. Op een dergelijke LLT-opbouw geeft LMC maar liefst twaalf jaar garantie op waterdichtheid.

Dankzij de lengte van 6,76 meter passen de twee eenpersoonsbedden tegen de zijwanden. Beide bedden zijn 190 centimeter lang en 80 centimeter breed. Het bed aan de passagierszijde versmalt aan het voeteneinde wel tot een breedte van 60 centimeter. Met een uittrekbare plank in het midden zijn de bedden te combineren tot één groot ligoppervlak. De twee stopcontacten voor 230 volt vallen bij alle testkoppels bijzonder in de smaak. Zo kun je je telefoon ’s nachts opladen en ook als wekker gebruiken – voor zover je daar op vakantie gebruik van wil maken natuurlijk.

De eenpersoonsbedden zijn comfortabel, maar met hun lengte van 1,90 meter te kort voor grotere volwassenen.

Onder de bedden zitten de kledingkasten, eentje met een stang en de ander ‘kaal’. Daar had toch op z’n minst een plank in gemogen. Een lampje in beide kledingkasten zou ook geen overbodige luxe zijn. Een aanvullende kast voor jassen bevindt zich rechts naast de opbouwdeur. En ook in de rest van de camper is aan bergruimte geen gebrek. Alleen al rond de bedden zijn er tien opbergvakken, bij de zitgroep nog eens drie, en ook de bankbak biedt aardig wat ruimte. Geen van de testkoppels heeft over een gebrek aan bergruimte geklaagd.

Tot neushoogte

Het sanitair bestaat uit een draaibaar Thetford-toilet en een geïntegreerde douchecabine. In de vier spiegelkastjes en de kast onder de wasbak is ruimschoots plaats voor cosmetica, toiletpapier en andere sanitaire benodigdheden. De douchecabine sluit je af met een vouwwand van plexiglas en is acceptabel van grootte. Dankzij de twee afvoerputjes loopt het douchewater ook weg als de camper niet helemaal waterpas staat. Alleen de plexiglas wand had iets hoger mogen zijn. Bij mensen van 1,80 meter komt die maar tot neushoogte, met rondspetterend douchewater tot gevolg.

De toiletruimte heeft veel plek en is goed bruikbaar.

Het keukenblok rust LMC uit met een driepitskookplaat van Thetford met elektrische ontsteking en een 95 liter-koelkast uit de Dometic 8-lijn. Als je het twaalf liter grote vriesvak niet gebruikt, haal je het eruit en heb je meer ruimte om gewoon te koelen. De drie gaspitten van verschillende grootte zitten ver genoeg van elkaar af om ze gelijktijdig te kunnen gebruiken. Boven het keukenblok hangen twee kastjes, onder het aanrecht zitten twee schuifladen. Heel handig: twee kleine kruidenrekjes en een uitklapbare plank die je tijdens het koken kunt gebruiken als extra werkblad. Ook op de keuken heeft geen van de testkoppels iets aan te merken.

Culinair journalist Simonetta Zieger neemt de keuken onder de loep en is zeer tevreden.

Verstopte stoel

Blijft over de zitgroep – op het eerste gezicht een klassieke halve dinette met draaibare voorstoelen. Maar als je beter kijkt, zie je de extra stoel die onder in de garderobekast verstopt zit. Als je die naar voren trekt, ontstaat een extra zitplaats of een voetenbank voor een van de aanwezigen. Het onderste deel van het tafelblad kan draaien en reikt dan tot aan de extra zitting tegen de zijwand. De bankbak heeft LMC leeg-gelaten en biedt dus ruimte voor bagage. Heel handig: de zitting klapt niet in de breedte maar in de lengte omhoog, dus aan de korte kant. Zo kun je makkelijker bij je spullen. De tafel zit daarbij niet in de weg.

De garage achterin is ruim genoeg voor grote bagage, die je dankzij de sjorogen in geïntegreerde rails goed kunt vastzetten. De drie opbergvakken met netten aan de achterwand zijn uitermate geschikt voor klein spul zoals een zaklamp en schroevendraaier.

Via de garagedeur aan passagierszijde kun je bij de gasflessenkast, die plaats biedt aan twee gasflessen van elf kilogram en goed afgedicht is. Jammer alleen van de vijf centimeter hoge rand, die een soepele wissel van de flessen een beetje in de weg zit. Onze testcamper heeft een tweede garagedeur aan de bestuurderszijde. Vanaf die kant kun je bij een tweede opbergvak, waarin de CEE-stekker en kabeltrommel zijn opgeborgen.

Weinig kritiek

De achterbumper bestaat uit drie delen, wat bij eventuele schade wel zo prettig is omdat dan niet de gehele bumper vervangen hoeft te worden. De scherpe rand onder aan de overhang is natuurlijk uit den boze. Kinderen en honden kunnen zich daar lelijk aan bezeren.

Wat is onze testkoppels verder nog opgevallen? Er zijn maar weinig punten van kritiek. De halogeenverlichting in de garage bijvoorbeeld. In het interieur gebruikt LMC wel overal ledlampen. Ook de niet volledig afgedichte inschuiflade van het toilet zorgt voor puntenaftrek, net als de centrale deurvergrendeling. Op zich een fijne feature, ware het niet dat die het al na een paar dagen liet afweten. Ook het dakluik van MPK boven de bedden maakt met zijn plastic sluiting geen al te solide indruk.

Uiteraard zijn er ook positieve geluiden te horen, vele zelfs. De verlaagde instaptrede bijvoorbeeld, die een elektrische trede overbodig maakt. Dankzij de instaphoogte van 37 centimeter en het grote handvat aan het keukenblok pal naast de deur kunnen ook ouderen comfortabel in- en uitstappen. Ook het centrale serviceluik aan de linkerkant wordt door de testkoppels bejubeld. Achter het luik zitten de aftapkranen van de schoon- en vuilwatertank en de vorstbescherming van de boiler. Alles handig bij elkaar, een topoplossing.

Doordachte details

Omdat over smaak niet valt te twisten, wijden we maar een paar woorden aan het interieur. De blauwe stoffering bestond waarschijnlijk al in de jaren tachtig. Ook de verschillende houtstructuren van het meubilair werken enigszins storend: twee donker- en vier lichtbruine tinten is te veel van het goede. Maar omdat LMC nog andere designvarianten biedt, laten we ons oordeel over de halfintegraal er niet al te zeer door beïnvloeden. En aan het einde van de testperiode luidt dat oordeel unaniem: een goede camper, perfect afgestemd op twee personen en voorzien van tal van praktische en doordachte details.

Conclusie LMC Breezer

Redacteur Maren Schultz: “Veel praktische ideeën en handige details: de LMC Breezer Van 646 G is een prima tweepersoonscamper met een doordachte indeling, veel bergruimte en een stevige lichtgewicht opbouw, wat het laadvermogen ten goede komt. Minpunten zijn onder meer de tafel die loskomt uit de verankering en de haperende centrale vergrendeling van de opbouwdeur. Geen onoverkomelijke problemen dus, en allemaal te repareren. Al mag zoiets natuurlijk eigenlijk niet gebeuren in een camper die met een prijs van ruim € 70.000 allang niet meer tot het instapsegment behoort.”

In pdf-vorm

Wil je het hele artikel over de LMC Breezer Van 646 liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.

Duurtest LMC Breezer Van 646

Praat mee

  1. Edo van Veldhuijzen

    Ik ben in het bezit van een LMC cruiser t731 g. 2013. Ook in deze camper geeft het keukenblok direct na aflevering al problemen. De keukenladen , ondanks op slot, vlogen tijdens het rijden open. Door dealer herhaaldelijk verholpen . Het bleef opnieuw. Nu een stang voor gemaakt.Lmc geeft niet thuis. Lak van de Fiat , halfintegraal , laat los . LMC geeft niet thuis. Verder een fantastische camper. LMC mag wel iets klant vriendelijker worden. Voorheen 2 LMC caravans gehad.

    Reageer
    0
    0
  2. PE
    Peter van Esch

    IK ben in het bezit van een TEC (fabrikaat =LMC)
    Ik heb een blijvend terugkerend probleem met de fiat dicato enwel een lekkend branstof filter. bouwjaar 2008.
    Werd vernieuw door FIAT-Dealer maar steeds dezelfde lekkages.

    Reageer
    0
    0

Praat mee: Duurtest: LMC Breezer Van 646 G

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht