ACSI FreeLife

Menu

Buscamperbattle: Vantourer 600 vs Hymer Yosemite

De HymerCar Yosemite behoort tot het hogere segment van de middenklasse van buscampers. Hoe verhoudt hij zich tot de circa tien mille goedkopere Vantourer 600 van Eurocaravaning? We zetten de twee naast elkaar.

Auteur
Katinka Schippers
Datum
ReactiesReageer
buscamper_duotest

Buscampers zijn booming business. Elk jaar trekken ze meer liefhebbers. Dankzij hun compacte afmetingen, in het bijzonder hun smallere carrosserieën, zijn ze makkelijk bestuurbaar en daardoor mede geschikt voor dagelijks gebruik. Ze worden dan ook vaak als tweede auto gebruikt. Je kan er snel mee op pad, wat ze bijzonder geschikt maakt voor reislustigen.

Er zijn talrijke keuzemogelijkheden als je een buscamper wil. Het aanbod varieert van instapmodellen vanaf circa € 45.000 tot het premiumsegment met prijzen boven de € 100.000. De vanaf € 62.790 verkrijgbare en 5,99 meter lange Hymer Yosemite op basis van een Fiat Ducato met een 115 pk-motor bevindt zich in het hogere segment van de middenklasse. Hij heeft achterin in de lengterichting geplaatste eenpersoonsbedden en een in de lengterichting geplaatste toiletruimte. Ook de keuken is in de lengterichting geplaatst en de Yosemite heeft een halve zitgroep en een hefdak met een geïntegreerd tweepersoonsbed.

Hymer Het middendeel van de kunststof lattenbodem van het bed in de HymerCar Yosemitte kun je opzijklappen en vastzetten. Je krijgt dan een doorlaadbare garage voor fietsen of andere grote spullen. Onder het hefdak zijn nog twee slaapplaatsen.

De Vantourer 600 van Eurocaravaning is een stuk goedkoper. Hij heeft een basisprijs van € 52.769 en is gebaseerd op een Peugeot Boxer met een turbodiesel van 110 pk. Vanaf € 55.909 is hij ook verkrijgbaar op basis van een Fiat Ducato met een 115 pk-motor. Deze eveneens bijna zes meter lange buscamper heeft afgezien van het dwarsgeplaatste bed achterin vrijwel dezelfde indeling als de Yosemite. Het verschil bezorgt de Vantourer een grotere keuken waarachter de koelkast en een ruime kledingkast zijn geplaatst. De tegenoverstaande toiletruimte valt eveneens iets groter uit dan die van de Yosemite en dit geldt ook voor de halve zitgroep.

VanTourerHet bed achter in de Vantourer 600 is op klassieke wijze dwars geplaatst. Als je de houten lattenbodem opzijschuift, vergroot je de bergruimte onder het bed. Je krijgt dan een ruime garage. Onder het hefdak zijn nog twee slaapplaatsen.

Eigen opbouw

De buscamper van Hymer wordt in Duitsland gebouwd, de Vantourer in de Knaus-Tabbert-fabriek in Nagyoroszi nabij Boedapest. De handelsonderneming Eurocaravaning, een dochter van Intercaravaning, laat de Vantourer daar bouwen en door zo’n 50 dealers in heel Europa op de markt brengen.

De originele stalen carrosserieën van beide buscampers worden in serie geproduceerd. Goedkopere opbouwramen zijn standaard in de Vantourer, de duurdere Yosemite rolt met hoogwaardige aluminium kozijnen van de band. Eurocaravaning isoleert de carrosserie van de Vantourer met een 16 millimeter dikke laag polyethyleen en de bodem met polystyreen. Het zelf ontwikkelde hefdak (meerprijs € 3.780) is van hagelbestendige kunststof in sandwichbouw en wordt eveneens geïsoleerd met waterafstotend polyethyleen (8 millimeter). Bij Hymer krijg je voor € 3.549 extra een Yosemite met een hefdak (polyester-sandwich). Deze buscamper heeft 20 millimeter dikke isolatiematten.

Beide hefdaken zijn makkelijk bedienbaar met telescoopveren waarmee je ze met weinig druk omhoog kunt bewegen. Het kost echter wel wat kracht om ze weer omlaag te krijgen. Je moet bovendien klauteren om beide handgrepen van het hefdak te pakken te krijgen.

Vantourer
+  groot aandeel eigen werk in opbouw
+  goede isolatie

Yosemite
+  groot aandeel eigen werk in opbouw
+  standaard aluminium kozijnen

Elegant of witte details

Qua inrichting bewandelen beide merken verschillende wegen. Hymer richt zich op een meer elegant-conservatieve smaak met lichte meubelpanelen, chique profielen van aluminium en hoekig vormgegeven meubels. Eurocaravaning heeft het interieur een wat jeugdiger aanzien gegeven met meubels met witte profielen en wit-beige bekleding. Vooral in het achterste deel zijn de bovenkasten erg groot uitgevallen. Ze zijn verder aan de onderkant smaller wat het risico vermindert dat je bij het opstaan je hoofd stoot. Alle kleppen en lades zijn voorzien van solide metalen handgrepen en ook de deur van de toiletruimte heeft een robuuste en deugdelijke metalen handgreep. De bovenkastjes hebben aan de achterkant ventilatie.

HymerHet lichte meubilair en de qua kleur bijpassende bekleding geven het interieur van de HymerCard Yosemite een elegant aanzien.

Afgeronde sluitingen van kunststof in de bovenkastjes voorkomen dat de kampeerder zich kan bezeren of dat kleding beschadigt. Het geslaagde interieur heeft een lichtgewicht constructie van multiplex met een krasbestendige toplaag van CPL-melaminehars.

Hymer voorkomt mogelijke beschadigingen door verzonken sluitplaatjes in de bovenkastjes. De eveneens aan de achterkant geventileerde bovenkastjes hebben verder solide metalen telescooparmen. Het lichtgewicht meubilair is van multiplex met een toplaag van waterbestendige alkorcell-folie. De lades zijn standaard zelfsluitend. Alles bij elkaar heeft de Yosemite lang niet zoveel bergruimte als de Vantourer.

Opklapbare lattenbodems

In de Vantourer staan de bedden dwars (194 x 140 centimeter), in de HymerCar Yosemite staan de eenpersoonsbedden in de lengterichting (197 x 119 en 182 x 77 centimeter). Hymer heeft verder standaard lattenbodems van kunststof en koudschuimmatrassen. Om beter bij de bovenkastjes te komen, heeft de ene lattenbodem en matras aan het voeteneinde een ronde inkeping. Deze maakt het ligvlak wel op een onaangename wijze kleiner.

De goedkopere Vantourer heeft een functionele houten lattenbodem die je, evenals in de Yosemite, opzij kunt klappen waardoor er in beide buscampers een ruime bergruimte is. Voor een meerprijs (€ 1.382) biedt Eurocaravaning in plaats van de zitbank twee bijzonder comfortabele, ergonomisch gevormde afzonderlijke zitplaatsen met goede instelmogelijkheden. In geval van twee extra slaapplaatsen onder het hefdak is dit een must.

De buitenste zitplaats kun je met een handgreep richting het gangetje in het midden draaien waarbij de rugleuning meedraait. Twee passagiers kunnen een lange dagetappe op deze manier moeiteloos doorstaan. Standaard heeft de Vantourer overigens een conventionele tweezitsbank net zoals in de Yosemite. Hymer heeft de optie van afzonderlijke zitplaatsen niet, wat echt een manco is voor het geval je een hefdak wil.

Vantourer
+  kwalitatief hoogwaardige meubels
+  optioneel afzonderlijke zitplaatsen

Hymer
+  elegant interieur
+  bedden met kunststof lattenbodems

Extra keukenblad

De grootte van beide keukens is vergelijkbaar, evenals de inrichting met kooktoestellen met twee branders en elektrische ontsteking en roestvrijstalen spoelbakken. Het krappe werkblad heeft Eurocaravaning vergroot met een opklapbaar extra blad (37 x 34 centimeter) en Hymer met een ophangbaar blad dat iets kleiner is uitgevallen dan in de Vantourer 600. De koelkast staat anders dan in de Vantourer niet naast het keukenblok, maar dwars ertegenaan. Hierdoor kun je er ook van buitenaf via de geopende deur bij. De Vantourer 600 heeft een iets grotere toiletruimte en Hymer stelt daarvoor slimme vondsten in de plaats, zoals een plaatsbesparende opklapbare wasbak. Voor lange kampeerders is de stahoogte (178 centimeter) in de toiletruimte echter onvoldoende.

Vantourer
+  ruime toiletruimte
+  opklapbaar werkblad

VanTourerDe ontwerpers van Eurocaravaning hebben hun krappe werkblad van de compacte maar doelmatige keuken vergroot met een opklapbaar extra werkblad. Aan de bergruimte mankeert niets.

Hymer
+  van buitenaf toegankelijke koelkast
+  werkblad in de keuken kan vergroot worden

Elektra, gas en water

De schoonwatertanks en de kasten voor de gasflessen zijn in beide buscampers goed bereikbaar onder de bedden. In de Vantourer is de Truma Combi 4 daar eveneens geplaatst, in de Yosemite bevindt deze zich onder de zitbank. Hymer munt uit door de makkelijk te bereiken gaskraan in de keuken en de dimbare led-touchverlichting en de Vantourer met van de rails afneembare ledspotjes die je vervolgens kunt plaatsen waar je ze hebben wil, evenals met de volledig ingekapselde inschuiflade van het toilet.

Vantourer
+  goed bereikbare tanks
+  afneembare ledspotjes

Hymer
+  goed bereikbare tanks
+  gaskraan op heuphoogte

Veiligheid aan boord

De standaarduitvoering van de Vantourer 600 op basis van ofwel een Peugeot Boxer ofwel een Fiat Ducato mag er zijn, met airbags voor de bestuurder en bijrijder, ABS, ASR, ESP en Hill Start Assist, evenals in hoogte verstelbare voorstoelen, elektrisch bedienbare ramen en centrale vergrendeling met afstandsbediening. De duurdere Yosemite heeft bovendien nog cruisecontrol, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, een handmatig te bedienen airco en een boordcomputer.

Conclusie

Testredacteur Juan Gamero: “Eurocaravaning is met de Vantourer een serieuze concurrent in het groter wordende lifestylesegment van de buscampers. De Vantourer 600 is al voor net geen € 53.000 verkrijgbaar. Hij overtuigt door zijn smaakvolle en kwalitatief hoogwaardige inrichting en niet te vergeten zijn geslaagde details zoals de afzonderlijke zitplaatsen voor passagiers. De HymerCar blinkt uit door zijn elegante interieur en royale uitrusting met onder meer lattenbodems van kunststof voor de bedden achterin, een dimbare ledlichtlijst en een opklapbare wastafel van mineraal materiaal. Ook is de basisuitrusting wat royaler dan van de Vantourer. Dat verklaart voor een deel de hogere prijs.”

In pdf-vorm

Wil je het hele artikel liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.

Vantourer 600 vs Hymer Yosemite