ACSI FreeLife

Menu

Test: Voortenten voor je camper

Een voortent houdt camperaars en hun spullen droog of zorgt voor de nodige schaduw. Er zijn verschillende soorten voortenten beschikbaar. Hoe maak je een goede keuze? ACSI FreeLife testte de meest voorkomende types.

Auteur
Berrit de Lange
Datum
ReactiesReageer
Camper_vooortent_test

Bij bescherming voor het terras van een camper, denk je vaak als eerste aan een luifel. Luifels bieden redelijke bescherming tegen zon en regen. Bovendien kunnen ze snel worden in- en uitgeklapt, wat handig is als het weer ineens omslaat.

Blijf je langer op één plek, dan heeft een voortent voordelen, vooral wanneer het weer minder gunstig wordt. Met een voortent kun je lekker buiten zitten, zelfs bij regen of harde wind. Daarnaast blijft de uitrusting, zoals kampeermeubels of fietsen, droog.

Topmodellen op een rijtje

De bescherming tegen wind en regen zorgt wel voor extra gewicht en neemt ruimte in tijdens het vervoer. Afhankelijk van de opbouw, vorm en de montage aan het voertuig zijn er verschillende types op de markt. Hieronder zetten we de meest voorkomende campervoortenten op een rijtje.

Luifeltent

In het kort: 

  • Opzetten en afbreken zijn eenvoudiger dan bij andere soorten voortenten.
  • Flexibel vorm te geven dankzij de inritsbare zijwanden. Delen kunnen naar wens worden verwijderd.
  • Lichter dan andere voortenten en kleine pakmaat, omdat er geen stokken of luchtslangen nodig zijn.
  • Goed-weer-voortent die bij wind en zware regen of zelfs sneeuw afgebroken moet worden.
  • Geschikt voor kampeerders die niet hun hele vakantie op één camping verblijven en flexibel willen zijn.
Camper_luifeltent_Dometic_CampRoom
De Dometic CampRoom.

De meeste campers hebben een luifel. Daarom is een luifeltent voor veel camperaars de voor de hand liggende keuze. Met het populaire accessoire in de cassette zijn het tentdak en twee stokken al aanwezig. Om een afgesloten ruimte te creëren zijn dus alleen nog twee zijpanelen en een voorwand nodig. Deze laatste wordt in de pees van de luifel getrokken.

Het vastmaken van de zijpanelen is iets moeilijker omdat er geen rail aan de zijkant van de luifel zit. Daarom moeten eerst aan beide kanten tussen de luifelcassette en het frontpaneel klemprofielen worden aangebracht. Deze zijn zo ontworpen dat de randen van de luifel erin geklemd kunnen worden. Zodra de luifel met de aluminium stangen is verbonden, kunnen de zijwanden worden vastgemaakt. Dit werkt uitstekend met de CampRoom van Dometic. Houd er echter rekening mee dat hiervoor vier handen nodig zijn.

De zijpanelen zijn als set verkrijgbaar vanaf € 1.159, de voorkant vanaf € 535. Bij de aanschaf is het belangrijk om te letten op het type luifel dat is gemonteerd, bijvoorbeeld of het een wand- of een dakluifel is. Ook de aanbouwhoogte, luifellengte en breedte van de luifel zijn belangrijke factoren bij het kiezen van de juiste onderdelen.

Luifels hebben een compactere verpakkingsgrootte en zijn lichter in vergelijking met andere typen voortenten. Een praktisch voordeel is dat de zij- en voorpanelen afzonderlijk gebruikt kunnen worden. Zo kunnen de zijwanden bijvoorbeeld dienen als privacyscherm terwijl je geniet van een onbelemmerd uitzicht.

Houd er echter rekening mee dat luifels over het algemeen minder wind- en weerbestendig zijn dan andere typen voortenten. Bij het kiezen ben je vaak gebonden aan de fabrikant van de luifel. De drie grote leveranciers Thule, Fiamma en Dometic bieden allemaal onderdelen voor luifeltenten aan, hoewel er slechts enkele modellen zijn die merk overstijgend zijn. Een voorbeeld hiervan is de Buddy van Isabella.

MEER LUIFELTENTEN

De Thule Panorama past op Thule-Omnistor luifels en is verkrijgbaar in vier maten. De voorwand en zijpanelen worden als set geleverd. Ze worden verbonden met een rits.
Prijs: vanaf € 2.400

Camper_luifeltent_Thule_panorama
De Thule Panorama.

De Fiamma Privacy Room is beschikbaar in drie verschillende hoogtes. Naast de wandpanelen en stokken zijn ook gordijnen inbegrepen. De ramen kunnen worden opgerold en zijn voorzien van muggengaas.
Prijs: vanaf € 1.340 euro

Verandavoortent

In het kort:

  • Verandatenten hebben meestal een frame van stokken. Meestal zijn de stokken van staal, aluminium of glasvezel.
  • Verandatenten met stalen stokken zijn geschikt voor elk weertype, vooral met extra stokken ter versteviging.
  • De zware stalen stokken zorgen voor een hoog totaalgewicht van de tent.
  • Het opzetten van verandatenten met stokken duurt langer dan bij opblaasbare tenten.
  • Geschikt voor kampeerders die langere tijd op een kampeerplaats verblijven, ook in het laagseizoen, en zo veel mogelijk extra ruimte willen creëren.
Camper_verandavoortent_Globus Plus_
De verandavoortent Globus Plus van DWT.

In tegenstelling tot luifeltenten hebben verandatenten een eigen frame van stokken en worden niet aan de luifel vastgemaakt. Er zijn ook opblaasbare verandatenten, maar ze komen minder vaak voor dan bij tunneltenten (zie hieronder). De stangen van verandatenten zijn meestal van staal met een diameter van ongeveer 25 tot 32 millimeter. Hierbij geldt: hoe groter de diameter, hoe stabieler de voortent. Het gewicht neemt daarmee echter ook toe. Aluminium stokken zijn lichter en wegen soms slechts de helft van stalen stokken.

Om voortenten nog stabieler te maken, bijvoorbeeld bij harde wind, bieden veel fabrikanten extra stokken om het dak en de wanden te verstevigen. Deze stokken zorgen er ook voor dat het tentdoek beter gespannen is, zodat water en sneeuw er makkelijker van afglijden. Het tentdoek is vaak voorzien van een PVC-coating. Dit maakt het robuust, waterdicht en gemakkelijk te reinigen. Nadeel: de tent is minder ademend en de kans op condensvorming is groter.

Het opzetten van verandavoortent met stokken duurt meestal langer en kost meer moeite dan bijvoorbeeld het opzetten van een luifel of een tunneltent met luchtbuizen. Wij testten de Globus Plus in maat 2 van DWT (prijs: € 1855, gewicht: 34 kg). Eerst worden de stokken in elkaar gezet voor het frame, vervolgens wordt het tentdoek over het frame gespannen. Opzetten doe je het liefst met twee personen.

Met behulp van de telescopische stokken van het frame wordt het tentdoek zo nodig afgespannen en de hoogte van de tent aan het voertuig aangepast. Dit kost veel inspanning en moet soms meerdere keren bijgesteld worden tot alles precies goed zit. Vervolgens worden de zijwanden vastgemaakt en de tent afgespannen. De tent wordt met een sluisconstructie aan de camper vastgemaakt voor een waterdichte verbinding.

MEER VERANDATENTEN

De Isabella Ventura Freestander Cumulus W300 wordt standaard geleverd met glasvezelstokken. Er is ook een versie met stalen stokken. De naam Freestander zegt het al: deze tent is vrijstaand.
Prijs: € 965

Camper_voortent_Isabella_Ventura_Freestander_Cumulus_W300
De Ventura Freestander Cumulus van Isabella.

De Westfield Mars is een opblaasbare verandatent. Het tentdoek heeft een PU-coating. Dit biedt een hoge UV-bescherming en is waterafstotend.
Prijs: € 1.199

Tunnelvoortent

In het kort:

  • Gebogen luchtbuizen of stokken als frame; sfeer meer als een kampeertent door schuine wanden.
  • Meestal met luchtbuizen voor campingbussen en campers, voor compacte campers ook met glasvezelstokken.
  • Eenvoudig op te zetten, vaak mogelijk om de tent later uit te breiden.
  • Minder kwetsbaar vanwege de flexibele luchtbuizen.
  • Geschikt voor kampeerders die niet veel tijd aan de opbouw willen besteden en flexibel willen blijven wat de uitbreiding van de tent betreft.
Camper_voortent_Doréma Traveller Air Modular Klimatex
De Traveller Air Modular van Doréma.

Tunneltenten zijn vaak luchttenten en de gebogen luchtbuizen geven de tent zijn vorm en zijn naam. Voor kleinere tunneltenten voor kampeerbussen worden soms wel glasvezelstokken gebruikt. Tenten met luchtbuizen – in vergelijking met tenten met stokken – zijn flexibeler en daardoor minder kwetsbaar bij sterke wind. Bij tunneltenten met stokken bestaat het risico dat de stokken verbuigen of zelfs breken.

Het tentdoek is meestal van ademende stof met een waterdichte coating. Tunneltenten zijn bijna allemaal vrijstaand, wat betekent dat ze ook los van het voertuig kunnen staan op de camping. Door de gebogen vorm hebben tunneltenten het nadeel dat de binnenruimte minder effectief benut kan worden dan bij veranda- en luifeltenten.

We hebben voor de test de Traveller Air Modular Klimatex tunneltent van Doréma (prijs: vanaf € 1379, gewicht: vanaf ca. 22 kg) opgezet. De tent heeft drie tunnelbogen die afzonderlijk worden opgeblazen en vervolgens door zes kleine dwarse luchtbuizen verstevigd worden. Een sluisconstructie met stokken, tegen een meerprijs, verbindt de voortent met de luifel van de camper.

Het opzetten van de voortent gaat snel en eenvoudig. Voor het opblazen moet de tent goed op de grond uitgespreid zijn, zodat de luchtbuizen zich kunnen vullen. Het verbinden van de voortent met de camper met de sluisconstructie is wat moeilijker. Vooral de onhandige bediening van de stokken is vervelend.

Goed aan de Doréma is dat de tent met twee sluisconstructies zowel in de lengte als in de breedte met de camper of kampeerbus kan worden verbonden. Bovendien kan hij met een extra element vergroot worden. Optioneel zijn ook een binnentent als extra slaapcabine en gordijnen voor de ramen beschikbaar.

MEER TUNNELVOORTENTEN

De opblaasbare Outwell Newburg 240 Air Tall is ontworpen voor camperbusjes en campers met een hoogte van 240 tot 270 cm. De afmeting van het grondzeil is 240 x 300 cm.
Prijs: € 1.335

Camper_voortent_Wigo_Yannok_Air
De Wigo Yannok Air.

De Wigo Yannok Air is ook een opblaasbare tent. Dankzij de modulaire opbouw kan de tunneltent worden uitgebreid met een willekeurig aantal basisdelen of een luifel.
Prijs: vanaf € 856

Wintertent

In het kort: 

  • Vooral stevige tenten met stokken; luchttenten zijn zeldzaam bij dit type voortent.
  • Robuust tentdoek van weerbestendig PVC.
  • Schuin dak waar de sneeuw makkelijk afglijdt.
  • Geschikt voor kampeerders die extra bergruimte op wintersport waarderen en geen extra woonruimte nodig hebben.

 

Camper_voortent_dometic_rally_air_all-season
De Winter Air van Dometic.

Wintertenten dienen vaak niet als extra woonruimte, maar eerder als sluis tussen het warme, droge interieur en de koude, natte omgeving. De voortent is dan ook ideaal voor het opbergen van ski’s. Dankzij de compacte afmetingen kan de wintertent snel worden opgewarmd. Als het sneeuwt, beperkt de kleinere dakoppervlakte de belasting, en het dak is schuin zodat de sneeuw er makkelijk vanaf kan glijden. Modellen met een knik in het dak maken het makkelijker om de deur van de camper te openen. Bij camperbussen bepaalt de breedte van de voortent hoe ver de schuifdeur geopend kan worden. Wintertenten worden via de pees van de luifel met het voertuig verbonden. Dit zorgt voor een dichte sluiting.

De afgedekte ritsen van de Wigo Inuit Polar (prijs: € 1.290, gewicht: ca. 20 kg) houden smelt- en regenwater buiten. Vastgenaaide drukparels aan de zijkanten sluiten de tent af. Dit werkt beter op de rechte wanden van campers dan op de enigszins afgeronde carrosserie van een camperbus. Er zijn schuimkussens beschikbaar die hier uitkomst kunnen bieden. Een grondzeil beschermt tegen tocht van onderen, maar vereist een passende rail op het voertuig.

Wintertenten worden ook wel 4-seizoenstenten genoemd. Gebruik in de warmere maanden is natuurlijk ook mogelijk, maar het weerbestendige tentdoek van PVC vermindert het ademend vermogen. Bovendien weegt het robuuste tentdoek meer en is moeilijker over het frame te plaatsen.

MEER WINTERTENTEN

De Dometic Winter Air PVC is een van de weinige opblaasbare tenten voor de winter. Voor gebruik in de sneeuw levert de fabrikant sneeuwbestendige stokken mee.
Prijs: vanaf € 1.495

Achtertent

In het kort:

  • Exclusief voor camperbussen, volgens onze testers ook geschikt voor pick-up cabines.
  • De meeste camperbusjes hebben een dwarsbed achterin, dus in- en uitstappen is een kwestie van klauteren.
  • Verkrijgbaar als opblaasbare tent of tent met stokken. Beide varianten zijn snel op te zetten.
  • Geschikt voor kampeerders met buscamper die niet zo lang zijn en idealiter achterdeuren hebben. Bus- of achtertenten zijn vooral nuttig als extra opbergruimte.
Camper_voortent-Dometic Rally Air Pro 240 TG
De Rally Air Pro van Dometic.

Achtertenten worden aan de achterdeur of klep vastgemaakt. Aangezien campers geen achterdeur hebben, is dit type tent dus vooral bedoeld voor buscampers. Deze bustenten zijn een goed alternatief voor kampeerders die met de campervan op pad gaan. Het is echter vrij onpraktisch als er een dwarsbed achterin zit, omdat het in- en uitstappen dan lastig is. Bij voertuigen van meer dan zes meter moet is met een achtertent vaak een grotere kampeerplaats vereist.

Opblaasbare modellen zoals de Dometic Rally Air Pro 240 TG (prijs: € 1.520, gewicht: 26 kg) zijn eenvoudig op te zetten. Bij deze tent kunnen de achterdeuren van de camper zonder problemen worden geopend. Ook de schuifdeur wordt niet geblokkeerd door de aansluitflap waarmee de tent aan het voertuig is vastgemaakt.

De aansluitflap wordt over de achterkant van het voertuig gelegd en aan de buitenspiegels vastgemaakt met twee scheerlijnen die over het dak naar voren worden gelegd. Onderaan wordt de tent met spanbanden met haken aan de wielkasten van de buscamper. Bij camperbussen die een achterklep hebben wordt de aansluitflap over de geopende achterklep gelegd, met als nadeel dat deze niet meer gesloten kan worden.

Kleine achtertenten met stokken lijken vaak op conventionele kampeer- of trekkerstenten. Beide zijn vaak uitgerust met glasvezelstokken.

MEER ACHTERTENTEN

Bustenten zijn er bijvoorbeeld van Reimo, Berger of Euro Trail. Ook Outwell biedt een selectie. De Lindburg Air Rear, een vrijstaande luchttent, is een van de topmodellen in het assortiment.
Prijs: € 1.399

Tekst: Holger Schwarz en Saskia Hörmann

Liever een luifel?

Wil je toch liever een luifel aan je camper of caravan? Lees dan onze tips!

 

Praat mee

Praat mee: Test: Voortenten voor je camper

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht