ACSI FreeLife

Menu

Van laadpaal naar laadpaal (deel 1)

Sara en Jurrien hebben een Fiat E-Ducato omgebouwd tot een huis op wielen – een van de eerste volledig elektrische buscampers ter wereld. Ze reizen fulltime door Europa en delen in deze nieuwe rubriek Van laadpaal naar laadpaal de uitdagingen die ze onderweg tegenkomen. Dit keer beleeft het stel spannende momenten in de bergen van Noorwegen.

Auteur
Sander Cox
Datum
ReactiesReageer
Elektrische camper_Van laadpaal naar laadpaal
Rijden-met-een-elektrische-camper_Jurrien-en-Sara©Marcel-J-de-Jong

Hij trekt nu wel echt veel, hè?” zegt Jurrien vanachter het stuur, terwijl hij een blik werpt op het dashboard van onze camper. De verbruiksmeter van de elektromotor slaat uit naar 90 kW, ons maximale vermogen. Ondertussen loopt de indicator van de actieradius snel terug. We zien tientallen kilometers rijbereik als sneeuw voor de zon verdwijnen. De reden? We rijden een bergweg op in het hart van Noorwegen.

Schrik van verbruik

Het is de eerste keer dat we met onze bus in de bergen rijden en het extra verbruik van deze klim laat ons nogal schrikken. Maar aangezien we plankgas bergop rijden, is het natuurlijk niet zo vreemd. De stijging zorgt in combinatie met onze snelheid voor het enorme verbruik. Als we op deze manier doorrijden, krijgen we wel een probleem, want dan is de accu over 30 kilometer leeg en de volgende laadpaal is 50 kilometer verderop. Jurrien drukt de drive-
mode-knop naast het stuur in. “Ik zet ‘m toch maar even in eco-modus.” Met deze zuinigere modus leveren we iets aan snelheid in.

De top in zicht

Het verbruik loopt terug naar een acceptabelere, maar nog steeds flinke 70 kW en we blijven klimmen, al is de top van de bergpas bijna in zicht. Als we de laatste bocht hebben genomen, ontvouwt zich een panoramisch uitzicht. Velden bedekt met haast fluorescerend groen mos steken af tegen grillige, met sneeuw bedekte pieken in de verte. Een bergmeer schittert langs de weg en we parkeren hier even om onze benen te strekken. De lucht is, ondanks dat het zomer is, fris en er waait een stevige wind over de vlakte, ongehinderd door begroeiing hier boven de boomgrens.

Uitzicht op het Sognefjord ©Jurrien Veenstra

Regeneratief remsysteem biedt redding

Terug in de camper kijken we bezorgd naar de meter van de actieradius. Ondanks de eco-modus gaan we op deze manier de volgende laadpaal niet halen. Maar dan begint de weg te dalen. Omdat onze Fiat E-Ducato is uitgerust met een regeneratief remsysteem, wordt de tractie-accu bijgeladen elke keer als we het gaspedaal loslaten. Dat werkt als volgt: wanneer we het gas loslaten, fungeert de elektromotor als generator. We hebben hier al mee gespeeld in steden, door af te remmen via het loslaten van het gaspedaal in plaats van het het rempedaal. Maar hier kunnen we echt los.

Terwijl we naar beneden rijden, haalt Jurrien zijn voet langzaam van het gaspedaal af, waardoor we afremmen op de motor. We zien op ons dashboard dat 20 kW wordt teruggeleverd en dit getal blijft maar oplopen.

Altijd een automaat

Naast het voordeel van het terugwinnen van energie, rijdt het ook nog eens hartstikke fijn, omdat we ons geen zorgen hoeven te maken over het te heet worden van de remmen. Doordat de camper op de motor afremt, worden de remschrijven nauwelijks belast. En we hoeven niet te schakelen, want onze bus is net als alle elektrische auto’s een automaat. Beneden in het dal zien we dat we ongeveer een derde hebben teruggekregen van de energie die het kostte om de berg op te rijden. Dat is meer dan genoeg stroom om de laadpaal te kunnen halen.

Elektrische camper_Laden bij Tesla in Noorwegen ©Jurrien Veenstra

Niet handig om 100 procent te laden

Omdat we vandaag een flinke afstand rijden, hebben we ervoor gekozen om een snellaadpaal te zoeken via onze laadapps. Hier kunnen we met 50 kW laden, een stuk sneller dan bij een reguliere laadpaal. We zullen hier tot 80 procent laden, wat standaard is bij snelladers, omdat het laden van de laatste 20 procent altijd veel langer duurt. Maar het is in de bergen ook niet handig om tot 100 procent te laden. Want als je daarna een stuk naar beneden moet rijden, kun je geen gebruik maken van het regeneratieve remsysteem als de accu al helemaal vol zit.

Opladen met een verse kanelbulle

De laadplek heeft meerdere laadpalen en we parkeren naast een jongen met een BMW i3. We raken aan de praat en hij vertelt dat hij uit Duitsland komt en de auto in Noorwegen gehuurd heeft. ”Het leek me een mooi avontuur om een week zo op vakantie te gaan.” Na een halfuurtje is hij klaar met laden en rijdt hij door in de richting van de volgende bergpas. Wij gaan straks ook die kant op, maar moeten nog iets langer wachten voordat onze grotere accu is opgeladen. We zetten een kop koffie en gaan met een verse kanelbulle in de ingang van de bus zitten, terwijl de zon doorbreekt. Kom maar op met die bergen!

Volg Sara en Jurrien op de voet

Sara en Jurrien bloggen op greentraveljournal.com over hun avonturen met hun elektrische camper. Heb je een vraag voor ze? Mail dan naar info@acsifreelife.nl

Lees hier deel 2 van Van laadpaal naar laadpaal

Praat mee

Praat mee: Van laadpaal naar laadpaal (deel 1)

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht