ACSI FreeLife

Menu

Eerste hulp bij inpakken, tips om onder 3.500 kg te blijven

Ik ga op reis en neem NIET mee… Wie zijn camper of caravan verstandig inpakt, kan heel wat gewicht besparen. Zo’n eenvoudige afslankkuur bespaart je dure brandstof én boetes voor overgewicht.

Auteur
Dolde Media
Datum
ReactiesReageer
camper 3.500 kg

Je kunt natuurlijk je camper volstouwen met vakantiespullen en de straat uitrijden. Maar als je alle opbergvakken gedachteloos vult, de garage achterin vol spullen propt, en het dak en de achterdrager met sport- en vrijetijdsspullen vast sjort…

Hoeveel kilogrammen neem je dan mee? Veel kampeerders hebben absoluut geen idee! Ook als je denkt dat het met jouw totaalgewicht wel meevalt, loop je de kans flink te schrikken als je het eens controleert op een weegbrug.

Niet alleen campers zijn overbelast

Experts uit de kampeerbranche zijn er duidelijk over: de meeste campers en caravans beginnen hun reis overbelast. Dat probleem begint vaak al bij de aankoop van het voertuig. In dit verhaal gaat het vooral over overbeladen campers, maar het probleem speelt ook zeker bij caravans.

De keuze voor een rijk uitgeruste, speciale uitvoering laat het leeggewicht van het kampeermiddel ver boven de catalogusbelofte uitstijgen. Het laadvermogen is meestal gebaseerd op een vergelijkbare normale uitvoering. Comfortpakketten, satellietsystemen, vierwielaandrijving of aangebouwde luifels zijn daar zelden in meegenomen.

Wie zijn reisgedrag baseert op het verkeerde leeggewicht zal al gauw te zware campingmeubels, gasflessen en fietsen meenemen. Ook een grote hoeveelheid ingeblikte etenswaar, flessen, kleding en allerlei andere zware spullen tikken behoorlijk aan.

Uiteindelijk zijn de meeste campers met een maximumgewicht van 3,5 ton hopeloos overbeladen – althans: dat is de ervaring van de politie bij controles. Goed inpakken is een kunst, maar gelukkig kan iedereen het leren.

camper 3.500 kg

Hoge boetes

Het zogenaamde maximumgewicht geeft een duidelijke limiet van het gewicht aan, die slechts heel licht mag worden overschreden bij het begin van de reis. Veel kampeerders weten het niet, maar op overgewicht staan zware boetes. In Nederland liggen de boetes tussen 120 en 470 euro.

Dat is nog relatief weinig als je het vergelijkt met andere landen zoals Spanje, Oostenrijk, Luxemburg en Groot-Brittannië, waar boetes afhankelijk van de mate van overgewicht kunnen oplopen tot boven de duizend euro. In het ergste geval kan een voertuig in het buitenland in beslag worden genomen.

Het CoC- of CvO-document

Wat ook helpt is het CoC-document (Certificate of Conformity), ook wel bekend als het Certificaat van Overeenstemming (CvO). Dat is een officieel document dat een fabrikant sinds 2014 aan de koper moet overhandigen. Hierin kunnen camperbezitters het werkelijke gewicht van hun voertuig lezen. Daaronder wordt verstaan het totale rijklare gewicht plus eventuele extra uitrusting.

Er staat ook in omschreven of het gewicht wordt berekend inclusief een 100 procent gevulde schoonwatertank, of dat de fabrikant uitgaat van een vulling van 20 of 30 liter tijdens het rijden. Dat laatste mag, maar dan moet het wel expliciet in het CvO worden vermeld. Zelfvoorzienende kampeerders willen graag meer water bij zich hebben. Maar dat geldt ook voor veel anderen.

widget fl tijdloos plat 300x300 button rood1

Op zoek naar meer kampeerinspiratie?

  • Lees meer in ACSI FreeLife
  • 3 nummers voor slechts € 12,95
  • Loopt automatisch af
Probeer nu

De 5 procent clausule

Is nu alles duidelijk? Helaas niet. De wetgever staat toe dat fabrikanten tot 5 procent mogen afwijken van rijklare gewicht om verschillen in bijvoorbeeld het hout, de dikte van lijmverbindingen en de dichtheid van de wanden te compenseren. Als bijvoorbeeld een fabrikant het gewicht van een camper in rijklare toestand op 3.000 kilogram stelt, mag het voertuig dus maximaal 3.150 kilogram wegen, zonder dat dit tot vragen van de wetgever leidt.

Wil je het zekere voor het onzekere nemen, bereken dan zelf deze 5 procent als extra gewicht voordat je tot aankoop over gaat. Gebruik anders een weegbrug. Die vind je bij agrarische bedrijven of de bouwmaterialenhandel, of bij een erkend Bovag-bedrijf.

Overigens kunnen kopers van een gebruikte camper een weegprotocol aanvragen, om zo al vanaf het begin te weten wat het werkelijke gewicht van hun voertuig is. Ons advies is dat iedereen met zijn camper inclusief de gebruikelijke standaardlading minimaal één keer op de weegbrug moet gaan staan.

camper 3.500 kg
Wil je het zekere voor het onzekere nemen, bereken dan zelf 5 procent als extra gewicht voordat je tot aankoop over gaat.

Meten is weten

Hoeveel laadvermogen heb je nu eigenlijk nodig? Volgens de Europese norm EN 1646-2 moet een camper een minimaal laadvermogen hebben van 75 kilogram lichaamsgewicht plus 10 kilogram bagage per persoon, plus 10 kilogram per meter voertuiglengte. Afgezien van het lichaamsgewicht van de passagiers (de bestuurder wordt sowieso al in het gewicht opgenomen) vereist de EU-norm dat een gemiddelde camper van ongeveer zeven meter lengte voor twee personen een minimum laadvermogen heeft van 90 kilogram.

Is dat genoeg? Ook hier kan alleen een weegbrug volledige duidelijkheid geven. Als test hebben we een camper beladen voor een zomervakantie van twee tot drie weken. We nodigden een actief stel uit om een paklijst samen te stellen en daarna werd elk onderdeel daarvan apart gewogen. Hoewel de paklijst weloverwogen werd bepaald, bleek al gauw dat het stel ondanks de goede bedoelingen ver boven de EU-norm uitkwam.

We noteerden liefst 177 kilogram – bijna tweemaal zoveel als de EU-norm. En dat terwijl volgens die EU-norm het minimum laadvermogen ook speciale uitrustingen en accessoires zou moeten omvatten. Het is overduidelijk dat de norm van laadvermogen ver van de praktijk zit. We hebben de paklijsten uitgesplitst naar bagage categorieën zoals keuken, badkamer, kleding etcetera. Vervolgens gingen we na hoe die 177 kilogram is opgebouwd en waar de winst in gewichtsbesparing mogelijk is.

Afstrepen

Nadat alle bagage op de weegschaal is gelegd, gaan we afstrepen. Het kan geen kwaad om een dergelijke proef ook thuis te doen. Dus: wie wil weten hoeveel zijn of haar bagage weegt, moet eerst de totale hoeveelheid wegen. Een beetje omslachtig wellicht, maar dat maakt het afstrepen wel effectief.

Fietsen of e-bikes? Moet die kano echt mee? En kan van die tien t-shirts niet de helft thuisblijven? Datzelfde geldt voor de inhoud van de gereedschapskist. Schrappen, schrappen. Past wat overblijft uiteindelijk binnen het laadvermogen van de camper (volgens het CvO of weegprotocol) en het maximumgewicht? Dan staat de wijzer in het groen.

camper 3.500 kg
Vele kleintjes wegen ook mee. Neem bijvoorbeeld niet te veel boeken mee. Dat scheelt al gauw een paar kilo.

Bespaartips

Elke kilogram telt. Maar als de camper eenmaal is gekocht, heeft de eigenaar geen invloed meer op het gewicht van het voertuig. Dan moet hij vaak leven met een laag laadvermogen. Als je niet alleen op de prijs en kwaliteit van de accessoires let maar ook op het gewicht, dan bespaar je al snel een paar (wellicht beslissende) kilogrammen. Vier voorbeelden:

Luifel: Dometic PR 4500, zelfdragend met elektromotor, 312 x 225 cm, 27,5 kg.
Of een Dometic PR 2000, handmatig met steunpoten, 300 x 250 cm, 21 kg. Besparing: 6,5 kg

Zonnesysteem: Büttner MT SM 110 MC met aluminium frame, 100 Wp, 10 kg.
Of een Büttner MT Flat Light om op te plakken, 105 Wp, 3 kg. Besparing: 7 kg.

Campingstoelen: 4x Westfield Performance Advancer klapstoel, totaal 23,6 kg.
Of 4x Dukdalf Aspen klapstoel, totaal 11,2 kg. Besparing: 12,4 kg.

Boordaccu: Super B SB12V160E-ZC, 160 Ah, 28,3 kg.
Of Exide Equipment Gel ES 2400, 210 Ah (effectief beschikbaar ca. 100 Ah), 67 kg. Besparing: 38,7 kg.

Om het jou gemakkelijker te maken, heeft ACSI FreeLife alvast een paklijst voor twee personen gemaakt en daarbij de gewichten vermeld.

Praat mee

Praat mee: Eerste hulp bij inpakken, tips om onder 3.500 kg te blijven

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht