ACSI FreeLife

Menu

Proftest: Weinsberg Cara Compact Pepper 600 MEG

Weinsberg heeft de toch al rijkelijk uitgeruste Cara Compact 600 MEG met het speciale actiemodel Pepper flink ‘aangekleed’. Deze proftest laat zien waarom kampeerders de Pepper zo aantrekkelijk vinden.

Auteur
Katinka Schippers
Datum
6
6
ReactiesPraat mee
Weinsberg Cara Compact_Mutschler

Signalement

Merk
Weinsberg
Model
Cara Compact Pepper 600 MEG
Onderstel
Peugot Boxer met origineel verlaagd chassis, wielophanging met McPherson veerpoten, achter starre as met enkelvoudige bladveren, voorwielaandrijving
Banden
225/75 R 16 CP
Testjaar
2019
Gewicht
Max. toelaatbaar totaalgewicht 3.500 kg
Basisprijs
€ 64.969

Weinsberg prijst de Pepper aan als het meest succesvolle model in Europa. Met bijna 2.100 verkochte exemplaren lag het voor de hand de Pepper ook voor het modeljaar 2019 in de showroom te zetten. De succesformule: een degelijke camper met standaard een omvangrijke uitrusting voor een speciale prijs.

Het prijsvoordeel van de Pepper ten opzichte van de standaarduitvoering blijft voor het bouwjaar 2019 niet alleen bestaan, maar wordt zelfs nog groter. De 6,74 meter lange en 2,20 meter brede Cara Compact 600 MEG Pepper heeft een prijskaartje van € 64.969, wat slechts € 2.214 meer is dan de standaarduitvoering van de Cara Compact. Gelet op de overweldigende uitrusting die de Beierse fabrikant uit Jandelsbrunn erin heeft gestopt, is dit echt een koopje.

In plaats van de Fiat Ducato met 130 pk koos het management van Weinsberg als basisvoertuig de vrijwel identieke Peugeot Boxer met een verlaagd chassis en een turbodiesel met 160 pk. Hij is standaard voorzien van airbags voor de bestuurder en de bijrijder, ABS, ESP met hellingrem (Hill Holder), elektrische bedienbare ramen, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, cruise control, een bandenspanningscontrolesysteem, 16 inch lichtmetalen wielen, evenals een digitale radio (DAB), achteruitrijcamera en navigatie.

Opvallende details

Binnenin valt onder meer een 21,5 inch led-tv met een compleet antennesysteem en wandbevestiging op, evenals de verduistering van Remis in de stuurcabine. De opbouw heeft verder een nieuwe toegangsdeur met dubbele vergrendeling en een hordeur, een luifel en een tweede luik naar de garage aan de kant van de bestuurder. Op de omvangrijke uitrusting van de Pepper valt dus niets af te dingen. Maar of de afwerking van deze halfintegraal ook deugt, moet de test uitwijzen.

De wanden van de opbouw hebben de conventionele aluminium sandwichplaten (32 millimeter) versterkt met een houten geraamte. De isolatie is van EPS-schuim (styropor). Het dak is van hagelwerende vezelversterkte kunststof sandwichplaat, de bodem is van waterdicht verlijmde en geperste multiplex. Deze constructie is goedkoper dan geheel vezelversterkte kunststof sandwichplaat, een voordeel waar de klant van profiteert. Ook laten opbouwramen zien dat de Weinsberg bij de Cara Compact Pepper op de kleintjes let. Door zijn relatief smalle en elegante uiterlijk met het aerodynamisch vormgegeven vlakke dakluik ziet hij er eigentijds uit. De dynamische en modern uitziende striping geeft de Pepper aan de buitenkant een nog beter aanzien.

Vakmanschap

De opbouw van deze halfintegraal is uitstekend op de Boxer gemonteerd en de overgangen zijn vakkundig afgedicht. De toegangsdeur en de kleppen van de geteste camper zijn heel precies ingepast, wat in de camperbranche niet altijd vanzelfsprekend is. Het enige minpunt is dat de kunststof achterbumper slechts uit één element bestaat, waardoor deze al bij kleinere (parkeer)schades in zijn geheel vervangen moet worden.

Weinsberg Cara Compact_MutschlerDe kleurige striping benadrukt het moderne uiterlijk.

De bodem van de geteste camper is onberispelijk. De boorgaten voor de veiligheidsgordels zijn zorgvuldig gedicht en de elektrische leidingen zijn vakkundig in kabelgoten gelegd in de richting van de achterlichten. De onder de vloer gemonteerde vuilwatertank wordt standaard in een geïsoleerde en verwarmbare box tegen vorst beschermd. In de testcamper is deze keurig tegen de bodem geschroefd. Weinsberg heeft evenmin nagelaten de aluminium skirts aan de achterkanten te versterken met metalen strips. De verlenging van het verlaagde chassis voor de garage achterin laat vakmanschap zien. Daar is werkelijk niets op aan te merken.

Bewegingsruimte

Binnenin ontbreekt het de Cara Compact Pepper ondanks zijn relatief geringe breedte niet aan ruimte en bewegingsruimte. De kleinste doorgang in het middendeel meet een acceptabele 55 centimeter en de verdere doorgang heeft een royale 70 centimeter in de breedte. Het chique, vrij hoekig vormgegeven lichtbruine meubilair met witte frontjes is vakkundig afgewerkt en keurig geplaatst. Weinsberg gebruikt duurzaam lijstwerk, solide metalen scharnieren, sluitwerk van kunststof in de bovenkasten en een stevig metalen slot op de deur van de toiletruimte.

Kleine gebreken aan het meubilair zijn alleen aan de bedden gevonden, waar de profielen aan het voeteneinde niet helemaal strak zijn afgewerkt en wat scherpe randen hebben. Ook de cassette van het toilet had iets beter afgewerkt kunnen worden; hij is niet compleet afgedicht en lekkages wil je hier liever niet hebben.

Spiegeltje spiegeltje…

De toiletruimte van de Pepper 600 MEG biedt met een vloeroppervlak van 100 x 83 centimeter voldoende ruimte. Weinsberg heeft deze plek ingericht met chique, lichtbruine houten meubels, een praktische grote spiegel aan de wand en een draaibaar cassettetoilet waar ook langere kampeerders goed op kunnen zitten met voldoende beenruimte. De wasbak van kunststof hangt aan een metalen rail boven het toilet. Je schuift deze naar links de ruime en met twee kunststof klapdeuren uitgeruste douchecabine in (vloeroppervlak van 80 x 55 centimeter). Pas dan kun je het toilet gebruiken. De damp van het warme water trekt snel weg via het dakluik. Weinsberg heeft afgezien van een raam in de toiletruimte.

Weinsberg Cara Compact_MutschlerDe ruimtebesparende kunststof wasbak
boven het toilet kun je wegschuiven naar
de kant van de douchecabine.

Ondanks zijn compacte afmetingen (93 x 59 centimeter) is de in de lengterichting geplaatste keuken, tegenover de toiletruimte in het middendeel van de halfintegraal, geschikt voor dagelijks kampeergebruik. De keuken heeft een driepits kookplaat met elektrische ontsteking, een raam voor de afvoer van kookdampen, een grote bovenkast, ruime onderkasten en een grote schuiflade voor het bestek.

Pluspunten krijgt de keuken door de dertig centimeter hoge kraan boven de aluminium spoelbak. Je kunt zo ook grote pannen makkelijk schoonmaken. Ook de opklapbare verlenging van het keukenblad (41 x 43 centimeter) mag er zijn. Deze dient als extra werk- of legvlak en vergemakkelijkt zo het dagelijkse werk in de keuken.

Zacht en lekker zitten

De halve zitgroep voorin de Cara Compact Pepper 600 MEG is bijzonder comfortabel. De 93 centimeter brede en 48 centimeter diepe zitbank heeft goed gevormde twaalf centimeter dikke kussens waarop je zacht en lekker zit. De voorstoelen zijn draaibaar. De tafel van 85 x 50 centimeter kun je met 45 centimeter verlengen waardoor degene die op de stoel van de bijrijder zit ook goed aan de tafel kan plaatsnemen. Vier kampeerders kunnen gezellig aan tafel eten, drinken en relaxen.

Weinsberg Cara Compact_Mutschler De geslaagde inrichting munt uit door mooi en degelijk meubilair en modern grijsbeige bekleding. Twee personen hebben geen gebrek aan ruimte en bewegingsvrijheid. Het tafelblad kun je verlengen.

De woonruimte heeft twee bovenkasten en achterin heeft de Pepper er nog eens vier boven de bedden. De Cara Compact Pepper 600 MEG heeft met zijn twee kledingkasten (90 x 60 x 70 centimeter) onder de eenpersoonsbedden voldoende bergruimte voor twee personen.

De in de lengterichting geplaatste bedden achterin zijn tachtig centimeter breed. Houten lattenbodems en twaalf centimeter dikke matrassen van schuimstof zorgen voor het ligcomfort. Als twee kampeerders lekker tegen elkaar aan willen liggen, dan kunnen ze een extra houten lattenbodem uittrekken en de ruimte tussen de bedden opvullen met een kussen. Er ontstaat dan een ligvlak van 196 x 205 centimeter. Je kunt de twee niet-verlichte kledingkasten aan het voeteneinde van het bed dan alleen gebruiken door te bukken. De lattenbodems van de eenpersoonsbedden kun je niet opklappen.

Een zee aan bergruimte

Een praktische, in de trede tussen de bedden geïntegreerde opbergruimte voor schoenen en de grote van de via twee kanten te beladen garage (205 x 92 x 118 centimeter) verschaffen de halfintegraal nog meer bergruimte.

De kast voor de gasflessen bevindt zich voorin de garage. De ventilatie is zoals het hoort en de kast is vakkundig afgedicht naar de woonruimte. De gaskranen zijn op heuphoogte achter de besteklade gemonteerd en vanuit de keuken goed bereikbaar.

Pluspunten verdient de Cara Compact Pepper door de gepatenteerde, verwarmbare en geïsoleerde ‘servicebox’ aan de kant van de bestuurder; deze box stamt van moedermerk Knaus. Via een klep aan de buitenkant kun je makkelijk bij de schoonwatertank (110 liter), de aftapkraan voor de boiler, de stroomaansluiting en de aftapkranen van de schoon- en vuilwatertank. De Truma Combi 6-verwarming en de hoofdschakelaar voor de stroomvoorziening, de accu-oplader en de zekeringen bevinden zich onder de zitbank. Al met al zijn de installaties van de Weinsberg Cara Compact vlekkeloos. De elektriciteitsleidingen lopen netjes door kabelgoten, de verlichting bestaat vooral uit ledlampen en spotjes. De bovenkastjes hebben ledlichtstrips voor sfeerverlichting.

Weinsberg Cara Compact_MutschlerDe gepatenteerde, geïsoleerde en verwarmbare servicebox is bijzonder praktisch.

Woonwaarde

Tijdens het rijden is de Cara Compact Pepper aangenaam stil. Je hoort vrijwel geen gerammel, geknars of geruis van de wind, wat mede te danken is aan de hoge kwaliteit van de afwerking. Met de in hoogte verstelbare en ieder van twee armleuningen voorziene voorstoelen is de Pepper een geslaagde camper die ontspannen reizen mogelijk maakt. De krachtige motor van de Peugeot Boxer heeft hier een belangrijk aandeel in. Hij munt uit door de combinatie van souplesse en vermogen, waardoor deze 3,5 tonner vlot accelereert en steeds genoeg reserves heeft om zelfs op lange hellingen op de snelweg vrachtwagens zonder problemen in te halen.

Door de reeds vermelde en omvangrijke standaarduitrusting van het basisvoertuig is de Pepper op basis van de Peugeot Boxer goed uitgerust om op reis te gaan. Onder de streep slaat de Cara Compact Pepper 600 MEG een heel goed figuur. Na afloop van de proftest noteren we voor dit speciale actiemodel van Weinsberg naast een bijzonder omvangrijke uitrusting ook een hoge woonwaarde en een goede kwaliteit van de afwerking. Verder overtuigt deze halfintegraal door zijn degelijke technische installaties, een praktische uitrusting en nuttige details zoals de geïsoleerde en verwarmbare servicebox. Al met al heeft hij een goede prijs-kwaliteitverhouding wat tegelijk het succes verklaart van de Cara Compact Pepper 600 MEG van Weinsberg.

Conclusie

Testredacteur, Juan Gamero: “De geteste Weinsberg Cara Compact Pepper 600 MEG komt met zijn complete (zware) standaarduitrusting op de weegbrug, inclusief de sterkere motor en de luifel. Met inventaris, volle diesel-, schoonwater- en gastanks, evenals met twee reizigers en hun bepakking aan boord kan er toch nog 381 kilogram lading meegenomen worden. Met een bezetting van vier personen resteert in het testvoertuig nog steeds 211 kilogram voor lading. Dit zijn heel goede waarden waardoor je de grote garage ook goed kunt benutten.”

In pdf-vorm

Wil je het hele artikel over de Weinsberg Cara Compact Pepper 600 MEG liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.

Proftest Weinsberg Cara Compact Pepper 600 MEG

Praat mee

  1. P

    Goede morgen.

    Ik heb nog een idee van de kosten van een pepper rijden.

    Kleine buurt € 800,00
    Septictanks vervangen € 200,00
    Remschijven vervangen €150.00
    Banden vervangen € 600,00
    Schokbrekers € 1000 00
    Dit alles binnen 3 jaar en 75.000 km.
    Lijkt erop dat de gemiddelde camper max 10.000 km per jaar rijd.
    Toch raar als je bedenkt dat ze gebouwd zijn om te rijden.

    Reageer
    0
    0
  2. JD
    J.Broekhof Diemen

    Ik heb de eerste Pepper in Nederland die o.a. op de beurzen gestaan heeft in 2016/17. Inmiddels is mijn radio en navigatie vervangen omdat deze op een maandagochtend was ingebouwd en de DAB+ antenne was vergeten. ook wij hebben inmiddels een zonnecel op dak en deze werkt uitstekend ook in de winterstalling.
    Nadeel vind ik de plakkertjes op de schroef gaatjes die loslaten. Ook de huishoudaccu had een beter plaats verdiend. Rij eigenschappen zijn meer als goed. De slang achter de wastafel die heen en weer gaat als je naar toilet moet is al vervangen(180.-) omdat deze van slecht materiaal gemaakt is. Wij laten de toilet tafel in de douche stand staan.

    Reageer
    0
    0
    1. HS

      Dat slangetje is bij ons ook een probleem,dat het wasbakken niet goed leeg loopt.
      De plakkertjes doen erg goedkoop aan en laten ook los.
      Verder is het een leuke en vooral handige camper die super rijdt.

      Reageer
      0
      0
    2. P

      Bij ons ook vervangen.
      Gratis gedaan

      Reageer
      0
      0
  3. J
    J.broekhof

    Graag zouden wij in kontakt komen met andere Pepper eigenaren om zo ervaringen uit te wisselen over zonnepanelen en de radio/navigatie.

    Reageer
    0
    0
    1. CM
      Cor Monde

      Hallo,
      Ook wij zijn in het bezit van een Weinsberg Pepper sinds augustus 2018.
      Zonnepaneel is bij ons aangebracht om in de stallingsperiode niet voor de verrassing te komen staan dat de accu’s leeg raken.

      Reageer
      0
      0

Praat mee: Proftest: Weinsberg Cara Compact Pepper 600 MEG

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht