ACSI FreeLife

Menu

Het verhaal achter het nieuwe campermerk Etrusco

Etrusco is een Italiaans campermerk dat zeven jaar geleden werd opgericht. Na een voorzichtige start in Italië, Frankrijk en Spanje wordt het merk inmiddels in zeventien Europese landen verkocht. En sinds maart 2023 is Etrusco voortaan ook verkrijgbaar in Nederland. ACSI FreeLife was bij de officiële perspresentatie.

Auteur
Sander Cox
Datum
ReactiesReageer
Etrusco Ford T Model 1_halfintegraal

Etrusco is de jongste telg van de Erwin Hymer Group (EHG) waar nu in totaal vijftien merken van campers en caravans in verenigd zijn: Buccaneer, Bürstner, Carado, Crosscamp, Compass, Dethleffs, Elddis, Eriba, Hymer, Laika, LMC, Niesmann+Bischoff, Sunlight en Xplore. De campers van Etrusco worden in San Casciano nabij Florence in Italië geproduceerd, waar ook de campers van Laika gemaakt worden. De fabriek is een van de modernste in Europa.

“Doordat de fabriek meer productiecapaciteit had dan nodig was voor Laika, besloot de EHG een nieuw campermerk op te richten”, aldus René Gorkink, die verantwoordelijk is voor de verkoop van Etrusco in Nederland. Leuk weetje: tijdens de bouw van de fabriek stuitte men op overblijfselen van de Etrusken. Deze bevolkingsgroep had een eigen taal, religie en cultuur. Hoewel de bouw van de fabriek daardoor tijdelijk werd stilgelegd, had men wel meteen een goede naam voor het nieuwe campermerk: Etrusco.

Nieuw merk in het instapsegment

Met Etrusco kreeg de EHG er naast Sunlight en Carado een merk in het instapsegment bij. “De indelingen van de verschillende campers waren dan ook zeker in het begin vrijwel identiek aan elkaar”, zegt Gorkink. “Maar qua styling en design zijn de campers van het Italiaanse Etrusco beduidend anders dan de campers die in Duitsland gefabriceerd worden. Etrusco focust zich op een andere, jongere doelgroep. Daar waar Sunlight zich bijvoorbeeld richt op de sportieve camperaar, is de kampeerder die met een Etrusco reist meer een levensgenieter die met een gitaar en glas wijn voor de camper aan het strand zit.”

Mediterraan en modern design

De campers van Etrusco kenmerken zich door een mediterraan en modern design in het interieur en exterieur. De gebruikte ontwerpen en kleurstellingen zijn gebaseerd op actuele woon- en inrichtingstrends. Opvallend is dat er weinig hout wordt gebruikt. “Daarom ziet het er allemaal wat frisser en jonger uit”, zegt Gorkink.

Daarnaast wordt er veel belang gehecht aan functionaliteit en slimme inrichting van de voertuigen. Ervaren ingenieurs, technici en ontwerpers werken in de fabriek samen om functionele campers in het herkenbare Etrusco-design te ontwikkelen. “Door de omvangrijke standaarduitrusting waarmee de campers geleverd worden en het gebruik van hoogwaardige materialen biedt Etrusco een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.”

Snel groeiende populariteit Etrusco

In eerste instantie werd Etrusco opgericht om camperaars in de Zuid-Europese landen te kunnen bedienen, zoals Italië, Frankrijk en Spanje. Maar al snel werd het merk populair. Inmiddels wordt het verkocht in zeventien landen, vooral in Europa, maar ook in Nieuw-Zeeland. En sinds dit voorjaar dus ook in Nederland.

Het complete aanbod van Etrusco-campers

Het huidige assortiment van Etrusco omvat zes buscampers, vier vans, elf halfintegralen, vier integralen en twee alkoofmodellen. Op deze pagina’s vind je een beknopt overzicht. Kijk hier voor alle modellen.

Praat mee

Praat mee: Het verhaal achter het nieuwe campermerk Etrusco

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht