ACSI FreeLife

Menu

Leeftest: Weinsberg Carabus 601 MQH

Weinsberg, het budgetmerk van Knaus, probeert iets bijna ondenkbaars. Vier slaapplaatsen op zes meter lengte – een mini-camper met maxi-bezetting. is zo’n concept echt functioneel?

Auteur
Katinka Schippers
Datum
1
1
ReactiesPraat mee
Weinsberg Carabus 601 MQH

Signalement

Merk
Weinsberg
Model
Carabus 601 MQH
Onderstel
Fiat Ducato 2,3 liter turbodiesel
Banden
wielbasis 404 cm
Testjaar
2017
Gewicht
3.500 kg
Basisprijs
€ 56.986

Een zes meter lange Ducato met opgezet dak inclusief alkovenneus uit glasvezelversterkte kunststof – dat is de Weinsberg Carabus. Weinsberg is het budgetmerk van Knaus Tabbert, een van de toonaangevende caravan- en camperfabrikanten. De prijzen zijn daarom lager. In de basisuitvoering kost de Carabus € 56.986. De testuitvoering (met media-, Fiat- en Smart-pakket) kost € 62.387.

Dwarsbed

Op het eerste gezicht is de indeling klassiek voor een buscamper. Een dwarsgeplaatst bed achterin, daarvoor het keukenblok met ertegenover de toiletruimte en een zitgroep voor vier personen achter de bestuurdersstoel. De grote truc is van buitenaf niet zichtbaar: boven de zitgroep bevindt zich een hefbed. Dat wordt met een greep naar beneden getrokken en kan worden bereikt via een in te haken houten laddertje. Als je die niet nodig hebt, berg je hem op tussen het keukenblok en de koelkast. Het is precies de juiste plek en een goede oplossing omdat de ladder zo niet van de ene naar de andere plek schuift, maar altijd grijpklaar is.

Het markante alkoofdak springt als eerste in het oog. Het is nauwsluitend en netjes aangebracht, de overgangen van plaatwerk naar kunststof zijn zorgvuldig afgekit en het dak zelf is goed gemaakt. Compromis bij een budgetmerk zijn de opgebouwde dakramen. Ze verstoren de lijn van het voertuig een beetje en zorgen bovendien voor windgeruis als je wat sneller rijdt. Dan zijn de zijramen netter in het verhoogde dak geplaatst. Die zijn overigens hard nodig om de camper op warme dagen te ventileren.

Ledverlichting in hele camper

Dat de koper van een Weinsberg het budgetmerk van Knaus heeft gekozen, is niet al te duidelijk zichtbaar. De afwerking van ons testexemplaar, inclusief alle opbergruimten, is netjes en vele details zijn goed doordacht en gebruiksvriendelijk. Zo zijn de bovenkasten met inlegvakken in kleinere stukken verdeeld, zodat de ruimte optimaal benutbaar is. En de kast boven de toiletruimte heeft een klapdeur die vanuit het hefbed kan worden geopend. Goed zijn ook de aflegruimten voor allerlei rommeltjes bij het bed achter. Een ander pluspunt is de ledverlichting in de hele camper.

Onpraktisch is daarentegen de conventionele badkamerdeur. Die opent naar buiten en blokkeert zo de doorgang naar het achterste bed. Een schuifdeur zou een elegantere oplossing zijn geweest. De deur is gelukkig wel voorzien van een deurvanger die niet is uitgerust met een kunststof riempje – dat nogal eens scheurt – maar een steviger textiel riempje. Dat is goed opgelost.

De toiletruimte? In orde, maar niet helemaal zonder kritiek. Het cassettetoilet van Thetford is draaibaar (niet echt noodzakelijk) en een beetje te hoog. De wasbak is eenvoudig. Zeer eenvoudig zelfs (zie foto op pagina 32). De spiegel is enorm. Daarboven zit de douchekop. Voor het douchen kun je een douchegordijn om je heen trekken. Dat gaat zo goed als dat in deze klasse kan. Een soort cirkelvormige fietsband in het gordijn helpt om dat op afstand te houden tijdens het douchen.

In het keukenblok vind je een hoog gemonteerde compressorkoelkast. Links ernaast vinden we twee gaspitten, maar helaas zonder elektrische ontsteking. De gootsteen is na de afwas makkelijk schoon te maken, omdat de kookplaat naadloos overloopt in de gootsteen. Heel praktisch.

Slim gemaakt

De beide tweepersoonsbedden hebben een comfortabele, schuimrubber matras op een lattenbodem. Aangenaam; zo bewijst de ligtest. Vooral zeer lange mensen zullen verheugd zijn over het hefbed dat maar liefst 218 centimeter lang is. Ook met een breedte van ‘slechts’ 130 centimeter kun je hier met twee mensen goed slapen. Of je nu als paar apart slaapt of met vier personen onderweg bent, de Carabus biedt vier volwaardige slaapplaatsen.

Het heeft minder met slapen dan met functionaliteit te maken, maar de lattenbodem van het achterste bed in de 601 MQH is zeer slim gemaakt. Sta je naast de koelkast voor het bed, dan is een deel eenvoudig omhoog te klappen. Zo kun je dus makkelijk bij de bagage onder het bed. Dat is praktischer dan het normaal gesproken zijwaarts opklappen van het gehele middendeel van de lattenbodem.

Het bankje van de zitgroep bevalt ons goed, want het kan naar de zijkant worden uitgebreid. Geen ongewenst schouder- of heupcontact dus met de persoon die naast je zit. Zijn de stoelen van de bestuurder en de voorpassagier omgedraaid? Dan wordt het eten met vier mensen aan de tafel wat lastig voor de voorste passagier en degene die er tegenover zit, want de tafel is niet te vergroten. Van een op tafel geplaatst bord eten is haast onmogelijk.

Conclusie

De Weinsberg Carabus 601 MQH probeert aan alle wensen van de kampeerder te voldoen. En doet dat alles bij elkaar ook nog heel succesvol. Vier slaapplaatsen op een zinvolle en praktische manier creëren bij een lengte van zes meter is geen gemakkelijke opgave.

Maar het budgetmerk van Knaus weet deze spagaat opvallend goed uit te voeren. Afgezien van de basic toiletruimte met zijn onhandige deur, zijn er geen belangrijke minpunten te ontdekken aan de Carabus 601 MQH. Tot de pluspunten rekenen we bij deze aantrekkelijk geprijsde buscamper de keurige afwerking, het ruime alkovendak, een handige indeling evenals sommige goed doordachte details bij de meubelconstructie. In dat licht bezien kunnen we Weinsberg alleen maar feliciteren: het concept van een mini-maxi-camper is uitstekend gelukt.

In pdf-vorm

Wil je het hele artikel over de Weinsberg Carabus 601 MQH liever nog eens rustig doornemen zonder te hoeven scrollen? Open dan de pdf-versie van het artikel.

Leefetst: Weinsberg Carabus 601 MQH