ACSI FreeLife

Menu

Trekautotest: Nio ET5

De kans is best groot dat je nog nooit hebt gehoord van het Chinese automerk Nio. Het bestaat ook pas sinds 2016 en verkoopt nog niet eens een jaar volledig elektrische auto’s in Nederland. Maar de vier leverbare modellen mogen wel allemaal een caravan trekken. Tijd om dat te testen met de Nio ET5.

Auteur
Mario Vos
Datum
ReactiesReageer
Trekautotest_NioET5

Signalement

Merk
Nio
Model
ET5
Testjaar
2023
Gewicht
Rijklaar gewicht: 2.215 kg; maximum gewicht: 2.690 kg; trekgewicht geremd/ongeremd volgens fabrikant: 1.400/750 kg; geadviseerd maximum trekgewicht: 1.400 kg
Basisprijs
Vanafprijs (zonder accu) € 51.900 Prijs testauto (met 75 kWh accu) € 62.700

Het begint er op te lijken dat we redelijk overspoeld worden met auto’s uit China, vooral elektrische auto’s. De afgelopen drie jaar kwamen de merken Aiways, BYD, Hongqi, Lynk & Co, MG, Nio, Xpeng en Zeekr erbij en er zijn er nog meer onderweg. Daarnaast hebben we nog Smart, Polestar en Volvo, Europees klinkende merken, maar allemaal onderdeel van het Chinese Geely-concern.

Opmerkelijk genoeg hebben veel van deze merken ook modellen met een redelijk trekgewicht. Uit die ruime keuze viel ons oog op de redelijk betaalbare Nio ET5 met een trekgewicht van 1.400 kilogram. Waarom deze Nio – die in botsproeven de hoogst mogelijke score van vijf sterren haalde – interessant is doen we in dit verhaal uit de doeken.

Tesla-stroomlijn

De ET5 is het kleinste – beter is eigenlijk minst grote – model van Nio met een lengte van 4,79 meter. De carrosserie is met 1,96 meter opvallend breed, de hoogte bedraagt anderhalve meter. De vorm van de auto heeft nogal veel weg van de Tesla Model 3, maar blijkbaar zorgt deze basisvorm voor de beste stroomlijn, want ook de Mercedes EQE, de Hyundai Ioniq 6 en de VW ID7 hebben een vergelijkbare vorm.

NioET5_achter
Optisch een vijfde deur, maar in de praktijk alleen een achterklep.

De ET5 is wel iets groter dan de Tesla Model 3, maar die extra centimeters vind je niet terug in het interieur. En zeker de bagageruimte is met 386 liter kleiner dan die van de Tesla. De toegang tot de kofferbak is trouwens net als bij de Model 3 via een vrij kleine klep. De carrosserievorm suggereert een vijfde deur, maar dat is het dus niet. Je kunt de Nio ET5 overigens niet alleen als sedan krijgen, maar vanaf het najaar ook als stationwagen en dan heet hij Touring. In dat geval heb je wel een vijfde deur en meer bagageruimte (450 liter). De meerprijs zal slechts
€ 1.200 bedragen.

Accu wisselen

De Nio ET5 is er vanaf € 51.900, maar dan krijg je een exemplaar zonder accu. Vervolgens kun je een abonnement nemen op een accu van 75 kWh voor € 169 per maand (inclusief die accu is de prijs € 62.700) en de mogelijkheid om de lege accu om te ruilen voor een vol exemplaar bij een van de wisselstations, waarvan Nio een netwerk aan het opbouwen is in Europa. Je kunt ook een abonnement nemen op een 100 kWh accu (inclusief wisseloptie) voor € 289 of de auto met die accu kopen voor € 71.700. Later dit jaar komt er dan nog een versie met 150 kWh accu, ook weer te koop of als abonnement met wisseloptie.

Op dit moment kun je nog niet wisselen van accucapaciteit tijdens een abonnement, maar dat gaat veranderen. En dan wordt het ineens erg interessant voor de caravanrijder, omdat je dan voor de maanden omdat je dan voor de maanden dat je op pad gaat met de caravan tijdelijk kunt kiezen voor een abonnement op de grootste accu. Waarmee je dan met caravan twee keer zover komt.

Stabiel

Over de trekkwaliteiten van de Nio hoef je je geen zorgen te maken. Rijklaar weegt de Nio ET5 2.215 kilogram, wat van huis uit al voor een overtuigende dominantie zorgt met een caravan van 1.400 kilogram achter de auto. Nog meer dominantie komt van de aandrijving, namelijk twee elektromotoren (een voor en een achter) die samen 490 pk en 700 Nm aan koppel leveren. Vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur sprinten kost solo slechts vier tellen.

Dankzij het strak maar niet te stug afgestemde onderstel blijft de auto ook met caravan aangekoppeld comfortabel. En de uitstekende schokdemping – Nio heeft het onderstel in Groot-Brittannië laten ontwikkelen – zorgt ervoor dat de combinatie na het nemen van een hobbel snel weer rustig is. Op de snelweg moet je je inhouden om niet veel harder dan de toegestane 90 kilometer per uur te rijden, zo stabiel voelt de ET5 met caravan.

Derde oog

De auto zelf zit erg goed in elkaar, maar nog niet perfect. De zijruiten hebben geen raamstijl en er zit naar onze smaak iets te veel beweging in als het portier open is. Het zicht door de achterruit is belabberd door de hoge hoedenplank en de lage dakstijl achter. Verder hoorden wij een licht fluitend geluid op hogere snelheden. Of dat van een raam, het zeer grote glazen dak of van de camera’s en sensoren op het dak komt is niet duidelijk. Die camera’s zijn namelijk op veel plekken als kleine uitstulpingen op de carrosserie geplaatst. Twee voor op het dak, een achter, twee op de spatborden en dan voor en achter nog.

NioET5DE Nio ET5 ziet alles dankzij camera’s en het Lidar-systeem (midden).

Daarnaast is er centraal een Lidar-systeem bovenaan de voorruit te vinden, dat met behulp van laser de weg scant en voertuigen, fietsers en voetgangers herkent. Je kunt het overige verkeer als getekende voertuigen zien op het schermpje voor je stuur en je wordt gewaarschuwd wanneer een fietser te dichtbij je Nio komt, en dat is in Nederland best vaak.

Blijf opletten!

Qua veiligheidssystemen heeft de Nio zo’n beetje alles aan boord en een sensor houdt in de gaten of je wel goed op de weg let. Behalve een digitale assistent, enkele knopjes op het stuur, twee hendels aan de stuurkolom en drie knoppen op de middentunnel zit er geen knop in. Links naast de drie knoppen zit een kleine hendel voor de keuze van de rijrichting, een versnellingsbak zit er niet in. Ook geen startknop, want je wordt herkend als je met de sleutel op zak de auto nadert en instapt. Je kunt dan gewoon wegrijden. Verder moet je alles via een groot beeldscherm bedienen, zodat je tijdens het rijden nog wel eens de waarschuwing krijgt ‘stay focused’. Voor veelgebruikte functies zien wij liever gewone knoppen.

Nio_ET5 dashboard
De ET5 heeft een sober interieur, met nauwelijks knoppen.

Conclusie

De Nio ET5 is een opvallend degelijke en hoogwaardig afgewerkte auto, zeker voor een merk dat net pas komt kijken. Er zitten veel leuke en goede dingen in, maar er kan ook nog wel wat verbeterd worden. Het concept van het huren van de accu en de omwisselmogelijkheid van een lege tegen een volle accu onderweg maakt de Nio zeker voor caravanners interessant. Maar het succes staat of valt met het vlot beschikbaar komen van voldoende wisselstations in Europa. De trekkwaliteiten van deze Nio zijn echter uitmuntend en dat maakt van de ET5 een spectaculaire nieuwkomer.

Meer trekautotests

Nog niet zeker of deze spectaculaire Chinees iets voor jou is? Testredacteur Mario Vos vertelt je alles over caravantrekkers van verschillende merken.

Praat mee

Praat mee: Trekautotest: Nio ET5

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht