ACSI FreeLife

Menu

Trekautotest: Mazda CX-5 (+ video)

Autojournalist Mario Vos test voor iedere editie van ACSI FreeLife magazine een nieuwe trekauto. Hij maakt daarbij ook een testvideo die je hieronder kan bekijken. Voor ACSI FreeLife 7-2022 ging hij op pad met een Mazda CX-5.

Auteur
Sander Cox
Datum
1
1
ReactiesPraat mee
Trekautotest Mazda CX-5

Signalement

Merk
Mazda
Model
CX-5
Testjaar
2022
Gewicht
Rijklaargewicht: 1.702 kg, maximumgewicht: 2.140 kg, trekgewicht geremd/ongeremd volgens fabrikant: 2.000/750 kg, geadviseerd maximum trekgewicht: 1.750 kg, maximum kogeldruk: 84 kg
Basisprijs
€ 37.590

Als je op een zomerdag op de snelweg tien caravans inhaalt, wordt er minstens één getrokken door een Mazda CX-5. Daarmee is het met afstand de meest populaire caravantrekker van Nederland. Tijd om uit te vinden wat dit model, tien jaar na zijn lancering, nog steeds tot de publieksfavoriet maakt.

Het grote ACSI trekauto onderzoek

ACSI doet sinds 2018 elk jaar een onderzoek naar trekauto’s in Nederland. We willen namelijk graag weten welke auto’s voor de bijna 600.000 caravans die Nederland rijk is, worden ‘gespannen’. Het onderzoek betreft dus niet alleen nieuw verkochte trekauto’s, maar het totale bestand in Nederland.

Mazda CX-5 meest populaire trekauto

Al vanaf het begin prijkt de Mazda CX-5 bovenaan de lijst als meest populaire trekauto. In 2018 was het marktaandeel van de CX-5 5,17 procent. Sindsdien is het elk jaar toegenomen tot in 2021 een verdubbeling werd bereikt met een marktaandeel van 10,52 procent. Met ingang van 2021 is Mazda ook het meest populaire trekautomerk met een totaalaandeel van 11,51 procent. Aan de percentages kun je echter wel zien dat de CX-5 daar grotendeels voor verantwoordelijk is.

Trekautotest Mazda CX-5

Tweede generatie CX-5

De nog altijd toenemende populariteit is opmerkelijk, want de CX-5 is in feite al een decennium op de markt. In 2012 kwam de SUV op de markt, min of meer als opvolger van de CX-7 die eigenlijk net te groot was voor de Nederlandse markt.

De CX-5 bleek een groot succes en niet alleen in Nederland, want in korte tijd groeide de SUV uit tot de meest populaire auto van het merk. Hij neemt zelfs nu nog een kwart van de wereldwijde verkopen van Mazda voor zijn rekening. Elk jaar werden er kleine aanpassingen doorgevoerd aan de CX-5 en in 2017 verscheen de tweede generatie.

Het design werd nog wat expressiever – de eerste generatie markeerde al de komst van de nieuwe Kodo-designtaal – en de techniek werd nog moderner. De carrosserie werd vooral stijver gemaakt en de wielophanging werd verbeterd, waardoor het rijgedrag, toch altijd al een sterk punt van de CX-5, nog strakker en sportiever werd.

Herkenbaar silhouet

Een jaar geleden kreeg ook de tweede generatie van de CX-5 zijn officiële facelift. Daarbij werd het uiterlijk verder aangescherpt met nieuwe lichtunits en een iets aangepaste grille. Daarnaast werd de bagageruimte uitgebreid. De geluidsisolatie en het onderstel werden verbeterd.

Bij al die aanpassingen moeten we wel aantekenen dat Mazda elk jaar verfijningen doorvoert en dat het model door de jaren heen, ondanks de moderniseringen in het design, een vertrouwd en zeer herkenbaar silhouet heeft behouden. Dat laatste is al een hele prestatie als je naar de gemiddelde SUV kijkt. De markt lijkt de afgelopen jaren zo overvoerd te zijn met SUV’s, dat je de verschillen tussen merken en modellen steeds moeilijker ziet. Mazda springt er met name met de CX-5 in positieve zin nog altijd uit.

Hoe doet de Mazda CX-5 het als trekauto?

Nieuwsgierig hoe de Mazda CX-5 het er vanaf brengt met een caravan  aangekoppeld? Bekijk hierboven de video en lees het hele artikel in ACSI FreeLife 7-2022.

Bestel magazine

Praat mee

  1. BL
    Benno Ludden

    Wij kregen een nog gloednieuwe Mazda CX5 automaat ter beschikking na pech in Frankrijk met onze Volvo XC60. Hiermee konden wij terugreizen met onze Fendt Saphir 495 met een maximaal toelaatbaar gewicht van 1700 kg. Wij waren bepaald niet onder de indruk van de prestaties van deze auto. Zodra er maar een helling kwam, moest er teruggeschakeld worden (met caravan schakel ik liever zelf, ook in de Volvo). Erg veel motorlawaai, daardoor een vermoeiende terugreis. Ook was de combinatie erg gevoelig voor inhalend verkeer, hetgeen we bij de Volvo niet kennen. Toch waren we blij op deze manier door Univé geholpen te worden, want helaas kon de Volvo in Frankrijk niet gerepareerd worden, men had geen tijd! Terug in Nederland was het defect (een kapot stuurslot, waardoor de auto compleet geblokkeerd was) in twee uur gerepareerd.

    Reageer
    0
    0

Praat mee: Trekautotest: Mazda CX-5 (+ video)

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht