Signalement
- Merk
- MG
- Model
- EHS plug-in hybrid
- Onderstel
- Viercilinder turbobenzinemotor met plug-in hybride techniek, cilinderinhoud 1.500 cm3, systeemvermogen 258 pk (190 kW)
- Testjaar
- 2021
- Gewicht
- rijklaar gewicht: 1.775 kg; maximum gewicht: 2.196 kg; trekgewicht geremd/ongeremd volgens fabrikant: 1.500/750 kg
- Basisprijs
- € 35.985
In Chinese handen
Bijna de gehele Britse auto-industrie ging ten onder in de jaren 70 en 80. De mooie, nog levensvatbare merken werden door BMW, de Volkswagen Group, Ford en later ook Tata gekocht in de decennia die volgden. Rover en MG behoorden kort tot de BMW Group, maar waren volgens het Duitse merk niet levensvatbaar genoeg en werden in 2000 weer verkocht aan een groep investeerders. Ook die konden de twee merken niet in leven houden en in 2005 ging de inmiddels tot MG Rover Group omgedoopte combinatie failliet.
De Chinese Nanjing Automobile Group kocht in 2006 de merknaam MG en de productiemiddelen, maar kort daarna werd Nanjing opgeslokt door het eveneens Chinese SAIC Motors. Een jaar later startte de productie in China. In 2011 werd in het Verenigd Koninkrijk voor het eerst in 16 jaar weer een nieuw model gepresenteerd, de MG 6. Maar met de sportauto’s van weleer had dat model niets te maken. Sinds 2019 is MG ook weer leverbaar in Nederland.
Vooral elektrisch
Het nieuwe MG zet bijna alle kaarten op elektrische modellen. Eind 2019 verscheen de MG ZS EV, een zeer betaalbare elektrische SUV met een vrij kleine accu en daardoor ook een bescheiden actieradius. Voor de nabije toekomst heeft MG een ’tweede generatie’ elektrische auto’s aangekondigd. Ze zijn al te bewonderen op de website van MG en heten Marvel R, een vrij grote SUV, en MG5, een flinke stationwagen.
Maar al dat volledig elektrische spul is (nog) niet geschikt om een caravan te trekken. Daarom is er sinds eind vorig jaar ook een plug-in hybride in het gamma gekomen, de MG EHS. En deze auto gooiden we in het spreekwoordelijke diepe door er een Tabbert Rossini 450 TD Booster achter te hangen en daarmee meteen het trekvermogen van 1.500 kilogram maximaal op de proef te stellen.
Tien versnellingen De aandrijflijn van de MG EHS Plug-in hybrid kan maximaal 258 pk leveren en een hoogste koppel van 370 Nm. Dat is als beide krachtbronnen tegelijk hun grootste kracht leveren: de 1,5 liter viercilinder turbomotor met 162 pk en de 122 pk elektromotor. Ze leveren hun kracht via een automaat met tien versnellingen aan de voorwielen. Solo is de EHS desgewenst een zeer vlotte auto die in 6,9 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur sprint.
De topsnelheid is begrensd op 190 kilometer per uur. Maar de plug-in hybride techniek is natuurlijk vooral bestemd om de auto zuiniger te maken. Met een opgeladen accu – 16,6 kWh – kun je maximaal 52 kilometer afleggen volgens de WLTP-meetmethode. Wij kwamen met een beschaafde rijstijl bij twee pogingen tussen de 45 en 50 kilometer uit. Als je vaker korte afstanden rijdt en de EHS trouw oplaadt, zul je niet vaak hoeven te tanken. Maar een veelrijder zal rond de 6,5 liter per 100 kilometer uitkomen. Wat trouwens voor een SUV met 258 pk bepaald niet slecht is.
Rijk uitgerust
De eerste indruk bij het instappen in de MG EHS is ook niet verkeerd. Je schuift gemakkelijk achter het stuur en hebt een overzichtelijk dashboard voor je neus met een duidelijk instrumentenpaneel en centraal een groot scherm om de meeste functies te bedienen. Helaas zijn er nauwelijks knoppen om veel gebruikte functies rechtstreeks te bedienen. Daardoor moet je vaak meerdere keren het scherm aanraken om iets in te stellen of aan te passen. En dat merk je dat het systeem niet echt vlot reageert op het aanraken van het scherm. Ook zijn sommige functies traag zoals de navigatie.
We reden de MG EHS in de meest luxueuze uitvoering (genaamd Luxury en met een prijs van € 37.985 precies € 2.000 duurder dan de Comfort) en deze is zeer rijk uitgerust. We noteerden onder meer leren bekleding, elektrisch verstelbare en verwarmbare stoelen, een groot panoramadak, een elektrisch bedienbare achterklep, led-koplampen, adaptieve cruisecontrol (houdt automatisch afstand), een 360-graden camera en een hele rits rijassistentiesystemen. Meer kun je ook niet bijbestellen behalve een trekhaak.
Oplaadkabels
Plusplunten vergaart de MG EHS bij het zitcomfort en de ruimte. Ook achterin zit je prettig en heb je voldoende beenruimte. Dat mag trouwens ook wel bij een SUV van bijna 460 centimeter. Een ontwerpfoutje is de te laag aangebrachte binnenspiegel, die een deel van het zicht naar voren hindert. Minder handig vinden we de bagageruimte. Die is met 448 liter laadvolume wel groot genoeg, maar er is geen plekje onder de vloer voor de oplaadkabel(s), dus die moet je ook in de bagageruimte kwijt. En dan merk je hoe groot en onhandig een dubbele set stroomkabels in je auto is…
Op details valt er dus wel wat aan te merken op de MG EHS, maar over de hele linie scoort hij goed voor een SUV in deze prijsklasse. En er komt nog bij dat het design best goed gelukt is, ook al blijft dat een kwestie van smaak. Het is een vlot ogend model met een leuke grille, een oplopende taillelijn, goed gestileerde lichtunits en een korte overhang achter. Dat laatste is een voorbode van goede trekkwaliteiten.
Vlotte acceleratie
Waarmee we dus zijn aangekomen bij het aankoppelen van de Tabbert. Dat verloopt redelijk probleemloos, al zitten het stopcontact en het oog voor de losbreekkabel een beetje verstopt onder de bumper. We zijn de laatste tijd verwend met elektrisch wegklapbare trekhaken waarbij het stopcontact en het oog voor de losbreekkabel op de beugel zelf zitten. Je gaat dat zeer waarderen als je veel moet koppelen en ontkoppelen.
Tijdens de eerste kilometers zijn we verrast door het gemak waarmee de MG de toch niet echt lichte Tabbert voortsleept. De auto accelereert relatief vlot en voelt zich ook op de snelweg als een vis in het water. De viercilinder turbomotor laat soms wel iets nadrukkelijker van zich horen als hij moet werken, maar een herrieschopper is het toch ook niet.
Geen toerenteller
Wat we wel missen in de MG EHS is de mogelijkheid om de automaat met de hand te schakelen. En wat we eveneens missen is een toerenteller. Je kunt wel via een menu een aanduiding van het toerental in de rechter teller oproepen, maar een gewone toerenteller waar je in een oogopslag ziet of de motor genoeg toeren draait, is toch veel praktischer.
De MG blijkt onderweg wel goede trekkwaliteiten te laten zien. De auto blijft voelbaar de baas over de combinatie en grote oneffenheden zoals een verkeersdrempel brengen slechts heel even onrust in het span. De schokdemping is redelijk stevig, de vering niet te zacht en dat werkt in de praktijk goed. Ook op de snelweg doet de MG het goed. Het geheel voelt tot ruim boven de 90 kilometer per uur stabiel aan.
Lage belasting
De MG EHS kan al caravantrekkend niet echt profiteren van zijn plug-in hybride aandrijflijn. Het is hooguit handig om elektrisch te manoeuvreren op de camping, aan een elektrische actieradius van nog geen 30 kilometer heb je onderweg niet zo veel. Daarom is het verbruik met caravan in de praktijk ook niet veel gunstiger dan van een gewone hybride of een auto met verbrandingsmotor.
Vooral bij lage belasting – dus solo rijdend – komen de voordelen van een plug-in hybride pas serieus in beeld. Toch is het concept van de plug-in hybride gunstig voor een trekauto. Want de extra componenten van de elektrische aandrijving zorgen voor een veel hoger rijklaar gewicht en dat zorgt voor extra stabiliteit van de trekauto.
Conclusie
Tekstredacteur Mario Vos: een Chinese trekauto hadden we niet eerder op onze oprit, evenmin een MG. Met die glorieuze merknaam hebben de huidige modellen niets meer te maken, maar de nieuwe MG’s mogen we gerust serieuze spelers op de markt noemen. De EHS ziet er vlot uit, heeft een zeer complete uitrusting en is voor een auto van dit formaat scherp geprijsd. bovendien krijg je er standaard vijf jaar garantie op. Helemaal foutloos is de EHS nog niet, maar hij is veelbelovend en een prima caravantrekker.