Signalement
- Merk
- MG
- Model
- EHS plug-in hybrid
- Onderstel
- Viercilinder turbobenzinemotor met plug-in hybride techniek, cilinderinhoud 1.500 cm3, systeemvermogen 258 pk (190 kW)
- Testjaar
- 2021
- Gewicht
- rijklaar gewicht: 1.775 kg; maximum gewicht: 2.196 kg; trekgewicht geremd/ongeremd volgens fabrikant: 1.500/750 kg
- Basisprijs
- € 35.985
Sinds 2019 is MG ook weer leverbaar in Nederland. Het nieuwe MG zet bijna alle kaarten op elektrische modellen. Eind 2019 verscheen de MG ZS EV, een zeer betaalbare elektrische SUV met een vrij kleine accu en daardoor ook een bescheiden actieradius. Voor de nabije toekomst heeft MG een ’tweede generatie’ elektrische auto’s aangekondigd. Ze zijn al te bewonderen op de website van MG en heten Marvel R, een vrij grote SUV, en MG5, een flinke stationwagen.
Trekvermogen op de proef stellen
Maar al dat volledig elektrische spul is (nog) niet geschikt om een caravan te trekken. Daarom is er sinds eind vorig jaar ook een plug-in hybride in het gamma gekomen, de MG EHS plug-in hybrid. En deze auto gooiden we in het spreekwoordelijke diepe door er een Tabbert Rossini 450 TD Booster achter te hangen en daarmee meteen het trekvermogen van 1.500 kilogram maximaal op de proef te stellen.
Tien versnellingen
De aandrijflijn van de MG EHS plug-in hybrid kan maximaal 258 pk leveren en een hoogste koppel van 370 nM. Dat is als beide krachtbronnen tegelijk hun grootste kracht leveren: de 1,5 liter viercilinder turbomotor met 162 pk en de 122 pk elektromotor. Ze leveren hun kracht via een automaat met tien versnellingen aan de voorwielen.
Niet vaak tanken
Solo is de EHS desgewenst een zeer vlotte auto die in 6,9 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur sprint. De topsnelheid is begrensd op 190 kilometer per uur. Maar de plug-in hybride techniek is natuurlijk vooral bestemd om de auto zuiniger te maken. Met een opgeladen accu – 16,6 kWh – kun je maximaal 52 kilometer afleggen volgens de WLTP-meetmethode. Wij kwamen met een beschaafde rijstijl bij twee pogingen tussen de 45 en 50 kilometer uit. Als je vaker korte afstanden rijdt en de EHS trouw oplaadt, zul je niet vaak hoeven te tanken. Maar een veelrijder zal rond de 6,5 liter per 100 kilometer uitkomen. Wat trouwens voor een SUV met 258 pk bepaald niet slecht is.
Lees en bekijk alles over de MG EHS
Hoe is het van oorsprong Britse MG in Chinese handen gekomen? En waarmee is de MG EHS plug-in-hybrid zoal uitgerust? Antwoord op deze vragen en uiteraard ook een uitgebreid trekadvies vind je in het testartikel in ACSI FreeLife 6-2021.