ACSI FreeLife

Menu

Test: Kia EV9, de imposante alleskunner

Elektrische auto’s mochten aanvankelijk weinig tot niets trekken, maar de laatste jaren komt er gelukkig steeds meer keuze. En we hoeven ons ook niet meer te beperken tot kleine, lichte caravans, want de nieuwe Kia EV9 mag maar liefst 2.500 kilogram trekken. Hij kan je caravan bovendien van stroom voorzien. Tijd voor een test van deze imposante alleskunner.

Auteur
Mario Vos
Datum
ReactiesReageer
Kia EV9

Nissan en Tesla waren ruim een decennium geleden de pioniers op het gebied van elektrisch rijden. Maar een trekhaak stond bij geen van beide merken op de optielijst, dus de twee modellen die ze aanvankelijk leverden – de Nissan Leaf en de Tesla Model S – mochten geen caravan trekken.

De eerste elektrische auto’s die dat wel konden kwamen pas vanaf 2019 op de markt, met als enige uitzondering de Tesla Model X. Nu, vijf jaar later, is er best veel keuze aan trekkende EV’s en er mogen inmiddels behoorlijk zware caravans achter. De nieuwe Kia EV9 schrikt zelfs niet terug voor 2.500 kilogram. Maar de auto kan nog veel meer.

Zeer grote thuisbatterij

De Kia EV9 is namelijk een van de eerste auto’s die stroom niet alleen kan opslaan om die voor de aandrijving te gebruiken, de auto kan het ook terugleveren. Via een speciale laadpaal die Kia ontwikkelt, is het mogelijk om je auto te gebruiken als zeer grote thuisbatterij. De stroom van je zonnepanelen die je niet meteen gebruikt hebt, wordt zo opgeslagen in de net geen 100 kWh grote accu van de EV9, en als je weer stroom nodig hebt, levert de auto het weer terug aan je huis.

Een gemiddeld gezin kan vijf tot tien dagen vooruit met een volle accu van deze Kia. Maar je kunt de energie uit de accu van de EV9 ook gebruiken als je gaat kamperen. Dat hebben meer auto’s hoor ik je zeggen, en ja, er zijn inderdaad auto’s met een 230V-stopcontact in de bagageruimte.

Maar doorgaans hebben die een laag vermogen. De Kia EV9 kan via een speciale adapter die je aansluit op de laadpoort 3,6 kiloWatt leveren. Dat is voldoende om zelfs een gasloze caravan zoals de Knaus Sport E-Power met inductiekookplaat, compressorkoelkast en airco/verwarming van stroom te voorzien.

widget fl tijdloos plat 300x300 button rood1

Op zoek naar meer kampeerinspiratie?

  • Lees meer in ACSI FreeLife
  • 3 nummers voor slechts € 12,95
  • Loopt automatisch af
Probeer nu

Kia EV-reeks

De Kia EV9 is het tweede model uit een reeks speciaal voor elektrische aandrijving ontwikkelde auto’s. De EV6 was het eerste model en later dit jaar volgt er een compactere EV3. Daar blijft het overigens niet bij, want we kunnen misschien nog dit jaar, maar anders zeker volgend jaar nog een EV4 en een EV5 tegemoet zien.

En uiteraard had Kia voordat het met de EV-reeks begon al elektrische versies van de Soul en de Niro en die zijn er ook nog steeds. Kortom, Kia timmert stevig aan de weg met elektrische aandrijving! De EV9 is niet alleen het topmodel van het elektrische gamma, maar van Kia als merk in Europa.

En dat zie je aan alles. Om te beginnen is het een imposante, ietwat hoekige verschijning. Hij is 5,01 meter lang, 1,98 meter breed en 1,78 meter hoog. En aan boord zijn er standaard zeven zitplaatsen of zes als je een duurdere uitvoering neemt met twee grote fauteuils op de tweede zitrij zoals ons testexemplaar. Het is daarmee een SUV, maar ook een MPV.

Kia EV9
Om te beginnen is het een imposante, ietwat hoekige verschijning. Hij is 5,01 meter lang, 1,98 meter breed en 1,78 meter hoog.

Derde zitrij

Meestal zijn de twee zitplaatsen op de derde rij vooral bestemd voor kinderen, maar bij de EV9 kun je er door zijn vrij hoekige vorm en forse lengte als volwassene ook prima zitten. Daarachter is dan weer een laadruimte van 333 liter (tot aan de bovenkant van de rugleuningen van de derde rij), wat voor een zevenpersoons auto lang niet slecht is. Heb je de zitplaatsen op de derde rij niet nodig, dan is een druk op de twee knoppen voldoende om ze elektrisch neer te klappen (weer omhoog klappen gaat ook elektrisch).

En dan heb je een bagageruimte van 828 liter. Je kunt dan een afdekhoes monteren om de bagage aan nieuwsgierige blikken te onttrekken. Leg je de rugleuningen van de tweede zitrij ook nog plat (dat kan ook met een knop), dan bedraagt het laadvolume zelfs 2.300 liter.

Dat is dan wel tot dakhoogte gemeten. Voor alle zitplaatsen in de EV9 zijn er USB-C aansluitingen en ventilatieroosters. De passagiers op de tweede zitrij hebben hun eigen bedieningspaneel voor de verwarming en ventilatie en ze beschikken net als de bestuurder en de voorpassagier over stoelverwarming.

Kia EV9
Het interieur van de EV9 is zeer variabel en ruim. Op de tweede zitrij is er genoeg beenruimte voor volwassenen, maar op de derde zitrij ook.

Fysieke knoppen

Het interieur van de EV9 is modern en helder ingericht met een breed en niet te hoog/groot scherm dat van het linkse ventilatierooster tot voorbij het midden van de auto loopt. Het deel achter het stuur is het normale instrumentenpaneel met belangrijke informatie tijdens het rijden, naar het midden toe gaat het over in een makkelijk te bedienen infotainmentsysteem.

Kia heeft gelukkig voor veel gebruikte functies fysieke knoppen, zodat je niet door een menu heen hoeft om bij wijze van spreken de temperatuur een graad omhoog te zetten. Dat kan met knoppen op de dashboardrand onder het systeem. Ook zijn er sneltoetsen voor de bediening van het infotainment. Bovendien zit er een handige zoekfunctie bij.

Het infotainmentsysteem zelf reageert lekker vlot en je kunt het een beetje naar je hand zetten. Verder zitten er nog knoppen op het stuur voor bijvoorbeeld het volume, de telefoon en de cruisecontrol, en in de deur zitten knopjes voor verwarming, ventilatie en stoelmassage.

Kia EV9
Het dashboard van de EV9 bestaat uit een extra breed scherm, waarvan het rechterdeel een infotainmentsysteem is.

Ook met achterwielaandrijving

Bijna alle getallen van de EV9 zijn imposant, zo ook het gewicht dat rijklaar 2.648 kilogram bedraagt. Mede verantwoordelijk voor dat vorstelijke getal zijn natuurlijk ook de grote accu, die tussen de voor- en achterwielen in de bodem ligt, en de twee elektromotoren, die alle vier de wielen aandrijven. Ze leveren een gezamenlijk vermogen van 384 pk en 700 Nm aan koppel.

Daarmee kun je in 5,3 tellen van 0 naar 100 kilometer per uur sprinten en een topsnelheid van 200 kilometer per uur halen. Je kunt ook voor de achterwiel aangedreven versie van de EV9 kiezen met 204 pk elektromotor en 350 Nm aan koppel.

Deze heeft 9,4 seconden nodig om van 0 naar 100 kilometer per uur te sprinten, maar helaas mag deze versie slechts 900 kilogram trekken. Voor de caravanbezitter komt alleen de € 3.500 euro duurdere AWD in aanmerking die dus 2.500 kilogram mag trekken.

Kia EV9
De bagageruimte van de EV9 bedraagt 333 liter als alle zitrijen beschikbaar zijn. Met de derde zitrij neegeklapt is er 828 liter. De tweede zitrij kan ook nog plat en dan heb je een laadvolume van liefst 2.300 liter.

Uitmuntende stabiliteit

Als we de Knaus Sport 500 E-Power aan de trekhaak van de EV9 koppelen en wegrijden, valt meteen op dat je eigenlijk weinig voelt van de caravan. De Knaus mag maximaal 1.600 kilogram wegen, maar ons testexemplaar is op wat kleine inventaris na leeg en zal niet meer dan 1.250 kilogram op de schaal brengen.

Niet dat een zwaardere caravan veel zal uitmaken, want de Kia is met zijn hoge gewicht, overvloedige kracht én vierwielaandrijving zeer dominant in de combinatie. Tijdens de testritten noteren we een uitmuntende stabiliteit. Slechts op verkeersdrempels is er voor korte tijd een lichte onrust voelbaar, maar dat is van zeer korte duur. Je zult er eigenlijk meer op moeten letten dat je niet vergeet dat de caravan achter de EV9 hangt, dan dat je moet anticiperen op zijwind of moet oppassen bij het inhalen van vrachtauto’s.

Je zult overigens wel altijd met enige omzichtigheid moeten manoeuvreren in de EV9, want het is geen kleintje. Met een breedte van 1,98 meter en een lengte van dik vijf meter is het ook zonder caravan geen praktisch voertuig voor kruip-door-sluip-door-verkeer in oude stadjes. En de wasstraat in ons dorp bleek te smal voor de Kia.

Kia EV9
Tijdens de testritten noteren we een uitmuntende stabiliteit. Slechts op verkeersdrempels is er voor korte tijd een lichte onrust voelbaar, maar dat is van zeer korte duur.

Koning van de weg

Maar verder is de EV9 een machtige auto waarin je je de koning van de weg voelt. Hij is comfortabel, stil, maar tegelijk ook snel als dat eens zou moeten. De keerzijde van zo’n elektrische SUV in XXL-formaat is het stroomverbruik. Solo rijdend noteerden we bij wat lagere temperaturen een verbruik rond de 25 kWh per 100 kilometer, maar op een mooie zaterdag in april stegen de temperaturen tot 25 graden en scoorden we een mooie 21,3 kWh per 100 kilometer.

Met aangekoppelde caravan stijgt het verbruik naar waarden tussen de 35 en 40 kWh per 100 kilometer. In de praktijk zul je daarmee zo rond de 225 kilometer ver komen. Dat is misschien niet zo ver als je graag zou willen, maar Kia gebruikt in de EV9 de 800 volt-techniek voor de accu en daarmee kun je deze met maximaal 210 kW opladen aan een snellader. Met het snel uitbreidende netwerk van laadstations in Europa (inmiddels is ook Frankrijk aan een inhaalslag bezig), kun je daarmee toch redelijke dagetappes afleggen.

Ons trekadvies

De Kia EV9 is de zwaarste auto die we ooit in de trekautotest hebben gehad. Rijklaar weegt de auto al 2.648 kilogram. Dat is dan wel inclusief de bestuurder. Het maximumgewicht bedraagt 3.190 kilogram, waardoor je een effectief laadvermogen hebt van bijna 550 kilogram. Als je daar pakweg 350 kilogram van zou gebruiken voor personen en bagage weegt de auto circa drie ton.

Kia geeft als maximum trekgewicht 2.500 kilogram op. Volgens onze vuistregel dat een caravan niet zwaarder zou moeten wegen dan 75 tot 80 procent van de beladen trekauto komen we dan uit op 2.400 kilogram. Maar gezien de voortreffelijke stabiliteit en de standaard vierwielaandrijving vinden we 2.500 kilogram uit het oogpunt van veiligheid ook nog wel verantwoord. De maximum kogeldruk die de Kia EV9 aankan bedraagt een zeer royale 125 kilogram.

Kia EV9

Conclusie

De Kia EV9 is zeker geen allemansvriend met zijn forse afmetingen en hoge gewicht. Maar in een groot gezin is zo’n veelzijdige zevenzits alleskunner natuurlijk wel een uitkomst.

Bovendien mag de EV9 meer trekken dan het gros van de auto’s met een verbrandingsmotor en hij doet het met groot gemak. Bijkomend voordeel van de auto is dat hij stroom kan terugleveren aan je huis of aan je caravan. In het laatste geval is meerdere dagen autonoom kampeerplezier gegarandeerd.

De populairste caravantrekkers

Benieuwd naar de populairste trekauto’s van dit jaar? ACSI FreeLife heeft het uitgebreid voor je uitgezocht!

Praat mee

Praat mee: Test: Kia EV9, de imposante alleskunner

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht