Het aanbod aan elektrische trekauto’s is redelijk spectaculair gegroeid. Drie jaar geleden was er keuze uit vijf typen en kostte de goedkoopste trekauto op stroom net geen 60 mille. Inmiddels staat de teller op 31 elektrische modellen. Daarbij hebben we een ondergrens gehanteerd van 1.200 kilogram geremd trekgewicht, want dat is wel zo’n beetje het minimum voor een kleine caravan in beladen toestand.
Diepe zakken
Een bovengrens hebben we niet gesteld, maar we realiseren ons natuurlijk wel degelijk dat elektrische auto’s nog tamelijk duur zijn en dat sommige van de genoemde modellen ver buiten het bereik van de meeste kampeerders zullen liggen. De duurste is op dit moment (begin maart 2023) de BMW i7, die een vanafprijs heeft van € 141.810. Nog enkele modellen hebben een prijskaartje waarvoor diepe zakken nodig zijn, maar voor de volledigheid hebben we ze er wel bij gezet.
De goedkoopste caravantrekker
Het goede nieuws is dat er inmiddels ook enkele trekauto’s onder de grens van 50 mille zijn gedoken. Eén merk zit zelfs onder de € 40.000, namelijk SsangYong met de e-Motion Bronze voor € 38.490. Daarbij moeten we wel vermelden dat deze auto een relatief kleine accu aan boord heeft en volgens de WLTP-norm een actieradius heeft van 339 kilometer. Met een caravan achter zo’n trekauto – die mag 1.500 kilogram wegen – raak je zomaar 40 procent van die actieradius kwijt. Niet handig als je op één dag een lang traject wilt afleggen.
De SsangYong e-Motion Bronze is met ruim € 38.000 de goedkoopste elektrische caravantrekker.
Smart alleen nog maar elektrisch
Net boven de 40 mille vinden we de Smart #1 vanaf € 41.395. Deze auto heeft niets meer te maken met zijn voorgangers, die eerst onder de hoede van Mercedes ontstonden, iets later samen met Mitsubishi werden vervaardigd en weer later samen met Renault (de fortwo en fortwo cabrio die nog in productie blijven). Smart wordt in samenwerking met het Chinese Geely (ook het moederconcern van Volvo, Polestar en Lynk & Co) een volledig elektrisch merk. De Smart #1 (# betekent hier niet hekje of hashtag, maar gewoon nummer) is het eerste resultaat van de samenwerking. Hij mag 1.600 kilogram trekken en heeft een rijbereik van 420 kilometer.
Meer keuze vanaf een halve ton
Is het budget nog wat ruimer, dan heb je rond de halve ton inmiddels al wat keuze. Een Hyundai Ioniq 5 of Ionig 6, een Polestar 2, een Tesla Model Y en een Volvo C40 of XC40. Ze mogen allemaal minstens 1.500 kilogram trekken en hebben een acceptabel rijbereik, al zul je er wel altijd rekening mee moeten houden dat er met caravan maar iets meer dan de helft van overblijft. Maar wie van de reis zelf ook al een beetje vakantie maakt en niet te lange dagetappes plant, zal goed uit de voeten kunnen met een elektrische trekauto.
Overzicht elektrische caravantrekkers
Onderstaande elektrische auto’s kunnen minstens 1.200 kg trekken. De vanafprijzen dateren van medio februari 2023, tussen haakjes vind je het trekgewicht.
Modelnaam | Trekgewicht | Prijs |
---|---|---|
Audi Q4 e-tron | 1.200 kg | € 61.415 |
Audi Q4 Sportback e-tron | 1.200 kg | € 63.465 |
Audi Q8 e-tron | 1.800 kg | € 71.785 |
Audi Q8 Sportback e-tron | 1.800 kg | € 73.785 |
BMW i4 | 1.600 kg | € 59.362 |
BMW i7 | 2.000 kg | € 141.810 |
BMW iX1 | 1.200 kg | € 55.275 |
BMW iX | 2.500 kg | € 85.095 |
BYD Tang | 1.500 kg | € 72.335 |
Hongki E-HS9 | 1.500 kg | € 81.995 |
Hyundai Ioniq 5 | 1.600 kg | € 51.796 |
Hyundai Ioniq 6 | 1.500 kg | € 50.895 |
Kia EV6 | 1.600 kg | € 57.395 |
Mercedes-Benz EQA | 1.800 kg | € 64.031 |
Mercedes-Benz EQB | 1.800 kg | € 65.483 |
Mercedes-Benz EQC | 1.800 kg | € 72.006 |
Mercedes-Benz EQE SUV | 1.800 kg | € 99.089 |
Mercedes-Benz EQS SUV | 1.800 kg | € 127.845 |
Nio ET5 | 1.400 kg | € 63.900 |
Nio EL7 | 2.000 kg | € 88.9000 |
Polestar 2 | 1.500 kg | € 52.200 |
Polestar 3 | 2.200 kg | € 88.600 |
Smart #1 | 1.600 kg | € 41.395 |
SsangYong Korando | 1.500 kg | € 38.490 |
Tesla Model Y | 1.600 kg | € 47.995 |
Tesla Model X | 2.268 kg | € 110.995 |
Volkswagen ID4 GTX | 1.200 kg | € 59.790 |
Volkswagen ID5 GTX | 1.200 kg | € 61.990 |
Volvo C40 | 1.500 kg | € 50.895 |
Volvo XC40 | 1.500 kg | € 49.495 |
Volvo EX90 | 2.200 kg | € 102.495 |
Xpeng C9 | 1.500 kg | € 63.188 |
Tekst: Mario Vos