ACSI FreeLife

Menu

Zo houd jij je banden fit

Het is slecht gesteld met de kwaliteit van caravan- en camperbanden. Dat blijkt uit een zomerbandentest van de ANWB. Hieruit komt naar voren dat in Nederland nauwelijks goede banden te koop zijn voor bestelbusjes, caravans en campers. Maar wat kun je zelf eigenlijk doen om het risico op een lekke band te verkleinen?

Auteur
Sander Cox
Datum
12
12
ReactiesPraat mee
banden shutterstock

Twee jaar geleden vroeg ACSI FreeLife zich dat ook al af in aanloop naar de doe-het-zelf-special in ACSI FreeLife 2-2017. We klopten daarom aan bij een bandenexpert. Hieronder trakteren we jou op het hele verhaal uit ACSI FreeLife 2-2017. Daarin geeft Hans Koerhuis van Euromaster antwoord op acht prangende vragen.

1. Heeft een band een houdbaarheidsdatum?

“Een band heeft geen officiële houdbaarheidsdatum. Verzekeringen kunnen wel een voorwaarde stellen over de leeftijd van caravan- en camperbanden. Voor caravan- en camperbanden gaat Euromaster uit van een levensduur van vijf tot zeven jaar. Daarmee moet je het normaal gesproken wel redden. Zijn je banden tien jaar, dan loop je een flink risico op een klapband.”

2. Hoe weet ik of mijn band versleten is?

“Banden ouder dan zeven jaar hebben negen op de tien keer droogtescheuren. Dan weet je meteen dat de band aan vervanging toe is. Aan de zijkanten kun je droogtescheuren over het algemeen zelf herkennen. Scheurtjes in het loopvlak zijn vanwege de positie en diepte minder goed te zien.”

3. Hoe kan ik zien hoe oud de band is?

“Daarvoor kun je kijken naar de DOT-code. Dat nummer bestaat uit twee codes, waarvan de laatste vier cijfers staan voor de productieweek en het productiejaar. Bij caravan- en camperbanden zit het grootste gevaar niet in de profieldiepte, maar in de veroudering. Ik kom zelden caravangebruikers tegen met kale banden. Een caravan staat de meeste tijd stil. Daardoor kunnen er wel droogtescheuren ontstaan.”

4. Wat is de juiste bandenspanning?

“De juiste spanning is niet te bepalen. Die verschilt per situatie en is onder meer afhankelijk van het basisgewicht. Gemiddeld kom je dan uit op een spanning van 3 tot 3,5 bar. Euromaster gaat voor banden met een hoger draagvermogen (ook wel bekend als C-banden red.) daarom uit van 3 tot 3,5 bar. De maximale spanning lees je af op de band.”

5. En als mijn caravan of camper de stalling in gaat?

“Dan kan de bandenspanning zo maar met 20 procent zijn gedaald als je ‘m er weer uithaalt. Dat heeft te maken met factoren als zuurstof, vocht en temperatuur. Daarom raadt Euromaster aan om de banden op te pompen met stikstof. Stikstof houdt lucht vast, zodat de spanning niet tot nauwelijks afneemt. Om het risico te verkleinen, is het verstandig te kiezen voor metalen ventielen. Deze zijn sterker en kunnen meer druk aan dan een normaal ventiel.”

6. Hoe zit het met belading?

“Om erachter te komen wat de banden kunnen dragen, moet je kijken naar de Load Index. Dit is een richtlijn die aangeeft hoeveel de band maximaal mag dragen bij de maximale spanning die op de zijwang van de band is aangegeven.   Deze kan als voorbeeld variëren tussen 2,5 bar bij een personenautoband tot meer dan 4,5 bar voor een C-klasse bestelwagenband. Een lagere spanning dan de maximale heeft automatisch een lager draagvermogen tot gevolg, 0,5 bar drukverlies kan zomaar 10% draagvermogen kosten. Een Load Index van 102 staat bijvoorbeeld gelijk aan een draaglast van 850 kilogram per wiel. Als je de index van beide banden bij elkaar optelt, moet deze minstens even hoog zijn als de aslast.”

7. Wat als ik een stoeprand raak?

“Even een stoeprandje meepikken kan funest zijn. In dat geval kun je maar beter checken of er ijzeren draadjes zijn gescheurd. Daar heb je in sommige gevallen geen kennersoog voor nodig. Dit is duidelijk te herkennen aan eivorming.”

8. Wat is er aan de hand als ik trillingen voel?

“Dat kan er op duiden dat je banden niet in balans zijn. Disbalans zorgt er ook voor dat je banden sneller en niet gelijkmatig slijten. Trek in zo’n geval meteen aan de bel.”

De bandentest

Ben jij benieuwd waarom slechts vijf van de zestien geteste banden een voldoende haalden en welke dit zijn? Lees dan de resultaten van het bandenonderzoek nog eens op je gemak terug.

En wat doe jij?

Hoe vaak ga jij op de knieën om je banden te checken? Of heb jij zelf nog tips om je caravan- of camperbanden zo fit  mogelijk te houden? Laat dan hieronder een reactie achter.

Praat mee

  1. j

    Stikstof- molekuul is maar iets groter dan die van zuurstof.
    Maar er speelt meer mee in hoe snel een gas door de wand heen diffuseert, ( en dus niet lekken, A.Schut beschrijft dat goed.
    Zuurstof diffuseert ongeveer 3x zo snel door het rubber dan stikstof. Maar omdat er 4x zoveel stikstof als zuurstof in de band zit( bij gewone luchtvulling) verdwijnt er toch meer stikstof dan zuurstof uit de band, in de zelfde tijd.

    Het zuurstof % zal zich altijd toe werken naar een percentage waarbij de partiële zuurstofdruk in de band hetzelfde is als buiten de band.
    Dat is dus 21% van 1,013 bar is pakweg 0,21 bar.
    Dit betekent bij 3 bar overdruk in de band ongeveer 5% zuurstof wat er altijd in de band overblijft.
    4 bar / 4% , 1 bar/ 10%.

    Reageer
    0
    0
  2. H

    Als ik de caravan in de winterstalling zet, plaats ik onder de wielen altijd een plaatje triplex. Dit voorkomt onttrekken van vocht, indien caravan staat op beton, uit het rubber van de band.

    Reageer
    0
    0
  3. HB
    Henk van den Berg

    Ook is het van belang vast te stellen dat bij gebruik van lichtmetalenvelgen het eventuele stalenreservewiel met de zelfde wielbouten of speciaal mee geleverde wielbouten vast gezet kan worden. Zoms zijn de wielbouten van de lichtmetalen velg TE LANG voor het gebruik met het stalen reservewiel en dan sta je onderweg.

    Reageer
    1
    0
  4. GL
    Gerard van Leiden

    Kijk bij controle ook aan de binnenkant van de band,dus onder de caravan.Net op tijd gestopt door oplettendheid van een fransman.Die zag een groot ei aan de binnenkant.En zorg voor een reservewiel! In de groep van 25 hadden 5!!! geen reservewiel.

    Reageer
    1
    0
  5. CE
    Cees van Essen

    Wat ik nog mis in dit rijtje, houdt Uw banden uit de zon. gebruik daar voor een speciale flap of een stuk karton

    Reageer
    3
    0
  6. As

    Dat een band zijn druk heeft verloren na de winterstalling heeft niets te maken dat stiksto zuurstof vast houd. Lucht bestaat uit pakweg 79 % stikstof +/- 20% zuurstof en +/- 1% uit ander gassen. Stikstof moleculen zijn vele malen groter dan zuurstof moleculen Een band is niet diffusie dicht maw de zuurstof ontssnapt via de intermolucaire ruimte tussen de rubbersamenstelling. De band is dus als het ware gaten kaas voor zuurstof, Omdat de stikstof molecuul vele malen dikker is kan deze minder makkelijk door de gaten kaas ontsnappen. Dus de band blijft langer op spanning in tegenstelling tot lucht (dus zuurstof treed uit) waardoor de bandenspanning daalt.

    Reageer
    9
    0
    1. RH
      R. Hoffman

      Uw verhaal is juist, als men dus de banden correct op spanning houdt de zuurstof na verloop van tijd nagenoeg uit de band verdwenen is en er dus alleen nog stikstof in zit.

      Reageer
      0
      0
  7. MD
    Martien van Dinteren

    Ooit heb ik eens geleerd dat het maximale gewicht wat een band mag dragen,bereikt wordt bij de maximale druk die op de band staat. Dus maximun load ad 450 kPa. Mijn banden v.d. caravan worden een klein beetje warm wanneer ik bij een buitentemp. van 30 graden uren lang over de snelweg rijd. Dat geeft m.i. aan dat er weinig wrijving is tussen band en wegdek,wat resulteerd in een lange levensduur v.d. banden. Ook behandel ik mijn banden 2x per jaar met “bandenzwart” met uv filter.
    De banden zijn dan naar 6 jaar gebruik nog in top conditie.

    Reageer
    4
    0
  8. GL
    Guill Loenders

    Als het mogelijk is in de winterstalling de caravan iets opkrikken zodat niet de volle last de hele winter op de banden staat doe dit NIET met de hoeksteunen.

    Reageer
    0
    0
  9. EN
    Evelien de Neef

    LS,

    In uw artikel van ACSI Freelife nr 2 van maart 2019, in het artikel “pomp je banden fit” staat het artikel e-pressure gepromoot. Helaas staat er niet bij dat je een basismodule e-connect nodig hebt om de informatie van de bandenspanning te versturen naar je telefoon. Deze basismodule kost €179,95. Samen met de €99.95 wordt het wel een heel duur systeem om je bandenspanning van 2 banden via een app op je telefoon te krijgen.

    Met vriendelijke groet,

    Evelien de Neef

    Reageer
    1
    0
    1. Sander Cox

      Beste Eveline de Neef,
      Dank voor uw reactie. In het artikel staat letterlijk dat de E-Pressure ‘een uitbreidingsmodule van de Smart Trailer-app is’. Als ik de passage over de E-Pressure nogmaals lees moet ik erkennen dat we dit inderdaad nog explicieter hadden kunnen uitleggen. Omwille van de lengte van het verhaal is deze belangrijke nuance verloren gegaan. Onze excuses daarvoor.
      Met vriendelijke groet,
      Sander Cox namens de redactie van ACSI FreeLife

      Reageer
      0
      0
  10. VC
    Vanwynsberghe Chris

    Bij ieder vertrek na een weekje staan eventjes de drukmeter erop en eventueel terug op juiste spanning brengen

    Reageer
    0
    0

Praat mee: Zo houd jij je banden fit

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht