ACSI FreeLife

Menu

Verwarm je caravan of camper

Winterkamperen is fantastisch. Mits je in je camper of caravan lekker op kunt warmen na een winterse activiteit. Maar hoe verwarm je die op de juiste wijze? ACSI FreeLife zorgt ervoor dat jij er warmpjes bij zit. Ook in het vroege voorjaar.

Auteur
MPS
Datum
ReactiesReageer

Om het warm te hebben binnenin je camper of caravan kun je natuurlijk dikke truien aandoen en dekens omslaan terwijl je handen zich warmen aan een kop hete thee. Maar je kan ook als het koud wordt, de verwarming aanzetten.

Meerdere factoren

De temperatuur waarbij jij je lekker voelt is van meerdere factoren afhankelijk. Zo heeft de luchtvochtigheid evenveel invloed op de individuele gevoelstemperatuur als tocht. Maar ook de temperatuur van omringende oppervlakken zoals de wanden en de vloer spelen een rol. Elke camper of caravan is behaaglijk warm te krijgen als de kachel maar groot genoeg is. Dan is het verder een kwestie van isolatie hoeveel energie je daarvoor nodig hebt.

Als het even geleden is dat je op pad bent geweest dan heb je een portie geduld nodig als je je gasverwarming aan de praat wil krijgen. Als een gasverwarming langere tijd niet aan heeft gestaan, dan moet je bij het ontsteken geduld hebben. Als er nog lucht in de gasleiding zit, kan het aansteken wel een minuut duren. De huidige generatie verwarmingen in campers en caravans start automatisch en ze starten opnieuw als de waakvlam dooft.

Is je gasfles leeg dan blijft de kachel eindeloos proberen de kachel weer aan te steken. Het is dus belangrijk om te zorgen voor een reserve gasvoorraad. Als je bijvoorbeeld op wintersportvakantie gaat naar een camping, maak dan gebruik van het propaannet van de camping. Dat spaart je eigen gasvoorraad. Heb je in een camper een gastank, let dan op bij het gebruik van LPG. Heeft de LPG een te hoog butaangehalte, dan heb je al snel geen gas. Butaan stopt namelijk met verdampen bij -0,5 graden Celsius.

Verwarmingen met bedieningspaneel

Verwarmingen met een digitaal bedieningspaneel werken weliswaar heel precies, maar hebben bij het kiezen van de gewenste temperatuur wel met technische eigenschappen te maken die door de fabrikant zijn meegegeven. Afhankelijk van hoe de sensor is geïnstalleerd, kunnen invloeden van buiten meespelen. Kleine koudebruggen in de buurt van de sensor kunnen al tot foutieve omgevingsinformatie leiden.

Het gevolg is dan dat de verwarming vrolijk doorgaat met opwarmen en de binnentemperatuur wordt hoger dan die welke je hebt ingesteld. Als dit het geval is, dan kunnen zowel de aansturing van Alde-verwarmingen als het bedieningspaneel van een Truma CP Plus worden gekalibreerd. Als de sensor op een erg gevoelige plek is ingebouwd, adviseert de vakman om een tweede sensor op een meer geschikte plek te installeren.

Als je een koude caravan of camper wilt opwarmen, is het aan te raden de ventilator niet meteen vol aan te zetten om de duur van het opwarmen te verkorten. Gedurende de opwarmfase is het verder verstandig de uitstroom van de warme lucht eerst te richten op de zitgroep en de keuken. De slaapkamer en de toiletruimte kunnen wachten. Houd de uitstroomopeningen daar dus eerst nog gesloten.

Condensvorming

Om condensvorming te voorkomen is het aan te raden om (zo mogelijk) alle kleppen en kasten open te zetten. Even belangrijk is het om de gordijnen te openen en rollo’s omhoog te trekken zodat ook de ramen op temperatuur komen. Als je voertuig op temperatuur is, is het handig om de rollo’s in de slaapruimte weer dicht te doen. Daarmee voorkom je dat de warmte weglekt.

Als de camper of caravan is opgewarmd, moeten de ventilators wel aan en aanblijven, al is het maar op de laagste stand. Je wordt dan ook minder geplaagd door het ruisen van de ventilator op hoge stand. Pas bij warmwaterverwarmingen op dat de uitstroom van de uitstroomopeningen niet geblokkeerd wordt door bijvoorbeeld het tapijt. Alleen op die manier voorkom je vochtigheid op plaatsen die niet rechtstreeks in verbinding staan met het woongedeelte.

Ventilatie

Voldoende ventilatie is juist in de winter geboden. Als de gewone ventilatie niet volstaat en het niet te hard waait, kan er altijd wel een dakluik een beetje openstaan. Mee naar binnen gebrachte vochtigheid moet verder zo effectief mogelijk worden afgevoerd, wat neerkomt op doorluchten. Dat is beter dan een raam steeds op een kiertje te hebben.

Koude lucht bevat (absoluut bekeken) weinig vocht en kan bij verwarmen veel vocht opnemen. Ergo: het opwarmen van koude lucht werkt drogend. Maar pas op! Omgekeerd slaat er bij het afkoelen wel vocht neer. Daarom is het zaak om – als het buiten niet te vochtig is – goed door te luchten als de verwarming uitgezet wordt.

Bijna alle verwarmingssystemen kampen met het gegeven dat warme lucht opstijgt en de vloer lang koud blijft. Vloerverwarming biedt daarvoor uitkomst. Maar deze draagt niet veel bij aan de temperatuur van de ruimte. Een paar warme sloffen bieden ook uitkomst of een hoogpolig tapijtje. En tot slot kun je altijd nog besluiten om als bijverwarming toch dat dekentje om te slaan en een kop warme thee te drinken. Dat is nu juist ook de charme van kamperen in de winter.

Tips

  1. Let op bij het ontsteken van de gasverwarming. Als de verwarming niet meteen brandt, zit er meestal nog lucht in de leiding – even wachten en opnieuw ontsteken.
  2. Zet de ventilator op de juiste manier aan. De ventilator pas voluit aanzetten als de ruimte op temperatuur is gebracht.
  3. Stuur de luchtstroom aan. Verwarm eerst de belangrijkste vertrekken (woongedeelte, keuken). Sluit dan de uitstroomopeningen bij het bed en in de toiletruimte.
  4. Voorkom condens. Zet de eerste keer dat je je kampeermiddel verwarmt alle kasten en kleppen open, open de gordijnen en trek de rollo’s op. Als je voertuig op temperatuur is, sluit de rollo’s buiten de leefruimte dan weer.
  5. Zorg voor voldoende ventilatie. Met doorluchten werk je vochtigheid en warme lucht naar buiten.

Bron: MPS, Auteur: Dieter S. Heinz; Foto’s: Dieter S. Heinz, Uli Regenscheit