ACSI FreeLife

Menu

V&A: Toegelaten massa laten verlagen in België

Auteur
Joop Stam
Datum
14
14
ReactiesPraat mee
Joop

Vraag van Alain Debels uit Oostkamp

Ik heb een Fendt caravan en vroeg me af waar je in België terecht kunt om de maximaal toegelaten massa officieel te verlagen van 1500 naar 1400 kg. Op die manier zou ik een nieuwe auto kunnen kopen met 100 kg meer aan totaal gewicht en toch onder de 3500 kg blijven, waarmee er nog met een rijbewijs B gereden mag worden.

Antwoord van Joop

Deze vraag is wat lastig te beantwoorden. In België zal er ongetwijfeld iets vergelijkbaars als de RDW bestaan en die zouden je zeker verder kunnen helpen. Daarnaast kan de caravandealer of importeur je zeker helpen.

Wat ik wel kan zeggen is dat een ondermaatse trekker geen absolute garantie is voor een optimale combinatie. Het is geen groot probleem voor een ritje van Brussel naar Knokke, maar op de lange termijn is het zeker niet aan te raden. Het is misschien beter om geld te investeren in het behalen van het E achter B rijbewijs in plaats van te rommelen aan de toegelaten massa van de caravan.

Heb jij ook een vraag voor onze expert Joop?

Praat mee

  1. R

    Bij aankoop verleden jaar van een nieuwe auto Duster die 1500kg mag trekken onze caravan laten verlagen via F2 van 1650 naar 1500kg.
    Toen ik de technische controle verliet melde een medewerker van de technische controle langs zijn neus weg dat dit alleen maar in Belgie geldig is.
    Ik heb dan contact genomen via de Hobby dealer wetteren in Belgie waarna ik een mail kreeg dat er onduidelijkheid over bestaat in het buitenland of dit geldig is. Men ging de vraag stellen via de campingfederatie ,waarvan ik vandaag hetzelfde antwoord kreeg onduidelijk maar functie F2 word wel gebruikt. Iemand meer info??????

    Reageer
    0
    0
  2. J

    Deze hele discussie met zijn antwoorden en suggesties is totaal achterhaald nu 2022.
    Het is heel simpel geworden en het heeft me heel wat zoekwerk gekost om de juiste procedure te vinden .
    Als men caravan invoert naar België zonder gewicht aanpassing door te willen voeren van de draagkracht is de procedure als volgt .
    Douane vignet e705 aanvragen – online bij MYMINFIN
    Aanmelden met of je ID kaartlezer of It’sme .
    Aanmelden onder eigen naam .
    U kiest mijn aangifte / Een voertuig aangeven .
    Volg de vakjes en vul de gevraagde gegevens in .

    Als je dit hebt gedaan ,komt er een mail in je E-Box met het gevraagde Douane vignet e705.
    Dan ga je verder op de site https://es.mobilit.fgov.be/preregistratie.
    Vul hier de gevraagde info in ( let op bij vak 38 dit is de code van je carrosserie deze code is “SE” kampeeraanhangwagen ,neem niet de automatische ingevulde code ( DC ) over .
    Daarna aard van het voertuig vult u “CR ” in .
    Alles nog eens na gaan of je niet een nummer of letter hebt vergeten of verkeert hebt ingevuld .
    OPGELET §§§§§§§§§§§OPGELET !!!!
    Nu volgt de procedure waar een vermindering van de as last wordt gevraagd !!!!
    Doe de aanvraag voor Douane vignet e705.
    En dan heel belangrijk doe “GEEN” Preregistratie van je voertuig online ,doe je dat wel dan zit je vast aan je oorspronkelijke gewicht en kost het dagen werk en kost handenvol geld om dat te veranderen .

    Je gaat met je Douane vignet e705 en Factuur en gelijkvormigheid attest naar je verzekering makelaar .
    Daar vraag je om je voertuig handmatig te registreren met het oude bekende Roze formulier ( dus ook daar niet bij de online dienst !!!!)
    Op dat formulier aanvraag tot inschrijving van een voertuig ,in het vak Gegevens van het voertuig wordt op punt F1 Het originele gewicht ingevoerd ( in mijn geval 1800 kg ) Vul de rest van dat formulier in , links onder is een vak genaamd X10, Daar staat” Eventuele bijkomende verklaringen of volmachten leveringsadres “.
    Daar in dat vak schrijft u in duidelijk leesbare blok letters
    LET OP : F2 = 1600 kg ( of het gewicht dat u beoogd ) en met tekst marker extra zichtbaar maken.
    Aftekenen en door de makelaar op laten sturen om je nummer plaat en inschrijvingsbewijs aan te vragen ,dit duurt lager om dat het op de oude manier gebeurd .
    U krijgt uw nummer plaat, ga naar de verzekering daar krijgt u een formulier om naar de technische keuring te gaan met je caravan .
    Bij de keuring luid en duidelijk vermelden dat het gewicht van het draag vermogen verlaagd is naar 1600 kg
    Men wil daar nog al eens eigenwijs zijn .
    Als het goed is staat 1600kg ook vermeld op het inschrijvings bewijs in twee delen dat je bij je nummerplaat hebt ontvangen .Na de keuring bij het betalen nog eens extra na kijken of er wel degelijk max draagvermogen 1600kg staat vermeld ,een keer buiten heb je geen mogelijkheid meer op correctie.

    Dit is de procedure die momenteel van kracht is ,
    Zelfs bij het D.I.V Brussel sturen ze mail met complete verouderde procedures ,het veranderd zo dikwijls dat ze zelf niet meer weten hoe het moet .

    Bij deze dank aan de stations chef van de automobiel inspectie Alken ,zonder deze man was dit faliekant mis gelopen .

    Reageer
    0
    0
  3. J

    En hier een e-mail adres. Ik hoop dat deze mensen je verder kunnen helpen

    help.div@mobilit.fgov.be

    vrgr

    JT®

    Reageer
    0
    1
    1. J

      Bespaar je de moeite om daar info te vragen ze weten het zelf niet ,ze lopen 5 jaar achter met hun advies ,dat klopt niet meer .

      Reageer
      0
      0
  4. J

    @ Alain Debels,

    Wellicht kom je via deze site verder:

    http://mobilit.belgium.be/nl/wegverkeer/inschrijving

    Succes

    JT®

    Reageer
    0
    0
  5. J

    gewoon als reactie op deze topic, ik ga proberen hem weer op te zoeken

    Reageer
    0
    0
  6. J

    Het belangrijkste antwoord ontbreekt nog. Ik heb in een korte mail verwezen naar de Belgische tegenhanger van de RDW
    Graag die ook nog plaatsen
    vrgr
    JT®

    Reageer
    0
    0
    1. Dat mailtje heb ik helaas niet terug kunnen vinden. Naar welk adres is het gestuurd? Zou je dat hier als reactie kunnen plaatsen?

      Reageer
      0
      0
  7. JS

    Dit gaat wel een beetje tegen mijn principe in van: “Zoveel mogelijk bagage en gewicht in de auto om de caravan zo min mogelijk te belasten”. Dat is gunstig voor de stabiliteit van de combinatie.

    Bij een caravan die gewogen 1500 kg op schaal brengt, hoort een trekauto die minimaal 1800 kg weegt, inclusief bagage en inzittende. Dat is voor mij een minimum waarde, hoe meer hoe beter. ’n Paar honderd kilo meer in de auto is alleen maar goed.

    Naar 2000 kg terug-keuren is in uw geval dus geen probleem, maar om het als algemene regel te propageren… ? Verder ben ik van mening dat juist de opleiding voor E-achter-B waar ook achteruit rijden en andere rijvaardigheden aan de orde behoren te komen, bijzonder nuttig is.

    Zeker met combinaties die in de orde van 3,5 ton treingewicht zitten.Ik zie teveel caravanners die de meest elementair handelingen niet beheersen.

    Reageer
    0
    0
  8. J

    Een aanvulling op bovenstaand antwoord.
    Indien mogelijk zou je ook kunnen overwegen om het toegestaan auto gewicht wat te verlagen. Dit laatste heb ik gedaan. Caravan 1500 kg en auto 2015 kg
    (toegest) en dus auto laten terugkeuren naar 2000 kg.
    Heb je bv een auto met 600 kg laadvermogen en zit je er doorgaans maar met 2 personen in plus wat bagage, dan zou je deze methode kunnen overwegen.
    Voordeel is dan dat je er ook een andere caravan van 1500 kg achter kunt hangen.
    Succes

    Reageer
    0
    0
  9. JS

    Inderdaad, dit had ik zo niet begrepen. Sorry. Mens is nooit te oud om te leren.

    Voor mij is het een wat vreemde handelswijze. Proberen om door verlagen-op-papier van het laadvermogen van of caravan of auto de E-achter B grens van 3500 kg treingewicht te omzeilen. Daar komt het feitelijk op neer. Ongetwijfeld ook in België mogelijk. (In ons land kan dat bij de RDW, ik denk dat het zelden voorkomt).

    De vraag was…bij welke instantie kan dat in België. Ik weet dat echt niet… Dat was ook mijn antwoord.

    Blijft dat de investering naar E-achter -B- de eenvoudigste weg is. Zo lastig of duur is dat niet. In ons land kan dat in een dag geregeld worden. Dan hoef je niet aan de papierwinkel van auto of caravan te sleutelen (bij verkoop begrijpt de volgende eigenaar er waarschijnlijk niets van).

    Reageer
    0
    0
  10. J

    Ik snap het antwoord van Joop niet, Alain Debels geeft duidelijk aan dat hij het toegestaan caravan gewicht wil verlagen omdat hij een ZWAARDERE auto wil kopen en het totaal toegestaan gewicht toch onder de 3500 kg wil hebben.
    Ik denk dat Joop de vraag niet goed gelezen/begrepen heeft.
    vrgr
    JT®

    Reageer
    1
    0
  11. J

    Alain Debels, stel je vraag aub op http://www.caravantrekker.nl dan krijg je daar antwoord.
    Ik heb op deze site een goed antwoord gegeven alsmede de link naar een Belgische site waar je terecht kunt.
    Maar mijn antwoord wordt verwijderd, dus hier komen we niet verder.
    vrgr
    JT®

    Reageer
    0
    0
    1. Onze excuses; we hebben gisteren een back-up van een paar dagen geleden moeten terugzetten en daardoor zijn enkele reacties verloren gegaan. Ook de antwoorden van Joop op jouw terechte opmerkingen. Die plaatsen we morgen nogmaals. En dan zetten we ook jouw eerste reactie terug.

      Reageer
      0
      0

Praat mee: V&A: Toegelaten massa laten verlagen in België

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht

Confidental Infomation