ACSI FreeLife

Menu

Relaxed naar Zuid-Europa per veerboot

Zon, zee en het rustgevende gebrom van een scheepsdiesel. Een overtocht per veerboot met je camper of auto-caravancombinatie scheelt een hoop kilometers op de weg. En voor sommige droombestemmingen middenin de Middellandse Zee kun je gewoon niet anders.

Auteur
Charlotte Kipp
Datum
ReactiesReageer
veerboot_ferry

Waar de wereld het mooist is, daar gaat de volgende reis naartoe. Rijden tot de weg ophoudt. En dan? Heel wat betoverende vakantiebestemmingen bereik je het gemakkelijkst met een veerboot. Eilanden uiteraard uitsluitend met een ferry.

Slaapstoel of cabine?

Een snelle rekensom leert ons bovendien dat het vaak goedkoper is om een veerdienst te nemen dan zelf (om) te rijden. De tarieven stijgen wel met het langer worden van de te overbruggen afstand, maar daar staat tegenover dat je geen geld hoeft uit te geven aan brandstof, tol en extra overnachtingen.

Op drukke routes heb je doorgaans de keuze tussen dag- en nachtboten. Het is maar zelden verplicht om een cabine te huren, je kunt je ook behelpen met een voordelige slaapstoel. Het kan overigens wel de moeite lonen om de cabineprijzen extra goed te bekijken. Niet zelden zitten er ook goedkopere varianten tussen, die niet wezenlijk duurder zijn dan een slaapstoel maar aanzienlijk meer comfort bieden.

Naar Griekenland

Een heel klassieke route leidt van Italië naar de zuidoostelijke regionen van de Middellandse zee. Vanuit Bari, Brindisi en Ancona, maar ook vanuit Venetië en sinds kort Ravenna vaar je richting Het Griekse Patras, Igoumenitsa en Corfu.

Veel routes worden door meerdere rederijen gevaren. Voor de overtocht (enkeltje) van een camper met twee inzittenden van Venetië naar Igoumenitsa vraagt Anek Lines € 542. Minoan Lines rekent € 383 voor de veerdienst van Ancona naar Patras. Voor € 495 verscheept Superfast Ferries je van Bari naar Igoumenitsa.

Corsica en de Italiaanse eilanden

Ook naar Corsica heb je de keuze uit meerdere rederijen. Vanuit Marseille brengt Corsica Linea je voor € 228 naar Bastia. Van Toulon naar Ajaccio reis je met Corsica Ferries voor € 149. Moby Lines biedt een ferry van Nice naar Bastia voor € 117, vanuit het Italiaanse Livorno kost deze passage € 118.

Meerdere rederijen bedien de route van Piombino in Italië naar Portoferraio op Elba. Toremar vraagt een kleine € 100 voor deze overtocht. Voor € 132 voert Sardinia Ferries je van Toulon naar Porto Torres op Sardinië. Met Grandi Navi Veloci kost de overtocht vanuit Genua € 215. Tirrenia vaart voordelig naar Sicilië; de overtocht kost € 214. Voor Napels-Catania betaal je bij TTT Lines € 377.

En de Balearen? De bekende route van Barcelona naar Palma de Mallorca komt bij Trasmediterranea uit op € 545. Corsica Ferries biedt een overtocht van Toulon naar Alcúdia (Mallorca) voor de scherpe prijs van € 284.

Marokko en Tunesië

Droombestemming Afrika is uitsluitend over het water bereikbaar. Grimaldi Lines vaart van Barcelona naar Tanger in Marokko, de prijs ligt rond de € 770. Als je pas in het zuiden van Spanje aan boord gaat, ben je voordeliger uit. FRS rekent bijvoorbeeld € 210 voor de overtocht van Tarifa naar Tanger. Tunesië is het beste bereikbaar vanuit Italië. Van Sicilië naar Tunis kun je bij wijze van spreken zwemmen. Grandi Navi Veloci rekent € 131 voor Palermo-Tunis. Vanuit Civitavecchia vaar je met Grimaldi Lines voor € 448 naar Tunis.

Prijsberekening

De prijsvoorbeelden uit dit artikel heeft het Duitse kampeertijdschrift Promobil in januari van dit jaar opgezocht op de websites van de desbetreffende rederijen. Als uitgangspunt hanteerde Promobil telkens een enkele reis voor twee volwassenen en een camper van 7 meter lang en 3 meter hoog. Bij overtochten overdag zijn we uitgegaan van een dekpassage. Bij nachtferry’s kozen we voor de voordeligste cabine voor twee personen. Als reisdatum hanteerden we telkens begin juli.

De genoemde prijzen lijken op het eerste gezicht misschien aan de hoge kant, maar geloof ons: een veerboot hoeft echt geen rib uit je lijf te kosten. Basisregel is dat het enorm veel kan schelen als je vroeg boekt. Op de boekingsportalen van de rederijen kun je de prijzen vergelijken. Maar ook voor laatboekers is het nog mogelijk om voordelig een overtocht te maken.

Alternatieve routes

Steeds vaker worden prijzen berekend op basis van het verwachte aantal boekingen – hoe populairder de route en het vertrekmoment, des te duurder. Als je niet aan een vaste vertrekdatum bent gebonden, is het dus zinvol om de prijzen van verschillende dagen en tijden te vergelijken. Tip: bekijk ook alternatieve routes van andere rederijen, dus vanuit ongeveer hetzelfde vertrekpunt naar ongeveer dezelfde bestemming.

Korting voor kinderen

Gezinnen met kleine kinderen komen meer en meer in het vizier van de veerdiensten op de Middellandse Zee. Zuigelingen en kleine kinderen maken de overtocht vaak voor niets – zonder recht op een zit- of slaapplaats. Bij sommige rederijen kun je een extra kinderbed voor in je cabine boeken. Voor je baby betaal je in die gevallen de halve prijs, mits je het meteen bij het boeken meldt.

Kinderen vanaf 4 jaar reizen meestal ook voor de halve prijs mee. De bovengrens van de leeftijd verschilt van rederij tot rederij. Het meest gebruikelijk is een kindertarief tot 12 jaar. Jadrolinija geeft zelfs 75 procent korting. Hellenic Seaways en Blue Star Ferries hebben kortingstarieven voor kinderen tot 10 jaar, Minoan rekent tot 16 jaar een kinderprijs. Bij Superfast en Anek hangt de korting af van het traject. Vanuit Ancona en Venetië geldt het kindertarief tot 16 jaar, vanuit Bari tot 12 jaar. In het algemeen kunnen reizigers van 13 tot 15 jaar rekenen op een korting van minstens 20 procent.

Voordeel voor ouderen

Ook ouderen reizen voordeliger. Op alle routes van Adria Ferries geeft Anek 60-plussers 20 procent korting, onder bepaalde omstandigheden ook op het voertuig. Minoan Lines en Superfast lokken klanten met vergelijkbare aanbiedingen.

Als je de heen- en terugweg tegelijk boekt, ben je vaak 20 tot 30 procent voordeliger uit. Rederijen die niet alleen overtochten aanbieden maar ook aansluitende verbindingen, bieden bij gelijktijdig boeken ook daarop korting. Alle kortingen hebben enkel betrekking op de netto vervoersprijs, niet op heffingen en toeslagen.

Zwanger op zee

Een medisch attest voor zwangere vrouwen? Grimaldi Lines en CTN vereisen dat vanaf de zevende maand, Tirrenia vanaf de zesde. Trasmediterranea en Naviera Armas vanaf de 36e, Balearia vanaf de 29e en Adria Ferries al vanaf de 24e week. Bij de meeste rederijen mag het attest niet ouder dan zeven dagen zijn. Bij Adria Ferries mag de handtekening van de arts niet ouder zijn dan 72 uur, bij Moby Lines zelfs niet ouder dan 48 uur. Als je ook terug met de ferry wil reizen, zul je een nieuw medisch attest moeten kunnen voorleggen.

Honden toegestaan?

Veel rederijen zijn ingesteld op reizigers met huisdieren en hebben onder meer speciale cabines voor honden aan boord van hun schepen. Zo niet, dan zal je hond de overtocht in een bench moeten maken, die je ook bij de rederij kunt boeken. In de cafés, restaurants en andere openbare plekken binnenin het schip zijn honden niet toegestaan. Aan dek zijn een muilkorf en riem verplicht. Gewoonlijk zijn er ook speciale plekken om je hond uit te laten. Vergeet zeker niet het hondenpaspoort mee te nemen. Afhankelijk van je bestemming kunnen ook inentingen en een microchip nodig zijn.

Kamperen aan boord

Stel je nu eens voor dat je aan boord van zo’n veerdienst gewoon in je eigen camper kunt kamperen… Je staat heerlijk in het zonnetje op het bovendek, campingstoelen erbij en ’s nachts slaap je lekker in je eigen bedje. Vanwege allerlei veiligheidsvoorschriften en gebrek aan ruimte is de realiteit echter een stuk minder rooskleurig. Op z’n best heb je een plekje op een tussendek dat alleen opzij open is – en waar je bumper aan bumper staat met vrachtwagens met lawaaiige koelaggregaten.

Soms kan kamperen aan boord overigens wel. In het hoofdseizoen bieden Anek, Superfast en Ventouris deze optie op enkele lijnen tussen Italië en Griekenland. Moby Lines en TTT-Lines bieden de kampeermogelijkheid bovendien voor Sardinië en Sicilië. Anek en Superfast rekenen bovenop het voertuig- en persoonstarief de prijs van een overtocht aan dek. Je mag gebruikmaken van douche, toilet en openbare faciliteiten en er is ook stroom voorzien.

Tirrenia biedt op meerdere trajecten de mogelijkheid om gewoon in je camper te blijven, zolang de weersomstandigheden het toelaten tenminste. Het gebruik van kookplaten op gas en elektriciteit is uit den boze. Let op: om aan boord te kamperen, dien je minstens twee tot drie uur voor vertrek in te checken.

Camping All Inclusive

Aangezien het aantal standplaatsen voor campers in de meeste gevallen beperkt is, zijn er speciale alternatieven voor kampeerders. Op de Adria-routes biedt Minoan ‘Camping All Inclusive’: voor de prijs van een dekpassage krijg je een cabine en 30 procent korting op eten en drinken in de restaurants aan boord. Grimaldi Lines geeft op de Sardinië-route 20 procent korting op het caravantarief als je een cabine boekt. Bij Moby Lines worden kinderen onder de 12 jaar die meereizen in de camper niet in rekening gebracht als er twee volwassen begeleiders aan boord zijn. CTN heeft meerdere aanbiedingen voor kampeerders die naar Tunesië reizen.

Leden van automobielclubs krijg vaak ook korting, bovenop eventuele andere geldende afprijzingen. Bij Anek en Superfast betaal je 25 procent minder op het voertuigtarief. Bij Superfast kan die korting ook voor kamperen aan boord worden gebruikt.

Totaaloverzicht ferryaanbod

Op de websites van de verschillende rederijen vind je overzichten van alle aanbiedingen en vervoersvoorwaarden. Bij de meeste kun je een handig overzicht van de tijden en tarieven downloaden. Ook heel handig is het webportaal aferry.nl en uiteraard kun je je ook gewoon laten informeren bij een klassiek reisbureau.

Bron: MPS, Tekst: Marc Reichel

Praat mee

Praat mee: Relaxed naar Zuid-Europa per veerboot

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht