ACSI FreeLife

Menu

Relaxed naar Zuid-Europa per veerboot (deel 1)

Zon, zee en het rustgevende gebrom van een scheepsdiesel. Een overtocht per veerboot met je camper of auto-caravancombinatie scheelt een hoop kilometers op de weg. En voor sommige droombestemmingen middenin de Middellandse Zee kun je gewoon niet anders.

Auteur
MPS
Datum
veerboot_ferry

Waar de wereld het mooist is, daar gaat de volgende reis naartoe. Rijden tot de weg ophoudt. En dan? Heel wat betoverende vakantiebestemmingen bereik je het gemakkelijkst met een veerboot. Eilanden uiteraard uitsluitend met een ferry.

Slaapstoel of cabine?

Een snelle rekensom leert ons bovendien dat het vaak goedkoper is om een veerdienst te nemen dan zelf (om) te rijden. De tarieven stijgen wel met het langer worden van de te overbruggen afstand, maar daar staat tegenover dat je geen geld hoeft uit te geven aan brandstof, tol en extra overnachtingen.

Op drukke routes heb je doorgaans de keuze tussen dag- en nachtboten. Het is maar zelden verplicht om een cabine te huren, je kunt je ook behelpen met een voordelige slaapstoel. Het kan overigens wel de moeite lonen om de cabineprijzen extra goed te bekijken. Niet zelden zitten er ook goedkopere varianten tussen, die niet wezenlijk duurder zijn dan een slaapstoel maar aanzienlijk meer comfort bieden.

Naar Griekenland

Een heel klassieke route leidt van Italië naar de zuidoostelijke regionen van de Middellandse zee. Vanuit Bari, Brindisi en Ancona, maar ook vanuit Venetië en sinds kort Ravenna vaar je richting Het Griekse Patras, Igoumenitsa en Corfu.

Veel routes worden door meerdere rederijen gevaren. Voor de overtocht (enkeltje) van een camper met twee inzittenden van Venetië naar Igoumenitsa vraagt Anek Lines € 542. Minoan Lines rekent € 383 voor de veerdienst van Ancona naar Patras. Voor € 495 verscheept Superfast Ferries je van Bari naar Igoumenitsa.

Corsica en de Italiaanse eilanden

Ook naar Corsica heb je de keuze uit meerdere rederijen. Vanuit Marseille brengt Corsica Linea je voor € 228 naar Bastia. Van Toulon naar Ajaccio reis je met Corsica Ferries voor € 149. Moby Lines biedt een ferry van Nice naar Bastia voor € 117, vanuit het Italiaanse Livorno kost deze passage € 118.

Meerdere rederijen bedien de route van Piombino in Italië naar Portoferraio op Elba. Toremar vraagt een kleine € 100 voor deze overtocht. Voor € 132 voert Sardinia Ferries je van Toulon naar Porto Torres op Sardinië. Met Grandi Navi Veloci kost de overtocht vanuit Genua € 215. Tirrenia vaart voordelig naar Sicilië; de overtocht kost € 214. Voor Napels-Catania betaal je bij TTT Lines € 377.

En de Balearen? De bekende route van Barcelona naar Palma de Mallorca komt bij Trasmediterranea uit op € 545. Corsica Ferries biedt een overtocht van Toulon naar Alcúdia (Mallorca) voor de scherpe prijs van € 284.

Marokko en Tunesië

Droombestemming Afrika is uitsluitend over het water bereikbaar. Grimaldi Lines vaart van Barcelona naar Tanger in Marokko, de prijs ligt rond de € 770. Als je pas in het zuiden van Spanje aan boord gaat, ben je voordeliger uit. FRS rekent bijvoorbeeld € 210 voor de overtocht van Tarifa naar Tanger. Tunesië is het beste bereikbaar vanuit Italië. Van Sicilië naar Tunis kun je bij wijze van spreken zwemmen. Grandi Navi Veloci rekent € 131 voor Palermo-Tunis. Vanuit Civitavecchia vaar je met Grimaldi Lines voor € 448 naar Tunis.

Prijsberekening

De prijsvoorbeelden uit dit artikel heeft het Duitse kampeertijdschrift Promobil in januari van dit jaar opgezocht op de websites van de desbetreffende rederijen. Als uitgangspunt hanteerde Promobil telkens een enkele reis voor twee volwassenen en een camper van 7 meter lang en 3 meter hoog. Bij overtochten overdag zijn we uitgegaan van een dekpassage. Bij nachtferry’s kozen we voor de voordeligste cabine voor twee personen. Als reisdatum hanteerden we telkens begin juli.

Deel 2

Dankzij het uitgebreide aanbod aan ferry’s kun je als kampeerder in aanmerking komen voor aantrekkelijke korting. Na het lezen van deel 2 van dit artikel dat donderdag 21 juni 2018 online komt, ben je helemaal op de hoogte van het ferryaanbod.

Bron: MPS, Tekst: Marc Reichel