ACSI FreeLife

Menu

Kamperen blijft pieken: ‘Beursrecords in 2024’

ACSI FreeLife is nieuwsgierig naar de nieuwste kampeertrends. Daarom stellen we tien vragen aan beroepskampeerders. Als iemand op de hoogte is van de nieuwtjes, is het wel Rachel Jankowsky. Op de Kampeer & Caravan Jaarbeurs, het kampeerevent van het jaar, blikten we met de beursmanager terug én vooruit.

Auteur
Berrit de Lange
Datum
ReactiesReageer
Rachel Jankowsky

1. Wat is op dit moment dé belangrijkste kampeertrend?

“Duurzaamheid. Niet voor niets heeft dat thema op de beurs een hoofdrol gekregen. Zo hadden we niet alleen een duurzaamheidscongres voor de branche, maar ook een Duurzaamheid & Innovatieroute voor het publiek. Als beursorganisatie dragen we ook ons steentje bij. Zo is al onze merchandise duurzaam geproduceerd en maken we gebruik van recyclebaar tapijt.”

2. Verantwoord kamperen, dus. Hoe zie je dat terug op de beursvloer?

“Elektrische auto’s worden steeds populairder en fabrikanten spelen daarop in met lichtere kampeermiddelen. Zoals de TakeOff, de crossover tussen een vouwwagen en een caravan, op de beurs de winnaar van de Duurzaamheidsaward voor meest duurzame kampeermiddel. Bij het kiezen van een kampeerplek houdt inmiddels al bijna de helft van de kampeerders rekening met duurzaamheid, blijkt uit onderzoek.”

3. Ook jongeren hebben kamperen de afgelopen jaren ontdekt.

“De jongere kampeerder neigt vooral naar campers, en dan vooral buscampers. Het aantal beursexposanten in dit segment was in 2023 verdubbeld van elf naar 22. Voor het eerst hadden we bijna een hele hal vol buscampers.”

4. Hoe staat de beurs ervoor na de zware coronajaren?

“Gelukkig zijn veel aanbieders van campers en caravans, die wij een aantal jaren hebben moeten missen, teruggekomen naar de beurs. Vlak na corona was de vraag groter dan het aanbod vanwege leveringsproblemen. Het is doodzonde om bezoekers te moeten teleurstellen. Kamperen heeft in coronatijd een enorme vlucht genomen, dus dat betekent ook weer extra publiek. 2019 was qua bezoekersaantal ons beste jaar ooit, maar in 2024 komt er hopelijk een nieuw bezoekersrecord in zicht. Daarnaast is het event groeiende in het aantal exposanten en hopen we voor het eerst in de historie uitverkocht te zijn.”

5. Gaan jongeren wel naar beurzen?

“Zeker wel! De oude beursformule – alleen vraag en aanbod bij elkaar brengen – is verleden tijd. Het is een event, met naast kampeermiddelen en accessoires allerlei workshops en activiteiten. Van testparcoursen en een klusplein tot modeshows en livemuziek. Met 5 procent meer bezoekers dan in 2022, in totaal 40.000, was de editie 2023 wederom een groot succes.”

6. Ben je zelf ook een kampeerder?

“Met mijn ouders ging ik vroeger altijd kamperen en trokken we met de caravan door Europa. Ik ga zelf meestal naar verre, tropische bestemmingen. Binnenkort ga ik wel kamperen op de Filipijnen, in een tentje op het strand. Het helpt wel bij mijn functie, want het is altijd een van de eerste vragen die ik krijg: ‘Kampeer je zelf?”

Rachel Jankowsky

7. Misschien dan toch iets vaker gaan kamperen?

“Dan wel wat avontuurlijker kamperen, want ik ben nou eenmaal een adrenalinejunkie. Ik ga in december met haaien zwemmen, hou van skydiven en motorrijden. In de toekomst zie ik mezelf best meer kamperen, bijvoorbeeld met een offroad camper. Of met een daktent naar Noorwegen lijkt me ook prachtig.”

8. Opvallend is dat het aantal campings wat mager was op de beursvloer. Hoe komt dat?

“Het aantal is redelijk stabiel, met z’n 30 tot 35 aanbieders van vooral kleinere, rustige campings. Het is qua timing best lastig om ze naar de beurs te krijgen. Het seizoen loopt net af. Ze zijn dan nog net open of gaan zelf op vakantie.”

9. Zie je nog gemiste kansen in de branche?

“Duurzaamheid en innovatie zijn in sneltreinvaart gekomen. Maar wat mij betreft had dat nog wel iets eerder gemogen. Ik ben zelf nog redelijk jong en veel met duurzaamheid bezig. De kampeersector is van oudsher wat terughoudender. Met de beurs als podium zie je ook dat nieuwe initiatieven elkaar versterken. Zo heeft buscamperbouwer Ventje, vorig jaar winnaar van de Duurzaamheidsaward, het afgelopen jaar een stormachtige groei doorgemaakt. En dit jaar was de Knaus Yaseo, een lichtgewicht en gasloze caravan, een grote blikvanger.”

10. Hoe ziet kamperen er over 10 jaar uit?

“De populariteit blijft stijgen, denk ik, helemaal nu de keuze uit lichtere en ‘schonere’ kampeermiddelen alleen maar toeneemt. Kamperen is de ideale uitvlucht uit de drukte van het dagelijks leven.”

Paspoort

Rachel Jankowsky

Leeftijd
32

Functie
Beursmanager Kampeer & Caravan Jaarbeurs en Motorbeurs

CV
Salesmanager Koelnmesse, salesmanager Hypsos standbouw en interieur

Hobby’s
Fitness, wandelen, paardrijden

Burgerlijke staat
Samenwonend

 

 

Praat mee

Praat mee: Kamperen blijft pieken: 'Beursrecords in 2024’

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht