ACSI FreeLife

Menu

Chinezen zijn gek op kamperen

Wist je dat kamperen in China wint aan populariteit? Ieder jaar vindt voorafgaand aan de Caravan Salon in Düsseldorf, de grootste kampeerbeurs van China plaats. Dit jaar kwamen daar in drie dagen tijd 22.200 bezoekers op af. Wij zijn reuze benieuwd naar hoe de Chinezen kamperen, dus nemen we je mee op reis naar het Verre Oosten.

Auteur
MPS
Datum
ReactiesReageer

In de Chinese kampeerbranche heerst een opperbeste stemming. Dat kun je onder meer zien op de All in Caravaning, de grootste kampeertentoonstelling van het land, die ieder jaar groter wordt. Dit jaar vond de beurs voor de zevende keer plaats, vulde hij drie middelgrote hallen en kwamen er in drie dagen 22.200 bezoekers op af. Rond de beurstijd in juni maakten we een kleine studiereis en stelden we de vraag: hoe kamperen de Chinezen eigenlijk?

Geen smog te bekennen

Het is heet en zwoel wanneer onze kleine delegatie vanuit de enorme luchthaven van Peking naar buiten loopt. Maar we hebben geluk wordt ons verzekerd, want de stad wordt dit keer niet aan het zicht onttrokken door een dikke laag smog. De zon werpt een echte schaduw van ons op het strakke asfalt. De rit naar het 30 kilometer verderop gelegen hotel duurt tijdens de middagspits ongeveer anderhalf uur en in die periode verandert het uitzicht nauwelijks. Je ziet snelwegen en wolkenkrabbers zover het oog reikt – zeer indrukwekkend.

Kooplustige middenklasse

In de sfeer van de miljoenenstad Peking, beleven we China als een land dat zich in een zeer hoog tempo ontwikkelt. In veel dingen is het land op ooghoogte met het Westen. In landelijke gebieden ziet het er vermoedelijk heel anders uit, maar de verstedelijking heeft hier een veel grotere dynamiek dan in West-Europa. Alleen in de regio’s van de 15 megacity’s van het land leven zo’n 260 miljoen mensen.

En hun levensstandaard stijgt. Als gevolg van de economische groei en de groeiende welvaart in dit qua bevolking grootste land ter wereld, ontstaat in de steden een snel groter wordende kooplustige middenklasse, die geld te besteden heeft aan luxe goederen zoals auto’s. Wat wel fatale gevolgen heeft voor de luchtkwaliteit.

De Chinese Muur

Dus vertrekken we snel uit de overvolle stad. Om een idee te krijgen van de rijke historie van het land, bezoeken we de Chinese Muur. Onze gids Yan van Happy Beijing Tours, kent een stukje Muur dat niet ten prooi is gevallen aan massatoerisme, ongeveer 70 kilometer ten noordoosten van Peking. De Muur is hier tot acht meter hoog en vijf meter breed. Sinds de zesde eeuw diende dit deel als grenscontrole en ter bescherming tegen vreemde volkeren. De voortdurende renovatie heeft dit stuk van de Muur in uitstekende conditie gehouden. Het klimmen en weer afdalen op de Muur is wel erg vermoeiend, maar de organisatie is tot en met de souvenirstandjes met Mao t-shirts perfect. Het verkeerslawaai is ver weg, je hoort alleen de sprinkhanen luidkeels tjirpen in de bomen.

Grootste camping van China

De mensen die genoeg hebben van de smog van de stad, vluchten steeds vaker naar het platteland. Of naar de rand van de stad waar de laatste jaren steeds meer kampeerterreinen zijn ontstaan. Vlakbij Peking ligt Longwan Campingpark, de grootste camping van China, zoals ze zelf zeggen. Het is de eerste vijfsterren camping van het land, die heel idyllisch is gelegen aan enkele meertjes, waar de kampeerders hun hengeltje uit mogen gooien.

Reuzenrad

Het complex beschikt verder over een reuzenrad, meerdere speelplaatsen en tal van mogelijkheden om sport te beoefenen. Behalve enkele stacaravans van Hobby en Fendt, bekijken we glampingtenten en talrijke, deels origineel ingerichte appartementen in verschillende prijsklassen. En we bezoeken een blokhut van 200 vierkante meter waar je voor omgerekend € 1.040 per nacht kunt verblijven en dat met andere onderkomens in een stukje ongerept bos ligt. Voor campers zijn er maar weinig plaatsen, gemiddeld doen maar zo’n tien campers per maand de plaatsen aan.

Weekendkampeerders

“In 2017 hebben we in totaal 14.000 overnachtingen gehad”, vertel He Jianjun, bedrijfsleider van de camping, waar zo’n 180 mensen in dienst zijn. “Van mei tot en met oktober zijn we elk weekend volgeboekt.” Maar op de donderdag dat wij er op bezoek zijn is het kampeerterrein nagenoeg leeg. Chinezen blijken slechts tien of elf vakantiedagen per jaar te hebben en dus zijn het vooral weekendkampeerders.

Gebouwd in 103 dagen

Vaak komt de hele familie mee op zo’n weekend-kampeertrip of de man gaat er met zijn vrienden een weekendje op uit. Wat dan weer het grote aantal bedden per onderkomen verklaart. Longwan werd in 2014 geopend, na een idioot korte bouwtijd van slechts 103 dagen. In totaal heeft de onderneming nu 16 campings in bedrijf, allemaal van hoog niveau. Overal werkt wifi vlekkeloos, maar tot Google of Facebook heb je geen toegang want dat wordt in heel China geblokkeerd.

Marktpotentie

Sunshine Valley, de tweede camping die we bezoeken, is pas sinds mei open. Ook hier mikt men op vakantiehuisjes voor families, vaak met een klein eigen terras en een buitenkeuken, deels met uitzicht op het meer. Er zijn ook vaste tenten en enkele campers. De camperplaatsen zijn mooi aangelegd. De oprichter, Sun Jiandong, ziet een grote marktpotentie voor kamperen. De mensen verlangen volgens hem naar de natuur en kamperen is de enige mogelijkheid om ervan te genieten. De Chinese overheid stimuleert deze vorm van vakantie om de mensen meer milieubewust te maken en hun vakantie in eigen land te laten doorbrengen.

100 nieuwe campings

Wie een camping wil beginnen, kan rekenen op staatssubsidie en zal makkelijker een stuk grond kunnen krijgen. En die stimulering mist zijn uitwerking niet: in 2015 waren er nog maar 240 campings, inmiddels staat de teller op ongeveer 1.500. In 2020 moeten het er vele duizenden zijn.

Sunpapa zelf wilde komende jaren zo’n 100 nieuwe campings openen. De groeikansen zijn enorm, zegt de jonge ondernemer, maar de markt voor campers staat nog in de kinderschoenen. Voor stadsmensen, die geen tijd en geen parkeerruimte hebben en daarom nog twijfelen over een camper, heeft de ondernemingsgroep een eigen camperverhuur opgezet. De voertuigen stammen allemaal uit China zelf.

Europese aanwezigheid

Een dag later proberen we op de beurs in te schatten of Europese fabrikanten kunnen profiteren van de te verwachten groei. De eerste samenwerkingen bestaan al enkele jaren. Vier jaar geleden startte Adria een samenwerking met autoconstructeur Brilliance. En de Erwin Hymer Group ging dit jaar een joint venture aan met Loncen. Met als resultaat dat straks campers van LMC en Sunlight in China worden gebouwd. Knaus houdt de vinger aan de pols, maar is momenteel succesvol in Zuid-Korea.

8.000 campers per jaar

Op de All in Caravaning mengen de bekende beelden zich met nieuwe indrukken. Naast de Europese modellen, zijn er veel Chinese campers. Branchekenners schatten dat de Chinese markt nu goed is voor 8.000 nieuwe campers per jaar. Ter vergelijking, in Nederland waren dat er in de eerste drie kwartalen van 2018 1.862 en in Duitsland werden in 2017 dik 40.000 campers verkocht. Volgens Hobby-vertegenwoordigster Lia Hongbing zijn er momenteel zo’n 70.000 camperbezitters in China.

De kunst afkijken in Europa

Circa 50 Chinese merken hebben enige bekendheid, zo vertelt Xu Yongwang, CEO van Jinghang, die ruiterlijk toegeeft dat hij veel heeft afgekeken bij Europese fabrikanten, Sinds 2016 produceert zijn bedrijf campers, dit jaar moeten er 330 van de band rollen. De prijs van een Chinese camper ligt op de thuismarkt slechts rond de € 40.000, importheffingen maken Europese campers veel duurder. Bovendien is de homologatie ingewikkeld.

Nauwelijks integralen

Is dat misschien de reden dat er zo weinig Fiat Ducato’s zijn te vinden op de beurs? De Daily is er daarentegen veel populairder, marktleider Iveco produceert namelijk ook in China. Ook pick-ups staan er volop, maar dan meestal met dubbele cabine voor extra zitplaatsen en een vast gemonteerde opbouw. Daarnaast zien we buscampers en halfintegralen, maar slechts twee integraalcampers: een Dethleffs Evan en een Pilote Galaxy.

Slide-outs

Grote Amerikaanse campers ontbreken volledig. Maar er staan opvallend veel compacte campers, de meesten zijn alkoofcampers. Anders dan in Europa beperkt het rijbewijs in China niet het gewicht van het voertuig, maar wel de lengte. Bij zes meter ligt de grens en wellicht daarom zijn zogenaamde ‘slide-outs’ waarmee je door een druk op de knop de woonruimte kunt vergroten een belangrijke trend in China.

Automerken

Opvallend is ook dat grote Chinese automerken denken winst te kunnen maken op de opkomende markt voor recreatieve voertuigen. Een van die merken is Great Wall dat het campermerk Livezone heeft opgericht. CEO Liu Yujiao streeft ernaar om in 2018 zo’n 600 campers te verkopen. Als we vragen of hij zelf een camper heeft is het antwoord ontkennend. Geen tijd, hij moet hard werken, want China timmert immers aan de weg.

Bron: MPS