ACSI FreeLife

Menu

Bouwtrends Deel 2: Buigen

Kastdeurtjes die aanvoelen als zachte wol of ruiken naar een veld vol bloemen. Het klinkt als toekomstmuziek, maar is realiteit.

Auteur
MPS
Datum
ReactiesReageer

ACSI FreeLife neemt in 2 delen polshoogte van de nieuwste ideeën en ontwikkelingen in de meubelbouw voor campers en caravans. Vandaag deel 2.

Maak een buiging

Vanbuiten rond vanbinnen hoekig. Een andere specialiteit van het Duitse bedrijf Somaform is de zogenoemde buigtechniek. Deze maakt het mogelijk dat een meubelfront aan de buitenkant gebogen is en een functionele hoek heeft aan de binnenkant. De techniek kan worden toegepast op deurfronten, schuifladen, zijwanden, tafels en legplanken.

De buigtechniek is verder ook niet gebonden aan speciale materialen. Zowel acryl-hoogglans als fineer, behang en laminaat kan worden gebogen. De techniek kan zelfs op steenfineer worden toegepast. Somaform gebruikt hem al jaren in de serieproductie voor fabrikanten van keukens, badkamers, slaapkamers en meubels. Voor het gebruiken van deze technieken gebruikt het bedrijf eigen gereedschappen en installaties.

Hogere eisen

Nieuwe technieken bij het bouwen van meubels voor campers en caravans zijn onontbeerlijk. De eisen aan vormgeving en kwaliteit worden steeds hoger. Bovendien speelt het gewicht daarbij de grootste rol. Ieder grammetje telt. Het magische criterium van 3,5 ton toelaatbaar totaalgewicht dwingt producenten ertoe om goed op de kilootjes te letten.

Steeds vaker wil de caravan- of camperfabrikant het gewicht zoveel mogelijk reduceren. Maar ondanks lichtgewicht materialen moeten toebehoren en handgrepen natuurlijk wel kunnen worden aangebracht.

Dieter Südbrock van de ontwikkelingsafdeling van Somaform: “Wij lopen voorop in de lichtgewicht bouw en zijn verder permanent bezig met de doorontwikkeling van materialen en materiaalcombinaties. Daarbij kijken we verder dan onze neus lang is, bijvoorbeeld naar de vliegtuigbouw.” Somaform gebruikt alle gangbare lichtgewicht producten. Zoals hardschuim, polystyreen en heel lichte triplex.

Balsahout

Het internationaal opererende bedrijf Banova realiseert het lichtgewicht bouwen op een andere manier. Daar wordt gewerkt met triplex van balsa fineer. Balsahout is extreem licht. Om de beschikbaarheid van deze grondstof te waarborgen heeft Banova meerdere duizenden hectares FSC-gecertificeerde balsaplantages in Ecuador.

Het balsahoutfineer wordt onder de merknaam Banova Ply Ilo bijvoorbeeld gebruikt door camperfabrikant Frankia. Banova Ply Ilo heeft een hardhouten deklaag van ilombahout dat de oppervlakteresistentie en de stevigheid vergroot. Het gladde oppervlak is heel geschikt om te beplakken met folie of behang.

Innovatie van Knaus

Een innovatie van Knaus zou ook wel eens baanbrekend kunnen worden in de het lichtgewicht bouwen. Deze is nog niet in productie maar er is al wel een prototype van. Het betreft sandwichpanelen met een honingraatkern.

Nog interessanter dan de panelen is de verbindingstechniek. Er wordt niets geschroefd of gelijmd, maar geplugd. Haken in een paneel passen in openingen in een ander paneel. Doordat het sandwichpaneel betrekkelijk dik is, ontstaat een hele stevige verbinding.

De integratie van de genoemde technieken in de meubels in campers en caravans is een interessant aspect. In de toekomst kan dat voor nieuwe impulsen zorgen, maar welke? Het is nog even de vraag welke caravan- of camperfabrikant er met welke techniek vandoor gaat. Somaform kan onder andere de Erwin Hymer Groep, Fendt, Westfalia, Concorde, Morelo en Frankia tot zijn klantenkring rekenen.

Bron: MPS, Anne Mandel

Confidental Infomation