ACSI FreeLife

Menu

Dethleffs Aero is ‘frisse, tijdloze caravan’

testtourVoor de TestTour Wallonië ruilden Eric en Inez hun vertrouwde Knaus-caravan afgelopen zomer eenmalig in voor een Dethleffs Aero 470 EL. Hoe beoordeelt testteam Levensgenieters hun tijdelijke vakantieonderkomen?

Auteur
Sander Cox
Datum
ReactiesReageer
Dethleffs Aero caravan in Wallonië

Zowel Eric als Inez zijn doorgewinterde kampeerders. Vakantie staat voor het echtpaar uit Markelo van kinds af aan gelijk aan kamperen. Na een tussenstop met een vouwwagen kwamen ze in 2002 uit bij hun eerste caravan van het merk Bürstner. Sinds 2012 is een Knaus Celebration hun vaste vakantiegezel.

Dethleffs Aero caravan in Wallonië
Ervaren kampeerders Inez en Eric zin enthousiast over de Dethleffs Aero caravan.

 

Eerste indruk

Nu dus hun eerste kampeervakantie met een Dethleffs caravan. “Wat ons meteen opviel is de gladde beplating”, zo omschrijft Eric hun eerste indruk. Inez: “Daarnaast heeft de Aero een frisse, tijdloze kleurstelling. Ook het interieur heeft een frisse, rustige en neutrale uitstraling. Dankzij drie dakramen valt daarnaast lekker veel licht binnen.”

Jubileummodel, dus meer waar voor je geld

De Aero 470 EL uit modeljaar 2022 is een 90 Years Edition en daarmee ben je verzekerd van een caravan met een uitgebreide uitrusting. Van standaard lichtmetalen 17 inchwielen en gladde beplating tot disselafdekking en een extra brede toegangsdeur met hor.

Het gemak van enkele bedden

De Aero 470 EL heeft achterin twee enkele bedden. Dat was voor Eric en Inez even wennen als je een tweepersoonsbed gewend bent. Doordat je de twee losse bedden door middel van een uittrekbare lattenbodem makkelijk kan ombouwen tot een tweepersoonsbed, moeten de ervaren caravanners hun mening achteraf bijstellen. Inez: “Het matras ligt heerlijk en je maakt er heel makkelijk één groot bed van. Ons bed in onze eigen caravan is kleiner! Je hoeft ook niet over elkaar heen te kruipen als je er ’s nachts even uit moet en je kan overal makkelijker bij.”

 

Zitgroep

De treinzitgroep van deze Dethleffs bevindt zich voorin. “Hij zit prima”, oordeelt Eric. “Net als de meeste andere caravans heeft hij een harde en relatief lage rugleuning. Wij hebben zelf een rondzitgroep met hogere rugleuning en iets zachtere kussens. Persoonlijk vinden we dat fijner zitten. Daarnaast mis ik de losse tafel uit onze Knaus. De tafel van de Dethleffs zit vast aan de wand.”

Belading

De Aero 470 EL weegt rijklaar 1.270 kilogram en mag je beladen tot 1.600 kilogram. Er kan dus heel wat bagage mee. Als je tien jaar lang met een eigen caravan kampeert, heeft alles een eigen plekje. In een nieuwe caravan is het altijd even zoeken naar de juiste plek en het evenwicht.

Dat is voor ervaren caravanners niet anders. “Ik voelde de caravan een beetje slingeren, dus bij de eerste parkeerplaats ben ik meteen gestopt om de belading meer in evenwicht te brengen”, biecht Erik op. “Daarna heeft de caravan niet meer geslingerd en reed de combinatie als een trein. Je moet wel oppassen dat je niet te veel zware bagage in de bovenkastjes stopt. De bovenkastjes lopen schuin af zodat je je hoofd niet stoot, maar daardoor past er helaas niet zoveel in.”

Conclusie

Wat Eric en Inez betreft springen er drie zaken uit in deze Dethleffs. Eric: “Dat zijn de twee enkele bedden die je makkelijk kan ombouwen tot tweepersoonsbed, de algehele uitstraling en de drie dakluiken waardoor er veel licht binnenvalt.” Wat zijn nu de belangrijkste minpunten? Daar moeten de levensgenieters zeker tien seconden over nadenken. Eric: “Dan zou ik toch de tafel noemen, omdat je die niet los kan maken en lastig is om te verschuiven.”

Caravan van de toekomst

“Als ik iets aan deze caravan zou kunnen veranderen, zou ik er een rondzit van maken met een tafel die je makkelijk los kan maken. Onder de zitgroep kan je heel wat spullen kwijt, maar om daarbij te kunnen, moet je eerst de kussens aan de kant leggen. Heel onhandig. Het zou prettig zijn als je via een serviceluik aan de buitenkant (of zelfs aan de binnenkant) bij deze spullen kunt. Op de kopse kant zie je zo’n serviceluik meestal wel. Waarom kan dit dan niet in de lengterichting?” Inez ziet de aanpassingen van haar man nog niet helemaal voor zich. “Is dat wel reëel en past dat wel?” Erik lachend: “Dat zien we dan wel weer.”

Specificaties Dethleffs Aero 470 EL

Totale lengte: 686 cm
Opbouwlengte: 566 cm
Breedte: 230 cm
Hoogte: 261 cm
Aantal slaapplaatsen: 4
Rijklaargewicht: 1.270 kg
Max. toelaatbaar totaalgewicht: 1.600 kg
Basisprijs: € 25.990

Bekijk de video

Benieuwd wat Eric en Inez nog meer is opgevallen aan deze Dethleffs Aero? Bekijk dan de video die je hierboven kunt aanklikken. Meer zien van de TestTour in Wallonië? Bekijk alle video’s op ons YouTube-kanaal.

Confidental Infomation