ACSI FreeLife

Menu

Tips: een tweedehands vouwwagen

Je bent toe aan een nieuw kampeermiddel, maar niet een die nieuw in gebruik is. Je oog valt op een tweedehandse vouwwagen. De vorige eigenaar is er zuinig op geweest en in eerste oogopslag ziet het kampeermiddel er uitstekend uit. Maar waar moet je verder op letten bij de aanschaf?

Auteur
Ivo van den Dijssel
Datum
ReactiesReageer

ACSI FreeLife zet een aantal handige tips op een rij.

Uitvouwen en opzetten

Bekijk of het opzetsysteem van de tweedehands vouwwagen bevalt. Het opzetten van de vouwwagen kan wat tijd vergen en dan is het handig om te weten hoelang je er dagelijks mee bezig bent. Kijk of de handleiding voor het opzetten voorhanden is en controleer na het opzetten van de tweedehands vouwwagen of de scharnieren en het tentframe nog intact zijn. Bedenk dat sommige onderdelen door de leeftijd wellicht minder goed verkrijgbaar zijn.

Het tentdoek van een tweedehands vouwwagen

Of het tentdoek last heeft van lekkage kun je pas controleren als het regent. Je kan de tent al wel controleren op vlekken van vogelpoep, vet en bladluis, deze tasten de waterdichtheid aan met als gevolg eventuele lekkage. Vraag ook verkoper van de vouwwagen naar eventuele gebreken.

Verkleuringen aan het tentdoek door zon en regen kunnen voorkomen bij een tweedehands vouwwagen. Dit kan invloed hebben op de levensduur, maar het doek hoeft niet per sé lek te zijn. Let wel op zwarte stipjes en plekjes, dit is een signaal van schimmelvorming. Schimmel is heel hardnekkig en zal het doek op die plekken na verloop van tijd aantasten. Je voorkomt schimmel door het tentdoek droog op te bergen.

De wagenbak

De vouwwagenbak kan wat kleine deukjes hebben opgelopen, maar die hoeven niet storend te zijn. Grote deuken wel. Kijk ook goed na of er geen scheurvorming is, bijvoorbeeld bij de aansluiting van de bak op de chassis. Een kunststof wagenbak is iets gevoeliger en minder goed te repareren dan een stalen bak.

Kijk ook bij het opvouwen van de tent in de wagenbak of het deksel goed afsluit en of het tentdoek op de plekken waar het doek tijdens het opvouwen het frame raakt, bekneld is geraakt, er kunnen namelijk gaatjes zijn ontstaan.

Het onderstel

Is verder de mechanische onderhoudsstaat van het onderstel in orde? Kijk na op roestvorming en vering. Werken, indien aanwezig, de uitdraaisteunen en de oploop- en parkeerrem? Met name de demper in het oploopmechanisme is belangrijk, vooral bij het rijden in bergachtig terrein. Als die demper versleten is zal de aanhanger voortdurend aan het remmen zijn tijdens een lange afdaling. Beneden heb je dan versleten remvoering en gloeiende remtrommels. Koop bij voorkeur een vouwwagen met een geremd onderstel.

De banden

Vouwwagens hebben nog wel eens relatief kleine en smalle wielen. In het buitenland is vervanging van een kapotte vouwwagenband vaak moeilijk vanwege deze wat uitzonderlijke maat. Aanwezigheid van een reservewiel (en een passende wielsleutel) is dan ook van belang. Kijk ook of het neuswiel aanwezig is, die vergemakkelijkt het verplaatsen van de afgekoppelde aanhanger.

Laatste controlepunten bij een tweedehands vouwwagen:

  • Check of stiksels niet kapot zijn of loslaten.
  • Controleer alle ritsen op beschadigingen, ook van een eventuele voortent.
  • Controleer alle afspanpunten en bevestigingslusjes.
  • Is de bermkeuken en het bijbehorende kooktoestel aanwezig en bruikbaar? Is er een gasfles aanwezig?
  • Werkt de elektrische installatie naar behoren (verlichting achterop, breedtelichten, mistlamp).
  • Zijn de originele aankooppapieren aanwezig? In niet-EU-landen moet je kunnen aantonen aan de hand van de originele verkoopnota dat de vouwwagen in Nederland is gekocht.
  • Van te voren kan je bijvoorbeeld via internet al een idee krijgen over het prijsniveau (wat was de nieuwprijs, hoe oud). Bedenk dat de verzekering afschrijft in c.a. 10 jaar.
  • Een aparte w.a.-verzekering afsluiten voor een aangekoppelde aanhanger is niet nodig. Dat risico wordt gedekt door de autopolis (mits er een ‘AF’ aantekening op de groene kaart staat).
  • Komt de stekker van de vouwwagen overeen met de contactdoos op het trekkende voertuig? Er zijn varianten te over. De auto heeft tegenwoordig meestal Jaeger 13-polig, de steker kan 13-polig Jaeger zijn, maar ook 13-polig Mulicon. Zelfs de oude 7-polige komt nog voor (een verloopsteker is te koop voor relatief weinig geld).