ACSI FreeLife

Menu

Reisblog 3 van overwinteraars Carla en Kees

Dááááág kou, hallo Spaanse zon! Fervente camperaars Kees en Carla Witvliet reizen steevast iedere winter naar het zonnige zuiden om te overwinteren. Ook deze winter bivakkeren ze met hun camper aan de Costa Cálida in Spanje. Op onze website schrijven ze over hun overwinterervaringen in coronatijd.

Auteur
Katinka Schippers
Datum
ReactiesPraat mee
Carla en Kees overwinteren in Spanje

We bivakkeren alweer bijna twee maanden op Camping Las Torres en het voelt als thuis. De bezetting is inmiddels opgelopen naar zo’n zestig procent. Opvallend is de gemoedelijke sfeer, zo is er onderling geld ingezameld om de medewerkers een kerstbonus te geven, hartverwarmend!

Excursie in de bergen

We hebben deze week zowaar de wekker gezet! Stef, onze overbuurman nam ons mee op excursie door de bergen achter de camping. We hebben elf kilometer gewandeld, geklauterd en vooral gezweet! Omringd door zoemende bijtjes die op de geurende Tijm struiken afkomen doorkruisten we smalle ramblas (droge rivierbeddingen). Een geweldige ervaring, je kijkt ogenschijnlijk naar kale bergen maar in kloven en spleten groeit en bloeit van alles.

wandelen door de bergenWandelen door de bergen onder de Spaanse zon.

Spaanse schoenmaker

We waren voorbereid door goede bergwandelschoenen van huis mee te nemen maar helaas, halverwege verloor Kees z’n zool. Dus stapten we ’s middags (na de siësta) op de fiets naar Mazarrón, op zoek naar een schoenmaker. Dat bleek een vriendelijke vrouw te zijn die het klusje de volgende ochtend had geklaard. De weg naar Mazarrón voert langs kolossale tuinbouwgronden waar de gewassen alweer volop groeien. De aanleg van legio waterslangen is hier nog de zwaarste opgave.

sympatieke schoenmaaksterDe sympathieke schoenmaakster in Mazzarón repareert de wandelschoen van Kees.

‘Om je vingers bij af te likken’

’s Zondags, marktdag in Puerto Mazarrón hebben we zo onze eigen traditie. Dan stappen we om een uur of half tien op de fiets en maken een tussenstop aan de boulevard. Op een terras genieten we vervolgens van ons Spaans ontbijt, tostada con tomate ofwel geroosterd stokbrood met een tomatenprutje. Met olijfolie, zout en peper, om je vingers bij af te likken! Vanaf de markt nemen we daarna een gegrild kippetje mee voor thuis, top.

Sprookjeswereld

’s Avonds tijdens zonsondergang veranderd onze omgeving in een sprookjeswereld, indrukwekkend hoe rondom ons alles een rode gloed krijgt. Dan beseffen we des te meer hoe gelukkig we zijn om hier te verblijven!

sprookjeswereld tijdens zonsondergang 2Het uitzicht bij zonsondergang lijkt wel uit een sprookjesboek gekropen.

Meer overwinteren in ACSI FreeLife

Wil je nog meer tips? Carla en Kees interviewden in de winter van 2019/2020 verschillende overwinteraars. Je leest de verhalen (inclusief overwintertips!) in ACSI FreeLife 8-2020.

bestel magazine

Overwinteren in Spanje1In de winter sta je met je camper op de mooiste plekjes.

Praat mee

1. Hp

Hallo Kees en Carla, een berichtje vanuit valencia.waar wij nu verblijven in ons eigen appartement(je) onze zoon michiel woont hier ook met vrouw en (klein)kinderen.Hij werkt hier al bijna 20 jaar.
    Wij hebben met onze caravan al 3 keer een rondreis door Spanje gemaakt. Heerlijk.! we hebben dus ook al veel van Spanje gezien.het blijft verrassend. Trouwens Kees wij kennen elkaar nog uit onze werktijd. Jij kwam wel eens bij ons langs.dat was bij de rp te water nijmegen samen met Fréd Bootsman. Met Fred heb ik nog steeds contact. Zo zie je maar weer de wereld is maar klein.

1. KW
      Kees en Carla Witvliet

Hé Henry, wat leuk! Zoals je kunt lezen hebben we het geweldig hier. We maken lange bergwandelingen en het is hier heerlijk rustig. Vooral het hele dagen buiten leven is top, wij voelen ons hier een stuk veiliger dan in Nederland. Sowieso zijn de Spanjaarden een stuk gedisciplineerder wat de coronaregels betreft. Via onze site campercake.nl kun je ons mailen. Kunnen we nog wat verder kletsen via de mail. Zonnige groet vanuit Puerto Mazarrón

2. JS
    J. Schipper

Arrogant en irritant !
    Terwijl wij Nederlanders hier in Lock-down en met avondklok dienen te keven, vieren zij het leven Spanje !
    Reizen word ten stelligste afgeraden, ook in of naar Spanje !
    Pak je biezen en kom terug.
    Denk dan wel ook aan de strenge avondklok in Frankrijk.

1. hp

Je moet je als nederlander schamen wat ze er allemaal overhoop halen. Een schande voor je land.
      Hier loop ik de hele dag met een mondkapje om.
      Ze doen hier niet zo moeilijk ondanks de strenge maatregelen. Ze doen het gewoon.
      Bekijk eerst de balk in je eigen land voordat je de splinter ergens anders ziet
      Of is er toch een beetje afgunst.?

3. Cj
    Cees janssen

Hoe is het mogelijk om nu in Spanje te zijn. Sowieso reizen lijkt me moeilijk in deze coronatijd.wij zijn ook fervente overwinteraars maar durven dat nu niet aan. Is het wel veilig genoeg? Ben benieuwd naar julli reactie.

1. KW
      Kees en Carla Witvliet

Hallo Cees,
      Wij zijn hier in november zonder problemen naar toe gereden. Op de camping is volop ruimte en iedereen houdt zich aan de mondkapjesplicht. We fietsen en wandelen veel en ook in de winkels is het rustig met voldoende ruimte. Wij zijn heel gelukkig en blij hier te zijn en daarnaast zijn de besmettingen hier vele malen minder dan op de Veluwe waar wij wonen. Zonnige groet vanuit Puerto Mazarrón.

2. hp

Het is hier veiliger als in Nederland. Ik loop de hele dag met een mondkapje op. Ik zie niemand als alleen mijn zoon. Alle restaurants en bars zijn nu ook dicht. Alleen de winkels zijn open. In valenciia mag je sinds as weekend vanaf vrijdagmiddag 3 uur t/m maandag 6 uur niet de stad uit. Dus niet naar bijvoorbeeld center parcs of een vak.huisje op Texel.
      Het weer is hier overdag redelijk aangenaam om een wandeling te doen.

Praat mee: Reisblog 3 van overwinteraars Carla en Kees

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht