ACSI FreeLife

Menu

Op de barricade voor eerlijk toltarief

Als je in Frankrijk tol moet betalen, maakt het nogal wat uit in welke klasse jouw camper of caravan valt. Het Franse tolsysteem is gebaseerd op de hoogte van het voertuig. Oneerlijk, zo vindt de Franse Federatie van Campers en Caravans (FFCC). De FFCC is daarom een petitie gestart.

Auteur
Sander Cox
Datum
28
28
ReactiesPraat mee

Een toltarief dat in plaats van hoogte gebaseerd is op gewicht zou volgens de FFCC veel eerlijker zijn. De Franse kampeerorganisatie is daarom een lobby gestart. Waar bijvoorbeeld een Toyota Land Cruiser van 3350 kilogram in klasse 1 valt, moet je met een camper van hetzelfde gewicht het hogere tarief van klasse 2 neertellen.

Aardige ‘korting’

Dat klasseverschil kan je trouwens een leuk zakcentje kosten. Zo betaal je voor het traject Parijs-Lyon in klasse 1 ruim € 33. Val jij met jouw camper binnen klasse 2 dan betaal je met zo’n € 52 bijna 60 procent meer.

De Franse regering heeft eerder al een toezegging gedaan aan de FFCC. Het gaat hier om een elektronische tolkaart klasse 1, speciaal voor campers en caravans. Vooralsnog is een hervorming van het toltarief voor de volksvertegenwoordigers geen prioriteit. Om te voorkomen dat de Franse regering het onderwerp afserveert en de tolprijzen schappelijk blijven, is de kampeerorganisatie een petitie gestart.

Tolcheck

Wil jij van tevoren precies zien hoeveel tol je moet betalen? Als je via deze site jouw route en vervoerstype invoert, zie je precies hoeveel geld je kwijt bent aan tolheffing. Bij de Franse tolpoortjes kun je het beste contant betalen of met je creditcard. Pinnen is slechts mogelijk op enkele trajecten in het noorden en oosten van Frankrijk.

Wanneer je regelmatig naar Frankrijk rijdt, kan het handig zijn een tolbadge aan te schaffen. Met deze badge kun je elektronisch je tol betalen op het gehele Franse snelwegennetwerk en bij automatische tolpoorten. Je betaalt wel de aanschafprijs van de badge en een maandelijks bedrag (als je de badge gebruikt). Dus wanneer je maar één keer naar Frankrijk gaat, is het niet de moeite een exemplaar aan te schaffen.

De FFCC is een Franse kampeerorganisatie die ieder jaar een kampeergids uitbrengt. De petitie voor een eerlijker tolsysteem in Frankrijk is inmiddels bijna 7000 keer getekend.

 

Praat mee

  1. es
    eelco sirag

    zijn net met de be caravan combinatie door frankrijk gereden luxenburg spaanse grens € 250,- heen en € 250,- terug niet normaal wat ze daar rekenen en dan ook nog een LPG prijs van een € 1,- per liter bijna twee maal zo hoog als in nederland je voelt je echt welkom in frankrijk in spanje worden de tol wegen massaal opgeheven

    Reageer
    0
    0
  2. H

    Je kunt aardig besparen op tolkosten door je caravan of camper in Frankrijk te gaan stallen. Fr Assistance biedt een groot platform aan stallingen, zie http://www.caravanstallinginfrankrijk.nl

    Reageer
    0
    0
  3. F

    Toch mooi zo’n initiatief!

    Reageer
    0
    0
  4. ps
    platteau stefaan

    Zijn in het verleden ook nog weg geweest met een busje! . Met boven op het dak een surfplank of 5 en de fietsen achter op. Heb op een stuk tolweg maar liefst categorie f moeten betalen, is gelijk aan een autobus. Terwijl ik de tolweg er voor categorie b betaald heb. Er was geen discussie mogelijk of ze gingen er de politie bij halen! Eerlijk? Ik denk het niet. Een surfplank weegd nog geen 9kg ! Liever dan tol te betalen op het gewicht. Het is niet door de hoogte dat de weg zal verslijten maar wel door het gewicht!!!

    Reageer
    0
    0
  5. BH

    met een 3-ton camper verslijt de weg niet zoveel meer dan met een zware personenwagen, maar wel een pak minder dan een truck met 10 ton op elke as. Met een hoogte van 2,80 m moet je evenveel bijdragen dan zo’n truck. Eerlijk??? Ik dacht het niet.

    Reageer
    0
    0
  6. FS
    Frans Spoek

    Afschaffen al die verschillende tolheffingen in heel Europa. Waarom is er dan een EU? Als dat niet kan ook tol invoeren in Nederland. Ik ben het dus eens met hetgeen wordt gesteld door deze beantwoorder.

    Reageer
    0
    0
  7. CF
    Cornelissens Francois

    De meeste Campers tot 3500 kg zijn overladen, dat is algemeen geweten.
    Gaat men dan telkens elke Camper wegen vooraleer het tarief te bepalen.
    Houden bij de hoogte

    Reageer
    0
    0
  8. jm
    jac mudde

    Ook ik rij regelmatig met auto EN caravan naar de franse alpen ,en ook ik ben het met u eens dat de prijs bepaling per hoogte onterecht is , vr gr jac mudde , wittem .

    Reageer
    0
    0
  9. HS
    Hans J. Sitters

    Er is een fenomeen dat “EUROPA”, kortom EU heet.
    Maar overal komt men grote verschillen tegen. Ons land doet daar van harte aan mee om financiële redenen.
    Onderwerp benzine: Waarom in heel Europa niet de wegenbelasting IN de benzineprijs verdisconteren. In Frankrijk bv. is dat al (deels) zo. De verschillen in accijnsheffingen zijn ook niet aan te slepen. Denk alleen maar aan de beruchte diefstal van “Het Kwartje van Kok”, dat als tijdelijke maatregel stilzwijgend gepromoveerd is tot definitief. In Frankrijk is de prijs van de benzine bij supermarkten sowieso al per liter goedkoper dan in ons land. Dan kunnen al die verschillende systemen tolheffingen de prullenbak in en betalen de buitenlanders in ons land mede aan de wegenbelasting. Nu is dat in toenemende mate een “eenrichtingsverkeer” in Europa.
    Het is alleen daarom al dat veel mensen zich steeds meer gaan afzetten tegen het continentale Europa. En ons land wil hoe dan ook “het braafste jongetje in de klas” blijven.
    HJS.

    Reageer
    0
    0
  10. SZ
    S. de Zeeuw

    En gaan we dan de personenwagens ook belasten naar gewicht?

    Reageer
    0
    0
  11. H
    H.Ramakers

    Tolheffing op basis van gewicht is realistisch , het gaat om de belasting en slijtage van het wegdek . Geen bezwaar tegen tolheffing , je krijgt er ook de service voor .

    Reageer
    0
    0
  12. RH
    RF Hamers

    En wat moeten wij dan zeggen in België. Wij zijn een puur transitland en wij zien in de zomermaanden meer Nederlandse caravans voorbijrijden dan Belgische. Maar ook de vele buitenlandse vrachtwagens rijden onze wegen kapot en wij maar belastingen betalen. Wij gaan ook ieder jaar met de caravan naar Frankrijk en ook wij vinden dat het dure grap is met die tolwegen maar het moet ook gezegd dat die heel goed zijn onderhouden en dat de toiletten op de rustplaatsen toch netjes zijn

    Reageer
    0
    0
  13. PD
    Patrick Debal

    Het is al vele jaren in Frankrijk dat je tol moet betalen de autostrade is er proper en niet te veel putten maar het is toch duur deze tol en de benzine of diesel is ook niet goedkoop in Belgie moeten de vrachtwagens ook betalen de wagens betalen ook belasting voor de autostrade dat is taks het zal ook nog zo komen als in Frankrijk Duitsland volgt ook het is maar dat dat telt in Europa en dat is geld en nog eens geld daarom laat de tolwegen links liggen en pak de gewone baan u rijd er langer over maar ge ziet meer

    Reageer
    0
    0
  14. KE

    Ik zou ook wel voor afschaffing zijn maar, is dit geen punt
    voor voor de heren in Brussel misschien kunnen zij
    met een goede oplossing komen, wat ten voordele
    van caravan en camper bezitters uitkomt, anders heb
    ik wel mijn twijfels over de Fransen, het brengt veel geld op.

    Reageer
    0
    0
  15. PD
    Pieter Dings

    Afrekenen o.b.v. gewicht is realiteit. Het gaat uiteindelijk om de belasting van het wegdek en de “schade” die dat veroorzaakt.

    Reageer
    0
    0
  16. M

    Afschaffen die hap, in Nederland hoeft ook niemand te betalen, en kijk eens hoeveel vreemde kentekens alleen al in Nederland rijden. P, F, LT, H, D, B, en ga zo maar door.

    Een Europa en overal is het anders, dus weg die tol, komt al genoeg geld binnen via het vakantievierende menigte, tanken, eten, kamperen, hotels.

    Reageer
    0
    0
  17. AV
    Arie Visser

    Houden zoals het nu is. Is alleen maar voor de campers, die toch al zo bevoordeeld zijn.

    Reageer
    0
    0
  18. L

    We zijn net terug van een (eindelijk na 12 jaar) weer eens een vakantie in Frankrijk.
    Helaas werden we verrast met een nota van Euro 120,= voor gebruik v.d. Autoroute Peage van Saumur tot ongeveer Arras. Toch wel veel geld voor zo’n traject met daarbij geteld de veel hogere dieselprijs (van 1.30/liter) i.v.m. de zo gewenste staking van de vakbonden, dit plus de buitengewonen onvriendelijkheid hier en daar enz. Voorlopig houden wij Frankrijk met de camper wel heel erg voor gezien!

    Reageer
    0
    0
  19. J
    J.P.Visser

    Er is in Europa vrij verkeer van goederen en diensten. Dat je in allerlei landen voor gebruik van diverse wegen verschillende soorten tol moet betalen is absurd. De Europese Commissie zou aan dit soort uitmelken van verkeersdeelnemers paal en perk moeten stellen.

    Reageer
    0
    0
  20. HP
    Henk Post

    Beter het hele rommeltje aan gefragmenteerde toltarieven en -systemen in Europa afschaffen en vervangen door het simpele systeem van geharmoniseerde accijns op brandstoffen. Kost veel minder, voor iedereen gemakkelijker, houdt rekening met milieu en wegen.
    Zal wel niet haalbaar zijn, dan maar beter heffen naar gewicht dan naar hoogte, ook al blijven we dan een hoop tolgeld naar het buitenland brengen, terwijl alle buitenlanders lekker gratis over onze snelwegen blijven rijden.

    Reageer
    0
    0
  21. HV
    H Kijk in de Vegte

    Op kenteken kontroleren met eventueel een lengte registratie boven de 9 meter, in Noorwegen wordt op kenteken gekontroleerd en je krijgt later een acceptgiro in de bus.

    Reageer
    0
    0
  22. GE
    Gerrit Ekkel

    Tol betalen voor enkele stukken weg geeft altijd het idee van oneerlijke betalingen. Waarom dan niet over de volledige route. Bovendien hetalen vrachtauto’s en bussen niet in relatie tot de belasting van het wegdek dat hun voertuig realiseert. Ik ben van o met caravanmening dat die categorieën weggebruikers meer tol moeten betalen. Vaak kunnen dcategorieën weggebruikers dat verdisconteren in hun kostprijs. Ik vind het reëel te betalen voor wat ik gebruik. Maar dan wel een fatsoenlijke prijs voor mijn combinatie van auto met caravan. Gewicht en lengte moeten dan geen prijsbepalende weetfactorwn zijn, wel dat ik gebruik maak van een bepaald wegvak.

    Reageer
    0
    0
  23. A
    A.Assiexs

    Een eerlijk toltarieven dus gewicht

    Reageer
    0
    0
  24. LP
    Leo van Prooijen

    Tol heffen na gewicht i.v.m. hoogte campers.

    Reageer
    0
    0
  25. TW
    Tersago Walter

    Vrachtwagens betalen nu ook niet volgens gewicht. Dit idee lijkt mij niet toepasbaar. Ik gebruik al vele jaren de tolbadge, vanaf dit jaar betaal ik een vergoeding per maand dat ik de badge gebruik. De facturen helpen mij kosten te declareren als zelfstandige reisleider. Geen gedoe met geweigerde creditkaart of zelfs ingehouden kaart. Er zullen altijd afwijkingen in wijze van aanrekenen blijven met gelijke gewichten voor verschillende voertuigen.

    Reageer
    0
    0
  26. kf
    karel feyt

    Mijn dochter rijdt met een overbouw en komt zo in een nog hogere klasse terecht dan wij (klasse 2)

    Reageer
    0
    0
  27. Rk
    Roberto kok

    Lijkt mij lastig om tol te heffen op gewicht van het vervoermiddel of er zou gebruik moeten worden gemaakt van weegbrug/weegpunt in de weg. Waar meer bekendheid aan zou moeten worden gegeven is wanneer je reist met een invalidekaart er het laagste tarief wordt gehanteerd, dit wordt wel lastiger nu er veel onbemande tolpoortjes zijn. Ook is niet elke bemande tolpoort op de hoogte van deze regeling.

    Reageer
    0
    0
  28. HL
    Hans van der Laan

    Ik ben net weer terug uit Frankrijk ( noire, west , Zuid Oost) en ben het oneens met dit artikel tav wel/ geen contant geld. Bijna overal verdwijnen de bemenste poorten , daarover is veel te doen in de Franse media. Met contact betalen is geen optie meer op vele stations zijn die al dicht ( met name de afritten ) , de automaten werken allemaal met creditcard , pinnen is vertragend en wil men niet invoeren.
    Veel handiger is een tolbatch ( ANWB winkel ) aan te schaffen dan rijdt U met een gangetje van 30km zonder stoppen door . Dit systeem wordt nu grootschalig ingevoerd door de grote maatschappijen zoals Vinci.

    Reageer
    0
    0

Praat mee: Op de barricade voor eerlijk toltarief

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht