ACSI FreeLife

Menu

Verleng de levensduur van je accu

De levensduur van een accu in je kampeermiddel hangt sterk af van een correcte oplading. We laten zien hoe je ervoor kunt zorgen dat je accu zo lang mogelijk meegaat.

Auteur
MPS
Datum
2
2
ReactiesPraat mee

Accu’s zijn niet goedkoop en ze hebben een belangrijke functie in campers en caravans. Twee goede redenen dus om er verstandig mee om te springen, zodat ze lang meegaan. En je kunt er heel wat verkeerd mee doen.

Ontladen en opladen

De levensduur van accu’s wordt aangegeven in cycli. Eenmaal ontladen en weer opladen vormt één cyclus. Hoe diep je een accu ontlaadt, bepaalt hoeveel cycli de accu meegaat. Een loodaccu bijvoorbeeld zou nooit dieper dan 70% ontladen mogen worden, want dan beland je in het bereik van de diepontlading en dat kan blijvende schade opleveren.

Bescherming tegen diepontlading biedt onder meer een onderspanningsbeveiliging, die je ook achteraf kunt installeren als die niet standaard is ingebouwd.

Sulfatisering van de accu

Het probleem bij het ontladen van een accu zijn de loodsulfaten die ontstaan bij de stroomafgifte en na verloop van tijd zozeer verharden dat ze niet meer oplossen als de accu weer wordt opgeladen. Dat gaat ten koste van de capaciteit van de accu. Om dit tegen te gaan, moet de accu geregeld volledig worden opgeladen.

Hoe snel die sulfatisering optreedt, hangt af van verschillende factoren zoals accutype, loodkwaliteit, ontlaaddiepte en buitentemperatuur. Laat een deels ontladen accu sowieso nooit aan zijn lot over. Opgepast: ook volledig opgeladen accu’s belanden door zelfontlading in die toestand van gedeeltelijke ontlading. Dat fenomeen zie je vooral bij natte accu’s, maar ook gel- en AGM-accu’s lopen vanzelf leeg, zij het in geringere mate.

Geschikte oplader

Om een accu correct op te laden heb je een geschikte oplader nodig. Het heeft geen zin om bijvoorbeeld een gelaccu op te laden met een AGM-oplader. Deze simpele waarheid is helaas nog niet tot alle fabrikanten doorgedrongen. Niet zelden wordt bijvoorbeeld een AGM-accu ingebouwd – gecombineerd met een oplader die enkel geschikt is voor gelaccu’s.

Het probleem: een AGM-accu heeft een hogere laadspanning nodig dan een gelaccu. Bij een te lage laadspanning wordt de accu niet volledig opgeladen en treedt na korte tijd de gevreesde sulfatisering op. De enige oplossing is achteraf de juiste oplader inbouwen. Het vermogen van de oplader wordt aangeduid in ampère en zou volgens een vuistregel minstens een tiende van de accucapaciteit moeten bedragen. Een accu van 100 Ah heeft dus minstens 10 A laadstroom nodig.

Er bestaat diverse types acculaders, van eenvoudige waar je bij moet blijven tot meer geavanceerde laders met elektronica. De beste optie is een zogenaamde IUoU-oplader. Voor gel- en AGM-accu’s zijn er specifieke modellen, een universele oplader voor alle types bestaat niet.

Levensduur

De buitentemperatuur speelt ook een rol bij het opladen. Als het koud is, raakt de accu niet vol. Is het juist heel warm, dan kan de accu worden overladen. De referentietemperatuur is zo’n 20-25 °C en die wordt in de caravan of camper niet altijd bereikt. Moderne acculaders kunnen de laadstroom aanpassen aan de omgevingstemperatuur.

Als je de juiste acculader gebruikt, het voertuig geregeld op het 230 volt-net aansluit en de accu niet te diep ontlaadt, geniet je het langst van je accu.

Tekst & foto’s: MPS, Anne Mandel

Praat mee

  1. KB
    Koob Bloemhof

    In een caravan zit toch nooit een AGM-accu? Ik heb me laten vertellen dat in een auto met start/stop-systeem een AGM-accu zit.

    Reageer
    0
    5
  2. P

    De camper staat weer op de inrit en ik wil de accu opladen met 220V. Gebruiksaanwijzing KNAUS zegt de hoofdschakelaar aan te zetten. Mijn dealer zegt dat dat niet nodig is. Wat is wijsheid?

    Reageer
    0
    0

Praat mee: Verleng de levensduur van je accu

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht

Confidental Infomation