ACSI FreeLife

Menu

V&A: Startaccu bijladen met de zon?

Auteur
Ivo van den Dijssel
Datum
1
1
ReactiesPraat mee

Vraag van Jack van den Oort uit Geertruidenberg:

Via mijn zonnepaneel kunnen de huisaccu`s van mijn camper goed bijgeladen worden en zo ook op peil gehouden worden. Nu mijn camper naar de winterstalling gaat, heb ik met mijn garage overlegd of het mogelijk is om als de huisaccu vol is, de laadstroom door te geven aan de startaccu van de auto. Dit wil ik proberen om te voorkomen dat ik mijn accu`s voor de winter uit de camper moet halen.

De stalling is een oude plantenkas waar voldoende zonlicht binnenkomt. Ik begrijp wel dat de autoaccu waarschijnlijk niet vol geladen kan worden, maar deze wordt zodoende wel iedere keer bijgeladen. Volgens mijn garage moet dit mogelijk zijn bij voldoende licht, en zij hebben een spanningsregelaar ingebouwd die de stroom moet verdelen tussen de twee accu`s. Wat is uw mening hierover?

Antwoord van Joop:

Aangezien alle benodigdheden aanwezig zijn, zelfs een balansregelaar is al aangeschaft, is er niets op tegen ook de startaccu middels het zonnepaneel op spanning proberen te houden. Baat het niet dan schaadt het niet.

Schaden kan het namelijk niet zolang alle circuits goed beveiligd zijn, ook tegen overbelading. Ik denk dat het wel verstandig is om deze toevoeging los te koppelen wanneer de camper weer in gebruik genomen wordt. Ik heb namelijk geen idee welke invloed al deze zaken op elkaar kunnen hebben.

Een mogelijk reden waarom het niet zou werken is bijvoorbeeld dat het glas van de dakbedekking slecht doorlatend is voor een deel van het lichtspectrum. Als UV en IR licht deels of helemaal wordt geabsorbeerd of teruggekaatst, dan komt er van laden niet veel terecht.

Heb jij ook een vraag voor onze expert? Joop heeft het antwoord!

stel je vraag

 

Praat mee

  1. BM
    Bert van Miltenburg

    Geachte heer,

    Aan de hand van de praktijk de volgende toevoeging omtrent het gebruik van zonnepanelen tijdens de stallingsperiode als druppellader;
    Bij het aangesloten laten van accu’s in voertuigen en hierbij vertrouwen op de aanwezige zonnepanelen is de kwaliteit van de regelaar bepalend voor het succes. Er zijn nogal wat regelaars die geen z.g. nachtdiode hebben. Deze diode voorkomt dat er bij een tekort aan lichtval op de panelen dat er stroom terugloopt vanuit de accu richting panelen, waardoor de accu leeg loopt en defect raakt.

    Op dat moment is er iest aangeschaft en gemonteerd en is de teleurstelling groot in het voorjaar wanneer de boel defect blijkt te zijn.

    Wanneer de stalling onvoldoende licht biedt, of de panelen door stof minder functioneren, ontstaat al snel de situatie dat er slechts enkele uren of geheel geen lading meer geleverd wordt. Indien de regelaar inferieur is, gaat er dus door aansgesloten houden van de accu’s meer verloren dan er geladen wordt.
    Zorg dus dat:
    -De zonnepanelen voldoende licht kunnen opvangen.
    -Zoveel mogelijk stille verbruikers uitschakelen, zoals sattelietontvangers, GPS trackers, autoradio’s, en dergelijke andere stille verbruikers die bij elkaar opgeteld met daarbij de zelfontlading van de accu’s vaak meer verbruik geven dan de panelen leveren.
    -Zorg voor een regelaar met de juiste instellingen qua laadprogramma, zodat er ook vlot en met voldoende spanning doorgeladen wordt in het geval dat er wel een aantal uren voldoende opbrengst van de panelen is.
    -Bij langdurige sneeuwperiode maatregelen nemen in verband met de blokkade van licht door besneeuwde daken.

    Het z.g. “tegenstroomverlies” van laadregelaars is doorgaans te vinden in de specificaties van de betere regelaars. Wanneer dit soort gegevens niert te vinden zijn, is het meestal niet best gesteld met de kwaliteit van de regelaar, de fabrikant kiest niet voor niets voor het niet vermelden van deze belangrijke specificatie!

    Laadregelaars met instelling voor een bepaald type accu op de juiste stand instellen, standaard staan ze laag ingesteld in de verpakking, dus op gel-of startaccu. Bij deze instelling zal een regelaar een semi-tractie of AGM accu onmogelijk vol kunnen krijgen omdat de interne weerstand van de accu niet overwonnen wordt door de regelaar.

    Laadregelaars zonder instelling voor een accutype geven per definitie een te lage spanning voor Calcium of AGM, ze mogen immers een accu met een lage laadspanning niet beschadigen. Hierdoor krijgen ze een accu die een hoge laadspanninge verlangt niet vol en leveren ze alleen stroom aan half of zeer lege accu’s. Door het structureel half vol staan van l;oodaccu’s ontstaat vrij snel geheugeneffect en gaat de accu’s snel achteruit in conditie.

    Een startaccu heeft een lage interne weerstand dus het laden hiervan zal zelfs beter gaan dan van de boordaccu (‘s).

    Reageer
    0
    0

Praat mee: V&A: Startaccu bijladen met de zon?

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht