ACSI FreeLife

Menu

V&A: Mover voor of achter de as?

Auteur
Ivo van den Dijssel
Datum
5
5
ReactiesPraat mee
slide freelife expert pagina

Vraag van Tjeert Stam uit Beverwijk:

Mijn caravandealer wil mijn Truma XT Mover voor de as plaatsen. Maar aangezien de kogeldruk bij een lege caravan al 40 à 50 kilogram bedraagt, zou ik hem liever achter de as zien. Je leest veel over de voor- en nadelen van de plaatsing voor of achter de as. Ook wil mijn dealer de bestaande kriksteun liever niet naar de voorzijde verplaatsen. Om hem te verplaatsen zou er in het chassis een gat moeten worden geboord. Joop, wat is jouw advies?

Antwoord van Joop:

Het wordt door de fabrikanten ten zeerste afgeraden om in het chassis te boren. De kriksteun zou ik dus niet verplaatsen. Als de mover voor de as wordt geplaatst, verhoogt die de kogeldruk, maar slechts in geringe mate gezien de korte afstand tot de as.

Plaatsing achter de as vermindert -in geringe mate- de disseldruk. Beide blijft rommelen in de marge. Mechanisch gezien is er geen voorkeur voor zowel het een als het ander. Bij manoeuvreren wordt er net zoveel voor- als achteruit gereden, dus waar de aandrijving zit , maakt niet uit. Het voordeel voor de ene richting is het nadeel voor de andere richting.

Van groter belang is de plaatsing van de accu. Die is bij voorkeur zo dicht mogelijk achter de as of erop te plaatsen. Een accu is zwaar en kan een flinke invloed op de kogeldruk hebben.

Wanneer het reservewiel in de disselbak zit, valt te overwegen om dit te verplaatsen naar een draagbeugel achter de as onder de caravan, of in de trekauto te vervoeren. Dat helpt de kogeldruk te verminderen.

Heb jij ook een vraag voor onze expert Joop?

stel je vraag

 

Praat mee

  1. AM
    Albert Mastebroek

    Als reisleider van tientallen caravanreizen heb ik heel vaak de narigheid meegemaakt die ontstaat als de mover voor een wiel zit. Zodra die maar een tikje krijgt van een stoeprand bijv. schuurt de band erlangs, met als gevolg versleten aandrijfrollen en verwoeste banden. En de meeste stoepranden worden geraakt bij het vooruit rijden.

    Reageer
    1
    0
  2. GB
    Gerard Bolster

    Mijn voorkeur is de mover achter de wielen te plaatsen.
    Door de lagere montage(bodemvrijheid) raak je bij het
    oprijden over een obstakel (trottoirband of inritband)
    eerst de mover voordat het wiel de band raakt en de
    caravan omhoog brengt. Bij montage achter de wielen heb je hier geen hinder van; de band raakt eerst het opstakel, dan volgt de mover.

    Reageer
    0
    0
  3. AK
    Albert Kroon

    Bij krik steun aan de voorzijde plaatsen is de kans groot bij afgekoppelde caravan dat deze achter over wil kantelen.
    Wat betreft de mover heeft Bert van Middelburg het goed verwoordt,zelf een mover van Truma met rubber hoes laten plaatsen,de caravan dealer heeft dit achter de wielen gedaan. Insteek contacten na twee jaar door doorgerot.Binnen drie jaar kool borstels vast in hun behuizing.Voor garantie hoef je niet aan te komen,men heeft dit natuurlijk nooit meegemaakt.

    Reageer
    0
    0
  4. CB
    Cj vd Berk

    voor het as ,dan geen pekel of water tegen mover.

    Reageer
    0
    0
  5. BM
    Bert van Miltenburg

    In bovenstaand staat een redelijk grove fout.
    “Mechanisch” of aandrijftechnisch gezien is er wel degelijk een zeer sterke voorkeur voor het plaatsen van een mover vóór de as van een caravan. Tevens zijn er nog een aantal redenen die met levensduur te maken hebben.

    De movers zijn zodanig geconstrueerd, dat de aandrijfrol bij voorop montage een fractie boven de hartlijn van het aslichaam zit. Hierdoor wordt de aandrijving progressief. Dwz. dat bij een zwaardere belading en inveren van de as de beginafstand tussen rol en band een fractie kleiner wordt en bij lichte belading een fractie groter. De aandrijving genereert dus meer grip bij zware belading en staat niet onnodig strak in de band gedrukt bij lichte belading, om overmatige slijtage te vermijden.

    Tevens brengt plaatsen achter de as een reactiekracht van de vering teweeg. De as veert dus in en uit bij zwaardere lasten. Door de ronde vorm van het wiel wordt de afstand tussen band en rol nadelig beinvloed wanneer de wielen omhoog of naar beneden gedrukt worden door de mover onder hoge belasting. Dus de kans op slip wordt groter door de zware belasting, alsmede door de hierbij gepaard gaande in- of uitvering en hiermee het groter worden van de afstand rol-wiel. Je bereikt hiermee het tegengestelde van een progressieve positie van de mover. Ook de peperdure spindelmotoren die de motoren tegen de wielen drukken, krijgen door het veereffect forse overbelastinge te verduren door de aflopende afstelling van de afstand tijdens het rangeren. Soms barsten ze finaal open door de oplopende druk van de band tijdens zware manouvres.

    Ander groot nadeel is dat door steenslag, water, soms vermengd met pekel en fijn zand in de meeste caravanmovermotoren dringt en op termijn desastreuze gevolgen veroorzaakt. Over het algemeen zijn de levensduren van movers de helft bij plaatsing achter de as t.o.v. voor de as. Ze corroderen op termijn onherroepelijk versneld met alle vervelende storingen tot gevolg.

    De standaard motoren met rubber hoes om de elektromotoren zijn af te raden achter de as te monteren. De rubber hoes heeft echt een door de ontwerper beoogde “rijrichting”. Achter de as gemonteerd staan ze als het ware als een trechter alle troep die opgespoten wordt door de caravanband op te vangen en verzoek je de goden hiermee.

    Ingekapselde modellen kunnen hier meestal wel aardig tegen, maar ook die worden achter geplaatst aanzienlijk minder bedrijfszeker op termijn.

    Er zijn natuurlijk uitzonderingen:
    -Voor de as plaatsen is soms onmogelijk door te beperkte hoogte, sterk afwijkende chassis, verwarmingsbuizen. Afvoerbuizen zijn altijd met succes te wijzigen in een half uurtje en dit is zeker lonend indien nodig. Sommige obstakels zoals instaptreden en Kachel- of aircoslangen zijn nu eenmaal niet gemakkelijk te wijzigen of te verwijderen.
    -In geval van een tandem asser wagen of caravan, staat de wagen afgekoppeld in een lichte achterover positie waardoor de achterste as het zwaarst belast wordt. Deze dien je dan ook aan te drijven, hij heeft de meeste grip op de ondergrond en het minder belaste voorwiel schuift bij het maken van bochten bochten het makkelijkst zijwaarts.
    In geval van 4WD zit er altijd een set motoren aan de achterzijde van de as.

    -Door de diversiteit aan adapterplaten is er voor de meeste afwijkende chassisbalken een mogelijkheid voorop te monteren.
    -Indien men niet om achtermontage heen kan, dan een geschikt model kiezen, en let hierbij op corrosievastheid. Modellen geproduceerd in Duitsland hebben dit, evenals diverse andere Europese merken. Diverse movers komen uit china en worden geprofileerd als europese producten, echter de corrosievastheid van materialen en elektrische geleiders laat sterk te wensen over en dit merk je binnen enkele jaren al in de vorm van storingen.

    Wel een lang en (over)compleet verhaal, echter de uiteenzetting hierboven is niet acceptabel, gezien de (financiële) gevolgen voor caravanbezitters die de schade ervan aan den lijve hebben ondervonden.

    Misschien kunt u uw antwoord herzien en in enkele korte zinnen naar de consument toe motiveren.

    Vriendelijke groet,

    Bert van Miltenburg
    VMT Mover Systems
    0317-619479

    Reageer
    7
    0

Praat mee: V&A: Mover voor of achter de as?

Naam is verplicht
Een e-mail adres is verplicht