ACSI FreeLife

Menu

LPG-gebruik bij kamperen; Joop raadt het af

Hoewel LPG een prima en goedkope brandstof is, raadt onze technisch expert Joop Stam het sterk af voor caravanners en camperaars om LPG te gebruiken.

Auteur
Katinka Schippers
Datum

Joop Stam, technische expert van ACSI FreeLife magazine, legt uit.

Mengsel

LPG (Liquefied Petroleum Gas, in ons land meestal Autogas genoemd) is een mengsel in wisselende samenstelling van propaan C3H8, (n- en iso-) butaan C4H10 en vele andere, vaak vervuilende componenten, soms ook water. En juist daarom is het af te raden voor caravanners en in wat mindere mate voor camperaars.

LPG tanken aan de pomp in een losse gasfles is verboden, zelfs als deze uitgerust is met 80 % vulbegrenzing, in ieder geval in ons land. De kampeerder moet voor het vullen van zijn losse LPG-gasfles naar een speciaal gasvulstation. Daar wordt de vulling tot 80 % in acht genomen. Formeel is in ons land, zelfs voor campers met een vaste LPG-tank en een buitenaansluiting, tanken van LPG verboden bij een benzinetankstation wanneer dit gas uitsluitend gebruikt wordt ten behoeve van koken en verwarmen.

LPG voor motortractie

Bij een pomp mag officieel alleen LPG getankt worden voor gebruik van motortractie en professioneel gebruik zoals bijvoorbeeld cilinders voor heftruck’s. Een pompstation kan er natuurlijk weinig aan doen als iemand, tegen de regels, toch gaat vullen. Als er bijvoorbeeld brand ontstaat kun je wel problemen krijgen met je verzekering. In het buitenland verschillen de regels per land.

Vanwege alle mogelijke vervuilende componenten in LPG is het noodzakelijk filters toe te passen om branderproblemen met kachel, kookplaat en koelkast te voorkomen. Zonder filters LPG gebruiken tijdens het kamperen kan zelfs leiden tot het vervallen van garantie op de gasverbruikers.

Vloeibaar butaan

Tanken van LPG met een hoog butaan-gehalte in een warm land en aansluitend een wintersportvakantie in de kou kan resulteren in een volle tank vloeibaar butaan en geen gastoevoer naar de verbruikers. In de kou wordt de nog aanwezige hoeveelheid propaan namelijk opgebruikt en daarna is het afgelopen met de gasproductie.

Opnieuw vullen kan zelfs tot gevolg hebben dat de hoeveelheid vloeibaar butaan de 80% vulgraad nadert. Het is dan zelfs niet meer mogelijk om bij te tanken. Pas bij temperaturen boven nul komt de gasproductie van butaan weer op gang, maar daar heb je niks aan in de kou.

Praat mee

  1. A

    Nou Joop daar sta je met je goed gedrag, de ervaringen uit de practijk staan loodrecht tegenover die van jou, dus waarom zo negatief en al wisselingen en vervuiling en wat beweert word zelfs “water” vocht gaat er bij mij ook niet in want hoe slecht is dat dan wel voor verbrandings motoren op LPG en dan ging niemand meer op LPG rijden

    3
    0
  2. A

    Dit is wel erg negatief gezien, wij gebruiken al jaren LPG met duomatic en truma filters de langwerpige en nog nooit problemen gehad, hebben wel in de gaskast een kleine uitblaas zitten vanuit de verwarming luchtslang om zo de kast boven nul te houden

    3
    0
  3. t

    ik gebruik al jaren lpg gas in mijn caravan.
    ik weet dat je niet meer dan 80% gas in een fles mag.
    wij worden betuttel door allerlei regeltjes.
    je wordt behandeld als een blinde die achter het stuur van een auto gaat zitten.
    ik kan nog best uitrekenen hoeveel gas in een gasfles gaat.
    maar je wordt behandeld als een geestelijke gehandicapt

    2
    3
    1. A

      En zo is het

      0
      1
  4. P

    Roofzucht regeert onze lobbycratie,
    (dagtaak van onze honderden lobbyisten).

    Nederlandse cultuur is verkwanseld, we worden bespied, beloerd, belogen en bedrogen.

    Verdeeld kijken we toe, dank aan de regering (sociologen/geschiedkundigen..)
    van verdeel een heers.

    Nederlands is weggeven door onze VVD stemmers.

    7
    1
  5. Jasper de Kinkelder

    Natuurlijk valt het allemaal best mee in de praktijk, maar een gewaarschuwd kampeerder telt voor twee. En daarmee wil ik niet iemand op het verkeerde been zetten.

    Nergens heb ik beweerd dat je geen LPG mag gebruiken. Dat LPG op zich een prima brandstof is staat buiten kijf. Gebruiken is je eigen verantwoordelijkheid. Ik wijs alleen op wat eventueel kan misgaan.

    Wat vast staat is dat de kwaliteit van LPG kan variëren tussen ‘alleen propaan en butaan’ en ‘verontreinigd met ik weet niet wat’, afhankelijk van het raffinatieproces. Met alleen een mengsel van propaan en butaan heb je inderdaad geen filter nodig. Maar wie garandeert dat je dat geleverd krijgt?

    Dat het meer een belasting- dan een veiligheidszaak is dat er aan de pomp niet gevuld mag worden, weet ik ook, maar dat neemt niet weg dat het realiteit is. We worden geacht ons aan de wet te houden. Wat in het buitenland toegestaan is, is voor de verantwoording van de daar heersende autoriteit. Gelukkig gebeuren er zelden of nooit ongelukken, maar het zal je maar overkomen.

    Ik moet er niet aan denken dat het toch een keer voorkomt en dat ik niet van te voren gewaarschuwd had. Het kan ook nuttig zijn om het volgende document van de bekende LPG leverancier Antargaz eens door te lezen: http://www.antargaz.nl/sites/default/files//PRD-02-IN-03-00-N-NL%20Veiligheidsinformatieblad%20LPG.pdf

    1
    0
  6. K

    Beetje flut verhaal, ik gebruik al meer als 20 jaar LPG voor verwarming en koken en warm water in camper en nog nooit problemen gehad .
    Beetje angst zaaien. flessen worden er ook voor verkocht en ga informatie opvragen of halen bij professionals.
    Het is puur en alleen een economisch gewin en samenstelling van LPG veranderen alleen in het seizoen. Alleen Nederland is er zo truttig over in het buitenland word LPG gewoon gebruik voor huishoudelijk gebruik

    0
    1
  7. b
  8. S

    Beste Joop hoeveel gevallen ken je waarbij problemen met een verzekering waren?
    Welke fabrikanten sluiten de garantie uit biij gebruik van LPG?

    0
    0
  9. P

    Wat een onjuist en tendentieus flutstuk. Misschien ook even aardig om te goochelen op ‘Truma gasfilter’. Joop: ‘Zonder filters LPG gebruiken tijdens het kamperen kan zelfs leiden tot het vervallen van garantie op de gasverbruikers’.

    Juist die gasfilters leveren problemen op. Ik heb zelf ooit na 10 jaar een LPG reduceer open gezaagd van een camper, ‘Vanwege alle mogelijke vervuilende componenten in LPG’. Met het blote oog was niets te zien. Met een witte tissue wrijven over het open gezaagde deel leverde een streepje zwart op. Tot zover alle ‘vervuilende componenten’.

    Ik had van ACSI meer diepgang en hoor- en wederhoor verwacht. Dit is te makkelijk en zet veel mensen, onterecht, op het verkeerde been.

    3
    0
  10. Bd

    Beste Joop
    Gelieve hier FF mee te lezen en eventueel te reageren
    http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=1&t=8452484&p=1458877#p1458877

    0
    0
  11. T

    Ik gebruik al jaren LPG in camper en caravan zonder problemen. Met de juiste gasdampfles met 80% vulling is er niets aan de hand. In Nederland is het vullen van een LPG tank voor niet tractie doeleinden verboden doordat energiebelasting hoger is dan de geheven accijns op LPG. De belastingdienst loopt hierdoor dus geld mis. Heeft niets met veiligheid te maken. Aansprakelijk gesteld worden bij brand lijkt mij om deze reden niet van toepassing. Bij veelvuldig navullen, zoals bij mij het geval is, een aanrader omdat je per liter betaald en niet voor een hele fles en bovendien overal in Europa te doen is. Vertrek met een halve fles is dan ook niet erg. Een goede gasdampfles met 80% vulling en TUV merk kost wel rond de €225

    0
    0
  12. P

    In de praktijk loopt het met die veronderstelde problemen met lpg wel los. In Het Verenigd Koninkrijk gebruikt men al jaren niet anders en dat zonder noemenswaardige problemen. LPG is niet schoner of vuiler dan de propaan/butaan mengsels die wij in Europa voor caravan of camper gebruiken. Speciale filters zijn dan ook in het geheel niet nodig. Ook de automotoren presteren uitstekend op lpg.

    0
    0